X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בתפקודו כראש האופוזיציה, פוגע נתניהו במעמדו ותדמיתו בהתנהלותו בכנסת ומול הממשלה החוקית והלגיטימית. כדרכו, יעדיו האישיים הם שמעצבים את משנתו הפוליטית ואת דרכי מימושה. לאחר ששגה בקביעת הנורמה כשטען שיעודה הראשי של אופוזיציה הוא להדיח את הממשלה בכל מחיר, מקצין הוא עמדות ודוחף את האופוזיציה וגרמי שוליים בחוגים הערבים והחרדיים הקיצוניים לחבלה באינטרסים לאומיים חיוניים, כגון שמירת הרוב היהודי במדינה וקידום ההתיישבות
▪  ▪  ▪
נתניהו. תכסיסים זולים [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

נתניהו מתחרה מול עצמו על התואר המפוקפק: "נגע", "מגה-נגע" או "פגע"-לאומי. אף שאני מתייחס בדרך ארץ לחלק בלתי מבוטל מהישגיו בזירה הבינלאומית, אינני מתייחס כך להתנהלותו בזירות הפנים, במיוחד לאחר שהפסיד באשמתו הברורה את מקומו ומעמדו הקודמים. כראש האופוזיציה, התנהלותו דומה לזו שנקט בשנתיים האחרונות כראש הממשלה: מול שועי-עולם הוא רב-פוּדל, ומול עמיתיו בישראל הוא על הרצף שבין "נגע" ל"פגע": בין זומם לבין מחבל בפועל באינטרסים לאומיים ובטובת הציבור.
אין ספק שזכותו לבקר את הממשלה והקואליציה נשמרת לו, אולם ליבת הבעיה הכפולה היא: א. סיגנונו הבוטה. ב. הציבור אינו מקבל שום הסבר רציונלי לגינוייו החוזרים ונשנים את עמיתיו בפוליטיקה. זו דרכו גם מול חברי ה"ליכוד" וחסידיו במחנה "הימין". לאחר שהציבור מאס בדרכו והוכיח זאת בהרחקתו מראשות הממשלה, גערותיו ונזיפותיו מיותרות. מאדם עתיר ניסיון וידע כמוהו, מותר ורצוי לקבל הערות, הצעות וחלופות-מדיניוּת, כלכליות או ביטחוניות; למעשה, זהו תפקידו העיקרי כאופוזיציה - לדרוש מהממשלה תוכנית עבודה סדורה ולבחון את מידת הצלחתה ויעילות יישומה. כיום זהו למעשה כרטיס הביקור האופוזיציונאלי שלו, שהרי מי שישפוט את הממשלה על מעשיה כממשלה ואותו על איכות תפקודו כאופוזיציה, הוא הציבור. האם לא למד דבר מהדחתו?!
תכסיסים זולים בהם הוא נוקט לרוב, שיבוש עבודות הקואליציה והממשלה תוך פגיעה בטובת הציבור ובאינטרסים לאומיים - נוסו כבר על ידו בעבר הרחוק והקרוב; כיום אלו אינן מטבעות העוברות לסוחר, ובמקרה שלו במיוחד. כיום, הדרך היחידה הפתוחה לפניו לחזור ולהיות פוליטיקאי רלוונטי, היא ההגינות, תרבותיות והשיטה הדמוקרטית.
אם יצליחו חוגי ה"שמאל" והמפלגות הערביות או חלקם לנצל את הכשלת "חוק האזרחות" לגיוס תנועת-המונים שיבקשו בשם החוק שבטל להגר לישראל, תהפוך ההצלחה המינהלית הזמנית של נתניהו ומפלגתו בכנסת לכישלון אסטרטגי לאומי ואידאולוגי ממעלה ראשונה, באשמתו. כך גם יהיה להם ההישג המינהלי הזמני, לבומרנג פוליטי רב-עוצמה.
מומלץ לצוות הקואליציה לאמץ קידום אינטנסיבי של חוקי-היסוד החסרים או החייבים תיקון והשלמה, כאחת מדרכי המאבק, מבלי לחכות להשתתפות נתניהו בכך. כמו-כן, להכין את כולם להצבעה סופית בדיוני צוותי-העבודה וועדות הכנסת, במקביל להכנת הצעת-תקציב המדינה. בעיתוי הנכון רצוי להעלות את השניים - שהם ליבת ביסוס מעמדה של ממשלת השינוי - להצבעה סופית במליאה, בזה אחר זה: תקציב, ולאחר שיאושר - את החקיקה המשלימה.
העברת התקציב ושורה של חוקי-יסוד מהותיים כגון שאלת יחסי הגומלין בחקיקה ובשיפוט בין הכנסת לבית המשפט - ביטול תקדימים סותרים ומתן "בכירות" ברורה לכנסת על פני בית בית המשפט בתחום החקיקה - תסתום את הגולל על הסיכוי הממשי של נתניהו ו"הימין" הדוגמטי להפיל את הממשלה ולשבש את עבודתה מדי יום ביומו. מצב כזה יגדיל את סיכויי שרידות הממשלה, את יכולות תיפקודה ואת תיקון עיוותי השנים האחרונות במערכת היחסים בין הרשות המחוקקת לרשות השופטת.
האמת ניתנת להאמר שהתנהלות נתניהו בחודש הראשון לכהונתה של ממשלת "השינוי", עוררה תהייה וסימני שאלה רבים. רב-האומן הפוליטי, שנחשב כאשף התמרון ביחסי הפנים בתוך המדינה במשך קרוב ל-12 שנים, הסתובב בזירה כמוכה סנוורים, כשכישוריו ויכולותיו המורכבים והמקיפים מתגמדים ומתכנסים לצבר של כלי-נשק פרימיטביים בתחום ניבולי הפה ודברי-הבלע. הטחת דברים חריפים ונדושים, סממני זילזול אישי ביריבים, טענות סרק והבטחות "בומבסטיות" וחסרות אמינות, הפכו לכלי-הנשק הכבדים באמתחתו. נוצר הרושם שהאיש נקלע ל"הלם קרב" בעקבות הדחתו.
בשבוע האחרון מסתמנים, מתוך דווחי פרשנים והדלפות של יודעי-ח"ן, על כוונות חדשות מצד נתניהו לפתח מהלכי-תגובה רחבים ועמוקים יותר דוגמת פרישה מ"הליכוד" והקמת מפלגת "ימין" חדשה, שתרכז רוב בכנסת שידיח את ממשלת "השינוי". בדרך כלל אין עשן ללא אש ואפשר שכוונות מסוג זה מתרוצצות במחנה נתניהו, היה ויתברר שבמהלכי התגרות פרימיטיביים ומחוללי נזק ציבורי כולל, אין די בכדי להפיל את הממשלה. עד להעברת חוק התקציב, המאבק בקורונה פגישה בין בנט לביידן והתייצבות מדיניות החוץ האזורית של הממשלה החדשה,1 יציבותה אכן רופפת ומידת האמון הציבורי בה נמוכה יחסית.
שני מבחנים עיקריים למינוי ראש ממשלה במצבים מיוחדים, כאלה העומדים בפנינו: התאמה ואמון הציבור; רק צירוף השניים, הופך מועמד בכוח למועמד בפועל. להערכתי, נתניהו הפסיד את ראשות הממשלה בגלל משבר אמון. אל לחברי הקואליציה ובראשם רה"מ בנט להתפתות לסגנונה של האופוזיציה. מצגים מעין אלו שראינו השבוע מצד רה"מ לשעבר, בהם, מבלי שהתבקש לכך, ניהל מו"מ עם חברות התרופות "פייזר" ו"מודרנה" על-מנת למקם עצמו שוב במרכז הבמה, מעידה על תחילתו של אובדן עשתונות.

