X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
האם האינפלציה תמשיך להיות גבוהה? האם יימצאו עובדים למיליוני המשרות הפנויות? מה יקרה למחירי הדיור ולשכירות? וושינגטון פוסט מציב את סימני השאלה המרכזיים
▪  ▪  ▪
מחיר העץ גבוה פי שלושה [צילום: רוגליו סוליס, AP]

המשק האמריקני יוצא מן הקורונה במהירות מרשימה – וגם תוך שינויים משמעותיים. הן העסקים והן הלקוחות מתאמצים להתרגל לסביבה החדשה עם מחירים גבוהים יותר, פחות עובדים, מחסור במוצרים, המצאות חדשות וחוסר נוחות נרחב – מתאר וושינגטון פוסט. או בשתי מילים: חוסר ודאות. בין היתר, קיימת מחלוקת בשאלה האם שינויים אלו יהפכו לקבועים, אך רבים מסכימים שהם לכל הפחות מטלטלים בטווח המיידי.
יש שינויים ברורים ומרחיקי לכת, כגון ההכרה בכך שעבודה מהבית היא אפשרית לחלק משמעותי מן העובדים, ושניתן לרכוש בצורה מקוונת מגוון רחב של מוצרים. על-פי הערכת מכון מקינזי, קרוב לרבע מן העובדים צפויים לעבוד מן הבית לפחות יום-יומיים בשבוע; והסחר המקוון אינו מראה כל סימנים של האטה.
מחירי הדיור מזנקים בחלקים נרחבים של ארה"ב, שאינם רגילים לעליות כאלה. בעוד אמריקנים רבים מגלים שלפחות על הנייר הם בעליהם של בתים יקרים, רבים אחרים מתרחקים ממימוש החלום על רכישת בית משלהם. האינפלציה, אשר הגיעה בחודש מאי לשיא של 13 שנים, היא האיום הגדול ביותר העלול להוריד לטמיון את ההתאוששות, או לפחות להאט אותה. למרות שהפדרל ריזרב סבור שמדובר בתופעה קצרת ימים, עסקים ולקוחות כבר משנים חלק מהתנהגותם: הקטנה של כמות המוצר בכל אריזה, סירוב להתחייב על מחירו של בית מחשש שחומרי הגלם יתייקרו – ואלו רק שתי דוגמאות.
כל זה מתרחש כאשר יותר ויותר עובדים דורשים העלאת שכר ושיפור בתנאי עבודתם. הם רוצים יותר גמישות, יותר הזדמנויות לבני מיעוטים ויותר הבנה מצד המעסיקים לצרכים של בריאות הנפש וטיפול בילדים. המעסיקים קשובים לדרישות, בין היתר בשל מחסור בעובדים. 9.7 מיליון משרות פנויות כיום – מספר שיא בארה"ב.
כיצד כל זה יתורגם לחיי היום-יום? הפוסט אומר שאיש אינו יודע. מחירי הדיור באיזורים רבים עלו ב-10% לעומת אשתקד, תמונה שונה בתכלית מזו של ההתאוששות אחרי המשבר הפיננסי של 2009-2008. המחירים עולים בין היתר בערים קטנות יותר, כאשר אמריקנים עוברים ליישובים בעלי מרחבים ירוקים ותחושה קהילתית, לנוכח האפשרות לעבוד מהבית.
הדאגה העיקרית מה יקרה למי שאינם יכולים להרשות לעצמם לקנות בית. אחת ההערכות היא שארה"ב ניצבת על סף משבר לאומי בתחום השכירות, כאשר בסוף החודש הנוכחי תסתיים התקופה בה נאסר על המשכירים לפנות את מי שמפגרים בתשלום דמי השכירות, וכאשר הם יבקשו להעלות את התשלום. דמי השכירות לבית חד-משפחתי כבר עלו בשנה האחרונה ב-5.3%. בתרחיש הגרוע ביותר, יגדל מספרם של חסרי הבית ויתרחב הפער בין העשירונים.
מצב דומה קיים לנוכח התרחבות האוטומטיזציה בזמן המגיפה. כאשר חברות חיפשו דרכים להקטין את מספר בני האדם במלונות, משרדים ומפעלים, הן פנו לרובוטים ולעבודה מרחוק. החברות השקיעו סכומים ניכרים בטכנולוגיה, מה שעשוי להוביל לזינוק ניכר בפריון. אבל רווחים אלו לא יתחלקו בצורה שווה, שכן האוטומטיזציה תוביל לפיטורי עובדים בעלי השכלה תיכונית בלבד והכנסות נמוכות.
כאמור, האינפלציה היא מקור דאגה מרכזי. בארה"ב לא הייתה אינפלציה של ממש מזה 30 שנה ולא ברור כיצד האמריקנים יגיבו אם יחששו שהיא חוזרת. הפוסט אומר כי הדוגמה הטובה ביותר היא הזינוק במחיר העץ לבנייה, הגבוה כיום פי שלושה מאשר ערב הקורונה – כאשר כבר היה גבוה פי שמונה. ג'רי קונטר, בנאי בתים מג'ורג'יה, אינו מוכן כיום להתחייב על מועד סיום הבנייה ועל המחיר המדויק – לראשונה ב-44 שנותיו בענף. הוא מסביר ללקוחותיו, שהמחירים עלולים לקפוץ ושיש להמתין ארבעה חודשים לארונות שבעבר הגיעו בתוך עשרה ימים.
כלכלנים ומשקיעים רבים תומכים בתחזית הפד, לפיה האינפלציה תרד בהמשך השנה, אך חוששים שמא הבנק המרכזי טועה. רבים מתחילים להאמין שאינפלציה שנתית של 5% תהפוך לקבועה, מה שיגרום לדרישה להעלאת שכר, מה שיוביל להעלאת המחירים לצרכן – וחוזר חלילה. הפד ייאלץ להגיב לכך בהעלאת ריבית, צעד שלרוב מוביל למיתון. הפד צופה אינפלציה של 3.4% השנה ו-2.1% בשנה הבאה; האמריקנים התרגלו לשיעור שנתי של 1.5% בלבד.
זהו קיץ של חוסר ודאות, מסכם הפוסט. יידרש זמן ארוך בהרבה כדי להבין שינויים כלכליים משמעותיים רבים. הוודאות היחידה לגבי המשק האמריקני היוצא מן המגיפה היא, שהוא ייראה שונה בצורה משמעותית מכפי שהיה לפניה.

