X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ככל שארה"ב מצמצמת את נוכחותה הצבאית במזה"ת כן עולה חיוניות ישראל כמכפלן-עוצמה ייחודי, דמוקרטי, יעיל, ביטחוני, כלכלי וטכנולוגי עבור ארה"ב, ו"סוכן ביטוח חיים" האמין ביותר עבור מדינות ערב הפרו-אמריקניות
▪  ▪  ▪
מייחלים להפחיד [צילום: עמרה גורל/AP]

1. ב-1975 הביאה נסיגת ארה"ב מוויטנאם למימוש היעד האסטרטגי של הוויאטקונג, ובכך סיימה את המלחמה.
ב-2021 מביאה נסיגת ארה"ב מאפגניסטן לקידום, אך לא למימוש, היעד האסטרטגי של הטאליבן ואל-קאעידה, ולכן אינה מסיימת, אלא מלבה את מלחמת הטרור האיסלאמי בארה"ב.
ב-1975 היה היעד האסטרטגי של הוויאטקונג מוגבל לשטחה של ויטנאם, ולכן איפשר דו-קיום בשלום ושיתוף פעולה עתידי עם ארה"ב לשדרוג המצב בוויטנאם.
ב-2021 היעד האסטרטגי בן 1,400 השנים של הטרור האיסלאמי אינו מוגבל לשטחה של אפגניסטן, אלא מונחה על-ידי פנטיות מגלומנית, השואפת להכניע את המערב "הכופר", ובמיוחד את "השטן הגדול האמריקני" המהווה את המכשול הקשה ביותר בדרך לניצחון "המאמינים" על "הכופרים" - כדי להקים ישות איסלאמית עולמית, המבוססת על הקוראן והשריעה. יעד זה מנוגד לדו-קיום בשלום עם ארה"ב, ומחייב את המשך המלחמה במערב, כולל טרור על אדמת ארה"ב.
ב-1975 הייתה ארה"ב מעורבת במלחמת אזרחים בוויטנאם, והיה עליה לבחור בין מלחמה בשוחות בוויטנאם לבין סיום המלחמה.
ב-2021 ארה"ב נמצאת בעיצומה של מלחמה מול הטרור האיסלאמי, ועליה לבחור בין מלחמה בשוחות בבסיסי הטרור (התובעת מחיר גבוה) לבין נסיגה שתביא למלחמה בשוחות בארה"ב (התובעת מחיר איום ונורא דוגמת "מגדלי התאומים" מספטמבר 2001).
2. ב-2021 הטאליבן וארגוני ומשטרי טרור נוספים אינם מתרשמים מערכי יסוד של המערב כגון זכויות אדם, דמוקרטיה ודו-קיום בשלום. הם אינם נרתעים מדיפלומטיה תקיפה, אך חוששים מכח-הרתעה ולוחמה יעילה בטרור. הם אינם מייחלים לאהדת הקהיליה הבינלאומית, אלא מייחלים להפחיד, להדביר ולשעבד את הקהיליה הבינלאומית "הכופרת" באמצעי שלום או מלחמה.
3. נסיגת ארה"ב מאפגניסטן מכרסמת קשות בכח-ההרתעה של ארה"ב, מוסיפה שמן למדורת הצונאמי הערבי (שזכה לכנוי המוטעה - "אביב ערבי") המטלטל את הרחוב הערבי מ-2010. הנסיגה מעצימה ישויות טרור כגון אירן, "האחים המוסלמים", החות'ים בתימן, חיזבאללה, חמאס והרש"פ. היא גם מעניקה רוח גבית לנשיא הטורקי ארדואן השואף לשקם את האימפריה העותומנית. הנסיגה מאפגניסטן מקצינה איומים קיומיים לכל משטר ערבי פרו-אמריקני כמו סעודיה, איחוד האמירויות, בחריין, עומאן, מצרים, מרוקו וירדן.
הנסיגה מאפגניסטן, יחד עם כמיהת ארה"ב לחזור להסכם הגרעין עם אירן, שיקום היחסים בין ארה"ב לבין "האחים המוסלמים" במזה"ת ובארה"ב, והלחץ האמריקני על סעודיה, איחוד האמירויות ומצרים, עלולים לקרב מדינות אלו לזרועות רוסיה וסין, הממנפות את הנסיגה לשיפור מעמדן האזורי והעולמי.
4. הנסיגה מאפגניסטן מחמירה את ביטחונה הלאומי של הודו העומדת בפני איומים מוחשיים ומיידים של הטרור האיסלאמי מבית ומחוץ, פקיסטן וסין.
