X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מיליי וטראמפ. לחטוף בשביל האגו [צילום: קרולין קסטר, AP]
בוב וודוורד מגלה בספר המתפרסם בשבוע הבא:
הרמטכ"ל חשש שטראמפ יילחם נגד סין
הגנרל מארק מיליי התקשר בחשאי לעמיתו הסיני באוקטובר אשתקד ובינואר השנה, הצהיר שלארה"ב אין כוונה לתקוף והבטיח להודיע לו מראש אם יקבל פקודה לתקוף מיליי ופלוסי הסכימו שטראמפ משוגע ומיליי פעל להבטיח שלא יפעיל את הנשק הגרעיני בדיונים על אירן נראה טראמפ נלהב לנוכח האפשרות לתקוף אותה ראש ה-CIA הזהירה את מיליי: "אנחנו בדרך להפיכה של הימין"; השניים היו מינויים של טראמפ

יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב, הגנרל מארק מיליי, חשש שפעולותיו של הנשיא דונלד טראמפ יביאו למלחמה עם סין. בשל כך, ניהל מיליי - פעמיים בחודשיים האחרונים לכהונתו של טראמפ - שיחות סודיות עם רמטכ"ל צבא סין, הגנרל לי ז'וצ'נג, והבטיח לו שארה"ב לא תתקוף את ארצו. כך מגלה ספר חדש של העיתונאי הנודע בוב וודוורד ועמיתו רוברט קוסטה, כתב בכיר בוושינגטון פוסט, שקטעים ראשונים ממנו מתפרסמים (יום ג', 14.9.21) בפוסט.
השיחה הראשונה התקיימה ב-30.10.20, ארבעה ימים לפני הבחירות לנשיאות. השנייה התקיימה ב-6.1.21, יומיים לאחר ההסתערות של תומכי טראמפ על הקפיטול בניסיון למנוע את אשרור בחירתו של ג'ו ביידן. מיליי יזם את השיחה הראשונה לנוכח מידע מודיעיני, לפיו סין מאמינה שארה"ב מתכוננת לתקוף אותה. הנחה זו התבססה על המתח בין המדינות בעקבות תמרונים שקיימה סין בים סין הדרומי ובשל ההתבטאויות הקשות של טראמפ נגד סין. טראמפ ניהל מלחמת סחר עיקשת נגד סין והאשים אותה באחריות לפרוץ הקורונה, אותה כינה "הנגיף הסיני".
מיליי אמר לעמיתו: "הגנרל לי, אני רוצה להבטיח לך שממשלת ארה"ב יציבה והכל יהיה בסדר. איננו מתכוונים לתקוף אתכם או לנהל מבצע ממונע כלשהו נגדכם". מיליי אף הבטיח להזהיר את לי אם ארה"ב תתקוף. "אנחנו מכירים זה את זה חמש שנים. אם נתקוף, אתקשר מראש. זו לא תהיה הפתעה", אמר. לדברי וודוורד וקוסטה, בספרם "Peril" שיתפרסם בשבוע הבא, לי השיב למיילי שהוא מאמין לו.

מקונל ביקש מביידן לא להתקשר לטראמפ
צוללת גרעינית אמריקנית. "יש בלמים" [צילום: AP]

מיליי זימן קצינים בכירים לבחון את ההליכים להנחתת מהלומה גרעינית, וציין שאמנם טראמפ יכול לתת פקודה – אך גם הוא צריך להיות מעורב. מיליי התבונן בעיניהם של כל הנוכחים, ודרש מהם להבטיח שהם מבינים את משמעותם שבועתם. דהיינו: מיליי רמז שיהיה עליהם להימנע מביצוע פקודה גרעינית של טראמפ. ראש ה-CIA, ג'ינה הספל – גם היא מינוי של טראמפ – אמרה למיילי: "אנחנו בדרך להפיכה של הימין"

