|
תאריך:
|
08/07/2021
|
|
|
עודכן:
|
08/07/2021
|
|
1 |
|
|
שוב חוטא לאופרט בקוצר ראות אסטרטגי פוליטי מדיני כאשר המאקרו מוסתר מעיניו ואילו המיקרו משמש לו מקור לטיעוניו.בסוף הדרך ישנם גבולות 67 ומדינה פלסטינית ולמי שלא רואה את סוף הדרך,נדמה שהאפיזודות המפמפמות את כותרות העיתונים הן הדבר החשוב.אז הן לא.זה מה שנתניהו הבין וזו הסיבה להתעצמותה של ישראל ואי נסיגה של מילימטר מכל שטח שהוא שזה לא דבר מובן מאליו.אז אפשר להתעסק עם שקלי והאם צריך בכל מצב ובכל מקרה לעזור לממשלה להעביר נושאים לאומיים ובטחוניים, אבל לא לתמוך בממשלה שברבות הימים תיכנע לדרישות "האיחוד" ומחלקת המדינה ותחזיר אותנו 50 שנה אחורה, זהו צו השעה האמיתי וזה מאפשר לך אפילו להתנגד לחוקים שבמצבים אחרים אולי לא היית מתנגד להם. מי שחושב שהממשלה הזו באמת תצליח לעמוד בלחצים,אז שיבושם לו אבל אחרי רבין,ברק,שרון ואולמרט מותר כבר לפקפק בכוחם של אלה שמלחתחילה לא נחשבים לחזקים במיוחד.אז נכון שהליכוד ישן שנת ישרים ונתניהו לא ממש דאג להעיר אותו ולא דאג במערכת הבחירות האחרונות לידע את הציבור שעדיין הפלסטינים רוצים להעיף אותנו מכאן ומי אם לא לפיד וזנדברג הולכים לעזור להם בכך אבל כנראה שבבחירות הבאות הציבור שחוזר לעסוק בבעיות האמיתיות יהיה כבר יותר חכם ומצביעי הליכוד הרדומים ינערו מעל עצמם את האבק. סמוטריץ בהתנגדותו לכל הישענות על רע"מ לא רק סימן את העמידה העיקשת על העקרונות אלא גם סימן את הצורך להתחשב בעתיד ולא רק בהווה העכשוי,כי העתיד תמיד מגיע מתישהו ואם לא תיקח אותו בחשבון עכשיו,הוא יפרע ממך את החשבון אחר כך. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
באום |
|
|
|
|
|
באום, בדרכו הפסקנית "תופר" את הסוף לפני ההתחלה; הוא מתחיל מהמסקנה או התזה, בטרם ברר לעצמו אם הוא מוכיח אותם בטיעוניו. אני כופר בתזה וסבור שהנימוקים אינם באים להוכיחה אלא להטיף למי שאינו חושב כמותו מוסר על קוצר הראות.
ראשית, אין סוף דרך אחד. בכל נקודה בזמן ישנו סוף הדרך של אותה נקודה, כשההמשך תלוי במאבק הרצונות בין הרצון הציוני לבין הרצון הערבי- פלשתינאי-מוסלמי. אם ינצח הרצון הציוני, לא תהיה מדינה פלשתינאית בגבולות ארץ ישראל המערבית ואפשר גם שלא בכל גבולות ארץ ישראל המנדטורית. אם ינצח הרצון הערבי-פלשתינאי-מוסלמי, אפשר שתהיה בכל המזרח התיכון כליפות מוסלמית אחת גדולה (מטרה דתית ולא מטרה מדינית).
שני הצדדים פועלים עפ"י תוכנית-שלבים ליישום מטרותיהם הלאומיות (או הדתיות). במאבק זה, ברצף האירועים ההיסטורי מאז נפילת האימפריה העותומנית, דומני שהציונות נמצאת במקום טוב יותר מהתנועה הלאומית הערבית-פלשתינאית-איסלמית.
תהליכים אלה אינם עומדים להסתיים מחר בבוקר ולכן אין למדוד את התהליכים בשעון-סטופר אלא בלוח שנה היסטורי.
