X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
האם קופות החולים הן "רשות"? בית המשפט העליון נדרש לכך וקבע ברוב של שניים מול אחד שאינן נחשבות רשות, והוודאות השיפוטית שוב הלכה לאיבוד
▪  ▪  ▪
בג"ץ. עולה כסף [צילום: לע"מ]

לך לעורך דין בארץ והוא יאמר לך, בית משפט בישראל זה כמו חמין. יודעים מה מכניסים לתנור אך לא יודעים מה יוצא. אין כל אפשרות לדעת על בסיס נתונים מובהקים המונחים בפני הצדדים, מה סיכוייהם לזכות בהליך ומה סיכוייהם להפסיד בו, הטלת מטבע בטוחה באותה מידה. בואו נראה דוגמית טרייה מבית המשפט העליון, השבוע.
האקטיביזם השיפוטי - אם כל חטאת
האקטיביזם השיפוטי הביא לעולמנו מושג חדש, גוף דו-מהותי, גוף גדול המספק שירות חיוני לציבור, על-פי חוק (בריאות, כסף, אנרגיה, תקשורת) מה שהופך אותו לשפיט על-פי כללי המשפט הציבורי בנושאים הקשורים לאותו שירות (כאילו מדובר בגוף ממלכתי), בעוד שבכל פעולותיו הוא שפיט על-פי כללי המשפט הפרטי (כאילו מדובר בחברה או כל תאגיד אחר, על-פי אופן ההתאגדות של הגוף).
לדוגמא:
- ניתן לתבוע בתביעה אזרחית את קופת החולים בבית הדין לעבודה בנושאים הקשורים לקיום חוק בריאות ממלכתי על ידה.
- ניתן לתבוע בנק בתביעה אזרחית, אך ניתן גם לעתור נגדו לבית דין מנהלי בנושאים הקשורים לקיום חוק הבנקאות על ידו.
חוויה אישית
אני אישית עתרתי נגד הבנק שלי ובנק ישראל לבג"ץ לפני כשנה כי הסתכסכנו בנושא מסוים והתבצרנו הדדית. הם נתנו לי בראש עם אזהרות לגבי עתיד החשבון שלי אצלם, עד שבסוף נתתי להם בראש עם עתירה לבג"ץ. לדעתי הם התבלבלו כי הם לא יודעים מה לעשות עם עתירה לבג"ץ אין להם ידע וכ"א לטפל בנושא כזה, והתוצאה הייתה שבעקבות העתירה הם פתחו לנו חלון של זמן לסגירה של הפרשה בהסכמה.
בית המשפט מצא עילה לדחות את העתירה באופן שיכולתי להגישה מחדש בכל יום, והיום אני והבנק שלי סחבקים לא נורמליים, כאילו לא קרה כלום. השריטות הגלידו, הכל טוב, הבנק לא נכנע, אני לא נכנעתי, הם פתחו כיס (נאלצו להפעיל משרד עו"ד חיצוני), אני פתחתי כיס (נאלצתי להעסיק מספר רואי חשבון לעניין ספציפי וממוקד) אך סיימנו בהסכמה, ולפחות מהצד שלי אין כוויות. בלי העתירה לבג"ץ נגד הבנק כגוף דו-מהותי, זה לא היה קורה.
הדו-מהותי הזה הוא אחלה למי שמכיר את זה ומי שעתירה לבג"ץ כמעט לא עולה לו כסף כי גופי ענק כאלה יכולים להכאיב, ויש להם יאמבה כסף על-מנת לאכול אותך בלי מלח, אבל יש להם בטן רכה, בית משפט מנהלי, ואם העתירה מוגשת בדין גם נגד גוף ממלכתי "גבוה" ובחוקים שאינם נדונים במחוזי (במקרה שלי זה היה בנק ישראל, רשות המיסים וכמדומני גם כמה שרים והחוק היה חוק הבנקאות) אזי העתירה מוגשת לבג"ץ והתוצאה היא שהגופים הדו-מהותיים האלה מאבדים את הצפון לגמרי.
פארעך
אבל הדו-מהותי הזה הוא פארעך, כי הוא לא קיים בחוק, כלום מהדו-מהותי הזה לא קיים בחוק, הכל חלק מה"מהפכה" השיפוטית, הרחבת עילות הסבירות, המידתיות וחוסר הודאות לעבר הסקטור הפרטי. ומה קרה השבוע (בג"ץ 645/18 גיא חיון ואח' נ' בית הדין הארצי לעבודה ואח')?
השבוע היה על בית המשפט העליון להחליט אם קופות החולים הן "רשות", על-מנת להקטין את חבותן כאשר הן נתבעות בתביעה ייצוגית. כלומר, האם ההתייחסות אליהן כגוף שלטוני במוקד התעסקות הקופות על-פי חוק בריאות ממלכתי מקנה להן גם זכויות של גוף ממלכתי ולא רק חובות כאלה.
ובית המשפט העליון החליט שאין דואליות. לא רק שקופות החולים נדונות על-פי שתי מערכות חוקים שונות במקביל, אלא הן לא נהנות או לא תמיד נהנות מהזכויות אשר הן צפויות לקבל כתוצאה מהחובות העודפות שלהן. אינני חס על קופות החולים ועל הבנקים, אני חס עלינו, על עם ישראל, אשר מערכת המשפט שלו יורה על עצמה ועלינו בתוך הנגמ"ש, ומחוררת לנו שוב ושוב את הוודאות השיפוטית.
