X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
"משרתו זו היא המסמלת את עקרון ריבונותם של אזרחי המדינה" מכתב מרתק שנשלח אל נשיא המדינה על-ידי קבוצת אנשי רוח בולטים וידועים בחברה הישראלית מלמד על תפקידו של נשיא המדינה כפי שהוא נתפש באותם ימים
▪  ▪  ▪
חיים גורי [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
[צילום: בית המכירות קדם]

אוסף מסמכים מטעם "התנועה למען ארץ ישראל השלמה" מהווים עדות מרתקת לפועלם של שורת אנשי רוח מהשורה הראשונה של החברה הישראלית, כל אחד בתחומו, ומצביעים על התארגנות פוליטית שנועדה להשים את הזרקור למען שלמות הארץ מיד בתום מלחמת ששת הימים בה שוחררו שטחי המולדת- כפי מטבע הלשון שאותו הם טובעים במכתביהם הרבים לאישי ציבור ומנהיגים.
מדובר על עשרות מסמכים מתקופת ראשית פעילותה של "התנועה למען ארץ ישראל השלמה", שהוקמה ופעלה לאחר מלחמת ששת הימים משנת 1967 עד 1969 וכן מספר מסמכים מהתקופה שקדמה להקמת התנועה.
ביניהם: "הניסוי על הסכסוך מסייע לתעמולה הערבית" - חוברת מאת שמואל כץ עם הקדמה מאת משה שמיר בהוצאת התנועה למען ארץ ישראל השלמה, נובמבר 1975; דו-שבועון "זאת הארץ" שיצא ממאי 1969 ועד מאי 1970; נוסח מצע עקרונות של התנועה; רשימות חברי המועצה (בכתב יד); העתק מכתב של מספר פעילים לנשיא המדינה; הודעה מודפסת לעיתונות; טופס עצומה נגד נסיגה מהשטחים; פרוטוקולים ראשונים מודפסים של התנועה, חלקם בהשתתפות המשורר נתן אלתרמן; מכתבים ממזכירות התנועה, ועוד.
ב-16 ביוני 1967, עם תום מלחמת ששת הימים, פרסם המשורר נתן אלתרמן מאמר שכותרתו "מול מציאות שאין לה אח", ובו כתב: "עניינו של ניצחון זה הוא בכך שהוא מחק למעשה את ההבדל בין מדינת ישראל ובין ארץ ישראל. זו הפעם הראשונה מאז חורבן בית שני נמצאת ארץ ישראל בידינו. המדינה והארץ הן מעתה מהות אחת".
בעקבות המאמר הזה יזם צבי שילוח, איש מפלגת רפ"י, פגישה עם אלתרמן ועם הסופר משה שמיר, ובה הציע הקמתה של תנועה שתפעל למען שמירתה של ארץ ישראל שלמה. על-פי משה שמיר בעקבות פרסום מאמרו "אין דרך בחזרה" על עמוד שלם בעיתון מעריב, שבו היה אז חבר מערכת, התקשר אליו נתן אלתרמן וביחד הם ייסדו את התנועה למען ארץ ישראל השלמה.
עם מייסדי התנועה נמנו אישים מוותיקי תנועת העבודה ומוותיקי התנועה הרוויזיוניסטית, אנשי צבא משורות צה"ל לשעבר, וכן סופרים ומשוררים. מדובר כאמור על רשימה ארוכה שאיחדה תחת גוף אחד את בכירי ההנהגה הרוחנית-פוליטית-חברתית של אותם ימים הגם שהגיעו מרקעים שונים לחלוטין.
ביניהם ניתן למצוא את המשורר נתן אלתרמן, חיים גורי, רחל ינאית בן-צבי, בני מרשק, יצחק טבנקין, משה טבנקין, משה שמיר, יעקב אורלנד, זאב וילנאי, יצחק שלו, אורי צבי גרינברג, שמואל יוסף עגנון, חיים הזז, הרב משה צבי נריה, ישראל אלדד, הראל, אליעזר שפר, דב סדן, ועוד רבים נוספים. אישים יוצאי התנועה שכיהנו בכנסת לאורך השנים היו משה שמיר וצבי שילוח. התנועה הייתה ביטוי לתהליך בו עברו אנשים מיוצאי תנועת העבודה אל שורות הימין המדיני.