בן גוריון היה מי שהפך את האזהרות הערטילאיות של ז'בוטינסקי על שואה מתקרבת באירופה, לתוכנית פעולה מדינית שהביאה להכרזת המדינה. דרך השלבים הביאה אותנו דרך מבצע סיני, מלחמת ששת הימים, מלחמת יום הכיפורים, העלייה מבריה"מ וההתיישבות באיו"ש, למצב בו אנו עומדים כיום. מכאן, ששגיאתו הגדולה של נתניהו הייתה שלא ניצל את תקופת כהונתו של טראמפ, למימוש החלת החוק הישראלי על איו"ש. על שום כשל זה, וחרף הישגים אחרים שלו, נכון היה להדיחו מראשות ממשלת ישראל.
מאבקו באובמה, שביקש להחיל על ישראל את תוכנית השלבים הערבית, אותה קיבלו למעשה רבין ופרס בשנת 1993 (הסכמי אוסלו), הייתה באמת שעתו היפה ביותר. הסכמי אברהם אינם מעלים ואינם מורידים נבחינה זו, אלא אם אכן נכנע נתניהו והסכים לוותר על החלת החוק הישראלי באיו"ש, בתמורה להסכמים אלה. (חלק מהדעות אומרות שמדובר בדחיה של 4 שנים, אבל גם זו החלטה רעה...).
את המציאות מעצבים צעד אחר צעד. החלפת נתניהו התבקשה בשם הימין, אולם קודמה להוותו דווקא ע"י השמאל. הימין סבר שנתניהו של היום הוא אותו נתניהו של ימי אובמה – אני כופר בכך מן הטעם שצויין לעיל. אילו ידע הימין להתאחד וללכת יחד לממשלת ימין גדולה אחת, ללא גחמות בכירי הליכוד הנרפים ולא חולשות נתניהו שהתחזקו תחת לחץ השמאל הייתה תמונת המצב הנוכחית שונה. ניסיונות השמאל להדיח את נתניהו, נגזרו מיכולתו לעמוד נגד אובמה ומן החשש שבסופו של יום יביא גם להחלת החוק באיו"ש. משלא עשה זאת, הקשה על אוהדיו והקל על יריביו לקבל מציאות זמנית של פשרה כביכול, כפי שהיא מוצאת ביטוי ב"ממשלת השינוי".
לכן, בין היתר, אני גורס שימינה היא "סטירת-לחי" חיונית לימין בכדי שיבין היכן סטה ומדוע ובכדי שיבין שהשמאל עדיין לא פג, אעפ"י שאין ספק שרוב הציבור הישראלי זז ימינה בדעותיו.
להערכתי, נתניהו חייב כיום ליטול פסק זמן. הימין חייב לשמר את רעיון ליכוד השורות לשלב הבא של המאבק שעיקרו סיפוח איו"ש. הערבים ויריבי ישראל יודעים זאת ועל כן יחבקו את בנט כל עוד לא יבהיר את מדיניותו הבסיסית, וינסו להכשילו כאשר יעשה זאת. בה בעת יכינו את המערכה החיצונית נגד ישראל בשילוב עם התקוממות של ערביי ישראל, שאת ראשיתה ראינו באוקטובר 2000, את המשכה במאי 2021, ואת השלב הבא בא נראה כאשר תכריז ישראל על החלת החוק הישראלי באיו"ש - לכך יש להתכונן, בין היתר באמצעות חקיקה כוללת שתקבע מי זכאי לאזרחות ישראלית ובאילו תנאים והתניות ומי מועמד להיות מסולק מכאן |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
רפי לאופרט |
|
|
|
|
|
