X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
המחנה הובס אשתקד בבחירות לפרלמנט ובחודש שעבר בבחירות לנשיאות, וכעת מתנהל בתוכו ויכוח נוקב כיצד לקדם את האפשרות - הקלושה ככל שתהיה - לקדם רפורמות
▪  ▪  ▪
ראיסי. לשמר את ההגמוניה השמרנית [צילום: וחיד סאלמי, AP]

ניצחונו של אבראהים ראיסי בבחירות לנשיאות אירן בחודש שעבר עורר מחדש את הוויכוח במחנה הרפורמיסטי בנוגע לעתיד תנועת הרפורמות ולסיכוי לקדם תמורות פוליטיות, אזרחיות וחברתיות – מוגבלות ככל שיהיו. הגם שניצחונו של ראיסי היה צפוי, הרי שפסילת רובם המכריע של המועמדים, ובראשם יו"ר המג'לס לשעבר, עלי לאריג'אני, וסגנו הראשון של הנשיא רוחאני, אסחאק ג'האנגירי, על-ידי "מועצת שומרי החוקה", סיפקה הוכחה נוספת לנחישות המשטר להבטיח את ההגמוניה השמרנית במוסדות השלטון ולדכא כל מוקד כוח פוליטי חלופי. זאת ועוד: תבוסתו הקשה של נגיד הבנק המרכזי לשעבר, עבד אלנאסר המתי, שנתמך על-ידי חלק מהרפורמיסטים והגיע רק למקום השלישי עם פחות מ-10% מקולות הבוחרים, העידה על כישלונם לגייס את תמיכת הציבור במועמד שנתפס כ"רע במיעוטו".
זמן קצר לאחר תום מערכת הבחירות, נשמעו בקרב הרפורמיסטים דעות שונות בנוגע למצבה של תנועת הרפורמות. התגובות לתוצאות הבחירות שיקפו מחלוקת פנימית עמוקה ביחס לסיבות המרכזיות לכישלון ולאסטרטגיה הפוליטית שעליהם לאמץ מעתה ואילך. מספר בכירים במחנה הרפורמיסטי תלו את הכישלון בהתנהלות הכושלת של הרפורמיסטים עצמם וסברו, כי עליהם לקדם תהליכי שינוי בתנועה, לחזור לערכי היסוד שלה ולשקם את בסיס התמיכה הציבורית. לעומתם, היו שהציגו את הרפורמיסטים כקורבן לנסיבות פוליטיות, כלכליות ובינלאומיות שאינן בשליטתם וטענו, כי האסטרטגיה הפוליטית שאימצו במערכות הבחירות האחרונות על בסיס השתתפות פעילה בבחירות ונכונות לחבור לחוגים שמרנים-פרגמטיים, הייתה נכונה.
סעיד חג'אריאן, אחד התיאורטיקנים הבולטים בתנועה הרפורמיסטית, היה בין הראשונים להגיב לתוצאות הבחירות. ימים ספורים לאחר נצחונו של ראיסי, הכריז חג'אריאן על "מות הרפורמיזם באמצעות הקלפי". בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כתב הבכיר הרפורמיסטי, כי כל שנותר הוא לבצע נתיחה שלאחר המוות על-מנת לקבוע האם סיבת המוות היא גילו הזקן של רפורמיזם מסוג זה, או שמא ניתן לאתר את עקבות הרוצחים האחראים למותו. בכך ביטא חג'אריאן, שהביע בשנים האחרונות התנגדות להשתתפות הרפורמיסטים בבחירות, את הגישה הגורסת, כי בהעדר בחירות חופשיות עליהם להסיט את מוקד פעילותם מהזירה הפוליטית לזירת המאבק הציבורי והאזרחי.
האם להשתתף בבחירות
עמדה דומה נשמעה גם מצד דוברת החזית הרפורמיסטית, אזאר מנסורי, ששללה ערב הבחירות לנשיאות כל אפשרות להשתתפות פעילה בבחירות. מנסורי מתחה ביקורת חריפה על גישתם של רפורמיסטים המוכנים לתמוך בכל תנאי במועמד כלשהו בבחירות, והאשימה אותם בסטייה מעקרונות היסוד של התנועה הרפורמיסטית ובאחריות לאובדן התמיכה הציבורית. לדבריה, אם הרפורמיסטים רוצים לשקם את מעמדם הציבורי, במיוחד לקראת הבחירות הפרלמנטריות הצפויות בעוד שנתיים, עליהם לחדש את הקשר עם הציבור הרחב ועם הקבוצות החברתיות השונות.
