X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
היעדר מינוי יו"ר לוועדת המדע מטיל צל על הצהרות הממשלה החדשה שהבטיחה לקדם את ההיי-טק, וגם על האופוזיציה, שעד לא מזמן הייתה בשלטון ושריה לשעבר דיברו על חשיבות ההייטק מסתבר שלא
▪  ▪  ▪
למה לא למנות את ח"כ אורי מקלב? יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה בעבר [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

הוועדה המסדרת של הכנסת, שתפקידה לאייש את ועדות הכנסת השונות עם חברי הכנסת מהקואליציה והאופוזיציה, הצליחה אתמול סופסוף למנות יו"רים לוועדות. רק שלוש ועדות לא אוישו: אחת מהן היא ועדת המדע והטכנולוגיה. זו ועדה שבכל פעם שמוקמת ממשלה, יש מעט מאוד חברי כנסת שחושקים בה, ושחלק מהח"כים רואים בשותפות בה פחיתות כבוד. רק לאחר שהם נחשפים לפעילותה, והנושאים הרבים שבהם היא דנה, מבינים חברי הכנסת עד כמה שגויה התדמית שלה.
משחק פוליטי משתק
הפעם המצב הרבה יותר קיצוני. האופוזיציה, שקיבלה את ראשות הוועדה, וסוכם כי מרבית חבריה יהיו ממנה, מסרבת להעביר את שמות חבריה ולמנות יו"ר. בכך היא מעכבת את תחילת הפעילות של הוועדה, שעל שולחנה מצטברת שורה ארוכה של נושאים, ששום ועדה אחרת לא נותנת להם מענה.
הסיבה להתנהגות זו הן חלק מפעילות מחאה נגד הקואליציה על חוסר שוויון, לטענת האופוזציה, בחלוקת יו"רי הוועדות וחברי הכנסת. למעשה, ועדת המדע היא הוועדה היחידה בכנסת שמתייחסת לענף ההייטק וה-IT וכל מה שמסביב לו. במשך שנים היא נחשבה ללובי שמייצג את הענף בפני הממשלה, ללא קשר לזהות חבריה מאופוזיציה או מהקואליציה.
בארבע השנים האחרונות מעמד הוועדה שודרג, בין היתר בזכות היו"ר הנמרץ שלה, ח"כ אורי מקלב, שעמד בראשה עד לכינון הממשלה הקודמת, עת עזב לטובת תפקיד סגן שר. הוועדה בתקופתו של מקלב קיבלה אישור לדון בהצעות חוק שונות, קיימה דיונים ואף אישרה אותם. למרות שח"כ מקלב היה חלק מהקואליציה, הדיונים בוועדה היו ענייניים, והוא לא עשה הנחות לאף אחד, גם לא לשרים וחברי כנסת מהקואליציה. הדיונים בוועדה התנהלו בנועם, השיח בין חברי קואליציה ואופוזיציה היה נינוח וענייני, וההצבעות היו בהתאם.
כך גם היה בתקופה הקצרה שבה כיהנה ח"כ לשעבר עינב קאבלה מכחול לבן כיו"ר הוועדה. היא הפכה את הוועדה לאחד המוקדים היותר מרכזיים בכנסת, בו עסקו בקורונה - בעיקר בנושאים של שמירה על פרטיות - וכן בהנגשת שירותי ממשלה, סייבר ואינטרנט, לצד נושאים הקשורים למדע.
עיון קצר ברשימת העניינים בהם עסקה הוועדה רק בשנה האחרונה מעלה את הנושאים הבאים: הגנת הפרטיות, מחקרים ביולוגיים, נושאים שקשורים לקורונה, אפליקציית השב"כ, התו הירוק, אפליקציית המדגם, הכשרת כוח אדם בהיי-טק, החינוך הטכנולוגי, המאגר הביומטרי, ועוד.
בהיעדר יו"ר - גם רשות החדשנות אינה מפוקחת על-ידי הוועדה
ועדת המדע היא זו שמפקחת על משרד המדע. בעקבות הקמת הממשלה החדשה, כיום בראשות המשרד עומדת אורית פרקש הכהן. המשרד שודרג והוא אחראי כעת על פעילות רשות החדשנות - גוף מרכזי וחשוב ביותר, בקידום ההיי-טק, שאחראי ל-45 אחוז מהייצוא של ישראל. העובדה שגוף זה אינו מפוקח ומלווה על-ידי הוועדה לבדה, היא הרבה יותר מחוסר תקינות.
וכך יוצא שמשרד המדע, עם הסמכויות החדשות שלו, אינו מפוקח על-ידי הוועדה, אינו שותף לתוכניות שלה, ולא מאפשר לגורמים שונים להיות שותפים לתהליך. המדור מוכן לסייע לאופוזיציה, ומציע למנות את ח"כ מקלב שוב ליו"ר הוועדה, שהוא מאוד מעריך עד היום, ושאמר למקורביו שישמח לקבל את התפקיד.
בשורה התחתונה: היעדר איוש ועדת המדע הוא תופעה מצערת ומקוממת, שאינה מכבדת את חברי הכנסת מכל סיעות הבית. במיוחד תופעה זו מטילה צל על הצהרותיה של הממשלה החדשה להשקיע יותר בהיי-טק, במדע ובטכנולוגיה. בנוסף המצב מוכיח גם שכשהאופוזיציה, שעד לא מזמן הייתה בשלטון, יצאה בהצהרות, וכשבכל נאום שבו שר או ראש ממשלה נשא את שם ההיי-טק, טען שהנושא בראש מעייניו, והבטיח לקדם אותו - היו אלו דברים בעלמה.

תאריך:  14/07/2021   |   עודכן:  19/07/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההיי-טק והמדע יחכו - העיקר הפוליטיקה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן-סבו
עשרות אלפי ילדים בעיר עזה משתתפים בימים אלה בקייטנות מחבלים, בקייטנות של הרג ומוות, רובים וגרזנים, שנאה ואיבה, תיעוב וחלום לחטוף חייל יהודי, חלום להיות שהיד, חלום לבצע פיגועים
צ'לו רוזנברג
חלק מן המפלגות המרכיבות את הקואליציה הנוכחית התחייב לכונן ועדת חקירה במה שמכונה "פרשת הצוללות", פרשה שכונתה על-ידי רבים כפרשה הביטחונית החמורה ביותר שהייתה בישראל מאז הקמתה    עד רגע כתיבת שורות אלה לא הוקמה שום ועדת חקירה בנושא
יונתן אורון
מערכת החינוך צריכה להפסיק לדבר את שפת ה"לא משאירים אף תלמיד/ה מאחור" ולדבר את שפת ה"מענים מדויקים לצרכים משתנים" ו"העצמת התלמיד למקצועות המאה ה-21"
יוני בן-מנחם
הקבינט הביטחוני אישר לקזז סכום של כ-600 מיליון ש"ח מכספי המיסים שישראל מעבירה לרש"פ שהינו הסכום שהרש"פ שילמה כמשכורות למחבלים ולבני משפחותיהם. הרש"פ תפנה בתלונה לממשל ביידן בטענה כי המהלך הישראלי מגביר את מצוקתה הכספית ומחליש את שליטתה בגדה דבר שעלול להביא לאינתיפאדה חדשה
אפרים הלפרין
התערבות בית המשפט בתהליכי חקיקה או ביצוע דומים בחלקם לתהליכי התערבות של גורמי מקצוע במקרים של בעיות התנהגות אנושית/ממוחשבת/אחרת - בואו ננסה לחבר בין העולמות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il