X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
התראות לא הגיעו ליעדן, ה-FBI לא סיפק אזהרות ממוקדות, המשמר הלאומי הופעל באיחור וושינגטון פוסט: ייתכן שהדוח יבטיח את התקציב לשיפור האבטחה
▪  ▪  ▪
"מחדלים בלתי נסבלים" [צילום: C-SPAN]

למשטרת הקפיטול היה מידע מודיעיני ספציפי על כך שתומכיו של דונלד טראמפ מתכננים הסתערות חמושה עליו. המידע התקבל שבועיים לפני ההסתערות ב-6 בינואר השנה, אך השמטות וקצרים בתקשורת מנעה ממנו להגיע לשוטרים שניצבו בחזית ביום ההסתערות. וושינגטון פוסט מדווח, כי כך מעלה חקירה דו-מפלגתית שערך הסנאט.
את החקירה ערכו ועדות הכללים והניהול (המקבילה לוועדת הכנסת), ביטחון הפנים וענייני הממשל. הדוח הוא הפירוט הנרחב ביותר עד היום של לוח הזמנים של מחדלי המודיעין והתקשורת, שהובילו לחוסר המוכנות להסתערות אנשי טראמפ. הדוח מלמד, כי אגף המודיעין של משטרת הקפיטול הוריד את סכנת האלימות מ"רחוקה" ל"בלתי סבירה", למרות שהיו ראיות לכך שתומכי טראמפ מתכוונים להגיע חמושים להפגנות ו"להסתער על הקפיטול".
"היו מחדלים משמעותיים, נרחבים ובלתי נסבלים באיסוף המודיעין. הכישלון בהערכת הסכנה לאלימות באותו יום, תרמה בצורה משמעותית לפריצה לקפיטול. ההתקפה תוכנה למעשה לעין כל", אומר הסנאטור גארי פיטרס, יו"ר הוועדה לביטחון פנים. הדוח מתפרסם ימים אחדים לאחר שהרפובליקנים בסנאט מנעו הקמת ועדת חקירה לאירועי 6 בינואר, ובעוד המחוקקים מתווכחים כיצד לשפר את אבטחת הקפיטול.
הדוח ממליץ לשפר את התכנון, ההכשרה ואיסוף המודיעין של משטרת הקפיטול – בדומה להמלצות של גופים אחרים שחקרו את ההסתערות – ונמנע במפורש מלהתייחס לאחריותו של טראמפ להתפרעות. לצד זאת, הוא מספק תמונה בהירה של כשלי המודיעין והתקשורת, שהותירו את משטרת הקפיטול חשופה להתקפה שייתכן שניתן היה למנוע.
אנשי המודיעין של משטרת הקפיטול ידעו כבר ב-21.12.20, כי המפגינים מתכננים להביא אקדחים וכלי נשק אחרים להפגנה ב-6.1.21, ולהפעיל אותם נגד רשויות אכיפה שינסו למנוע את כניסתם לקפיטול. הם גם ידעו, כי המפגינים מעבירים ביניהם ברשת מפות של הקפיטול ודנים בנקודות החדירה הטובות ביותר לבניין וכיצד לנעול את המחוקקים בתוכו. המידע הובא רק לידיעת דרגי הפיקוד של משטרת הקפיטול. הערכת ביטחון נפרדת, שהוכנה ב-23.12.20, לא הזכירה כלל מידע זה, וכך גם הערכת הביטחון שבוע מאוחר יותר.
הרמז היחיד לגבי המידע שהיה בידי אגף המודיעין היה בסופו של דוח בן 15 עמודים שפורסם ב-3.1.21, באמירה לפיה "קיימת אפשרות שהמפגינים עלולים להתדרדר לאלימות" ושהייאוש שלהם "עלול להוביל לסכנה משמעותית לגופי האכיפה ולציבור בכלל". אבל אפילו אזהרה חלושה זו נעלמה בימים הבאים מהערכות המודיעין היומיות.