על מנשר הפתיחה של התנועה, שפורסם ב-22 בספטמבר 1967, היו חתומים למעלה מחמישים איש. במנשר נאמר בין היתר: "ניצחונו של צה"ל במלחמת ששת הימים העמיד את העם והמדינה בתוך תקופה חדשה וחותכת גורל. ארץ ישראל השלמה היא עתה בידי העם היהודי, כשם שאין לנו רשות לוותר על מדינת ישראל, כך מצווים אנו לקיים את מה שקיבלנו מידיה: את ארץ ישראל".
כעת, נחשף מכתב מרתק במיוחד עליו חתומים חברי התנועה אל נשיא המדינה דאז. מה שמרתק בו זאת העובדה שישנו כאן תהליך אזרחי, המבקש להגיע מתוך העם הפשוט שבשדות אך גם מאלו הרואים עצמם כנציגם, ולהביא את הבקשה אל נשיא המדינה אשר מכונה "ראשון האזרחים" כפי שהוא נתפש על ידם ואשר ככזה הוא מסוגל להעביר אותה אל הדרג הקובע - הממשלה.
"לכבוד נשיא המדינה, ירושלים, נפתח המכתב. "כבוד הנשיא, אנחנו, החתומים מטה מתכבדים לבקש פגישה עם כבודו, על-מנת להגיש לו עצומתם של כ-16 אלף אזרחים כי ממשלת ישראל לא תסכים לסוג משטחי ארץ ישראל ששוחררו במלחמת הקיום של עמנו בשנה זאת.
"העצומה מופנית לממשלה ולכנסת שהם בישראל קובעים את המדיניות הלאומית. אך מאחר שאין כל תקדים למתן ביטוי למשאלות אזרחי המדינה מלבד בחירות לכנסת ומכיוון כי מתקוף משרתו הרמה כבודו ראשון האזרחים ומשרתו זו היא המסמלת את עקרון ריבונותם של אזרחי המדינה במשטרנו הדמוקרטי.
"אנו פונים אל כבודו שיאפשר מתן למאווייהם אלו של האזרחים, ויואיל לקבל את משלחתנו שתביא אל כבודו את העצומה וחתימות האזרחים הנלווים אליה, למען העבירן לידי המוסדות הממונים כחוק, בכדי שישקלו רצון ציבור זה כיאה לו".

תאריך:  12/07/2021   |   עודכן:  12/07/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוקי לביא
אז מי כלוא בכלוב? האם זה הכוכב בדימוס? האם זה הבחור שעל הספקטרום? או שמא זו הנפש הנוספת שמצוייה ביניהם? ביקורת על ההצגה "גאון בכלוב" בקאמרי
ציפי לידר
בנט את ברנע - מודה וטועה - יאוחר    שיקלי - גיבור תקשורת - גנב את ההצגה מבנט    זר הפרחים מגיע לבוס
יוסי אחימאיר
המצב המחמיר על הכבישים, מעורר בנו את השאלה, איזו מדינה אנו, בני הדור שאבותיו אפילו לא יכלו לחלום על רכב פרטי, משאירים לצאצאינו אחרינו? מדינה פקוקה לחלוטין, שתושביה חסרי מנוח, שמידת הסולידריות בקירבה מתמעטת והולכת, שבה כל דאלים - על הכבישים, ולא רק בהם - גבר, שבה מצטמצמים מיום ליום המרחבים הירוקים, האוויר מזדהם, ואת שמיה כובשים עגורנים ומגדלים... האם יש פתרון ומהו? איך נחלצים מהחנק המשתלט עלינו?
מנחם רהט
החלטתם האנטי מוסרית והאנטי יהודית של הפולנים, למנוע תביעות רכוש בבעלות יהודית, מהווה תוספת חטא על פשע
יורם אטינגר
שיעור הפריון הייחודי היהודי בישראל משקף תפישת עולם אופטימית ייחודית ששמרה על קיום העם היהודי למרות חורבנות, הגליות, מלחמות אחים, פוגרומים, גירושים ושואה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il