X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
המצב המחמיר על הכבישים, מעורר בנו את השאלה, איזו מדינה אנו, בני הדור שאבותיו אפילו לא יכלו לחלום על רכב פרטי, משאירים לצאצאינו אחרינו? מדינה פקוקה לחלוטין, שתושביה חסרי מנוח, שמידת הסולידריות בקירבה מתמעטת והולכת, שבה כל דאלים - על הכבישים, ולא רק בהם - גבר, שבה מצטמצמים מיום ליום המרחבים הירוקים, האוויר מזדהם, ואת שמיה כובשים עגורנים ומגדלים... האם יש פתרון ומהו? איך נחלצים מהחנק המשתלט עלינו?
▪  ▪  ▪
[צילום: מאיר ועקנין/פלאש90]

הידיעה המדאיגה ביותר שפורסמה במהלך השבוע שעבר, לדעתי, לא הייתה חוק העריקים שעבר בכנסת ולא גזר הדין על הגננת המתעללת, לא הנזיפה האמריקנית על הריסת ביתו של מחבל-רוצח, ולא גל הקורונה החדש בדמות וריאנט דלתא פלוס. היא הופיעה בעמוד השער של העיתון הכלכלי "דה מארקר": "בתוך חצי שנה יצטרפו 184 אלף מכוניות חדשות לפקק הישראלי". במחצית הראשונה של 2021 - אומרת הידיעה - מספר שיא של מכוניות חדשות נמכרו, מה שמקרב את ישראל לאסון תחבורתי. יתר על כן, פורום חוקרי סביבה וחברה בישראל תחת שם האומר הכל - "צפוף" - הזהיר בכנס שנערך לא מכבר, כי מספר כלי הרכב הנוכחי, 6.3 מיליון, צפוי להגיע ל10 מיליון בעוד 30 שנה, וכפי שאמרו המומחים, אז כבר לגמרי אי-אפשר יהיה לנוע עוד בכבישי ישראל.
בעוד 30 שנה? - הצחקתנו... והרי כבר כיום בקושי אפשר לנוע ולהתקדם בדרך אל היעד. איש אינו מופתע. בוודאי לא מאות אלפי הנהגים הגודשים ברגעים אלה את כבישי ארצנו, הן בתוך הערים והן בנתיבים הבין-עירוניים. זרמי מכוניות נעים בקושי הלוך והנה, בכל הכיוונים, כמעט בכל הנתיבים, כמעט בכל שעה, ובתוכן נהגים ונוסעים עצבניים, שתקועים בפקק מזדחל. לא שלא נסללו כבישים חדשים בשנים האחרונות, הורחבו קיימים, שונו נתיבים, הוקמו מחלפים מרשימים - אלא שקצב שיפור התשתיות אינו עומד בהתאמה לקצב הגידול בכמויות כלי רכב המיובאים באלפיהם מדי חודש ושנה.
אני זוכר, שבזמנו התנגדתי בחריפות לכביש 6. סברתי שהפגיעה בערכי טבע תהיה חמורה ביותר. טבע ארץ-ישראל ההולך ונכבש תחת אספלט הכבישים החדשים והבינוי של ערים ויישובים חדשים או הרחבתם. כאבתי את העבודות הנעשות בשער הגיא, שפצעו באופן אנוש את מורדות ההר הנושקים לנתיב הקיים, יכערו את הנוף, יפגעו בייחודו. התבדיתי. במהלך העבודות, כאשר דחפורים ושאר כלי עבודה אימתניים נגסו ללא רחם בדפנות הגיא, אכן הפגיעה הייתה קשה. אבל השכילו מרחיבי הכביש להשקיע גם בריפוי הפצעים. היום, גם בשער הגיא וגם לאורך כביש 6, הטבע משתקם והולך, הנתיבים משלבים בו טוב למדי, התנועה בהם עמוסה.
