X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
יואב, עמנואל והילה [צילום: שלומי פרין]
עד ראיה 2021
מחזהו האלמותי והבינלאומי של יהושע סובול "עד ראיה" עולה בסמינר הקיבוצים בגירסה חדשנית בבימויה של סיוון הנדלסמן, עם אותו מסר נוקב

מאז עלה ב-2003 המחזה עד ראיה בתיאטרון הקאמרי, הוא הפך לנכס בינלאומי. נקודת המבט של סובול על ניתוח אישיותו של סרבן המלחמה פרנץ יגרשטטר האוסטרי באמצעות הערכים הנוצריים הנעלים ביותר - היא המאפשרת להבין את הפרשה שאכן קרתה תחת הכיבוש הנאצי ב1938. והיא המאפשרת להבין את הצלחת המחזה בעולם כולו וכאן בפעם השלישית (השנייה הייתה ב 2013 בסטודיו יורם לוינשטיין).
המחזאי משתמש בכל אושיות המוסר הנעלות שבפילוסופה הנוצרית כדי להמחיש את ניתוח דמותו הרב צדדית של פרנץ יגרשטטר. אותו הוא משווה לישו - מעצם היותו בן שגדל ללא אב, היה מרדן, בעל עקרונות מוסר נעלים מצד אחד, ומאידך-גיסא אוהב חיים, נשים, ילדים ורכיבה על אופנוע (כמו ג׳ימס דין - מה שמרמז על מותו ללא עת). השימוש במטאפורות הנוצריות בונה את הסצינות החשובות במחזה, שמי שחף מידע על מובנן של המטאפורות הללו, יכול בטעות להבינן כביקורת על זמננו אנו, ולא היא. לכן המחזה הוא בינלאומי ולא קשור לפוליטיקה מקומית. כי עצם דמותו של ישו וכל הסיפור עליו, בנו, הזינו ויצרו את כל האמנויות בתרבות העולמית מאז מותו ועד היום, בכל התחומים.
בהפקת תיאטרון סמינר הקיבוצים מביאה הבימאית סיוון הנדלסמן רוח רעננה למחזה מתוך עצם העמדתו: בשילוב התנועה של טולה דמארי, המוזיקה המקורית של לירון משולם, ובעיקר עיצוב הבמה של שיר עדן המתנועע והמשתנה בהתאם לסצינות. עיצוב המעניק לסיפור צדדים נוספים, ומעצים את קצב התפתחות העלילה. גם אם המחזה מתחיל בסצינה הסיזיפית של פרנץ בצחצוח הנעליים, אותו מדגים עמנואל דמידוב בכשרון רב, הרי בהמשך, המחזה מקבל הפעם צבעים והיבטים שונים על-פי אופי משחק השחקנים וההדגשים שבחרה הבימאית להבליט.
עמנואל דמידוב מחצין איפוק, קור רוח ודבקות בעקרונות המוסר הנעלים שלו (הוא אינו מוכן ללבוש מדים של הצבא הנאצי, מתוך שהיה עד ראיה לרציחת ילדים מפגרים והומואים בידי החיילים לובשי המדים הנאצים). עם זאת הוא מחצין את אהבתו ושקיקתו לאשתו, בנוסף לחשיפת המאהבת הלוהטת שלו, גם את אהבתו לבתו, והתמכרותו לנסיעה על האופנוע סטייל צ׳ה גווארה. יפי תארו וגובה קומתו של דמידוב מדגישים עוד יותר את התעלותו מעל כל אוהביו, שבאים אליו לבית הכלא בברלין לשכנעו שיסכים ללבוש את המדים, ובכך לבטל את עונש המוות שהוטל עליו.
עצם התעקשותו לעלות לגרדום ובלבד שלא להכנע לנאצים שכבשו את ארצו ורוצחים את כל החלשים שמגפיהם דורסים, עומדת בניגוד להשלמת כל היתר, מה שאכן קרה במציאות, עם השלטון הנאצי על כל המשתמע בכך. ובכך מודגשת עליונותו המוסרית, אך לא מבטלת את קיומם של צדיקים שלא הסכימו עם תורת הנאצים, כמו אלה שהצילו יהודים תוך סיכון עצמם. ולא הועילו תחינותיהם והשתדלותם של הרופאה הפסיכיאטרית עלמה קלי) של בתו מריה (יובל שרעבי), מנהל הכלא (בן ילין) הכומר (יואב בבלי) שמנהל עמו שיחה ברמה פילוסופית נעלה, ובכל זאת לא מצליח לשכנעו, והסוהר (גיא אלון כבאסטיאן) - פרנץ יגרשטטר עומד נחוש בהחלטתו ומוכן למות למען שמירת הטוהר המוסרי.
