X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
כעת ברור שהמו"מ לא יתחדש לפני כניסתו של ראיסי לתפקיד הנשיא, וייתכן שאירן החליטה שעדיף לה בלא הסכם כלל ארה"ב וישראל צריכות להתכונן לאפשרות הזאת
▪  ▪  ▪
חג הקורבן באירן [צילום: וחיד סאלמי, AP]

אירן הבהירה לגורמים האירופים המתווכים בשיחות הגרעין המתנהלות בווינה מול ארצות הברית, כי אין בכוונתה לחזור בזמן הקרוב לסבב השיחות השביעי, ואלה יתחדשו כנראה אחרי הקמת הממשלה החדשה בראשותו של הנשיא הנבחר אברהים ראיסי. הדלפות מאירן הצביעו על חזרה לשיחות במחצית השנייה של חודש אוגוסט ודיווחים אחרים אף מרחיקים עד ספטמבר ואוקטובר. כך שמה טהרן קץ להשערות לגבי הסיכוי לחזרה להסכם הגרעין המקורי, מ-2015, עוד בימיהם האחרונים בשלטון של הנשיא חסן רוחאני ושר החוץ, מוחמד זריף.
במקביל נודע, כי באירן הוקמה ועדה משותפת לממשל היוצא ולזה הנכנס, הבוחנת את מה שהושג עד כה בשיחות וינה. חברים בוועדה זו מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי, עלי שמחאני, ראש הוועדה לאנרגיה גרעינית, עלי אכבר צאלחי, מנהל השיחות בווינה וסגן שר החוץ, עבאס עראקשי ושלושה חברי פרלמנט מהוועדה ליחסי חוץ וביטחון. נציגיו של ראיסי הם עלי באקרי-כני, שהיה מעורב בשיחות הגרעין בשנים 2013-2008 וכיום אחראי על צוות המעבר של ראיסי במשרד החוץ, ויש סברה שיהיה שר החוץ הבא, ועלי חוסיין תאש, המכהן כסגנו של שמחאני. משתתף נוסף הוא נציגו של המנהיג עלי חמנאי למשמרות המהפכה. מכאן, שבוועדה יש רוב ברור לשמרנים, וכנראה שוררת בשורותיה הערכה, כי למו"מ שיתנהל על-ידי הצוות של הנשיא החדש יהיה סיכוי גבוה יותר להשיג ויתורים אמריקנים.
רוחאני הבהיר בישיבת ממשלה שנערכה בימים האחרונים, כי "אירן היא זו שצריכה להחליט אם היא רוצה לסיים את הסכם וינה וניתן לקבל החלטה כבר בימים אלו ולהסיר את הסנקציות, או שהן יכולות להימשך חודשים". רוחאני גם האשים גופים שאינם נבחרים (אולי סביבת המנהיג או משמרות המהפכה) בהתערבות במו"מ ולכן במניעת הסרתן של הסנקציות. גם זריף, בדוח המסכם שהגיש לפרלמנט האירני, הביע תקווה שמה שהושג בשיחות עד כה יושלם בתחילת כהונתו של הממשל החדש. בדברים אלה מציב זריף, במשתמע, סימן שאלה על עצם השלמת המו"מ, אם על שום הערכה לפיה הדרישות שאירן תציב יידחו על-ידי הממשל האמריקני, או משום הערכתו שהממשל הבא, המתואם עם חמנאי, אינו מעוניין כלל לחזור להסכם.
בינתיים תוכנית הגרעין מתקדמת
בינתיים מקדמת אירן את תוכנית הגרעין בתחומים מדאיגים. מדאיגה במיוחד ההחלטה לייצר אורניום מתכתי מועשר ל-20%, היכול לשרת אותה לצבירת ידע וניסיון אם תחליט לפרוץ לנשק גרעיני. ייצור אורניום מתכתי יהיה שלב נוסף בתוכנית, שהסכם הגרעין המקורי ניסה למנוע או לפחות לדחות. גם צבירת אורניום מועשר ל-60% ומעלה היא כפסע מהעשרה ל-90% ומעלה, הנדרשים לנשק גרעיני.