השיחה השנייה נועדה להפיג את חששותיה של סין בעקבות אירועי 6 בינואר, והפעם לי לא מיהר לקבל את דברי ההרגעה של מיליי. "אנחנו יציבים ב-100%. הכל בסדר, אבל דמוקרטיה יכולה להיות חלקלקה מדי פעם", אמר לו מיליי. לי נותר ספקן, ומיליי – שלא דיווח על השיחה לטראמפ – הבין מדוע. מיליי מונה לתפקידו בידי טראמפ ב-2018, ולאחר הבחירות הבהיר בפומבי שהנאמנות של הצבא היא לחוקה ולא לאיש – כולל לא לנשיא. כמה ממקורביו של טראמפ הציעו לו להטיל משטר צבאי במדינות המפתח בהן הפסיד ולקיים בחסותו הצבעה חוזרת.
מיליי סבר שטראמפ סבל מירידה ביכולתו הנפשית לאחר הבחירות, והוא הביע את דעתו בפני יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי הדמוקרטית – השנייה בשרשרת הירושה אחרי סגן הנשיא דאז, מייק פנס. מיליי הסכים עם הערכתה של פלוסי, לפיה טראמפ איננו יציב – מצטטים וודוורד וקוסטה את תמליל השיחה. פלוסי התקשרה למיילי ב-8 בינואר ושאלה אלו אמצעי ביטחון קיימים כדי "למנוע מנשיא בלתי יציב ליזום פעולות צבאיות או להיכנס לתהליך של מתן פקודה למתקפה גרעינית". מיליי השיב ש"יש המון בלמים במערכת". פלוסי אמרה למיליי: "הוא משוגע. אתה יודע שהוא משוגע". מיליי השיב: "אני מסכים איתך על הכל".
מיליי חשש שסין תפעל צבאית אם תחוש שהיא נתונה בסכנה מצידו של טראמפ הבלתי-צפוי והנקמני. הוא התקשר לאדמירל המופקד על פיקוד הודו-פסיפיק והמליץ להשעות את התרגילים באיזור; האדמירל ציית. מיליי גם זימן קצינים בכירים לבחון את ההליכים להנחתת מהלומה גרעינית, וציין שאמנם טראמפ יכול לתת פקודה כזאת – אך גם הוא עצמו צריך להיות מעורב. מיליי התבונן בעיניהם של כל אחד מן הנוכחים, ודרש מהם להבטיח שהם מבינים את משמעותם שבועתם. דהיינו: מיליי רמז שיהיה עליהם להימנע מביצוע פקודה גרעינית של טראמפ. ראש ה-CIA, ג'ינה הספל – גם היא מינוי של טראמפ – אמרה למיילי: "אנחנו בדרך להפיכה של הימין".
עוד מגלה הספר, כי בדיונים על תוכנית הגרעין של אירן, סירב טראמפ לשלול מהלומה צבאית נגדה ומדי פעם אף נראה נלהב לנוכח אפשרות זו. הספל הייתה כה מודאגת לאחר פגישה בחודש נובמבר (אחרי הבחירות, וכאשר טראמפ היה שקוע בנסיונות להפוך את התוצאות וחזר שוב ושוב על השקר כאילו מדובר בהונאת ענק), עד שהתקשרה למיליי ואמרה: "זה מצב מסוכן מאוד. האם אנחנו עומדים לחטוף בשביל האגו שלו?".
האגו הפגוע של טראמפ הוביל לשורת החלטות של בכירי ארה"ב, החל מחברי קונגרס וכלה בסגן הנשיא פנס. מנהיג הרוב בסנאט דאז, מיץ' מקונל, חשש ששיחת טלפון מביידן תגרום לטראמפ להתפרצות זעם, ולכן העביר לנשיא הנבחר מסר בדרכי עקיפין וביקש ממנו שלא להתקשר לטראמפ. האחרון, בניגוד למקובל, לא התקשר לביידן לברכו על נצחונו – וביידן אמר בפומבי שאין לו כוונה ליזום בעצמו את השיחה. מקונל, כיום מנהיג המיעוט, הוא בעלה של איילין צ'ו, שהייתה שרת התחבורה של טראמפ והתפטרה ב-7 בינואר במחאה על אחריותו לאירועים ביום הקודם. מקונל עצמו אמר בסנאט באותו יום, כי טראמפ נושא באחריות.

מיליי חושש מהתקדים הרוסי
ספירת קולות האלקטורים אחרי ההסתערות [צילום: סקוט אפלווייט, AP]

בסוף דצמבר התקשר פנס לדן קווייל, סגנו של ג'ורג' בוש האב, שהיה נחרץ: "מייק, אין לך שום גמישות בזה. כלום. אפס. תשכח מזה. תעזוב את זה". בפגישה בחדר הסגלגל ב-5 בינואר אמר פנס לטראמפ, שהוא מתכוון לאשרר את התוצאות, והסביר שכל תפקידו הוא "לפתוח את המעטפות" של הצבעת האלקטורים. טראמפ התפוצץ: "אני לא רוצה להיות יותר החבר שלך אם תעשה את זה. בגדת בנו. אני יצרתי אותך. אתה כלום"

