X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
קצת בענייני עודף הלעז המיותר בתקשורת: באיזו שנה אנחנו נמצאים, כיצד קוראים לאזור הגאוגרפי שבו נמצאת תל אביב, כיצד יש לכנות את המתפ"ש ועוד עיתונאי עברי - כתוב ודבר עברית
▪  ▪  ▪
[צילום: איציק וולף]

לפני ימים מעטים התחילה השנה החדשה, שנת ה'תשפ"ב. עם ישראל חגג את סיומה של שנת תשפ"א ותחילתה של שנת תשפ"ב, ובני ישראל בירכו זה את זה בברכת שנה טובה ובריאה. במקביל התחיל גם חודש תשרי.
אבל, לעתים נראה שבתקשורת לא הפנימו עובדה זאת. על כן נשמעים דיווחים כמו "מאז תחילת השנה נהרגו כ-200 אזרחים בתאונות דרכים" בשעה שהשנה התחילה רק לפני ימים אחדים; או "מאז תחילת החודש מספר המתים מקורונה מתקרב ל-250" כאשר החודש רק עתה התחיל. כוונתם המשתמעת היא לשנת 2021, או לחודש ספטמבר, כאילו לא התחילו רק לאחרונה שנת תשפ"ב וחודש תשרי. דיווח מדויק וברור היה צריך לפתוח במלים "מאז תחילת שנת 2021", או "מאז תחילת חודש ספטמבר", או "מאז תחילת שנת תשפ"ב", או "מאז תחילת חודש תשרי". יש לציין את השנה או החודש שאליו מתייחסים.
ועוד לידיעת התקשורת: השנה החולפת (לשון הווה) היא כעת השנה הנוכחית, שנת תשפ"ב, בעוד שהשנה שחלפה (לשון עבר) היא השנה שעברה, שנת תשפ"א. משום מה צמד המלים "השנה החולפת" משמש בתקשורת לצורך התייחסות לשנה שעברה, דבר שהוא כמובן שגוי.
ועוד לידיעת התקשורת: כשם שלכל אדם יש שם, כך גם לכל שטח יש שם, וכך גם לכל חבל בארץ ישראל יש שם. חבלי ההרים בארץ מצפון לדרום נקראים הגליל, השומרון, יהודה, הנגב, ולא הגליל, "השטחים"/"הגדה", הנגב. "השטחים" אינם שם אזור אלא ביטוי נדל"ני בפי מי שמוכן לסחור בשטחי המולדת, ו"הגדה" (המערבית) היא ביטוי מנהלי בפי הכובש שישב ברבת-עמון והשקיף מערבה על חבלי ארץ ישראל המערבית שאותם כבש ב-1948. ללא קשר לדעות פוליטיות, אדם אמור לקרוא לכל אזור בשמו הגאוגרפי-ההיסטורי מימים ימימה.
טוב יעשו גופי התקשורת אם ישנו את שמם של כתבי "השטחים" לכתבי יהודה ושומרון. טוב יעשה שר הביטחון אם יבטל את הכינוי הפוגעני של קצין בכיר ומוערך, ובמקום לקרוא לו בכינוי המטופש מתפ"ש ייתן ביטוי לתחום סמכותו: מתאם הפעולות ביהודה ובשומרון.
ועוד לידיעת התקשורת: כאשר מחבל נמלט מכלא "גלבוע" אין הוא מנסה להגיע ל"שטחים" או ל"גדה", ואף לא ליהודה ולשומרון. הוא מנסה להגיע לשומרון. נקודה. מחוז חפצו הוא ג'נין שבשומרון - הגלבוע הוא שלוחה של השומרון - ולא אזור יהודה השוכן הרבה יותר דרומה. וגם אם יימצא בג'נין, הוא עדיין בארץ ישראל.
ועוד בעניין שלמות הדיווחים בתקשורת בעניין הרוצחים הנמלטים: מדוע מבליטים את השתייכותם הארגונית של 5 מהם לארגון הטרור הג'יהאד האיסלאמי, אבל מעלימים את השתייכותו של הבכיר ביניהם - זכריא זביידי - לארגון הטרור שבראשו עומד לא אחר מאשר אבו מאזן?!
ועוד לידיעת התקשורת: אם בגאוגרפיה עסקינן, כיצד נולד הסרבול "אזור גוש-דן"? לשם מה הכפילות, גם אזור וגם גוש? האם אחד מהם אינו מספיק? ואולי עדיף מטה דן, כמו המועצות האזוריות "מטה יהודה", "מטה בנימין", "מטה אשר", וכן הלאה. מכל מקום, אין הצדקה ל"אזור גוש-דן".
וממתי "אזור גוש-דן" הוא "אזור המרכז"? ירושלים, עיר הבירה והעיר הגדולה בארץ, היא גם המרכז, הן מבחינה היסטורית והן מבחינת מזרח-מערב. אם אנחנו לא נתייחס לעיר הבירה כמרכז, מה לנו כי נלין על אחרים?
וקצת בענייני עודף הלעז המיותר בתקשורת: אוסף המומחים המייעצים אינם "קבינט" אלא ועדה, והם אינם מייעצים ל"קבינט" אלא לוועדת השרים. לעתים הם ממליצים על ניסוי - ולא "פיילוט" - ולעתים על מתן זריקת דחף - ולא "בוסטר", ובלבד שיהיה יעיל/מועיל - ולא "אפקטיבי". יש מי שמשתמש ב"טריגר" במקום בגורם/מניע. יש מי שנוקט בלשון המעטה - ולא understatement - ויש מי שעוסק ביחסים דו-צדדיים, ולא "בי-לטרליים". ומי שיורד מהארץ אינו עושה relocation, אלא יורד מן הארץ, או כפי שנאמר ב"מורשת רבין": נפולת של נמושות.