בית המשפט העליון מעדיף את ספרו של אסף הראל על פני חוק יסודות המשפט
בואו אומר לכם שופטי היקרים איך אני הייתי פותר את הבעיה המשפטית הזו.
1) לא הייתי מסתמך על ספרו של אסף הראל בעניין גופים דו-מהותיים. הייתי מנסה לפתח את הנושא ישירות מפסקי הדין של מקום העבודה שלי, בית המשפט העליון בלבד.
2) אם לא היה אכפת לי מעבודתי וממשכורתי הייתי פוסק שהדו-מהותי הוא פסה, חקיקה שיפוטית כזו בטלה, ולכן ודאי שקופת חולים ודאי אינה רשות.
3) אם יש לי משפחה לפרנס ואני רוצה עדיין לעבור במערכת המשפט הייתי פונה ליסודות, לחוק יסודות המשפט אשר יש בו סעיף אחד ויחיד האומר "ראה בית המשפט שאלה משפטית הטעונה הכרעה, ולא מצא לה תשובה בדבר חקיקה, בהלכה פסוקה או בדרך של היקש, יכריע בה לאור עקרונות החרות, הצדק, היושר והשלום של המשפט העברי ומורשת ישראל".
4) חקיקה ודאי אין, וכל הסיפור הזה החלת על המשפט הציבורי על תאגידים הוא המצאה מחוץ לקופסת החוק של בית המשפט העליון.
5) הלכה פסוקה מצא היועמ"ש לממשלה אך הוא לא שכנע לגמרי בנוגע לרלוונטיות ההלכות שהביא ולמשמעותן.
6) ולמי שלא השתכנע מההלכות שהביא היועמ"ש, כל מה שנותר הוא לבחון את חלופת ההיקש על-פי חובת השופטים לחוק יסודות המשפט (חוק זה לא מוזכר כלל בפסק הדין).
7) להיקש יש יתרון נוסף, כי אם נמצא פתרון בהיקש יהיה זה פתרון הומוגני לסביבתו ולכן הוא גם יגביר את הוודאות השיפוטית ולא יעשה בה שמות.
8) וממה הייתי מקיש? הייתי מקיש מפסקי דין של בית המשפט העליון בעניינם של גופים דו-מהותיים, ובכיוון הפוך. כלומר, לו היה עותר מנהלי פונה לבית דין מנהלי באותו נושא בגלל שקופת החולים שללה אותה זכות ממנו - האם עתירתו הייתה נדונה, ולא היית נדחית עקב אי-היות קופת החולים "רשות" בעניין הספציפי של העתירה.
הגולם עם הטלאים קם על יוצרו
והשורות הכי מביכות בפסק הדין הן: "אם תאמר אחרת הרי שיהיה עלינו להגדיר כ"רשות", על-כל המשתמע מכך, גופים רבים ומגוונים המספקים שירותים חיוניים, ובכללם חברת החשמל, בתי ספר פרטיים ומוסדות אקדמיים, ואולי גם בנקים, חברות ביטוח וחברות תקשורת. וברור שכל אלה הן רשויות.
זה הגולם שבית המשפט העליון יצר עם הבאתם לעולם של הגופים הדו-מהותיים, והגולם פשוט קם על יוצרו.
את הדו-מהותי הזה אנו חייבים לעקור מהשורש. חקיקה שיפוטית היא דבר שלילי ומזיק, וכאשר במקום לזרוק לפח את הבגד הישן ולקנות בגד חדש תופרים טלאי על טלאי, זאת התוצאה.

תאריך:  24/07/2021   |   עודכן:  24/07/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הוודאות שהלכה לאיבוד
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
תיקון טעות
ה.א  |  24/07/21 11:42
2
הפיקוח הרגולטורי דפוק
ה.א  |  24/07/21 19:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארי בוסל
מישהו צריך להלחם, ואותו מישהו הוא לא מדינות בארה"ב - להן מספיק בעיות משלהן. אותו מישהו זה אנחנו - ישראלים ומדינת ישראל, כי כשהקולות הנשמעים מהמדינה מבולבלים - ולכן מבלבלים - קשה להבין מה לא בסדר כשחברה אחראית קוראת לעשות בדיוק מה שישראלים רבים, חשובים וידועים, קוראים בעצמם להוציא לפועל
יוסי דר
כמעט בייאוש כותב השופט עמית: "בית משפט זה אינו פתרון לכל מכאוב ולכל קושיה ואבעיה ואין לי אלא להעמיד את הדברים דלעיל לשיפוט הציבור". ובעברית עכשווית, כמו מבקש מאתנו השופט: "תעזבו אותנו באמא שלכם"
אפרים הלפרין
פאינה קירשנבאום התעסקה עם כספים קואליציוניים ותשב עשר שנים בבית הסוהר    שאלנו איך קירשנבאום מתעסקת והבוס לא יודע, ותשובה לא קיבלנו    המסקנה: רק הכרעה שלנו, של המצביעים, תפתור את הבעיה
גרשון הכהן
על ישראל לכונן סיפור יהודי-ישראלי חדש המותאם לאתגרי העתיד, ולשם כך דרושה מנהיגות פוליטית בעלת שיעור קומה רוחני עילאי
אפרים הלפרין
מכל ארצות ערב ומכל ארצות המערב אנו שומעים ברכות ליצחק הרצוג, כאילו הוא יביא את הישועה לסכסוך הישראלי ערבי    האם יביא?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il