X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
דן מרגלית עיתונאי, פרשן ראיתי שמעתי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מירון ביקר את שביט אבל בעצם ביקש להפחית מהמשקל האדיר של הממלכתיות לטובת האדרת הסיוע שקיבל המפעל הציוני בארץ-ישראל מן היהודים אשר היגרו במהלך המאה ה-20 לאמריקה
▪  ▪  ▪
שביט. "בית שלישי" [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

פרופסור דן מירון קטל בהארץ את ספרו של ארי שביט "בית שלישי". גם לי היו הסתייגויות מן התזה של שביט לצד הערכה לספר1. כגודל תצלומו של שביט בעיתון כן נפח הביקורת על התזה שלו. אך מקריאת מאמרו של המבקר בעל המוניטין מירון, עולה חשד כי הספר של שביט הוא רק עילה, מין תירוץ, לא לבוא חשבון עם 220 דפיו אלא עם ההיסטוריה הציונית בכללה.
אם להתביית על פרט משני במאמר אבל גורלי בהיסטוריה - מירון טוען כי ב-1937 הציעה הממשלה הבריטית מדינה זעירה ליהודים (שיכלו לדחוס אליה תוך זמן מה פליטים שיימלטו מאירופה הנאצית ולהצילם) והציונות החמיצה זאת. לא נכון. במהלך מדיני מזהיר עלה בידי דוד בן-גוריון להשיג רוב ציוני להסכים לדון בהצעה זו ("תוכנית פיל") אך האנגלים חזרו בהם בלחץ מנהיג הפלשתינים חאג' אמין אל חוסייני, שבמהלך מלחמת העולם השנייה הפך לבן ברית גלוי של הנאצים ותכנן להקים מחנה השמדה ליישוב העברי בעמק דותן2.
לגופו של עניין, מירון שולל את תפישת הממלכתיות הבן-גוריונית שמציג שביט בכך שהוא מעדיף על פני התפישה המדינית (תיאודור הרצל וזאב ז'בוטינסקי ובמידה רבה גם בן-גוריון) את החלופה הרעיונות-רוחנית שהציעו הפובליציסט אחד העם, חיים ויצמן, מרטין בובר והנוהים אחריהם. הם סברו כי בנייה מחדש של זהות היהודי המודרני הרוחני, איש המופת, קודמת לפעילות המדינית-התיישבותית (שגם בתוכה מחלוקת) להרבות יהודים בארץ ישראל. אחד-העם אף נהג באטימות כלפי מפעל ההתיישבות וכתב בתום שני ביקורים את "לא זה הדרך" - מאמרים יהירים במשהו.
אילו חלילה התקבלה עמדה זו לא היו בארץ בערב מלחמת העולם השנייה כ-440 אלף יהודים. הם היו יודעים עברית על בורייה אך נלכדים בבאבי יאר. בפועל מי שעלו חסו בצילה של ההצלה הארץ-ישראלית, וזכו להשתתף מכאן במלחמה בנאצים (הבריגדה היהודית, הצנחנים). רעיונו של אחד העם היה נאה וראוי. מי אינו רוצה "יהודי חדש" אחרי גולה מנוונת? אבל להקדים את זה לעלייה לארץ, שהיא אשר אכן הצילה את משתתפיה? ישמור אלוהים.
מירון ביקר את שביט אבל בעצם ביקש להפחית מהמשקל האדיר של הממלכתיות לטובת האדרת הסיוע שקיבל המפעל הציוני בארץ-ישראל מן היהודים אשר היגרו במהלך המאה ה-20 לאמריקה ("מדינת הזהב", הם כינו אותה ביידיש). זה נכון אך מוגזם. מנהיגים יהודים אמריקנים אחראים חיפשו דרך לסייע לציונים בארץ-ישראל מחשש כי אחיהם ממזרח אירופה יציפו את "מדינת הזהב" שלהם ותגבר האנטישמיות האמריקנית. כך נחתם הסכם שיתוף פעולה עם הלא-ציונים באמריקה ובראשם לואי מרשאל (איש יקר) ב-1929. השופט הנאור לואי דמביץ ברנדייס היה "גרופי" של בן-גוריון; ואבא הלל סילבר הוביל אחרי מלחמת העולם השנייה את יהודי אמריקה לתמוך בהקמת מדינת ישראל. הייתה להם סיבה לחוש אשמים. הם, בהנהגת סטפן וייז, שתקו נוכח אזלת היד של הבית הלבן בעת שבמהלך המלחמה נחשפו ממדי השואה.
אני מכיר בערך הסיוע של יהודי אמריקה לישראל מאז ועד לעצם היום הזה. אבל מירון מפריז בו כדי לכווץ במשהו את מרכזיותם של בן-גוריון ומי שאינם נזכרים במאמרו ובהם מפקד האצ"ל דאז מנחם בגין. גם לי יש מחלוקת עם שביט. האבות המייסדים אינם בן-גוריון ומנחם בגין ובנימין נתניהו בלבד (כך בספרו של שביט) תוך התעלמות מיצחק רבין ושמעון פרס ויצחק שמיר ואריאל שרון ואהוד ברק. בוודאי אחרי שראיתי קטע מצולם בו שביט התבטא כי נתניהו אינו רק מי שעושה נסים אלא הוא הנס בכבודו ובעצמו. אבל התיאור הציוני-היסטורי של שביט קרוב בעיניי לעובדות כהוויתן יותר מאשר הניתוח הסוחף של הפרופסור מירון.