שלא היתה שום אפשרות גם ליצור את הבריתות האסטרטגיות עם המפרציות וגם לספח.היכולות האסטרטגיות שלנו כיום בנוגע לאירן והיכולת לעטוף אותה כמעט מכל הכיוונים (כמו שהם עוטפים אותנו באמצעות חיזבאללה וחמאס)לא היו מתקיימות אם היינו ניגשים לסיפוח.מי שחושב שאפשר גם וגם וגם,פשוט טועה.גם בן גוריון ויתר על הגדה המערבית למרות שהיו כאלה שדרשו את המשך הכיבושים כי הוא הבין שהמשך הכיבוש ב48 יפרק את המדינה.אלה שיקולים של מנהיג אמיתי ולא של פוליטיקאי המייצג מגזר כזה או אחר.הסיפוח יגיע רק אחרי שנים של קיבוע היחסים והוכחה מעשית שישראל מסוגלת להגן על המפרציות,לפני זה אין על מה לדבר.אז במקום לשבח את נתניהו על מהלכיו השקולים,באים ודורשים את התפטרותו בגלל שהוא לא פעל כמו ישראלי שצופר בכביש שנדמה לו שהכל מגיע לו.בנוגע להדחת נתניהו בידי הליכוד עצמו,אז מי שרוצה לתת מתנות לחונטה ולקבע את שלטונה בארץ לדורות,שיגיד שהוא רוצה לתת לה מתנות ושלא יעטוף אותן בצלופן העשוי מנימוקים כאלה ואחרים.בכלל,ניתוח הפוליטיקה הישראלית מבלי לקחת בחשבון את הפוליטיקה העולמית בנוגע לישראל תמיד יצא שגוי.התעלמות מפקטורים המשפיעים על הארועים מביא בסופו של יום לטעויות פאטליות כמו אוסלו למשל או מלחמת יום הכיפורים,כאשר גורמים עולמיים בחשו בקלחת אבל זה הוסתר מעיני הציבור.מסעותיו של לפיד בחו"ל והקשרים שהוא קושר עם גורמים פרוגרסיבים רדיקלים (המהות של לפיד והמגרש הביתי שלו) צריכים יותר להדיר שינה מעינינו מאשר מה קורה בליכוד והאם נתניהו צריך ללכת או לא.מעבר לזה,יתכן והקמת ממשלת האיחוי תביא לשידוד מערכות בתודעת הציבור הישראלי שיבין ויראה במו עיניו מי באמת ראוי להנהיג את המדינה ויפסיק ללכת שבי אחרי סיסמאות ופלקטים. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
באום |
|
|
|
|
|
הסבירות שאיראן תקיף את ישראל בכוחות עוינים תת-מדינתיים, ותאיים בכך באופן ישיר על קיומה, גדולים בהרבה מהאפשרות שישראל תוכל לעשות זאת לאיראן. נתוני היסוד: גודל המדינה ושיעור האוכלוסייה לא ישתנה בדורות הקרובים אם בכלל. הרחקת קווי האיום הישיר וכנראה גם העימות הישיר, הם כורח אם איננו רוצים להפוך את כל מדינת ישראל הקטנה לשדה קרב אחד גדול.
חשיבות הגבול היא באפשרות להיערך במסגרתו לכל אופציה תוקפנית בצורה אופטימלית. חייבים להבין שלכך דרושה הערכות הן מבחינת הרכב הכוחות והן מבחינת דוקטרינת הלחימה והשו"ב.
בן גוריון איננו מתאים לזמננו. בן גוריון קיבל את החלטותיו, שלא את כולן כיבד עד יומו האחרון, כאשר המדינה מנתה כ- 700 אלף איש, לאחר שאיבדה כ- 6000 איש (כ-0.9% מכלל האוכלוסייה) הרוגים בתוך פחות משנת לחימה אחת. שליטה בכל השטחים החדשים לא הייתה אפשרית בתנאים אלה ובן גוריון הבין זאת והחליט לא למתוח את זרועות הצבא עד אשר יקרעו מהגוף. מלחמת ששת הימים הוכיחה את צידקת החלטתו. מאידך, אירועי אוקטובר 2000, האינתיפאדה השניה ואירועי ההתפרעויות של מאי 2021, מוכיחים שכיום הליכה באותה דרך היא איום אסטרטגי.
במלחמה יבשתית מול איראן, כדאי לזכור את לקחי מלחמת עיראק איראן, משכה ומספר קורבנותיה... ובמלחמה אווירית, האיום שמעבר לגבול וזה שעל אדמת איראן, אלה שתי חזיתות נפרדות כמעט בכל מובן מעשי.(אגב, איראן מכינה לנו הפתעות מכיוון הים התיכון וסומכת בעניין זה על צי גדול ואגרסיבי).