פנס היה כה נאמן לטראמפ, עד שהוא שאל את מקורביו האם יש דרך בה יוכל להיכנע לדרישתו של טראמפ ולא לאשר את נצחונו של ביידן. פנס ישב בראש ישיבת הסנאט לאישור הצבעת האלקטורים, שהייתה היעד של המסתערים על הקונגרס. בסוף דצמבר הוא התקשר לדן קווייל, שהיה סגנו של ג'ורג' בוש האב; השניים הם בני אינדיאנה. על-פי הספר, קווייל היה נחרץ: "מייק, אין לך שום גמישות בזה. כלום. אפס. תשכח מזה. תעזוב את זה". פנס שאל האם ניתן לעכב את האישור לנוכח ההליכים המשפטיים נגד התוצאות, אך קווייל השיב בשלילה.
בפגישה בחדר הסגלגל ב-5 בינואר אמר פנס לטראמפ, שהוא מתכוון לאשרר את התוצאות, והסביר שכל תפקידו הוא "לפתוח את המעטפות" של הצבעת האלקטורים. טראמפ התפוצץ: "אני לא רוצה להיות יותר החבר שלך אם תעשה את זה. בגדת בנו. אני יצרתי אותך. אתה כלום". בסופו של דבר, פנס אכן מילא את תפקידו בצורה מלאה וספג ביקורת פומבית קשה מצד טראמפ ותומכיו, על כך שלא ניצל את מעמדו כדי לחתור תחת תוצאות הבחירות.
מיליי מצידו הביע חשש שהיציבות שהביא עימו ביידן, עלולה להיות קצרת ימים. הוא ראה קווים דומים בין 6 בינואר לבין ההתקוממות ברוסיה ב-1905, אשר זעזעה את הקיסרות והכשירה את הקרקע למהפכה הבולשביקית ב-1917; ולדימיר לנין כינה את הראשונה "חזרה גנרלית". מיליי אמר לצוותו הבכיר: "ייתכן שראיתם את ההקדמה למשהו גרוע בהרבה שעלול להתרחש בהמשך".
הספר עוסק גם בקמפיין של ביידן ובחודשים הראשונים של ממשלו. בנוגע לאפגניסטן מציינים וודוורד וקוסטה, כי נסיונו של ביידן כסגנו של ברק אובמה עיצב את נסיגתו לגבי הנסיגה מן המדינה. ביידן היה משוכנע שמפקדי הצבא ביצעו מניפולציה על אובמה ובשנת 2009 התחייב בשיחה פרטית שהוא לא ייקלע לאותו מצב. באביב החולף בחנו יועציו הבכירים של ביידן חלופות לנסיגה מלאה, אך לבסוף דחו אותן. בראשם עמדו שרי החוץ וההגנה, אנתוני בלינקן ולויד אוסטין, אשר סברו שניתן יהיה לדחות את הנסיגה כדי ליצור מנוף לחץ דיפלומטי על הטליבאן, אך הגיעו למסקנה שהדבר יחייב להעמיק את הנוכחות באפגניסטן.
מיליי הפגין כבוד כלפי ביידן, בניגוד למאמציו לרסן את טראמפ. הספר חושב דברים שאמר מיליי לאחרונה לעמיתיו, ראשי המטות של הכוחות המזוינים: "יש כמה כללי יסוד שנפעל לפיהם. אחד מהם הוא שלעולם לעולם לא מגבילים את נשיא ארה"ב; תמיד נותנים לו מרחב החלטה". בהתייחסו לביידן אמר כי "יש לכם עסק עם פוליטיקאי ותיק ומצליח שנמצא בוושינגטון משהו כמו 50 שנה".

תאריך:  14/09/21   |   עודכן:  14/09/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרמטכ"ל חשש שטראמפ יילחם נגד סין
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
סיפורי סבתא
באום  |  14/09/21 22:28
2
אם זה נכון, זה חמור מאד.
לוגי  |  15/09/21 09:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2020
איתמר לוין
30 מבין 550 הפורעים שהועמדו לדין הודו בעבירות קלות במסגרת הסדרי טיעון - מדווח וושינגטון פוסט    בתי המשפט תמהו על כמה מן ההסדרים, אך אישרו אותם
איתמר לוין
עדויותיהם המצמררות של שוטרים שהותקפו בידי תומכי טראמפ לא גורמות למפלגה הרפובליקנית להתנער מהתעלמותה המתמשכת מן המציאות - קובע אקונומיסט
איתמר לוין
הסקרים בבחירות לנשיאות העניקו לביידן הרבה יותר תמיכה מכפי שהייתה לו בפועל    טעויות משמעותיות גם בסקרים לקראת הבחירות לסנאט ולמשרות המושל
איתמר לוין
מיילס טיילור היה ראש מטהו של השר לביטחון פנים בשנת 2019 והוא חבר במפלגה הרפובליקנית    ניוזוויק מזכיר: רוב הרפובליקנים מאמינים לשקריו של טראמפ בנושא הבחירות
איתמר לוין
הגנרל מארק מיליי - אותו מינה טראמפ לתפקיד יו"ר המטות המשולבים - השווה את דבריו של טראמפ לאלו של היטלר, ואת תומכיו לאנשי "החולצות החומות" של המפלגה הנאצית    קיים שיחות עם קצינים בכירים אחרים במטרה למנוע מטראמפ להשתמש בצבא כדי להישאר בשלטון    פלוסי ביקשה לוודא שטראמפ לא יוכל להפעיל נשק גרעיני ומיליי הבטיח שהמערכת בנויה כך שהדבר אינו אפשרי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il