X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
שבכל מחלוקת שיש לגבי שימושים של השטח המשותף, הולכים בתר הרוב, וזהו יסוד גדול בכל התורה כולה דאחרי רבים להטות
▪  ▪  ▪
מחלוקת לגבי השטח המשותף [צילום: אלי אלון]

כידוע לרבים בזמן "תקופת הקורונה" הוקמו בתי כנסת רבים בכל ישראל, ובפרט בבנייני בתים משותפים הוקמו "אוהלים" או נתחמו מקומות לקיום מניינים ותפילה בציבור. ברוך ה' עם ישראל "בשעת צרה" מתגלה כ"עם אחד" על כל רבדיו אף אלו שאינם בהכרח מקיימים מצוות, ולא שמענו התנגדויות. להלן נבהיר בקצרה את הדין אם אם דיירי הבניין מתנגדים להקמת פעילות כזו בשטח המשותף.
נבהיר, כי אין מדובר במקום שאין בתי כנסת, שהרי הציבור מחויבים שיהיה במקומם בית כנסת (כמבואר בשולחן ערוך או"ח סימן קנא). וגם אם נאמר שיש בחובתם להקים בית כנסת, אין זה אומר שיכולים לכופף את בעלי הבית המשותף להקים במקומם את בית הכנסת, ויכולים לחפש שטח אחר לבנות בו את בית הכנסת. רק אנו מדברים על מקום שחלק מדיירי הבניין ועוד אפילו אחרים, נוח להם שיהיה שם בית כנסת. אומנם יש דיירים שהם מבעלי השטח המשותף שאינם רוצים ששטח זה ישמש בית הכנסת, מפני שמיועד לשימושים אחרים.
לפיכך תדע שבכל מחלוקת שיש לגבי שימושים של השטח המשותף, הולכים בתר הרוב, וזהו יסוד גדול בכל התורה כולה דאחרי רבים להטות. ואף שהשאילה כאן לגבי בית כנסת אם לקיימו, זו אינה שאלה, שהרי אי-אפשר לכפות אדם להקים בית הכנסת בשטח הפרטי שלו, או בשטח המשותף לו. ואף שהשימוש הוא בשותפות, יכול לדרוש שהשימוש יהיה לדבר המיועד ושווה לרוב, ולפי החלטת הרוב.
ובעצם הדין שהובא בפוסקים "אם דייר יכול לעשות בדירתו בית כנסת", כתב רבנו יחיאל בן הרא"ש הטור (חו"מ בסימן קנו) וכן אין יכולין למחות בידו מללמד תינוקות של בית רבן, ואפילו הן רבים והוא הדין נמי לכל מילי דמצוה כגון לחלק צדקה או להתפלל בעשרה. ע"כ. והבית חדש שם על הטור כתב כתב שם וז"ל: נמצא כללן של דברים וכו', שאם רוצה לכתוב ספרים או לעשות מצווה אחרת כגון לחלק צדקה או "להתפלל בעשרה", נראה מדברי הרמב"ן ורש"י שיכולים לעכב עליו.
אך לדעת רבינו (הטור) ורבינו ירוחם אין יכולים לעכב עליו, וכ"ד רבנו חננאל והתוס' ורי"ף ורמב"ם. ע"כ. ובשולחן ערוך (שם סעיף ג) פסק כהטור וסיעתו שאין יכולין לעכב לכל מילי דמצוה, ודלא כהרמב"ן ורש"י. ע"כ דברי הבית חדש. ומבואר לכאורה שבכל ענייני מצווה יכול אחד הדיירים לכוך את שאר הדיירים לעשות זאת בבנין המשותף, וגם להקים בית כנסת.
ועוד בנדון דנן, כיון שהדירה נמצאת "בבנין משותף" יכול לעכב עליו שיכול להשתמש למגורים לדיירים, ולא לבית הכנסת, וכדין "ריבוי דיורין" (הובא בשו"ע חו"מ סימן שטו). ועיין בשו"ת להורות נתן (חלק ג סימן קא) שכתב שאם הדבר מפריע לשכנים או לזקנים יכולים לעכב עליו (ועיין עוד בקובץ שערי משפט של ארגון צהר עמוד תקיא בסוף המאמר של הרב אליהו דבורקס שכתב לאסור להפוך דירה בבתים משותפים לשימוש לבית כנסת כשיש מתנגדים לזה).

הכותב הוא רב האגודה לתרבות הדיור.
תאריך:  21/07/2021   |   עודכן:  22/07/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 קורונה
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פעילות בית כנסת בשטח משותף של הבניין
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעקב קורי
יש לנו שני עמים אמיצים - היהודים והערבים ויכול היה להיות שלום מעולה ותמידי פה, אלמלי הנהגות מתלהמות, אלמלי כמה רודפי שלום קיצונים ו"אמיצים"
דן מרגלית
זה דפוס קבוע של פעילות אנטישמית    ראשיה קובעים להם יעדים מצומצמים ותוקפים אותם, ואחרים מאמינים כי הזדון לא יגיע עדיהם    עד שהוא מגיע
ציפורה בראבי
לאמי שאיננה עוד - אנחנו חושבים עלייך ואוהבים אותך כל הזמן    מרגישים משנה לשנה יותר את החיסרון, את האין שבחיינו כשאמא לא פה    לקט שירים ארספואטיים של משוררים בני זמננו לאמא שאיננה: משיריהם של טובי סופר, סיגל זהבי ושלי
עומר מואב
אנחנו תקועים בסטטוס-קוו הגרוע, אבל באימוץ אגרות גודש יש יותר מרוויחים ממפסידים, הרבה יותר, כולל רובם של בעלי ההכנסה הנמוכה
רפי לאופרט
פרשת סרן X, שמת בכלא צבאי לאחר שנחשד בעבירה ביטחונית חמורה, חייבת לבוא על פתרונה בהקדם ע"י סילוק סימני השאלה שניתן לבררם ולפרסם בהקדם וגניזת כל יתר הפרטים לאחר בדיקה בוועדת חו"ב בכנסת. לאחר הבהרות, יש לגבות את המערכת הצה"לית ולמנוע כל ניסיון לטפול עליה אשמה שאין לה יד ורגל בה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il