גישה שונה נשמעה מצד חוסיין מרעשי, דובר חזית "משרתי השיקום" המזוהה עם האגף המרכזי במחנה הרפורמיסטי. מרעשי שלל מכל וכל את עמדתו של חג'אריאן והגן על החלטת מפלגתו להשתתף בבחירות ולתמוך ב-המתי, נגיד הבנק המרכזי לשעבר. הוא טען, כי השתתפות בבחירות היא האסטרטגיה האפשרית היחידה עבור הרפורמיסטים וכי תמיכה במחאות עממיות, המסכנות את הביטחון והיציבות במדינה, אינה תואמת את דרכם. הוא ציין, כי אינו רואה בעיה מיוחדת בתבוסת הרפורמיסטים, משום שבמשחק הפוליטי יש תמיד מנצחים ומפסידים, ותלה את כישלונם בבחירות הפרלמנטריות בפברואר 2020 ובבחירות האחרונות לנשיאות במדיניותו השגויה של רוחאני ובמדיניות מקסימום הלחצים של דונלד טראמפ, שהובילה למשבר כלכלי עמוק ולהחרפת אי-שביעות הרצון בציבור.
מוחמד-עלי אבטחי, ראש לשכתו של הנשיא לשעבר מוחמד חאתמי, העריך אף הוא, כי אין לראות בתוצאות הבחירות ביטוי לכישלון הרפורמיסטים. לטענתו, יש להבחין בין הרפורמיסטים, שנכשלו במימוש עקרונותיהם בשל המגבלות והלחצים שהופעלו עליהם, לבין המחשבה הרפורמיסטית שעדיין נתמכת על-ידי רוב הציבור. הוא העריך, כי אזרחי אירן מודעים היטב לסיכונים הכרוכים בגישה הקיצונית הדוגלת בהפלת המשטר עבור יציבותה ושלמותה הטריטוריאלית של ארצם, ולפיכך ממשיכים לתמוך בקו הרפורמיסטי המבכר שינויים הדרגתיים בדרכי שלום.
קריאה לחשבון נפש
אחת הקריאות הבולטות לחשבון נפש בקרב הרפורמיסטים נשמעה מצד פאיזה האשמי, בתו של הנשיא לשעבר, אכבר-האשמי רפסנג'אני. האשמי, שהפכה בשנים האחרונות לאחת המבקרות החריפות של המשטר, אמרה כי על הרפורמיסטים להפנים את המסר שרוב אזרחי אירן העבירו בהימנעותם מהשתתפות בבחירות, ומבטא את שלילת מדיניותו הנוכחית של המשטר בסוגיות פנים וחוץ. לטענתה, חרף כישלונותיהם החוזרים ונשנים של הרפורמיסטים, רבים מהם מסרבים להכיר בטעויותיהם וממשיכים להטיל את האחריות למצבם על השמרנים. היא הדגישה, כי על הרפורמיסטים להבין שהמטרה המרכזית היא קידום רפורמות ולא הישרדות פוליטית.
הוויכוח המתנהל במחנה הרפורמיסטי מאז הבחירות מהווה המשך ישיר לשיח מתמשך סביב המשך דרכו לנוכח כישלונו לקדם רפורמות אזרחיות, ולו מוגבלות. הדיכוי הפוליטי הנמשך מאז המהומות, שפרצו לאחר הבחירות לנשיאות ב-2009 ("המהפכה הירוקה"), הציב בפני הרפורמיסטים דילמה בנוגע לשאלת השתתפותם בבחירות.
לקראת הבחירות לנשיאות 2013 הם החליטו להתייצב מאחורי רוחאני חרף זיהויו עם הממסד הדתי-שמרני, מתוך הכרה במגבלות כוחם והעדפת קואליציה עם מועמד שמרני פרגמטי על פני החרמת הבחירות, שעלולה הייתה להוביל שוב לבחירת נשיא רדיקלי או פופוליסטי דוגמת מחמוד אחמדינג'ד. גם בבחירות הפרלמנטריות שנערכו ב-2016 הם אימצו אסטרטגיה דומה והתלכדו סביב קואליציה של תומכי הנשיא. בכך ביטאו הרפורמיסטים השלמה עם הצורך להסתפק – לפחות בטווח הקצר – בשיפור המצב הכלכלי, בהגברת הפתיחות למערב ובצמצום מוגבל והדרגתי של מעורבות הממשלה בחיי האזרחים.