צעדיה אלה של אירן הביאו את שרי החוץ של שלוש האירופיות החתומות על ההסכם - צרפת, גרמניה ובריטניה - לפרסם הצהרה משותפת המביעה דאגה גוברת וקריאה לאירן לעצור את כל פעולותיה המפרות את ההסכם. שגריר רוסיה לסבא"א הצהיר, כי "עתה יש מקום לדאגה שכן אירן מתקדמת מהר מדי". גם דובר מחלקת המדינה האמריקנית הצהיר, כי עשויה להגיע נקודה בזמן, שבה וושינגטון תעריך שהרווחים של אירן מתוכנית הגרעין עולים על אלה שתפיק הקהילה הבינלאומית מחזרה להסכם הגרעין, ולכן הזמן לחזרה להסכם אינו בלתי מוגבל והוא אף דוחק.
על-רקע זה גובר במערכת הבינלאומית חשש לגבי עצם היכולת לשקם את הסכם הגרעין, במיוחד עקב הערכה לפיה למעשה לא ניתן כיום לחזור לפרמטר המרכזי של ההסכם הגרעין, שלפיו התוכנית האירנית צריכה להיות במרחק של שנה מיכולת פריצה לנשק גרעיני. במוקד ניצבת ההתקדמות האירנית בייצור והפעלה של צנטריפוגות מתקדמות, המסוגלות להעשיר פי שלושה-ארבעה אורניום מועשר מזה שהופק באמצעות הדגם המיושן של הצנטריפוגות, שעליו התבסס ההסכם המקורי.
ואכן, מהדלפות משיחות וינה מסתמן, כי עיקר הזמן וחוסר היכולת להגיע להסכמות התמקדו בסוגיה זו, כאשר אירן מציבה כקו אדום כל דרישה להריסת הצנטריפוגות המתקדמות (עמדה שכנראה התקבלה) והיא מוכנה, במגבלות מסוימות, לדון באופן ובזמן הסרתן ואחסונן. סוגיה זו ואחרות, שטרם הושגו לגביהן הסכמות, יהיו במוקד הדיונים כשיתחדשו, וספק אם ניתן יהיה להגיע בהן לפשרה מוסכמת.
האמריקנים מבינים שהמצב הסתבך
הספקות אשר ליכולת לשוב להסכם הגרעין, שריחפו ברקע שיחות וינה ככל שלא נרשמה בהן התקדמות, החריפו מאז בחירתו של ראיסי לנשיא אירן ועל בסיס היכרות עם חלק מהמיועדים לתפקידים בכירים בממשלו, שאינם תומכים נלהבים בחזרה להסכם. חלק מן הגורמים העוסקים סבורים, כי אירן עדיין מעוניינת בהסרת הסנקציות כדי לשפר את המצב הכלכלי במדינה, ולכן בסופו של דבר, ולאחר מו"מ קשה שבמסגרתו תנסה להשיג מקסימום ויתורים אמריקנים, תסכים לחזור להסכם.
אחרים סבורים, כי בוויכוח המתנהל באירן בסוגיה זו גוברת ידם של המתנגדים לחזרה להסכם, והשפעתו על חמנאי מנעה עד כה מצוות המו"מ להתקדם להסכמה. ככל שחולף הזמן גובר הסיכון שאירן אכן תערים דרישות וקשיים שימנעו הגעה להבנות, תוך שתנסה להטיל את האשם על וושינגטון. במילים אחרות: נותרה השאלה, האם הקשיים הנוכחיים הם טקטיים ובסופו של דבר תושג הסכמה והצדדים יחזרו להסכם הגרעין, או שמא כבר עתה נפלה בטהרן החלטה אסטרטגית לא לחזור להסכם.
הממשל האמריקני עדיין חותר לחידוש ההסכם, אבל גם הוא מבין שהמצב הולך ומסתבך. הרושם שקיבלו משתתפים בתדרוך סודי שערך בקונגרס שר החוץ, אנתוני בלינקן, היה פסימי מאוד. הבעיה העיקרית שניצבת בפני הממשל היא, שהאסטרטגיה שלו נסמכה כולה על חזרה להסכם, בהערכה שזה יהיה פשוט יחסית, ואין לו תוכנית חלופית.
ארה"ב צריכה לחדש את ההרתעה
לפיכך, על כל הצדדים המעורבים, ובכללם ישראל, להכין חלופה ממשית למסלול הדיפלומטי הנוכחי, שעשוי להגיע לידי מיצוי תוך שבועות ספורים. בראש ובראשונה, וושינגטון נדרשת להגיע להבנות עם שותפותיה האירופיות לגבי המועד האחרון ל"משיכת הזמן" האירנית, כמו גם לגבי הצעדים שיינקטו נגד אירן בהגיע מועד זה. ארגז הכלים אינו גדול במיוחד, אבל הוא עדיין כולל סנקציות נוספות גם מצד האירופיות, לחץ דיפלומטי, העברת החלטה בסבא"א שתאשים את אירן באי-שיתוף פעולה ומענה לשאלות הפתוחות שהסוכנות הציגה לה ולכן העברה של התיק למועצת הביטחון (על מגבלותיה, בשל עמדת סין ורוסיה).