עוד מצא הדוח, כי המשרד לביטחון פנים ו-FBI כשלו בכך שלא סיפקו התראות ספציפיות בנוגע לסכנות הנשקפות לקפיטול. הבולשת התריעה בפני משטרת הקפיטול על "מלחמה" אפשרית רק בלילה שקדם להסתערות. ההתרעה צורפה בצורה אגבית לדוא"ל שנשלח לרשויות אכיפה אחרות, והיא הגיעה במודיעין משטרת הקפיטול ליחידה שונה מזו שעסקה בהערכת האיום על המתחם. הדוח ממליץ לשפר את יכולות איסוף המודיעין של משטרת הקפיטול, בין היתר בכך שכל העוסקים בנושא ירוכזו ביחידה אחת.
לצד זאת, אומר הדוח כי אפילו עם איסוף מודיעין טוב יותר – ייתכן שמשטרת הקפיטול לא הייתה יכולה להתמודד עם המתפרעים. פחות מעשרה מכלל שוטרי הקפיטול קיבלו הכשרה בשימוש בכלי נשק שאינם קטלניים, והציוד של המשטרה היה בעיקרו הגנתי ובלתי יעיל בעת התקפה. עוד נקבע, כי מפקדי משטרת הקפיטול לא פעלו על-פי הנהלים לגבי הזעקת תגבורת בעת ההסתערות. מפקד המשטרה לא הגיש בקשה רשמית להזעיק את המשמר הלאומי, וחברי מועצת המשטרה עדיין חלוקים בשאלה האם עליהם לאשר פה אחד בקשה כזאת. זו הייתה הסיבה לעיכוב בן שלוש השעות בהפעלתו, ולא סירובו של טראמפ לעשות זאת כפי שפורסם בעבר. הוועדה ממליצה להעניק למפקד סמכויות חירום להזעיק את המשמר.
הפוסט מציין, כי ההשלכות המשמעותיות ביותר של הדוח עשויות להתברר בשבועות הקרובים, כאשר המחוקקים ידונו בשינויים באבטחת הקפיטול. בחודש שעבר אישר בית הנבחרים ברוב דחוק 1.9 מיליארד דולר לשיפור האבטחה וההצעה מונחת כעת על שולחן הסנאט. יש צורך ב-60 תומכים כדי למנוע פיליבסטר עליה, וייתכן שהדוח הדו-מפלגתי יסייע להשיג את הרוב הדרוש.

תאריך:  09/06/21   |   עודכן:  09/06/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2020
איתמר לוין
מהלכי חקיקה בשורה של מדינות הופכים את הבחירות להליך פוליטי ומעניקים למחוקקים הרפובליקנים אפשרות להתערב בהם - מזכיר וושינגטון פוסט
איתמר לוין
כללי הפיליבסטר אפשרו למיעוט הרפובליקני בסנאט למנוע הקמת ועדת חקירה להסתערות על הקפיטול    אקונומיסט צופה שהצעות הגיוניות נוספות יפלו באותה צורה
איתמר לוין
יו"ר המיעוט בבית הנבחרים טוען שאיש אינו מפקפק בלגיטימיות של ביידן - מלבד טראמפ, חלק מחבריו ואולי גם הוא עצמו, מציין וושינגטון פוסט
איתמר לוין
נשיא רוסיה אישר אישית את פעילותה הנמרצת של ארצו נגד מועמדותו של ביידן ובניסיון לפגוע באמינות הציבור בטוהר הבחירות, כולל הפצת מידע כוזב נגד המועמד הדמוקרטי    אירן שלחה לבוחרים דמוקרטים מכתבי איום מזויפים של ארגון ימני קיצוני, בתקווה שהדבר יגרום לתוצאה הפוכה - התבצרות שלהם בתמיכה בביידן    דעת הרוב בדוח: סין החליטה שלא להתערב לטובת ביידן, מחשש שתיכשל ותשיג תוצאה הפוכה
איתמר לוין
וושינגטון פוסט: הדוח מצביע על חוסר בכוח אדם, ציוד, יכולות מודיעיניות והכשרה - אך ספק אם הקונגרס המפולג יאמץ את המלצות המומחים להגברת האבטחה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il