הכרעות אסטרטגיות יסודיות אינן עניין של "המתנה למשיח". אלה מעשים שיש להשלימם כאשר ניתן, משום שלא תמיד מזדמנת לכך שעת כושר נוספת.
לדעתי, הסרת נושא "תוכנית חלוקה חדשה לארץ ישראל המערבית" מהסכסוך הישראלי - ערבי-פלשתינאי מסדר היום, באמצעות החלת החוק הישראלי על איו"ש והפיכת השאלה הפתוחה לשאלה סגורה, הייתה מתקבלת בנסיבות הקיימות ע"י העולם הסוני המתון, המאויים גם הוא ע"י איראן, במיוחד לאור העובדה שארה"ב ממשיכה בהוצאת כוחותיה מהאזור, ובאוגוסט גם מאפגניסטאן; גם הם יודעים לשקלל סדרי עדיפויות...
סגירת אופציות ישנות היא החלטה חשובה לא פחות מפתיחת אופציות חדשות. לדעתי נמנע ממנה נתניהו מפני שסבר שהחלת החוק הישראלי תביא לו פחות נקודות בדעת הקהל הישראלית (השמאל ייצא חוצץ) והבינלאומית, מאשר הסכמי שלום מתוקשרים, גם אם ערכם האסטרטגי נופל מזה של גבולות ביטחון, וייצוב ההגדרה העצמית על כל משמעותיה.
כדאי להוסיף כאן, שהמוקש של בלימת החלת החוק הישראלי, אותו הניח השמאל הישראלי לרגלי נתניהו, בו נכשלו גם טראמפ ושליחיו ובו כשל נתניהו עצמו - שקול בעיני כנגד הסכמי אברהם, בוודאי כל עוד לא הצטרפה אליהם סעודיה. העובדה שסוגיה זו, כשעלתה על הפרק ערב ההחלטה הסופית לא הוצבה בפני סעודיה בבחינת Take it or leave it - היא החלק החשוב ביותר בשקלול ערכו של המהלך כולו.
לסכום, אני מחזיק בדעתי שבסכום הכללי של המהלכים באזור, אי החלת החוק הישראלי באיו"ש הוא כישלון אסטרטגי והסכמי אברהם ממתיקים את הגלולה אבל אינם שקולים כלפיו כיום. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
רפי לאופרט |
|
|
|
|
|
הובאה כדוגמה להחלטה של מנהיג בלי שום קשר לנושא ההחלטה או התנאים שהביאו להחלטה.המדינות הסוניות כוללות גם את העמים הסונים ולא רק את ההנהגות והאליטות וכשבאים לקחת החלטות חייבים להתחשב בכל הרובדים המרכיבים עם או אומה כדי לקחת את ההחלטות הנכונות.סיפוח בתקופה הנידונה היה יוצר גלי הדף מתוך העמים הסונים עצמם ואז היינו יכולים לשכוח מקבלות פנים מפוארות בדובאי.אם לא היינו הולכים למהלך השלום וקידום יכולות כלפי אירן,היה מקום לחתוך ולספח,אבל כיוון שנתניהו החליט שמהלך השלום ושליטה על מרחבים גדולים יותר היא החשובה כרגע כי האיום הקיומי בא מאירן,טוב עשה שלא סיפח.אירן עוטפת אותנו עם מה שיש לה ואנחנו עוטפים אותה עם מה שיש לנו,הסימטריה היא ביכולות ולא בסדרי כח קלאסים.מי כמוני מעוניין בהחלת החוק ביו"ש ואף טענתי לא פעם שזה קו האל חזור לגבי השמאל הישראלי והעולמי והוא קודם למאבק במערכת המשפט שתאבד מכוחה כאשר יבוצע הסיפוח.אתה בשעתו התנגדת לדעתי וטענת שהמאבק במערכת המשפט הוא הדבר החשוב ביותר ועליו יש לשים את הדגש,פתאום היום אתה מעלה את החלת החוק אל ראש שמחתך,הופך אותו לדבר העיקרי שבעתיו נתניהו צריך ללכת וחובר לגורמים שרוצים לשמר את מערכת המשפט בפורמלין כי מערכת המשפט זה הם והם זה מערכת המשפט.לא מובן לי בכלל.גם הלוגיקה של התחברות לגורמים שלא רק שהם לא רוצים להחיל את החוק ביו"ש אלא רוצים לחזור ל67 וחלקם אפילו רוצים לחזור לשייח' מוניס,לא מובנת לי כלל ועיקר.מה ההגיון להניף את דגל הסיפוח לצד מי שמניף את הדגל של אש"ף? |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
באום |
|
|
|
|
|
הסוגיה המורחבת תעמוד על סדר היום דורות, אם לא נשכיב אותה לישון ע"י מעשה (ראה סיפור "קווי 67" או "הקו הירוק" או "תוכניות השיבה" או כל שם אחר שתיתן לאותה סוגיה: אי-השלמה ערבית כוללת עם מדינת-לאום יהודית בארץ ישראל.)