תאריך:  23/06/21   |   עודכן:  23/06/21
+מסכה בחלל סגור כעת תמנע צעדים חריפים בהמשך
18:04 23/06/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

החוקרים אומרים כי שליש מהנדבקים מחוסנים, ייתכן שכתוצאה מעלייה בתפוצה ובפיזור של הנגיף ולאו-דווקא כתוצאה מירידה ביעילות החיסון  ▪  מזהירים: זן דלתא מדבק יותר באופן משמעותי, ואין להמתין בהטלת חובה לעטות מסכות במבנים

הסכנה מחיסון בני נוער קטנה מסכנת ההידבקות [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
+כניסת תיירים לישראל תידחה לאוגוסט
16:27 23/06/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

+הממשלה אישרה את הקמת קבינט הקורונה
14:36 23/06/21  |  מירב ארד

הממשלה אישרה את הקמת קבינט הקורונה ואלו חבריה: ראש הממשלה - נפתלי בנט; שר החוץ - יאיר לפיד; שר הביטחון - בני גנץ; שר האוצר - אביגדור ליברמן; שר המשפטים - גדעון סער; שרת הפנים - איילת שקד; השר לביטחון הפנים - עמר בר לב; שר הבריאות - ניצן הורוביץ; שרת החינוך - יפעת שאשא ביטון; שר השיכון והבינוי - זאב אלקין; השר לשירותי דת - מתן כהנא; שרת הכלכלה והתעשייה - אורנה ברביבאי. כמו כן, במסגרת שינויי הרכב הוועדה, יצורפו אליה בהמשך שרת החדשנות והמדע, אורית פרקש הכהן, ושר התיירות, יואל רזבוזוב. עד להשלמת הליך החקיקה, הנ"ל יזומנו לדיוני הוועדה.

