X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
"צעירים שלא נהרגו, גלו או נאסרו - הפכו למכורים"

סוריה הפכה לבירת הסמים של המזה"ת

סמים סוריים בשווי רחוב של 3.4 מיליארד דולר נתפסו אשתקד ברחבי העולם אקונומיסט: זהו ענף הייצוא הגדול ביותר של המדינה, מקור מטבע החוץ המרכזי שלה ודרך מרכזית בה משטר אסד מממן את עצמו דרך נתיבי הברחה בצפון סוריה ובדרומה, הסמים מגיעים לרחבי אירופה ולמפרץ הפרסי
▪  ▪  ▪
"קפטגון" שנתפס בריאד במשלוח רימונים מסוריה [צילום: AP]

בחולות מצפון לריאד שקעה השמש והמסיבה החלה. נערות הסירו את ה"עבאיה" המכסה את פניהן ברבים והחלו לרקוד עם נערים לצלילי מוזיקת טכנו. כמה מהמשתתפים פתחו בקבוקים, אך הרוב העדיפו גלולות "קפטגון" – הסם המועדף במדינות המפרץ הפרסי, במחיר של 25 דולר לגלולה. מקור הסמים, מדווח אקונומיסט: סוריה.
שלטונות סעודיה מתנגדים מזה עשור למשטרו של בשאר אסד, אך הסמים מסייעים לממן אותו. סוריה הפכה למקור העולמי המרכזי של "קפטגון", שהוא סחורת הייצוא ומקור המט"ח העיקרי של המשק שהתמוטט במלחמת האזרחים ותחת העיצומים הבינלאומיים והשחיתות של המשטר. בשנה שעברה נתפסו ברחבי העולם סמים סוריים בשווי רחוב של לפחות 3.4 מיליארד דולר; ענף הייצוא החוקי הגדול ביותר של סוריה, שמן זית, מכניס 122 מיליון דולר בשנה. ושיהיה ברור: הסמים מממנים את הממשלה בדמשק.
סוריה מעורבת מזה שנים בסחר בסמים. בשנות ה-90, כאשר שלטה בלבנון, בקעת הלבנון הייתה מקור החשיש המרכזי במזרח התיכון. הייצור ההמוני של סמים בסוריה עצמה החל לאחר פרוץ מלחמת האזרחים ב-2011. קצינים בצבא המשטר סיפקו לחייליהם "קפטגון", אותו כינו "קפטן אומץ". לוחמים שיעים שהגיעו מאפגניסטן ולבנון לסייע לאסד הביאו איתם מיומנויות בגידול ובהברחה של סמים. חיזבאללה רכש שטחים נרחבים בהרי קלאמון שבסוריה, גידל שם חשיש ופיתח אותו ל"קפטגון".
סוריה החלה לייצא את הסמים בערך ב-2013. מפעלים כימיים בערים חלב וחומס הוסבו למפעלי גלולות, אשר מחיריהן במדינות המפרץ עשויים להיות גבוהים פי 50 מאשר בסוריה. מבריחים החביאו אותן במשלוחים של גלילי נייר, קמח ואפילו רימונים. נסיכים סעודים השתמשו במטוסים פרטיים כדי להביא כמויות נוספות. תפיסות סמים במים הבינלאומיים מעידות על היקף הסחר. משטרת איטליה גילתה אשתקד במשלוח יחיד 84 מיליון גלולות בשווי מיליארד אירו. לפני חודשיים תפסו שלטונות מלזיה 95 מיליון גלולות. נמל בנגזי שבלוב הוא נקודת מפתח בסחר הזה.
בני משפחת אסד טוענים שאינם מעורבים בסמים. אבל מאחר שאסד מתקשה לשלם לחייליו, הוא מסר את רוב ארצו לברוני מלחמה מקומיים והללו מפקחים על הברחת הסמים. הארמיה הרביעית של צבא סוריה – בפיקודו של מאהר אסד, אחיו הצעיר של הנשיא – גוזרת את הקופון העיקרי. סוחר סמים לבנוני, המבוקש בידי האינטרפול, התרברב בפייסבוק בקשריו עם בני משפחת אסד ובכירים בחיזבאללה. המשטר אף משתמש בסמים כאמצעי לחץ על מדינות המפרץ: תנרמלו את היחסים איתנו, או שנהרוס את הנוער שלכם.
נאמני אסד אינם היחידים המעורבים בסמים, מדגיש אקונומיסט. הכורדים השולטים באזור הגבול עם עירק וטורקיה מפעילים נתיבי הברחת סמים לאירופה דרך ההרים. מורדים סורים סונים הנהנים מהגנתה של טורקיה בצפון סוריה מעורבים אף הם. והפעילות בנתיב דרומה, דרך ירדן לסעודיה, הולכת וגוברת. "כל המיליציות מרוויחות מהסחר בסמים", אומר מנהיג שבטי בדרום סוריה. לדבריו, המיליציות באזור שלו מסייעות לפליטים לעבור את הגבול לירדן כאשר מטלטליהם עמוסים גלולות.
מבחינת הסורים שנותרו מאחור, הסמים עלולים להרוס את שאריות החברה שנותרו אחרי עשור של מלחמת אזרחים. "צעירים שלא נהרגו, גלו או נאסרו - הפכו למכורים", אומר עובד סוציאלי בעיר סוויידה שבדרום סוריה והמצויה בידי אסד. סקר שנערך לאחרונה בצפון סוריה העלה, כי שליש מן הנשאלים מכירים מישהו שמכור לסמים – עלייה של 7% לעומת 2019. התופעה כה נפוצה, עד שסדרת שעת השיא בטלוויזיה הסורית בחודש הרדמאן האחרון עסקה במשפחה של סוחרי סמים.