הילה גרוברמן מלאת הרגש ושחקנית אופי מהמעלה הראשונה, היא אשתו הנאמנה, שחרף אהבתו העזה אליה וכל תחינותיה, אינו מוותר על החלטתו הגורלית. כך גם הופעתה של המאהבת הסקסית שלו (עופרי סלומון) המצטרפת בסצינה מסוימת לאשה, וביחד הן מזכירות את שתי המאריות - מריה אשתו של ישו ומריה מגדלנה עמה חי תקופה מסוימת לפי אחד המיתוסים, ונהנה מחיי העולם הזה ותשוקותיו. באיזכור לסצינה הנראית בציורים רבים קלאסיים, בהן מרים המגדלית (מגדלנה) רוחצת ברעמת שערה את דמו הזב של ישו מעל רגליו, ובשל כך הפכה לקדושה אף היא.
אך עיקר המאבק על החלטתו של פרנץ בא לידי ביטוי בביקור שני חבריו הטובים - האנס (איתי בורד הבולט ביכולת משחקו) וכך גם מרטין (אמנון א פלד). שני אלה, כמו שני הגנבים ביניהם נצלב ישו, הם מגלמים את הגנב הטוב (האנס) והגנב הרע (מרטין, המשלים עם המישטר הנאצי), כשם שרוב העם הגרמני וכל הארצות שנכבשו על ידם ונכנעו. סצינה שבפירוש מזכירה את סצינת הצליבה של ישו ושני הגנבים. משחקם של שני החברים והוויכוחים הפילוסופים ביניהם המגיעים להתפרצות רגשית של שלושתם -מהווים את ליבה של ההצגה הנוכחית. כך גם סצינת הסיום הכה נוקבת ומרגשת וחודרת ללב.
הצגת "עד ראיה" היא נכס תרבותי שראוי להציגו כמות שהוא, בביצוע המעולה של מסיימי סמינר הקיבוצים, בפני הקהל הרחב גם לאחר שיסיימו את לימודים בקיץ זה.

הסוהר האנס ומרטין מעל פרנץ [צילום: שלומי פרין]
תאריך:  17/06/2021   |   עודכן:  20/06/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דוד ארגז
למזלי הקרנף נסוג ואני נשארתי בחיים    כשחזרתי לקבוצה, החלטתי ביני לבין עצמי שלעולם לא אהרוג קרנף ואכן עד היום אני עומד בהבטחתי זו
זלמן שובל
ההפגנות גסות-הרוח בכיכר-פריז וברחוב בלפור הן דוגמאות מובהקות של הסתה מופקרת    העם היהודי למוד סבל מהסתת זרים, גם בימים אלה — אך גם מהסתה בקרב עצמו
יוני בן-מנחם
מעמדו של ארגון חמאס התחזק מאוד ברחוב הפלשתיני כתוצאה מסבב הלחימה האחרון בינו לבין ישראל ומעמד הרש"פ התדרדר לשפל חסר תקדים    גורמים בכירים בפתח מותחים ביקורת על יו"ר הרש"פ כי ההחלטה המוטעית שלו ללכת לבחירות ואחר כך לבטלן היא שהחלה את תהליך ההתדרדות במעמד הרש"פ
ציפורה בראבי
שירה ופילוסופיה - המשוררת והפילוסוף    שיריה היפים והעמוקים של אירית שושני והטקסטים הפילוסופיים המעמיקים של פרופ' יקיר שושניי, השלובים זה בזה, מוגשים כדיאלוג מרתק ומעשיר    מילים פרומות - תענוג
עמנואל בן-סבו
כמעט ואינך צריך מאומה כדי להיקרא עיתונאי    כל מיני קורסים מזורזים עם שמות מפוצצים של קופירייטינג מוצלח מצמיחים גלים גלים של חולמי פרסום ומשפיעני העתיד בעיקר על חשבון הבנק של בתי החרושת ל'עיתונאים'
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il