המאבק האפקטיבי ביותר בבעיה זו, הוא הפיכתה לבלתי רלוונטית. ככל שאנו מתרחקים מנקודת המוצא, ההוכחה בעין נעשית מוחשית וראלית יותר.
אין משמעות רבה מדי להסכמים שניתן לבטלם בהינף יד תמיד מתוך אותו נימוק: העמים לא יקבלום. העמים מקבלים את העובדות - גם אנחנו וגם אחרים, כאשר הסיכוי לשנותן אפסי, הנזק הפוטנציאלי גדול והתמורה מפתה או חיונית.
אין המשמעות של הקפת איראן ע"י ישראל זהה אסטרטגית למשמעות הקפתה של ישראל ע"י איראן, כאשר אנחנו כאן, וגם הם... כאן. גבולות הביטחון של איראן מוגדרים היטב; אצלנו לעומת זאת מוגדרים היטב סימני השאלה סביב גבולות הביטחון. הגיע הזמן לעבוד עם סימני קריאה.
נושאי פנים ונושאי חוץ הם שני תחומי עשייה משלימים ולא חלופיים. בנושאי הפנים, ההסדרה המשפטית של יחסי הגומלין בין הכנסת לבית המשפט, היא נושא מוביל. בענייני החוץ גבולות ביטחון הם נושא מוביל. אין צורך להתבלבל.
יתר-על-כן, בדיון החד צדדי שאנו מנהלים בשאלה אם ירדן היא ידיד, אויב או "בעיה רדומה", אני דוגל בעמדה שמדובר בבעיה רדומה זמנית. כל עוד הסכם השלום רדום...
במצב זה גבולות ביטחון הם שאלה דחופה.
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
רפי לאופרט |
|
|
2 |
|
|
מהלכים של הכרעות היסטוריות?ֿ
הנה הממשלה החדשה פועלת בדורסנות הכרעתית במהלכים פוליטיים שוניםֿ, האם תתמוך במהלכי הכרעה שלא יהלמו את השקפותיך בנושאים הגדולים?
או שאולי תסכים שאי אפשר לנהל מדינה באמצעות מהלומות חרב. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
הירונימוס |
|
|
|
|
|
לא ממש הבנתי את המקור או התכלית לשאלתך. ובכל זאת:
הממשלה אינה מקבלת הכרעות היסטוריות. היא גורם ביצוע. הכרעות היסטוריות מתקבלות (לפחות במשטר נורמלי) ע"י הכנסת, משאל-עם או שניהם - זו נורמה חוקתית בדמוקרטיה.
מבחינה זו, התשובה היא: כן, בוודאי. עקרון איננו שאלה של מי שעומד בראש גוף הביצוע הלאומי אלא של מי שמוסמך לאשר שינויים חוקתיים במדינה ובנכסיה. יתר-על-כן, הייתי מעדיף שמערכת יחסי הכוחות בין הכנסת לממשלה תהיה נורמטיבית יותר, כלומר: ניתוק ברור וממשי יותר בין הכנסת להשפעות השוטפות של הממשלה, אבל זהו דיון נפרד.
