X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
[צילום: אלי אלון]
מאפיית טיקוצקי בפ"ת - מוסד במושבה
מאפיית טיקוצקי בפתח תקוה שנוסדה ב-1914 הייתה מוסד במושבה בעלי המכולות ותושבי המושבה היו מתגודדים בחצר המאפיה כדי ליהנות מהחלות והלחמניות החמות בשנת 1995 לאחר עשרות שנות פעילות כבתה תנוריה, סגרה שעריה

ברחוב הברון הירש 15 בלב העיר פתח תקוה, ניצב עד היום מבנה בו פעלה מאפיית טיקוצקי המפורסמת. לא מכבר הוצב בחזית המבנה שלט מורשת המספר את סיפורה של המאפייה המיתולוגית.
המייסד משה רוזנטל
למשה רוזנטל הייתה מאפייה באזור ביאליסטוק שבפולין. אי-שם בתחילת המאה שעברה היגר לדרום אפריקה ופתח שם מאפיית בייגל. ב-1913 מגיע משה רוזנטל לארץ ישראל (יש מבני המשפחה הסבורים כי הגיע אף מספר שנים קודם לכן). ניר ורוחל׳ה בן יהודה "ההיסטוריונים" של המשפחה, כותבים לי: משה רוזנטל הגיע לארץ באונייה דרך נמל יפו/ האונייה עגנה לשבת ביפו. יהודי שפגש סיפר לו על חיhו בפתח תקוה והזמין אותו לעשות שבת במושבה. מנמל יפו נוסע משה בכרכרה לפתח תקוה ושם עשה את השבת. משה התאהב בפתח תקוה - היא הזכירה לו את העיירה במזרח אירופה, יש בית כנסת ומדברים אידיש... רוזנטל רוכש שטח בין רחוב ברון הירש (כיום) לבין רחוב פינסקר הקרוב לבית הכנסת הגדול בפתח תקוה וכאן הוא בונה ביתו ומקים את "מאפיית רוזנטל" הנקראת כך על שמו. הוא בנה תנור גדול ואפה חלות, בייגל ולחמי שיפון.
בשנת 1921 עולה לארץ אשתו, מרים ומצטרפת לבעלה. כעבור זמן קצר עלו לארץ גם בתו, אתל (אסתר) עם בעלה אברהם טיקוצקי ושני בניהם נחמיה וצבי. אברהם טיקוצקי הוכנס לעבודה במאפיה מיד עם עלותו ארצה. בפתח תקוה נולדו לאתל (עטיל) ואברהם עוד שלושה ילדים: זכריה, אהרון, ויצחק אשר לימים הצטרפו אף הם לעבודה במאפיה. כשמשה רוזנטל נאלץ להפסיק לעבוד מפאת גילו, המשיכו חתנו אברהם טיקוצקי ובניו לעבוד במאפיה.
מאפיית טיקוצקי - מוסד בפתח תקוה
בשנת 1938 שונה שמה למאפיית טיקוצקי. המאפיה הייתה מוסד בפתח תקוה. כל יום חמישי בלילה לקראת יום שישי שתושבים בפתח תקוה היו חוזרים מבילוי היו עוצרים במאפיית טיקוצקי לאכול לחמניות חמות ולהצטייד בחלות חמות וטריות לשבת! מספר תושב פתח תקוה: "עד היום אני מתגעגע לטעם החמצמץ הנהדר של לחמניות האצבע של מאפיית טיקוצקי שאיש לא מצליח לשחזר מאז נסגרה".
תושב ותיק בעיר מספר: אצלנו לא היו אומרים לחם. היו אומרים טיקוצקי. "תקנה טיקוצקי וחלב"... וואו. וואו. געגועים. אין לחמניות כאלו יותר, אין היום אף אחד שמשתווה לטיקוצקי וחבל. תושב ותיק נוסף בפתח תקוה מספר: כל יום חמישי בלילה היינו הולכים למאפיית טיקוצקי ב-12 בלילה עומדים מחכים שיצא מהתנור ואז... איזה לחם וחלות בטעם נפלא. והריח? אין על הריח שהיה מתפשט בכל האזור.
בשנת 1948 בקרבות לטרון, במלחמת העצמאות נפל אהרון טיקוצקי בנם של אברהם ואתל טיקוצקי. הוא נחשב לנעדר במשך 50 שנה. בשנת 1998 זוהתה גופתו של אהרון טיקוצקי שהייתה קבורה כ"אלמוני" בבית-הקברות בנחלת יצחק. בחודש מאי באותה שנה הובא למנוחת-עולמים בבית-העלמין סגולה בפתח תקוה.
סופה של המאפייה המיתולוגית
ברבות השנים כשהאחים לבית טיקוצקי בגרו ולא נמצא להם דור המשך נאלצה המאפיה בשנת 1995 לכבות תנוריה ולסגור שעריה, למגינת ליבם של רבים מתושבי העיר ש"גדלו" על המאפיה וזכו ליהנות ממאפיה.

המידע בכתבה זו נסמך על שלט המורשת המוצב בחזית מבנה המאפייה, על מידע בארכיון העירוני לתולדות פתח תקוה וכן על סמך שיחות עם כמה מבני המשפחה.
תאריך:  24/08/2021   |   עודכן:  24/08/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מאפיית טיקוצקי בפ"ת - מוסד במושבה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נורית כהנא
איתן קלינסקי
אני שותף לכמיהה, שיקרום עור וגידים החזון של קיבוץ כל גלויות העם היהודי בארץ ישראל, אותה מבטא הנביא ישעיהו בפסוק הכובש את לבי - "שאי סביב עיניך, וראי כולם נקבצו באו-לך, בנייך מרחוק יבואו, ובנותייך על-צד תאמנה (שם, פסוק ד')
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - אהבה, קרע, דומינו, מעין מלה טובה והגדרה מילונית    "אלנא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות ואושר    שנה טובה!
סיגל סודאי
במרבית ההסכמים הקיבוציים וצווי ההרחבה הענפיים, קיימים הסדרים בנושא יום עבודה בערב החג    לכן יש לבדוק את השתייכות מקום העבודה לענף זה או אחר ולבדוק את ההסדר החל בו
רחל קורנברג
לאחר תקופה ארוכה של חוסר ודאות, שנת הלימודים שנפתחת היא זמן מצוין לחזור לתלם ולאמץ מספר הרגלים בשגרת הלימודים היומיומית    ומה נמרח בכריך היומי לבית הספר? 5 כללים להורים ולילדים לשנת לימודים מוצלחת ובריאה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il