X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
לוחמי טליבאן בקאבול [צילום: בראנט ארמנז', AP]
חודש לאחר נפילת קאבול בידי הטליבאן
המשולש הסבוך: הטליבאן, אל-קאעידה ודאעש
Foreign Affairs מנתח: הטליבאן ואל-קאעידה שומרים על יחסים קרובים, אך השליטים החדשים מרסנים את הטרוריסטים כדי שלא לפגוע במאמציהם לזכות בהכרה בינלאומית דאעש טוען שהטליבאן פועל בשיתוף פעולה עם ארה"ב, אך יתקשה להרחיב את התמיכה בו סכנת הטרור מאפגניסטן עודנה קיימת, אם כי שני הארגונים יתקשו לממש אותה

השתלטותו המהירה של הטליבאן על אפגניסטן עוררה חששות שמא המדינה תהפוך שוב למקלט לטרוריסטים איסלמיסטים. החששות הללו מוצדקים, אך שני הארגונים העיקריים הנאבקים על השפעה במדינה – אל-קאעידה ודאעש – מתמודדים עם מכשולים רציניים בדרכם לכך, כותב קול בונזל מאוניברסיטת סטנפורד במאמר מקיף ב-Foreign Affairs.
ארגונים אלו חלוקים בצורה מרה בנוגע לתפקיד שעל אפגניסטן למלא בזירת הג'יהאד העולמי. מבחינת אל-קאעידה, נצחונו של הטליבאן הוא מילוי הבטחת האל להעניק למאמינים ניצחון על הכופרים. מבחינת דאעש, כלל לא מדובר בניצחון אלא בהוכחה נוספת לנכונותו של הטליבאן לשתף פעולה עם ארה"ב.
מאז עלייתו של דאעש ב-2013, שאף אל-קאעידה למצב את עצמו כמתון והפרגמטי שבין השניים. הוא אינו ממהר להכריז על מוסלמים אחרים ככופרים, ויותר חשוב לו לפנות לדעת הקהל בעולם המוסלמי. הוא גם העמיק את קשריו הקרובים עם הטליבאן, אשר תחילתם בימי אוסמה בן-לאדן בשנת 1996; יורשו, איימן אל-זוואהירי, הדגיש עוד יותר את הנאמנות לטליבאן. אל-קאעידה מציגה את אפגניסטן כמקום מושבה של החליפוּת המצופה, ואת מנהיג הטליבאן – בתור חליף-למחצה. זאת, בניגוד להכרזת דאעש על החליפות שלו ב-2014, לצד הכרזה על כך שיתר ארגוני הג'יהאד – כולל אל-קאעידה – שוב אינם לגיטימיים.
קשרים אלו, הכוללים גם ארגונים המסונפים לאל-קאעידה, עומדים בסתירה להסכם דוחא בין ארה"ב לבין הטליבאן מפברואר 2020, בו התחייב הארגון להפסיק את תמיכתו באל-קאעידה ולנהל שיחות שלום עם ממשלת אפגניסטן. למעשה, הטליבאן לא התחייב לנתק את קשריו עם אל-קאעידה, אלא רק לא לארח אותו או לתמוך בו בצורה אחרת, כמו גם שלא לאפשר להשתמש באפגניסטן לצורך "איום על בטחונן של ארה"ב ובעלות בריתה". אבל מנהיגי אל-קאעידה לא נעלבו מן ההסכם; הם בירכו עליו, הגדירו אותו כ"ניצחון היסטורי גדול" וקראו למוסלמים ברחבי העולם ללכת בעקבות הג'יהאד של הטליבאן.
דאעש מצידו האשים את הטליבאן בסטייה מן הדרך הדתית הטהורה, הימנעות מאכיפת השריעה כלשונה, התגברות של הלאומנות, הפגנת סובלנות כלפי השיעים ויצירת קשרים עם מדינות כופרות ובראשן קטר. דאעש הכריז על הקמת חליפות במחוז חורסאן – השם ההיסטורי של רוב אפגניסטן המודרנית. מאז נמצאים שני הארגונים במלחמה, ומדי פעם אף סיפקה ארה"ב בפועל סיוע אווירי לטליבאן. את ההסכם אשתקד ראה דאעש כהוכחה נוספת לסטיית הטליבאן וטען שמדובר בקנוניה נגדו מצד ארה"ב והטליבאן.

