X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בימים אלה מתנהלת מהפכה שקטה, בלי רובים, בלי גנרלים, נטולת חיילים מרגמות וטילים, מהפכת מחירים אשר פגיעתה הרעה עוברת בקול דממה דקה וללא התעוררות של הציבור הנפגע ממנה ומתלבט אם להמשיך בקנייה או לוותר ולהיכנע לעליית המחירים הגדולה
▪  ▪  ▪
לעשירים בלבד [צילום: ז'אק ווג'רס/פלאש 90]

ראיתי אותה. אישה זקופה כמו הגבעול שאחזה בידה עטוית כפפת הגומי הכחולה, מטה את גבעול הצמח הבלתי מזוהה ומשירה ממנו אל שקית ניילון שקופה את פירותיו הקטנים, שעה ארוכה אספה עד שהתמלאה השקית ונפנתה לשוב אל ביתה ברגליה הקלות.
עקבתי אחריה במבטי ואת תשומת ליבי לכד איש קשיש עם נעלי לקה שחורות שראו ימים טובים מאלה, עגלת תינוק עם ארבעה גלגלים בגדלים ובצורות שונים, נובר בפח האשפה הירוק, שולה יהלומים, בקבוקים קטנים, מכניסם בעדינות לתוך העגלה וממשיך אל עבר הפח הבא.
עקבתי אחריו במבטי ומול מדפי הפירות העמוסים עמדה ילדה קטנה עם שיער מפוזר ופה קטן מפוהק משהו ועיניה 'טורפות' ענבים, אפרסקים, משמשים, תפוחי עץ עסיסיים ומנגו מצהיב. אימא או שמא סבתא קטעו לה את החלום, כששק תפוח אדמה חולי הונח ברעש על עגלת הברזל הריקה.
בימים אלה מתנהלת מהפכה שקטה, בלי רובים, בלי גנרלים, נטולת חיילים מרגמות וטילים, מהפכת מחירים אשר פגיעתה הרעה עוברת בקול דממה דקה וללא התעוררות של הציבור הנפגע ממנה ומתלבט אם להמשיך בקנייה או לוותר ולהיכנע לעליית המחירים הגדולה.
בימים אלה, על-אף התחרות אשר הייתה אמורה להוזיל את מוצרי המזון נרשמת עלייה משמעותית בהוצאות המזון. סל מזון שתומחר עד לאחרונה בשלוש מאות שח מתומחר מעתה בארבע מאות וחמישים שקל, מחירי הפירות מותגו כ'פירות לעשירים בלבד', מוצרי המאפה שמותגו 'לחם שחור פרוס לרעבים בלבד', מוצרי הבשר לסוגיהם שמותגו כ'חלום ליל קיץ' לבני המעמד הבינוני וכמובן מיני המתיקה ומוצרי הטואלט וההיגיינה שמותגו כמותרות.
הבוקר נכנסתי למאפייה בה אני קונה לחמניות מסוגים שונים בכל יומיים, לתדהמתי על הלחמנייה המתוקה עליה שילמתי עד כה שני שקלים נדרשתי לשלם שלושה שקלים. כשניסיתי לתהות מדוע עליית מחירים בחמישים אחוזים ללא סיבה או הסבר לצרכן, תלתה בי המוכרת עיניים מופתעות או שמא זועפות על עצם השאלה ורק אמרה: "זו החלטת הרשת".
חמש לחמניות מתוקות אשר נקנו עד כה על-ידי בעשרים שקל, נמכרו שוב בשלושים שקל ואין מוחה, ואין פוצה ואין תוהה. הנחתי את שקית הלחמניות, הודתי בנימוס ויצאתי מותיר את הקופאית החביבה מופתעת ואת הבאים אחריי בתור נבוכים, הרחקתי מאה וחמישים מטרים למאפייה אחרת, קניתי את הלחמניות המתוקות במחיר הקודם ויצאתי מחויך. יומיים אחרי הגעתי אל המאפייה הקטנה, החדשה שאימצתי בחום ובהגיעי לקופה... נדרשתי לשלם עם תוספת חמישים אחוזים, אל מול אכזבתי עדכנה חרש, כדי לא לעורר מהומות, שכל המאפיות בעיר התיישרו עם המאפייה והתאמו את המחירים.