+"קנס של אלפי שקלים למי שייתפס ששהה במדינה מסוכנת"
12:47 23/06/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

הוסיף: "אנחנו נביא עכשיו תקנה חדשה. סגרנו את הפרצה, אין אנשים שיוצאים מנתב"ג בלי לעבור בדיקה. התחלואה בימים האחרונים נגרמת כתוצאה מהפרות בידוד"  ▪  לגבי מחלת השפעת אמר: השנה לא ידוע על עיכוב בצפי הגעת חיסוני השפעת לישראל

הורוביץ בכנסת. סגר פרצה [צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת]
+התפרצות הקורונה: בנימינה הפכה לעיר כתומה; מודיעין - צהובה
09:40 23/06/21  |  מירב ארד

מודל הרמזור: בנימינה הפכה הבוקר ל"כתומה" ומודיעין מכבים-רעות ל"צהובה". בבנימינה אוסחנו 126 חיוביים לקורונה ובמודיעין-מכבים-רעות - 62 מקרים. אתמול אובחנו 110 מאומתים חדשים, מרביתם נדסקו במערכת החינוך.

+110 מאומתים חדשים; בנימינה הפכה לכתומה
08:37 23/06/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

מרבית הנדבקים - נדבקו במערכת החינוך  ▪  בנט ושר הבריאות הורוביץ צפויים להחליט על צעדים
חדשים  ▪  ראש שירותי בריאות הציבור: "נציג לרה"מ את כל האפשרויות וההגבלות - כולל החזרת מסכות והגבלת ההתקהלות"  ▪  פרופ' אש: "נחייב במסכות בהתאם למדד התחלואה שנמליץ עליו"

חיסון בני נוער נגד קורונה [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
עידן יוסף
ראש הממשלה מקים מחדש את קבינט הקורונה: "זן הדלתא ההודי מדביק גם מחוסנים"    כל מי שנכנס לנתב"ג יחויב במסכה    "מי שלא צריך לצאת לחו"ל - שלא ייצא, טיילו בארץ"    ממליץ לבני הנוער להתחסן ולציבור לשוב לעטות מסכה במקומות סגורים
עידן יוסף
משרד הביטחון יסייע בהקמת בזק של מתחם בדיקות נוסף בנמל התעופה בן-גוריון    השר הורוביץ: המתחם נועד למנוע היווצרות תורים בלתי סבירים    המתחם יוקם בנוהל מזורז
איתמר לוין
העלייה נובעת מהטיפול במיליון תביעות לדמי אבטלה בחודשי השיא של הקורונה; כמעט 80% מהתלונות על הביטוח הלאומי היו מוצדקות, לעומת 46% מכלל התלונות    הדואר ממשיך להוביל בשיעור התלונות המוצדקות    עלייה של 24% במספר הכולל של התלונות אשתקד
מירב ארד
בדיון ישתתפו שר הבריאות ניצן הורוביץ ושרת התחבורה מרב מיכאלי    שר הבריאות הודיע: "נוודא שהפרצה שנוצרה בנתב"ג בתקופת הממשלה הקודמת תיסגר"    מחר צפוי להתכנס קבינט המומחים להתכנס
איתמר לוין
ההתמודדות עם הקורונה, המו"מ על ההשקעות בתשתיות וחוק זכויות ההצבעה – כל אלו יגדירו בקרוב את שנת הכהונה הראשונה של הנשיא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il