הסתכלות מנוגדת על נצחון הטליבאן
נשים קונות בדים לבגדים בשוק בקאבול [צילום: פליפה דאנה, AP]

לאחר שחגג את הסכם דוחא, אל-קאעידה שתק במשך שנה וחצי לגבי המתרחש באפגניסטן. הטליבאן ביקש ממנו להגביל את פעולותיו ואת הדיבורים על הקשרים בין שני הארגונים עד להשלמת הנסיגה האמריקנית. ואכן, רק ב-31 באוגוסט – עם סיום הנסיגה – פרסם הארגון הודעה בה בירך את הטליבאן על "נצחונו ההיסטורי". לדבריו, ההתרחשויות באפגניסטן מוכיחות שהדרך הנכונה להתמודד עם מדינות כופרות היא הג'יהאד ולא פשרה או השלמה. על-פי ההודעה, השלב הבא יהיה שחרור המוסלמים משליטת הכופרים (כולל בישראל); הארגון לא דיבר על המשך המלחמה נגד המערב.
מבחינת דאעש, האמירה שהטליבאן ניצח היא מעוררת גיחוך. לדעתו, מה שבאמת אירע הוא שארה"ב מסרה מרצונה את השליטה לידי הטליבאן, שהפך ללקוח שלה. לדברי דאעש, כיבוש קאבול ב-15 באוגוסט היה תוצאה טבעית של הסכם דוחא ולא של קריסת הצבא האפגני. מדובר רק ב"העברה שלווה של השלטון מכובש אחד למשנהו", טען. הטליבאן הבטיח שפיגועי 9/11 לא יישנו, ולכן ארה"ב החזירה אותו לשלטון ומסרה לו את קאבול בלא אף ירייה.
האמת מצויה איפשהו באמצע, סבור בונזל. הטליבאן רוצה גם לשמר את קשריו עם אל-קאעידה וגם לזכות בהכרה בינלאומית כשליט החוקי של אפגניסטן. באופן כללי, הטליבאן אינו שותף ליעדים הבינלאומיים של אל-קאעידה אלא מתמקד באפגניסטן – אם כי אין לשכוח את הקשרים הארוכים והעמוקים בין שני הארגונים. הטליבאן סירב לנטוש את אל-קאעידה, גם במחיר גבוה. שני הארגונים נלחמו יחד נגד ארה"ב במשך 20 שנה ויצרו קשרי דם, לצד קשרי נישואין בין אנשיהם. הטליבאן גם אינו רוצה לקומם נגדו את הגורמים הקיצוניים ביותר באל-קאעידה, בראשות שר הפנים החדש, סיראג'ודין הקאני.
לצד זאת, יש לטליבאן אינטרס חזק בריסונו של אל-קאעידה, במיוחד כאשר הוא שואף לזכות בהכרה בינלאומית. ייתכן בהחלט שהטליבאן יעניק לאל-קאעידה סיוע כספי ויתמוך בפעילותו, ובה בעת ימנע ממנו לבצע מתקפות. בתרחיש הזה, אפגניסטן תשוב ותהפוך לחוף מבטחים עבור אל-קאעידה – אך הטליבאן יאסור עליו לבצע פעילות התקפית.

הצלחתם רחוקה מלהיות בלתי נמנעת
קבצנית בשוק בקאבול [צילום: בראנט ארמנז', AP]