לא רצתי לקנות חבילות קמח ולהניח על גופי סינר אופים, לא קימחתי את השיש ולא לשתי את הבצק, לא הבערתי את התנור כדי לאפות לחם. ישבתי בתחושת חוסר אונים מסוימת לכתוב את מאמר ההתעוררות הזה, לכתוב כדי שנוכל לקחת אחריות על חיינו. אין המדובר בעלייה של שקל בודד או של עשרה שקלים. המדובר הוא בעיקרון וביכולת הבלתי נסבלת בעליל להעלות מחירים באופן שיטתי ושתיקת הציבור הנאלץ לשלם ולשתוק.
זכותם של בעלי עסקים להעלות מחירים, זכותנו וחובתנו כאזרחים להיאבק בדרכים לגיטימיות בהעלאות מחירים דרקוניות אלה. באחריותנו להתנער מתחושת ה-'מה קרה העלו בסך-הכל בשקל אחד, בחצי שקל, לא סוף העולם ואפילו קטנוני". באחריותנו לדאוג שלכל האזרחים תהייה האפשרות ליהנות מענבים, מלחם שאינו רק לחם פרוס שחור, מנתח בשר שאינו רק כנפיים, זכותנו ואחריותנו למחות בקול גדול על העלאות המחירים והפיכת מוצרים בסיסים למשהו שצריכים למכור עבורו קרנית עין.
האדישות היא אם כל חטאת, הכניעה היא מתכון לכניעות נוספות ואף מורכבות יותר. אין להחריש אל מול מציאות של עלייה בלתי נסבלת בעליל של מחירי מזון, כשהשבע יחוש בכאבו ובמצוקתו של הרעב, יהיה סיכוי אמיתי להוביל מהלך ארצי להפסקת עליית המחירים השיטתית, באין תגובה. הילדה הקטנה, פרועת השיער ואימא או סבתא שלצידה המתבוננות בפירות העסיסיים המסודרים להפליא, רוצות גם לדעת טעמו של אפרסק מהו.

מחנך, משורר, סופר ופובליציסט.
תאריך:  25/07/2021   |   עודכן:  25/07/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זאב בן-יוסף
ככל שישראל תעמוד על זכויותיה בהר-הבית ביותר תקיפות - היא תכובד יותר והשקט יישמר, אבל אם תימשך המדיניות המפוחדת הזו של בנט-לפיד - תימשך גם מלחמת הדמים עם הערבים כפי שהייתה במאה השנים האחרונות
צילה שיר-אל
מזל אריה - והתאמתו לשאר המזלות האסטרולוגיים    מיהו המזל איתו אתם מסתדרים ביותר וממי כדאי לכם להיזהר?!    הפעם כוכב ונוס האחראי על כספים ומערכות יחסים נמצא גם הוא בבית הכספים, כך שיש לכם יכולת לקבל עזרה משמעותית מאנשים קרובים לכם
יוני בן-מנחם
הנשיא ביידן יפגש מחר בבית הלבן עם ראש ממשלת עירק מוסטפא כאט'מי וידון עמו בנסיגת צבא ארה"ב מעירק. ישראל מודאגת מאפשרות של הסגת צבא ארה"ב מעירק אשר תיצור ואקום ביטחוני ותחזק את השתלטותה של אירן על המדינה
דוד ארגז
לנפתלי בנט אין בסיס לחזור אליו. הציבור לא נותן בו אמון, חבריו לקואליציה לא מכבדים אותו. את שמו הטוב איבד ואת כל ערכיו השאיר מאחור. כל מה שנשאר לנפתלי בנט הוא כיסאו וכדי לשמור על יציבות שלטונו ועל כסאו הוא מוכן לעשות כמעט הכול
אפרים הלפרין
האם קופות החולים הן "רשות"? בית המשפט העליון נדרש לכך וקבע ברוב של שניים מול אחד שאינן נחשבות רשות, והוודאות השיפוטית שוב הלכה לאיבוד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il