5. הערכות המצב הכושלות של הממסד הביטחוני והמדיני של ארה"ב בכל הקשור להיערכות באפגניסטן והנסיגה ממנה, אינן מפתיעות. הן עקביות עם הכישלון השיטתי של מחלקת המדינה (מחמ"ד) בכל הקשור למזה"ת.
לדוגמה, ב-1948 התנגדה מחמ"ד להכרה בישראל בטענה שלא תעמוד בפני מתקפה צבאית ערבית, שתהיה פרו-סובייטית, ושתפגע ביחסי ארה"ב-ערב ובאספקת נפט מהמפרץ הפרסי. בשנות ה-50' חיזרה ארה"ב בלהט אחרי הנשיא המצרי נאצר שהיפנה לה עורף והפך לבעל-ברית מרכזי של ברה"מ. ב-1978/79 תקעה ארה"ב סכין בגב השאה הפרסי ("השוטר האמריקני במפרץ הפרסי"), אימצה לחיקה את אייתולה חומייני, וראתה בו מנהיג מתון, מונחה-חופש ופרו-אמריקני.
בשנות ה-80' ראתה ארה"ב בסדאם חוסיין את "אויבו של אויבי (אירן) הוא ידידי", והעניקה לו "אור ירוק" לפלישה לכווית באוגוסט 1990. מ-1993 עד 2000 ראתה ארה"ב בערפאת, בהשראת ממשלות ישראל, מנהיג הראוי לפרס נובל לשלום ולסיוע חוץ שנתי מארה"ב. בין 2012-2009 תקעה ארה"ב סכין בגבו של הנשיא מובארק ואימצה לחיקה את "האחים המוסלמים", המאיימים על כל משטר ערבי פרו-אמריקני.
עד פריצת מלחמת האזרחים בסוריה ב-2011 התייחסה ארה"ב לבשאר אסד כמבשר קידמה. ב-2011 הובילה ארה"ב את המתקפה הצבאית לחיסול משטר קדאפי, ובכך הפכה את לוב לזירת מלחמת אזרחים וטרור איסלאמי אזורי ועולמי. ב-2015 הובילה ארה"ב את הסכם הגרעין עם אירן, בהנחה שמשטר האייתולות מהווה שותף אמין למו"מ, ונכון לזנוח חזון פנאטי ומגלומני, חתרנות, טרור עולמי (מתאילנד ועד דרום אמריקה), מלחמות ודיכוי אכזר של העם האירני.
6. מדיניות ארה"ב ובריטניה במזה"ת זכתה לביקורת מפרופסור אלי כדורי מאוניברסיטת לונדון, שהיה היסטוריון פורץ-דרך של המזה"ת: "הנסיון להביא למודרניזציה של החברה המזה"תית ולהפוך אותה למערבית גורם נזק העולה על התועלת למזה"ת... האיסלאם מכיר בשתי אפשרויות: מלחמת חורמה ב"כופרים" או כניעת ה"כופרים" ל"מאמינים"... הסכמי שלום עם "כופרים" הם שלב בעוינות הנמשכת עד הכרת "הכופרים" בעליונות האיסלאמית.... דו-קיום בשלום, קדושת הסכמים, שלטון הצדק הטבעי וסובלנות הם זרים למזה"ת.... (The Chatham House Version, עמ' 1-12).
7. ישראל חייבת להסיק מסקנות מהמשגים השיטתיים של הממסד המדיני בארה"ב, לקבל בערבון מוגבל המלצות ותכתיבים של ארה"ב לגבי הסכסוך הערבי-ישראלי, הסוגיה הפלשתינית וצרכי הביטחון של ישראל, ולהתנהל לפי המזה"ת המציאותי (ההפכפך, האלים, העריץ והמתסכל) ולא לפי הרהורי-לב על "מזרח תיכון חדש" ו"שלום עכשיו".
8. ההתפתחויות באפגניסטן, המלחמה בטרור העזתי וההתנהלות הפלשתינית מלמדים שמדינה פלשתינית ביו"ש תהיה מיני-אפגניסטן או מגה-עזה ברכסי הרים השולטים על ירושלים, תל אביב ו-80% מתשתיות ואוכלוסיית ישראל, כולל נתב"ג וכביש 6.
9. ככל שארה"ב מצמצמת את נוכחותה הצבאית במזה"ת - הממוקם בין אירופה, אסיה ואפריקה, ובין הים התיכון, הים האדום, האוקינוס ההודי, הים הערבי והמפרץ הפרסי - כן עולה חיוניות ישראל כמכפלן-עוצמה ייחודי, דמוקרטי, יעיל, ביטחוני, כלכלי וטכנולוגי עבור ארה"ב, ו"סוכן ביטוח חיים" האמין ביותר עבור מדינות ערב הפרו-אמריקניות.