תאריך:  21/07/21   |   עודכן:  21/07/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סוריה הפכה לבירת הסמים של המזה"ת
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
איציק וולף
נשיא ארצות הברית נפגש עם המלך הירדני בפגישה הראשונה מתוך סדרת פגישות שצפויה לו עם מנהיגים מהמזרח התיכון    לחצים של הממשל האמריקני על ישראל, בעקבות פנייה ירדנית, הם שהביאו להודעת ההבהרה שפרסם ראש הממשלה בנט על דבריו ביחס לחופש פולחן יהודי בהר-הבית
איציק וולף
ראש ממשלת לבנון לשעבר, סעד אל-חרירי, שקיבל את המנדט להרכבת ממשלה אחרי יותר משמונה חודשים ללא ממשלה מתפקדת בלבנון, החזיר את המנדט לנשיא    "ברור כעת שלא נצליח להסכים עם הוד מעלתו הנשיא. לכן פטרתי את עצמי ממלאכת הרכבת הממשלה"    ערכה של הלירה הלבנונית ממשיך לצנוח
כרמית ולנסי, יואל גוז'נסקי
סעודיה וסוריה החלו בדו-שיח על אפשרות של שיפור היחסים ביניהן    אירן נמצאת ברקע - בשל המעורבות שלה בסוריה ובשל האיום שלה על סעודיה    ישראל צריכה לקדם מול מדינות המפרץ חזית מגובשת שתאתגר את החתרנות האירנית, תוך המשך הפגנת כוח בסוריה - כדי לא להישאר מחוץ למשחק אם יהיה שינוי בעייתי בארכיטקטורה האיזורית
עידן יוסף
כגברת הראשונה של מצרים, בחיי בעלה אנואר סאדאת, השפיעה רבות על הרפורמה בחקיקה למען זכויות האזרח במצרים
ירון פרידמן
"לבנון על סף קריסה, הצילו אותה!" - קריאת חסן דיאב ראש ממשלת המעבר לקהילה הבינלאומית. שר הביטחון בני גנץ הציע השבוע סיוע הומניטרי ללבנון. איך הגיעה לבנון למצב הזה? האם דווקא המצב הקיצוני יכול להביא לשינוי היסטורי?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il