1. תוצאות אופרטיביות לפגישת בנט עם המלך עבדאללה מירדן, תוכנית פעולה מול תהליכי ההתפוררות של לבנון, ריסון חמאס, המשך דחיקה אפקטיבית של אירן מסוריה וקידום היחסים על בסיס חוזה אברהם וריסון טורקיה בים התיכון והתפתחות המו"מ בנושא הגרעין האירני ושימור השייט בים האדום.
תאריך:  26/07/2021   |   עודכן:  02/08/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נגע, פגע או מגה
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
תובנות ופרשנות לעניין , לאופרט
שלמה המגיב  |  26/07/21 16:12
2
אתחול מחדש
באום  |  26/07/21 17:56
 
- התחלת לא יפה, והמשכת רע
רפי לאופרט  |  27/07/21 09:12
 
- למטבע יש שני צדדים
באום  |  27/07/21 15:16
 
- אינני מגדל בקר
רפי לאופרט  |  29/07/21 10:00
3
מה קרה לו?
מ. עמיר  |  28/07/21 07:18
 
- לא קרה דבר; המציאות השתנתה
רפי לאופרט  |  29/07/21 09:40
 
- נימוקים והסברים לעניין ,לאופרט
שלמה המגיב  |  29/07/21 11:52
 
- יש דברים לא מעטים בגו... ל"ת
רפי לאופרט  |  29/07/21 13:03
 
- ועוד איך קרה! המציאות היא אותה
מ. עמיר  |  31/07/21 08:04
 
- פעם אחת נוספת ודי...
רפי לאופרט  |  1/08/21 09:27
 
- רע"מ, מועצת א-שורא, תנועה
מ. עמיר  |  2/08/21 21:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לידר
כותל שוויוני? תשאל אדון קריב 'הנאור' את דונלד טראמפ    הנורווגי של בנט - ורגע המבוכה    ולקינוח פסוקו
שושנה ויג
הספר יצא לאור בעזרת תרומות של אנשים לאורך כל הדרך וגם האם על ערש דווי תרמה משהו לאסופה
חנינא פורת
ספר חדש של יצחק קלינטון ביילי    המדבר - במה משותפת לתופעות חברתיות בין עם המקרא (יהודים בתנ"ך) לבדואים
עמנואל בן-סבו
במדינה דמוקרטית, עם ממשלה נבחרת כמו הממשלה הנוכחית, גם אם לא מסכימים לדרכה ולאופן התנהלותה, החוק הראשון שהיה צריך לעבור הוא: "חוק המפלגה הדמוקרטית"
דורון מצא
לעומת עמדתו הקשוחה של ממשל טראמפ כנגד אירן, נכונות הנשיא ביידן להסכם חלש ולמו"מ עם אירן מערערת את הרציונל האסטרטגי של הסכמי הנורמליזציה בין ישראל לבין מדינות המפרץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il