שר החינוך הבריטי, גווין ויליאמסון, תומך באיסור על תלמידים בבתי הספר להשתמש בטלפונים הסלולריים לכל אורך יום הלימודים. לדבריו, האיסור ישים קץ להשפעה המזיקה של המכשירים על בריאותם הנפשית ורווחתם של התלמידים.
הצעד המתוכנן מציב את ויליאמסון מול ראשי ארגוני המורים, הטוענים שמדובר בהסחת דעת מיותרת מן הבעיות הבוערות של סיוע לתלמידים להשלים את הפערים שנוצרות בתקופת הקורונה. ויליאמסון הבהיר, כי לדעתו יש צורך באיסור כולל, ואין זה משנה מה יחשבו המורים, באומרו שהאיסור נחוץ גם כדי ליצור אווירה בטוחה בבתי הספר, כך שהתלמידים יוכלו לפרוח והמורים יוכלו להצטיין.
טיימס מציין, כי יש רק מעט ראיות לגבי ההשפעה של איסור פלאפונים בבתי הספר וחלקן סותרות. בשנת 2013 בחנו חוקרים 91 בתי ספר בברמינגהאם, לונדון, לסטר ומנצ'סטר, ומצאו שההישגים בבתי הספר נטולי הפלאפון היו טובים ב-6.4% מאשר באחרים – מקביל להארכת שנת הלימודים בחמישה ימים. השיפור היה משמעותי במיוחד (14.2%) בקרב תלמידים בעלי הישגים נמוכים, וכמעט שלא היה קיים אצל בעלי ההישגים הגבוהים. חוקרים אחרים חלקו על ממצאים אלו וטענו שהם מוגזמים וחסרי ביסוס מספיק.
מחקרים במדינות אחרות מלמדים שקיים קשר בין איסור פלאפונים לבין הישגים. בספרד הוביל האיסור לעלייה בציונים במתימטיקה ובמדעים ולירידה באלימות המילולית. בנורבגיה הוא הביא לעלייה בציוניהם של תלמידי חטיבות הביניים. בצרפת נאסר כבר ב-2018 על תלמידים עד גיל 15 להשתמש בפלאפונים ביום הלימודים.
האיסור יוצר בעיות לוגיסטיות, שכן הורים רבים רוצים שילדיהם יוכלו לעמוד איתם בקשר לאחר סיום הלימודים אם אינם בבית. ייתכן שבתי הספר יצטרכו למצוא מקום בטוח לאחסן את הפלאפונים למשך היום, אם האיסור לא יהיה מבוסס על מתן אמון בתלמידים.
יו"ר ארגון החינוך הלאומי, קווין קאנטרי, אמר שהתוכנית היא הסחת דעת. "מורים יתהו מדוע שר החינוך מדבר על טלפונים סלולריים במקום על מה שבתי הספר צריכים כדי לסייע לתלמידים לרכוש מחדש את הרגלי הלמידה", הוסיף. יו"ר ארגון מנהלי בתי הספר והקולג'ים, ג'ף ברטון, אמר כי בפועל לבתי הספר כבר יש מדיניות מוצקה ו"זה לא איזשהו דיגיטל-לכל". שרה הנאפין, העומדת בראש ארגון המורים NAHT, טוענת, כי האיסור יועיל רק לחלק מבתי הספר ועלול לגרום יותר בעיות מאשר פתרונות, שכן הטלפונים יהפכו ל"מחתרתיים" ובתי הספר לא יהיו ערים לבעיות הנוצרות מן השימוש בהם.
לקרוב למחצית מילדי בריטניה עד גיל עשר יש טלפונים חכמים, כאשר שיעורם מוכפל בין גיל תשע לגיל עשר. בגילאי 15-12, לשמונה מכל עשרה ילדים יש טלפון חכם. מספרם של בני 15-5 המשתמשים במכשירים כדי לגלוש ברשת עלה בשנת 2019 ל-55%.