תאריך:  19/09/2021   |   עודכן:  19/09/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לידיעת התקשורת, שנה חדשה התחילה
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
אכן כן!! ל"ת
וינטר הניה  |  20/09/21 11:10
2
מאמר חשוב
תל-אביבי  |  20/09/21 11:54
3
"לעז מיותר" , בנוסח בריימן
שלמה המגיב  |  20/09/21 17:33
 
- שקרן
מגיב ותיק  |  25/09/21 14:38
4
נושא כאוב הטעון טיפוח יסודי
רפי לאופרט  |  21/09/21 12:08
5
באשר לתקשורת
אהרון ש.  |  21/09/21 18:11
6
סכנה: קריסה תרבותית
פרופ' אלישע האס  |  22/09/21 18:03
7
העברית תחת מיתקפה
סיני  |  23/09/21 08:33
8
שגיעוט הקטיוו
שפן  |  23/09/21 11:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן-סבו
זכרייה זביידי התאהב בסיפורי הגבורה ובמעללי הגיבור שיצרה התקשורת הישראלית במרעה, דמותו הגרוטסקית והביזארית נצבעה בצבעי רומנטיקה ואיוולת    חלק מהתקשורת הישראלית, קיבע את 'הסלב' בתודעה הישראלית כחלק מסיפור ונרטיב מהונדס
בעז שפירא
דובר צה"ל פוגע בלוחמי צה"ל ומפקדיו, דובר צה"ל מפקיר חיילים וקצינים במקום לגבות אותם, דובר צה"ל מסתיר לא פעם את האמת
שרון נריה בר-און
אברהם אבי האומה כאסטרולוג הראשון, ידע לברוא מציאות = הקמת מדינת ישראל כבר 3,760 שנה לפני הקמתה    שנת לידתו היהודית של אברהם 1948 לבריאת העולם זהה לשנת לידתה הלועזית של מדינת ישראל 1948
דוד ארגז
מדינת ישראל צריכה לשכנע את המתלבטים והמהססים אבל גם לכבד את זכותם של אזרחים שבחרו לא להתחסן
איתן קלינסקי
מי ייתן וביטויי היחד יהיו מלווים בברכה, שמשה רבנו בברכתו לשבטי ישראל הרעיף על הבן יוסף, שארצנו תהיה תמיד מבורכת גם מהשפע הנובע "ממגד שמים מטל... וממגד תבואת שמש...וממגד ארץ ומלואה..."
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il