X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ראש ממשלת עירק מוסטפא כאט'מי [צילום: ג'ורג'יו בורגיא/AP]
האם ארה"ב תסיג כוחותיה מעירק
הנשיא ביידן יפגש מחר בבית הלבן עם ראש ממשלת עירק מוסטפא כאט'מי וידון עמו בנסיגת צבא ארה"ב מעירק. ישראל מודאגת מאפשרות של הסגת צבא ארה"ב מעירק אשר תיצור ואקום ביטחוני ותחזק את השתלטותה של אירן על המדינה

הנשיא ביידן יארח מחר בבית הלבן את ראש ממשלת עירק מוסטפא כאט'מי שהגיע לוושינגטון להשתתף בסבב השיחות הרביעי של הדיאלוג האסטרטגי בין ארה"ב לעירק. כאט'מי הינו המנהיג הערבי השני שפוגש הנשיא ביידן מאז כניסתו לבית הלבן, בשבוע שעבר הוא אירח את עבדאלה מלך ירדן ובקרוב יארח גם את ראש הממשלה נפתלי בנט. זהו ביקורו השני של ראש ממשלת עירק כאט'מי בוושינגטון, לפני כמה חודשים הוא ביקר בבית הלבן ונפגש עם הנשיא טראמפ. לקראת הפגישה בין כאט'מי לנשיא ביידן הודיעה ארה"ב על הענק סיוע הומניטרי נוסף לעירק בסך 155 מיליון דולר.
על-פי גורמים אמריקנים, במרכז הפגישה בין הנשיא ביידן לראש ממשלת עירק יעמוד נושא נסיגת כוחות צבא ארה"ב מעירק, הדרישה להסגת כוחות צבא ארה"ב התגברה לאחר חיסולם של קאסם סולימאני ואבו מהדי אלמוהנדס ע"י צבא ארה"ב בינואר 2020 והפרלמנט העירקי, הנשלט על-ידי אירן, קיבל החלטה להסגה מיידית של כל הכוחות הזרים מעירק.
העיתון "וול סטריט ג'ורנל" פירסם דיווח ב-22 ביולי שבו טען כי במהלך ביקורו של ראש ממשלת עירק כאט'מי בוושינגטון השבוע תפורסם הודעה משותפת לשני הצדדים על הסגת כוחות צבא ארה"ב מעירק עד סוף השנה הנוכחית. על-פי הדיווח, מטרת ההודעה הצפויה היא להקל את הלחץ המופעל על ראש ממשלת עירק כאט'מי מצד המליציות השיעיות הפרו אירניות בעירק.
מהלך בין הטיפות
ראש ממשלת עירק כאט'מי קרא בחודש שעבר להרחיק את עירק מהמאבקים האזוריים והבינלאומיים ולא להפוך אותה לזירת מאבק בין ארה"ב לאירן. הוא גם קבע מועד לסיום נוכחות הכוחות הזרים בעירק והוא 3 שבועות מתום שיחות הסבב הרביעי של הדיאלוג האסטרטגי בוושינגטון. בסבב השיחות השני בין ממשלת עירק לבן ממשל טראמפ הוסכם בין שני הצדדים כי ארה"ב תסיג מעירק את חייליה הקרביים,מדובר בכ-500 חיילים, אך ישארו בה עוד 3,200 חיילים כדי לאמן את כוחות צבא עירק להילחם נגד דאעש.
הסיכום הזה היה למורת רוחה של אירן הדוחפת בכל הכוח להסגת כל חיילי צבא ארה"ב מעירק, היא רואה בכך את הנקמה המתוקה על חיסולו של קאסם סולימאני, דהיינו, השפלתה של ארה"ב וגירושה מאדמת עירק. לכן, אירן הגבירה, גם בתקופת ממשל ביידן, את התקפות המליציות השיעיות הנאמנות לה בעירק על מתחם השגרירות האמריקנית בבגדד ועל הבסיסים שבהם שוהים חיילים אמריקנים בעירק.
ההתקפות היו באמצעות רקטות ומל"טים ממולכדים, דבר שאילץ את ממשל ביידן לתקוף פעמיים בסיסים של מליציות הפרו אירניות בגבול סוריה עירק כדי להעביר מסר של אזהרה למליציות השיעיות ולאירן, אבל האירנים מצפצפים על ממשל ביידן וההתקפות נמשכות.
ראש ממשלת עירק מוסטפא כאט'מי מהלך בין הטיפות, הוא מנסה להחזיק את המקל משני קצותיו,מחד-גיסא, לרצות את הממשל האמריקני ולא להרגיז את אירן מאידך-גיסא.הוא פשוט נוקט במדיניות שנועדה לצמצם נזקים לעירק ובאותה העת לשמור על כיסאו.
ממשל ביידן מתייחס בחשדנות רבה למוסטפא כאט'מי, הממשל סבור שהוא אינו עושה מספיק כדי לרסן את המליציות הפרו אירניות בארצו. כדי לנסות ולרצות את ממשל ביידן, ממשלת עירק הודיעה בשבוע שעבר כי לכדה את רוצחו של העיתונאי והיועץ הביטחוני הידוע הישאם אלהאשמי בשנה שעברה.