סכנה למשטר בטווח הארוך
אלא שלנוכח האכזבה מכשלונו של רוחאני לממש את הבטחות הבחירות שלו וגלי המחאה שפרצו באירן מסוף 2017, התחדש השיח הנוקב במחנה הרפורמיסטי סביב עתיד תנועת הרפורמות. הוויכוח הפנימי שיקף חשש גובר בממסד האירני, על אגפיו השונים, מפני השפעתם הגוברת של יסודות רדיקלים וחתרניים הקוראים תיגר על עצם קיומו של המשטר באמצעות מאבק אלים, ושיקף הסכמה רחבה למדי בנוגע לצורך לקדם תהליכי שינוי בתנועת הרפורמות ולחדד את מסריה באופן שיאפשר לה לבדל עצמה הן מהשמרנים והן מהחוגים הרדיקלים.
במקביל, התחזקה בקרב הרפורמיסטים ההכרה לפיה עליהם לשים דגש רב יותר על נושאים כלכליים ועל המאבק לקידום צדק חברתי כדי לגייס תמיכה ציבורית נרחבת יותר, בעיקר בקרב השכבות החלשות. לקראת הבחירות האחרונות לנשיאות גברה תחושת הייאוש בקרב הרפורמיסטים. במאמר שפרסם בעיתון הרפורמיסטי "שרק" בספטמבר 2020, השווה הפרשן הפוליטי ומבקר המשטר סאדק זיבאכלאם את הרפורמיסטים לחולה הזקוק למכונת הנשמה כדי להישאר בחיים עד לבחירות, והעריך, כי אפילו נס לא ימנע את תבוסתם משום שאיבדו את בסיס התמיכה הציבורית בהם.
לנוכח ניסיון העבר, ספק רב אם ניצחונו של ראיסי בבחירות והשתלטותם המחודשת של השמרנים ינוצלו על-ידי הרפורמיסטים כהזדמנות למצוא מוצא מהמבוי הסתום שבו הם נתונים, לנוכח הדיכוי הנמשך מצד השלטונות ואובדן האמון הציבורי כלפי שני המחנות הפוליטיים המרכזיים. בשלב זה נראה אומנם שהמשטר מצליח לשמר בידיו עוצמות המאפשרות לו לצלוח את האתגרים הניצבים בפניו ולדכא כל איום פוטנציאלי ליציבותו. עם זאת, העדר חלופה אטרקטיבית להגמוניה השמרנית לצד המשך כישלונו של המשטר לספק מענה למצוקות האזרחים, עלולים להגביר את שחיקת אמון הציבור במערכת הפוליטית, לחזק מגמות של הקצנה ולסכן לאורך זמן את יציבותו של המשטר.

הכותב הוא עמית מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  31/07/2021   |   עודכן:  31/07/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרפורמיסטים באירן מלקקים פצעים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
סימה שיין
כעת ברור שהמו"מ לא יתחדש לפני כניסתו של ראיסי לתפקיד הנשיא, וייתכן שאירן החליטה שעדיף לה בלא הסכם כלל    ארה"ב וישראל צריכות להתכונן לאפשרות הזאת
עידן יוסף
בלשכת רה"מ מאשימים כי ההזנחה של נתניהו היא שאיפשרה לאירן להגיע לנקודה המתקדמת ביותר בתוכנית הגרעין אי-פעם    הליכוד קורא לבנט לקיים מסע הסברה נגד הגרעין האירני    ח"כ יאיר גולן: מדיניות נתניהו בנושא הגרעין נכשלה
יוני בן-מנחם
שיחות הגרעין בוינה נפסקו וההערכה בוושינגטון היא שהשיחות יתחדשו רק לאחר שהנשיא החדש אברהים ראיסי יכנס לתפקידו. פסימיות בקרב המעצמות לגבי הסיכויים לחתום על החזרה להסכם הגרעין,בריטניה גרמניה וצרפת מזהירות כי חתימתו איננה ודאית וזאת של המשך הפקת אורניום מתכתי על-ידי אירן, הליך שמוביל לייצור פצצה גרעינית
איציק וולף
מדינות המערב החלו לדון ביניהן על האפשרויות העומדות בפניהן במקרה של כישלון שיחות הגרעין    על הפרק: החזרת העיצומים שבוטלו ואף הטלת עיצומים חדשים
יורם אטינגר
אנשי ביידן מתעלמים מהעובדה שהאייתולות מינפו את הסכם הגרעין מ-2015, ואת רוחב הלב האמריקני, לקידום - ולא למיתון - פעילות טרור, היתחמשות, דיכוי ומדיניות אנטי-אמריקנית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il