לטליבאן עצמו עוד יש דרך ארוכה לשקם את עצמו. הבעיות מתחילות בצמרת, שכן הנהגתו הבכירה חוסלה או נמלטה בשנים האחרונות, ועל-פי רוב ההערכות - אל-זוואהירי חולה מאוד ולא ברור מהי תוחלת חייו. יורשו המיועד, סייף אל-עאדל, חי באירן קרוב ל-20 שנה, שם הוא יכול לנוע בתוך המדינה אך מנוע מלצאת ממנה. עובדה זו יוצרת בעיה קשה לאל-קאעידה, שאנשיו רואים את אירן השיעית כאויב דתי ופוליטי. גם אל-עאדל עצמו יתקשה להנהיג את הארגון מאירן, הוא ינסה מן הסתם לשוב לאפגניסטן, אך לא בטוח האם טהרן תאפשר זאת.
בעיה נוספת של אל-קאעידה היא העדר פיקוד ושליטה על הארגונים המסונפים אליו. אל-קאעידה פועל כיום כארגון מבוזר של רשתות עצמאיות, מצפון אפריקה ועד דרום אסיה, שהאינטרסים שלהן מקומיים בעיקרם ואין הם שותפים לשאיפות הגלובליות של ארגון-הגג. יש הרואים מבנה זה כיתרון, אך בהעדר הנהגה מרכזית חזקה – הרשת נמצאת בסכנה של התפוררות. בשנת 2013 לא הצליח אל-זוואהירי למנוע את פרישת הפלג העירקי ואת הפיכתו לדאעש; שלוש שנים לאחר מכן פרש הפלג הסורי והקים את ג'בהת אל-נוסרה.
למרבה האירוניה, דווקא דאעש עשוי לצאת נשכר משלטון הטליבאן – צופה בונזל. דאעש-אפגניסטן ספג מפלות כבדות ואינו שולט כיום בשטח כלשהו, אבל יש לו חזון ברור של הקמת חליפוּת. הוא יכול להציג את עצמו כחלופה ג'יהדאיסטית קיצונית לטליבאן, ולתקוף את הנכונות הנטענת של הטליבאן למודרניזציה ופשרה. המתקפה של דאעש על נמל התעופה בקאבול בסוף אוגוסט, נועדה לא רק לפגוע בארה"ב, אלא גם לאותת לתומכיו הקיצוניים של הטליבאן שהארגון התרכך. דאעש ייצא נשכר גם מן הנסיגה האמריקנית, שכן הכוח האווירי האמריקני מילא תפקיד מפתח בדחיקתו ממאחזיו במדינה.
למרות כל זה, התמיכה האפגנית בדאעש היא קטנה – בין היתר בשל זיהויו עם התנועה הסָלַפית, קבוצה סונית קיצונית המהווה מיעוט באפגניסטן. רוב השטחים שהיו בעבר בידי הארגון, היו אלה שבהם הסָלָפים פופולריים בצורה בלתי רגילה. דאעש עשוי לזכות בתמיכתם של כמה מן היותר קיצוניים שבתומכי הטליבאן, אבל יתקשה להרחיב מעבר לכך את בסיס התמיכה בו.
בונזל מסכם: הן אל-קאעידה והן דאעש יתקשו לבסס מחדש את עצמם באפגניסטן. חזרתו של הטליבאן מהווה הזדמנות פז לאל-קאעידה, אך הוא אינו במצב מיטבי לנצל אותה. דאעש יבקש למלא את תפקיד ה"מקלקל", אך יתקשה להשיג תמיכה דומה לזו של הטליבאן במונחי כוח אדם ומשאבים. ארה"ב תמשיך לנסות לצמצם את כוחם של שני הארגונים במתקפות מן האוויר, והטליבאן עשוי לסייע לה כאשר מדובר בדאעש. כל זה אינו מפחית את הסכנה שמהווים השניים לאפגניסטן, לשכנותיה ולעולם. ארה"ב ובעלות בריתה חייבות לעמוד על המשמר מפניהם, אבל הצלחתם רחוקה מלהיות תוצאה בלתי נמנעת.

תאריך:  20/09/21   |   עודכן:  20/09/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המשולש הסבוך: הטליבאן, אל-קאעידה ודאעש
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמה באפגניסטן
עידן יוסף
אחרי מאמצי שכנוע, זבולון סימן טוב החליט להימלט למדינה שכנה וצפוי להגיע בהמשך לארצות הברית, אך לפי שעה לא לישראל    מבצע הוצאתו מומן בידי רב חרדי מניו-יורק ואיתו חולצו כ-30 נשים וילדים אפגנים
איתמר לוין
חלק מתושבי העיר עימם שוחח העיתון מתחבאים מפני השליטים החדשים, אחרים הופתעו לטובה מן המגעים הראשונים איתו, וכמעט כולם אומרים שצריך לחכות ולראות מה יהיו מעשיו של הטליבאן    בינתיים כמעט כל העסקים נפגעו בשל שיתוק המערכת הפיננסית והפסקת הסיוע הבינלאומי - עם יוצא דופן אחד ומפתיע
איתמר לוין
אקונומיסט מצביע על הצניחה החדה בפופולריות של הנשיא, אך מזכיר שנושאי חוץ כמעט ואינם משפיעים על ההצבעה    המבחן הבא: בחירות האמצע בנובמבר 2022
איתמר לוין
וושינגטון פוסט מתאר את האסון ההומניטרי הגובר: הסיוע הבינלאומי נפסק, הכספים בבנקים הוקפאו, שליש מן האפגנים רעבים, 2 מיליון ילדים זקוקים לטיפול חירום
איציק וולף
הנשיא האמריקני הצהיר כי ארצות הברית מחויבת לסייע לכ-200 אמריקנים בעלי אזרחות כפולה שנותרו באפגניסטן בכל רגע שבו ירצו בכך    "טליבאן התחייב לשמר מעבר בטוח עבור מי שירצה לעזוב, אנחנו לא סומכים רק על המילה שלהם"    האשים את טראמפ בחתימת הסכם גרוע עם הטליבאן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il