רצח אלהאשמי הסעיר את עירק ואת העולם הערבי. הרוצח זוהה כאחמד אלכנאני, קצין בדרגת סרן במשרד הפנים ותומך באחת המליציות השיעיות הפרו-אירניות. הטלוויזיה הרשמית של עירק שידרה את הודאות הנאשם ברצח אשר הסביר בפרוטרוט כיצד בוצע הרצח, אך סירבה לפרט לאיזו מליציה הוא משתייך כנראה כדי לשמור על עמימות ולא להטיל את האחריות לרצח על אירן. הישאם אלהאשמי היה פרשן ביטחוני נודע בעירק. הוא נהג למתוח ביקורת על המיליציות הפרו-אירניות שלהן השפעה רבה במדינה,הוא חוסל בחודש יולי שנה שעברה ביריות מחוץ לביתו בבגדד.
ההתנקשות בהישאם אל-האשמי, שייעץ לראשי ממשלות ולקואליציה האמריקנית שפועלת נגד דאעש, עוררה זעם רב - כשרבים בעירק ראו בה עדות לכישלונה של הממשלה לרסן את כוחן הרב של המיליציות השיעיות הפרו אירניות. אל-האשמי בן ה-47 נורה על-ידי שני חשודים שרכבו על אופנוע, מחוץ לביתו במזרח בגדד. קרוב משפחתו סיפר ששמע קולות של חמש יריות. מותו של האשמי נקבע בהמשך בבית חולים מקומי.
אל-האשמי היה דמות מוכרת ביותר בעירק. כתב פרשנויות בנושאים פוליטיים וביטחוניים. הוא זכה לבולטות ניכרת בתקופת המאבק בדאעש, שכבש ב-2014 שטחים נרחבים במדינה. הוא נחשב למומחה לאופן הפעולה הפנימי של הארגון וייעץ כאמור לקואליציה הבינלאומית בהובלת ארה"ב, שהוקמה כדי לחסל את הארגון. אל-האשמי היה מקושר היטב לפוליטיקאים ואנשי תקשורת עירקים. הוא היה יועצו של ראש ממשלת עירק לשעבר חידר אלעבאדי וייעץ באופן בלתי רשמי לראש הממשלה הנוכחי מוסטפא כאט'מי שנשבע ללכוד את רוצחיו.
הנסיגה תחזק את אירן
נסיגת צבא ארה"ב מעירק תחזק את השפעתה של אירן והיא רעה לארה"ב וישראל. אירן מקבלת פרס על הטרור שנקטה, כוחות צבא ארה"ב שהו בעירק על-פי הזמנת ממשלתה וסייעו לה באימון הצבא ובלחימה בכוחות דאעש. להערכת גורמי מודיעין בכירים בישראל, אירן תיכנס אל הוואקום שיווצר בעקבות נסיגת חיילי צבא ארה"ב מעירק וצפויה התדרדרות במצב הכלכלי והביטחוני.
המליציות השיעיות הפרו אירניות נערכות כבר לבחירות לפרלמנט העירקי הצפויות בחודש אוקטובר, אירן רוצה להשתלט באופן מלא על מוסדות השלטון בעירק, גם על הממשלה וגם על הפרלמנט. נסיגת כוחות צבא ארה"ב מעירק פירושה גם נסיגה מכורדיסטן העירקית דבר שיחזק את תומכי אירן השיעים ויחליש את הסונים ואת הכורדים. הנסיגה האמריקנית מעירק רק תסבך את המצב בעירק ובסוריה לקראת הבחירות לפרלמנט בעירק בחודש אוקטובר, הנשיא ביידן חייב לדעת זאת.

תאריך:  25/07/2021   |   עודכן:  25/07/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשל ביידן
יוני בן-מנחם
ממשל ביידן דורש מישראל לעשות מחוות כלכליות כלפי הרש"פ כדי לחזק את מעמדה בשטח, בקרוב יחלו שיחות בין ישראל לרש"פ בנושאים כלכליים ואזרחיים. פרשת הריגתו של ניזאר בנאת הגבירה את המחלוקות בצמרת פתח, ממשל ביידן דורש מהרש"פ לחוקק חוק למינוי סגן ליו"ר הרש"פ כדי למנוע את קרב הירושה
איתמר לוין
הנשיא מנחה את גופי הממשל להכין כללים להגברת התחרות, החל מההיי-טק והתרופות וכלה במכשירי שמיעה    וושינגטון פוסט: הצעדים המעשיים - רק בעוד חודשים
איתמר לוין
הנשיא זיהה בצורה נכונה את רכיבי האתגר הענק של הדמוקרטיות מול הסמכותנים, הוא מציע להם תשובות ראויות - אבל הבעיה האמיתית היא להפעיל את האסטרטגיה
מירב ארד
הוסיף: ההחלטה בנושא החל"ת היא החלטה לא פשוטה, אך עם זאת יש היום במשק הישראלי יותר מ-130 אלף משרות פנויות    ארנון בן-דוד: "הנושא החשוב מבחינתו הוא העלאת שכר המינימום ל-6,000 שקל"    הבהיר: "המחרים עולים ועל כן הקפאת השכר צריכה לחול על כולם"
איתמר לוין
ביידן וקבוצת סנאטורים משתי המפלגות הסכימו על פשרה - ואישורה תלוי בכך ששני אגפי המפלגה הדמוקרטית בסנאט יתמכו בה    התנאי המרכזי של אנשי השמאל: אישור השקעות עתק נוספות כחלק מתקציב 2021/22
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il