הערות

1. ב-23.5.2021 פרסמתי כאן את הערכתי על ספרו של שביט.
2. הייתה התנגדות יהודית רחבה. בתנועת ההתיישבות בקיבוץ המאוחד בראשותו של יצחק טבנקין; בתנועה הרוויזיוניסטית שפרשה מהציונות בראשות זאב ז'בוטינסקי. אך גם הם הבינו בליבם כי רצוי שהבריטים ידבקו בהצעתם. פעם מצאתי בכתב העת "כיוונים" (זה היה מזמן, נדמה לי כי בחוברת מספר 36) מאמר מאת הפרופסור הרוויזיוניסטי בנימין אקצין. הוא סיפר כי בלחש מצא גם ז'בוטינסקי כף זכות להצעת כינון המדינה הזעירה שהעלתה ועדת פיל. הוא היה אז בסיור בדרום אפריקה והתבטא כי זו יכולה להיות פיאמנטה יהודית. פיאמנטה הוא אזור שזכה לעצמאות באיטליה לפני שאר חלקיה ושימש ראש גשר לריבונות מלאה. הציונות, להערכתי, לא באמת התנגדה לתוכנית פיל, שסוכלה בידי ערביי הארץ.

פורסם בדף הפייסבוק של דן מרגלית
תאריך:  01/08/2021   |   עודכן:  01/08/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מרגלית
מדובר בהתבטאות של דונלד טראמפ על אירוע שהתרחש במהלך מלחמת האזרחים האמריקנית בשנות ה-60 של המאה ה-19
רועי אורן
אין ספק שתופעת ההתחממות הגלובלית היא הרסנית לאדם ולטבע הגיע הזמן לנסות למזער את הנזקים שהיא גורמת
מנחם רהט
פטירתו של גדול האידיאולוגים של חב"ד בדור הזה חושפת: למרות העמדות הקוטביות של חב"ד וסאטמר, הן מאוחדות בשלילת הציונות, ובהגדרת המדינה מעשה שטן ה'חוייזר': מלחמת חב"ד ב'טומאה הציונית' חריפה יותר ממלחמתה של סאטמר אחדות הניגודים
הרצל חקק
הדברים של משה נשמעים כמו אב וילדיו בפגישה משפחתית: הנה הוא מכנס את ילדיו וכל מטרתו להנחות אותם, לראות שילדיו מסתדרים, לתת להם עצות, כדי שיידעו להתמודד עם מה שצפוי להם
איתן קלינסקי
אני מאמץ מהפרשה בהתלהבות רבה את דרישת משה, מנהיגו ומחנכו של העם, בנאום פרידתו מעמו לאמץ מחויבות של כל אחד מבאי החברה הישראלית לבנות כאן בארץ חברה, בה לא יהיה מקום לתופעות כמו עוני ואביונות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il