ומעל כל אלה, וושינגטון נדרשת לחזק את ההרתעה מול אירן, הן נוכח התקיפות החוזרות ונשנות על בסיסים בעירק, שבהם מוצבים כוחות אמריקניים, ובמיוחד מול התקדמות בתוכנית הגרעין. אירן מצויה כיום בנקודת זמן אידאלית מבחינתה, שכן היא מתקדמת מאוד בתוכנית הגרעין ללא פיקוח ממשי, ובמקביל נהנית מ"מטריה" של דיאלוג דיפלומטי הנערך בווינה. בטהרן מוערך שארצות הברית אינה מעוניינת בנקיטת צעדים צבאיים והיא אף עשויה לבלום כוונות ישראליות לנקוט צעדים צבאיים, אם יהיו כאלה. חשוב לערער הערכה זו, כך שבקרב האירנים תתחזק עמדתם של התומכים בחזרה להסכם.
המשטר באירן מצוי בתקופת חילופים משמעותיים, הכוללים את חיזוק מעמדם של הגורמים השמרנים בהובלת חמנאי, ובעיקר לקראת הסתלקותו האפשרית מהבמה הפוליטית. נכונותו של המשטר לפעול להבטחת בחירתו של ראיסי, ללא חשש מתגובות הציבור, היא מסר חזק לציבור עצמו לגבי היד התקיפה שהמשטר מתכוון להפעיל מול ביקורת ומחאה. אלה מתוספים לעמדות התקיפות בנושא הגרעין, כולל מצד רוחאני עצמו, שקבע שאירן יכולה גם להעשיר ל-90%, אם תראה צורך. נראה כי המשטר האירני מנסה להפגין נחישות ויכולת עמידה בלחצים, כאסטרטגיה המועדפת לקידום מטרותיו.

הכותבת היא ראש תוכנית אירן במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  24/07/2021   |   עודכן:  24/07/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם אירן רוצה הסכם גרעין
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
נולדנו לעבוד
שמין  |  24/07/21 13:27
2
מי צריך פצצה כשמספיק לאיים
יהודה אלידע  |  24/07/21 16:17
3
שירות איתותים קלאסה
המאותת  |  24/07/21 19:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
עידן יוסף
בלשכת רה"מ מאשימים כי ההזנחה של נתניהו היא שאיפשרה לאירן להגיע לנקודה המתקדמת ביותר בתוכנית הגרעין אי-פעם    הליכוד קורא לבנט לקיים מסע הסברה נגד הגרעין האירני    ח"כ יאיר גולן: מדיניות נתניהו בנושא הגרעין נכשלה
יוני בן-מנחם
שיחות הגרעין בוינה נפסקו וההערכה בוושינגטון היא שהשיחות יתחדשו רק לאחר שהנשיא החדש אברהים ראיסי יכנס לתפקידו. פסימיות בקרב המעצמות לגבי הסיכויים לחתום על החזרה להסכם הגרעין,בריטניה גרמניה וצרפת מזהירות כי חתימתו איננה ודאית וזאת של המשך הפקת אורניום מתכתי על-ידי אירן, הליך שמוביל לייצור פצצה גרעינית
איציק וולף
מדינות המערב החלו לדון ביניהן על האפשרויות העומדות בפניהן במקרה של כישלון שיחות הגרעין    על הפרק: החזרת העיצומים שבוטלו ואף הטלת עיצומים חדשים
יורם אטינגר
אנשי ביידן מתעלמים מהעובדה שהאייתולות מינפו את הסכם הגרעין מ-2015, ואת רוחב הלב האמריקני, לקידום - ולא למיתון - פעילות טרור, היתחמשות, דיכוי ומדיניות אנטי-אמריקנית
יוני בן-מנחם
גורמים מדיניים בירושלים מעריכים כי תקיפת הספינה שהייתה בבעלות ישראלית מעידה על כוונת אירן לחדש את המערכה הימית בין שתי המדינות. המלחמה החשאית בין ישראל לאירן נמשכת בעוד שיחות הגרעין בוינה במבוי סתום, הממשלה החדשה בישראל אימצה את עקרון העמימות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il