ניהול מדינה אינו מתבצע באמצעות "מהלומות חרב" אלא באמצעות חוקים ותקנות. הניהול, מאידך, מחייב קיומו של גוף מנהל ולצידו גופי אכיפה אפקטיביים של החוקים והתקנות.
הכרעות היסטוריות, לרוב, הן הכרעות בלתי-הפיכות, אף כי אפשר למסמסן, לפחות באופן חלקי, לאורך זמן, בדרכים שונות ולתכליות שונות, כפי שקרה אחרי מלחמת ששת-הימים...
העקרון הדמוקרטי קובע שהעם הוא מקור הסמכות השלטונית העליונה וככל שהסוגייה הטעונה הכרעה גדולה, מקיפה ומכריעה יותר, כך חשוב יותר שהכרעה תתקבל ע"י הפורום הבכיר ביותר, משמע: משאל-עם.
נקודת המחלוקת הגדולה בישראל איננה הזכות להחליט, אלא השימוש הקלוקל או הרעוע והבלתי חוקי, למסמס זכות זו באמצעות ניסיונות להערים על הציבור, להוליכו שולל ולפעול באמצעות סוגים שונים של סוסים טרויאניים בכדי לעקוף את מקור הסמכות ולהוליך את העם שולל. (עד כה, הסכמי אוסלו וגורלו של רבין, הן הדוגמאות האקסטרמליות בהיסטוריה הישראלית, למהלכים מסוג זה).
ככל שנלמד ללכת בדרך המלך, כן ייטב.
אגב, מותר גם להפוך הכרעה היסטורית, באמצעות אותו תהליך שבו התקבלה לראשונה כל עוד מדובר בתהליך חוקתי תקין.
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
רפי לאופרט |
|
|
|
|
|
רבולוציות. עדיף לתת לחיים לעשות את שלהם ולא לגזור הכרעות להן יש התנגדות ציבורית שלא תאפשר קיום בשלום עם החלטות אלא אם אנחנו מוכנים לשטוף אותן בדם |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
הירונימוס |
|
|
|
|
|
אבל לא תמיד ראלי. הכרזת עצמאות לא עושים למקוטעין חוקי יסוד לא מחוקקים למחצה, ומלחמה לא מנצחים בשלבים. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
רפי לאופרט |
|
|
יוני בן-מנחם
סערה גדולה פרצה בכפר סילוואן במזרח ירושלים לאחר שתושב הכפר מכר את ביתו ליהודים בכפר טוענים כי רשת סודית של פלשתינים מסייעת לעמותות ישראליות ברכישת נדל"ן במזרח העיר גורמים בכירים ברש"פ מאשרים כי הרש"פ נכשלה בעצירת התופעה בגלל האופן המתוחכם שבו פועלים רוכשי הנדל"ן ובגלל צעדי ההרתעה של ישראל
|
|
|
|
|
|
יורי מור
מורה נבוכים למחזאי מתחיל "המבקרים צודקים", צינן המנכ"ל תוך שהוא מזיז הצידה את חבילת העיתונים בהם עלעל מקודם "הרפרטואר שלנו בזמן האחרון נמוך, ללא עומק, ללא קונצפציה רק קומדיות קלילות
|
|
|
|
|
|
ציפורה בראבי
באמצעות סיפור קשה על בעלת תשובה שהתחברה לכת דתית, מעביר הסופר את הטרגדיה של מעוכבות הגט והעגונות ומביא מעט מעולם של חרדים ובעלי תשובה והסביבה המקיפה אותם. על ספרו של אברהם בנמלך - "אימא של ממזר"
|
|
|
|
|
|
עמנואל בן-סבו
החופש הגדול כבר כאן, כהורים האחריות הגדולה מוטלת עלינו, ליצוק תכנים ראויים לימים ארוכים, חסרי גבולות ומעש, ליצור ימים של משמעות עם סדר יום גמיש ונעים, סדר שיש בו התחלה, אמצע וסוף
|
|
|
|
|
|
אורי שרגיל
סיפור עלילה בדיוני בהמשכים בעקבות מאורעות דמים שהתרחשו באמריקה סיפור מתוך כתב-יד ששכב שנים מתחת למכבש דפוס ונאנק
|
|
|