תאריך:  22/08/2021   |   עודכן:  22/08/2021
+מה בעצם קרה באפגניסטן
17:14 22/08/21  |  ירון פרידמן   |   לרשימה המלאה

מדוע מדאיגה השתלטות הטליבאן את כל העולם? מיהם אנשי הטליבאן והאם העניין קשור לישראל? ננסה בקצרה לעשות סדר בבלגן

[צילום: רחמאת גול/AP]
+גלויה מאפגניסטן
11:37 22/08/21  |  דוד ארגז   |   לרשימה המלאה

הבריחה המבישה של ארצות הברית מאפגניסטן הוכיחה סופית לכול ישראלי שפוי שאי אפשר לסמוך על "ידידתנו הגדולה"

ננטשו [צילום: לוט. מארק אנדרי, כוחות המרינס/AP]
+רודף העפיפונים ממשיך לרדוף
09:22 22/08/21  |  יאיר דקל   |   לרשימה המלאה

הספר לא נותן תשובות ישירות לשאלות של מה שקורה בארץ אומללה זו  ▪  בימים אלה, שבהם אירע השבר הגדול כאשר צבא ארצות הברית ברח מאפגניסטן והשאיר את השלטון לעדת הטאליבן מדברים על רודף העפיפונים ואנשים נזכרים שקראו את הספר

THI ,AUCU, HAHRU, [צילום: עמרה גורל/AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמה באפגניסטן
יעקב עמידרור
ישראל מעולם לא ציפתה שארה"ב תילחם בשבילה, ולכן הנסיגה האמריקנית מן המזרח התיכון אינה מהווה שינוי משמעותי; ניתן למנף אותה כדי לחזק את מעמדה של ישראל כתומכת היציבה היחידה של ארה"ב באזור    הנסיגה האמריקנית מחזקת את היומרות התוקפניות של אירן וטורקיה, מולן צריכות להתייצב מדינות ערב כאשר הן מלוכדות – ואפילו נעזרות בישראל
איתמר לוין
רייס הייתה מבכירי ממשל בוש בעת הפלישה לאפגניסטן ובקרוב למחצית משנות המלחמה    במאמר בוושינגטון פוסט היא יוצאת נגד הרוח הנושבת מן הממשל, כולל מפיו של ביידן, להאשים את האפגנים בנפילת מדינתם בידי הטליבאן    לדעת רייס ארה"ב הייתה צריכה לדחות את הנסיגה עד החורף, וכעת היא חייבת להעניק מקלט לאפגנים שסייעו לה
איתמר לוין
ביידן מאשים את טראמפ במקום ליטול אחריות על הביצוע הקטסטרופלי של הנסיגה    כסף איננו תחליף לרוח לחימה ולהכרה בצדקת המטרה    לא ניתן להצניח דמוקרטיה על מדינות שאין להן הבסיס הדרוש    האם האמריקנים לוקים גם הם במחלת ה"יהיה בסדר"    נטישת משתפי הפעולה המקומיים תפגע בארה"ב בטווח הארוך    אל תאמינו להצהרות הטליבאן על התמנותו
איתמר לוין
טוען במאמר בטיימס, כי על המערב להמשיך להיות מוכן להתערב בצורה צבאית בחו"ל - אם הביטחון הלאומי שלו או ערכיו האנושיים יחייבו זאת
איתמר לוין
אקונומיסט אומר שלפחות בטווח המיידי, התמונות מקאבול שמות ללעג את הכרזותיו של ביידן על "חזרתה של ארה"ב" ועל שימת הדמוקרטיה והחמלה במרכז מדיניות החוץ שלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il