מה היה קורה אלמלא היו מרחיבים את כביש 1, הנתיב הראשי בין בירת ישראל לגוש-דן עם תל אביב בראשו? או שלא היו סוללים את כביש 6 המהיר לאורכה של ישראל - שכבר היום בקטעים מסוימים מתנהלות עבודות להרחבתו? הרי בלעדיהם לא היה צריך לחכות 30 שנה לאסון התחבורתי - וכבר כיום לא היה אפשרי לזוז. עם זאת, עבודות ההרחבה והסלילה, ככל שהן מרשימות, אינן מדביקות את קצת הגידול בנפח הנסועה. כל אדם יודע כי לצאת מהבית ברכב פרטי זוהי משימה "קרבית", שגובלת בסיוט. מועד ההגעה ליעד אינו תלוי מרחק, אלא תלוי הגודש. לרוב זהו עומס תמידי, מעיק, מעצבן. עומס שמגביר תופעות נילוות קשות, שמדליקות את הצד השלילי אצל הנהג הישראלי - חסר הסבלנות, הנדחק, המקלל, שסבור כי רק לו אצה הדרך, רק לו מותר לחתוך בלי לאותת מנתיב לנתיב, לעורר זעמם של נהגים אחרים. צעקות ומריבות, קללות ויריקות... כך מתעצבת מחדש, על כבישי ארצנו הפקוקים, דמות האזרח הישראלי הבלתי מתחשב, האגואיסטי, אפילו הדורסני. כך גם מספר תאונות הדרכים הולך ומתגבר. יש שיאמרו, ושמעתי זאת מנהג מונית אחד, שכבר השלמנו עם המצב הזה, הרי אנו נסמכים על הווייז המופלא (גאווה ישראלית!), ולא מתייאשים. אבל מתי תפקע הסבלנות כליל והפיצוץ החברתי יגיע?
המצב המחמיר על הכבישים, מעורר בנו את השאלה, איזו מדינה אנו, בני הדור שאבותיו אפילו לא יכלו לחלום על רכב פרטי, משאירים לצאצאינו אחרינו? מדינה פקוקה לחלוטין, שתושביה חסרי מנוח, שמידת הסולידריות בקירבה מתמעטת והולכת, שבה כל דאלים - על הכבישים, ולא רק בהם - גבר, שבה מצטמצמים מיום ליום המרחבים הירוקים, האוויר מזדהם, ואת שמיה כובשים עגורנים ומגדלים... האם יש פתרון ומהו? איך נחלצים מהחנק המשתלט עלינו? אני יכול להציע רק זאת, ואיני מחדש: צימצום בחוק של יבוא רכבים חדשים, הגבלה מושכלת של כניסת רכבים פרטים ללב הערים, שיפור משמעותי של מערך התחבורה הציבורית. שתהיה אפילו חינמית. כך נחסוך אנרגיה, כסף, זמן ועצבים. המשימה הלאומית הזאת מוטלת בראש וראשונה על משרד התחבורה. משימה לטווח ארוך, אבל יישומה היה צריך להתחיל כבר אתמול. יש יותר מדי משרדים בממשלה החדשה, מהם חשובים, מהם מיותרים. משרד התחבורה הוא אחד מארבעת המשרדים החשובים ביותר לעתיד ישראל. רק שיתחיל לזוז ולא יתקע בפקק הביורוקרטי...

תאריך:  12/07/2021   |   עודכן:  12/07/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בדרך לאסון תחבורתי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
יוסי היקר.
כבש 44  |  15/07/21 10:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנחם רהט
החלטתם האנטי מוסרית והאנטי יהודית של הפולנים, למנוע תביעות רכוש בבעלות יהודית, מהווה תוספת חטא על פשע
יורם אטינגר
שיעור הפריון הייחודי היהודי בישראל משקף תפישת עולם אופטימית ייחודית ששמרה על קיום העם היהודי למרות חורבנות, הגליות, מלחמות אחים, פוגרומים, גירושים ושואה
עמנואל בן-סבו
איך ייתכן שבני אנוש, בני תרבות לא נקפו אצבע, לא עצרו את הטרגדיה, לא נתנו לעשן שהיתמר מהארובות, לריח הכבשנים, לבורות המוות ולתעלות הדם להפריע משגרת יומם
חנינא פורת
תנועת ההתנדבות של בני המושבים לסיוע במושבי העולים בנגב בשנת ה-50    ספר חדש של מירית גל-עד
רון בריימן
מאד מדאיגה המגמה הנשמעת מכיוון ישיבת הממשלה כאילו ניתן להסתפק ב"בלימה רכה" של הנגיף, ב(המשך) אי-ההתמודדות עם המחדל הזועק לשמיים בנמל התעופה בן-גוריון, בגישה המתירנית כלפי אירועים רבי משתתפים, וכו'. ראש הממשלה בנט נקרא לחזור בו מהמדיניות המקלה - "הבלימה הרכה" - ולשוב בעוד מועד למדיניות אחראית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il