X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
כבישים ללא מכוניות [צילום: פלאש 90]
חג להולכי רגל בתל אביב
יום הכיפורים הוא היום היחיד שבו הולכי הרגל יכולים ללכת על הכביש שכן בשאר הימים עיריית תל אביב מכבידה עליהם

לפני שלוש שנים לערך הקדשתי פוסט לנושא של העדר צל בתל אביב תחת הכותרת "תנו לשמש גב". המזרח, החממה של האנושות, במובן הרחב של המונח, התברך בשפע של שמש, והתושבים עשו מאמצים למנוע חשיפת יתר לקרניה. ככה הם בנו את החושות במדבר, הנותנות צל, ואוטמות חום, מבני הבוץ או החמר, או מאוחר יותר האבן שהגנה מפני קרני השמש הלוהטות. וככה מאהלי הבדואים במדבר שומרים יותר מפני קרינה מאשר רחובות תל אביב. אשר לעיר, הבאתי דוגמה מן העיר מודֶנָה בצפון איטליה. העיר הזאת הרשימה אותי בשל הרחובות המוצלים שלה. איטליה היא ארץ דרומית משופעת בשמש בקיץ, אבל רוב המדרכות שעליהם צעדנו בעיר הזאת היו מוצלות. הבתים היו בנויים כך שהחזית נשענה על עמודים, והתקרות, ביניהם מקומרות, הן שנתנו את הצל. במקומות אחרים אלה היו בצורת פרגולות.
תל אביב, שמתיימרת לדאוג לאזרחיה, ואם לצדק, דואגת לבתי אוכל ולמסעדות שתופסות חלק מן המדרכות ואלה מוצלות. וצל בעיריית תל אביב שווה כסף. באותו פוסט התייחסתי לרשימה של ד"ר מרטין וייל ב"ד'מרקר" (13.9.2018) תחת הכותרת: "הצל הוא הדבר הכי נדיר בקיץ הישראלי". ד"ר מרטין וייל, מי שהיה במשך שנים רבות מנהל מוזאון ישראל בירושלים, הוא בין היתר פעיל להסדרת נושא הצל במרחב הציבורי. הטענה של ד"ר ווייל היא שעוקרים עצים נותני צל. בארץ כמו שלנו, שעמלים שנים כדי להביא לצמיחת עץ, כשהוא נעקר הלב כואב, גם אם מדובר בהקמת מבנה מגורים תחתיו, שלא לדבר שבכך חוסל צל.
דלית זילבר, מנהלת מחלקת התכנון אימצה את הנושא. מאז עברו שלוש שנים ואיני רואה את הילד המאומץ. קראתי על "שביל הירוק" בדרום תל אביב שבין השאר הוא מוצל להולכי רגל. אבל התנועה הגדולה ביותר של הולכי רגל היא במרכז תל אביב, עם כל ההערכה לסיפוק חלק מן הצרכים של תושבי דרום העיר. איני יכול להעלות בדעתי מדוע בעידן החדש קשה לשים פרגולה או גגון מעל לספסלים. בייחוד במקומות שבהם אין עצים לצל. הנה עיריית תל אביב עשתה מאמץ לא קטן, ובספסלים בשדרות התל אביביות היא שמה מחיצה. התכלית אינה להפריד בין בני הזוג או בין בעל הכלב וכלבו שמטיילים. המטרה היא למנוע שינה מצד הומלסים על הספסלים. בכך אל לה להתפאר. אבל אם ניתן להכניס אלמנטים נוספים בספסל מדוע לא חופה שתיתן להֵלֶך קצת צל? עכשיו עם גלי החום הדבר לא רק מתבקש - הוא הכרחי.

ספסל ללא צל [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

לֵך לךָ.
לעתים נדמה לי שאיפשהו בעירייה הדעת נשלחה לחל"ת. בעיר נעשות עבודות נרחבות לסלילת נתיב לאופניים. זאת יוזמה מבורכת. לשם כך חלק המדרכה הפונה אל הכביש מגודר. אבל המגָדרים, או האחראים להם, לא נתנו דעתם למוקדים שונים של קהל גדול, שבשבילם, ובעיקר בשביל המבוגרים שבהם, זה מרוץ מכשולים. לדוגמה לפני כמה חודשים סללו נתיב כזה בשדרות שאול המלך בתל אביב. בלב השדרה מצוי "המשכן לאמוניות הבמה" כמו האופרה הישראלית ותיאטרון הקאמרי. אוטובוס ציבורי לא יכול לחנות במקום, אבל גם לא מונית. המונית נעצרת ליד מעבר חציה והולך הרגל, גם הוא אדם מבוגר שסובל מכאב גב, חייב לטרוח לא רק במעבר החצייה אלא לאחר מכן מרחק משמעותי עד למשכן. וזה אמור גם במקרה שהוא מזמין מונית לאחר ההופעה. היא לא יכלה לחנות מול המשכן, אלא המזמין, כלומר אני, הייתי צריך ללכת כמה עשרות מטרים עד למעבר החצייה הקרוב כדי להגיע למונית שהזמנתי.
תבונה חלמאית זאת חזרה על עצמה לאחרונה במקום אחר. במעלה רחוב אבן-גבירול בתל אביב. בקטע המגודר, לצורך סלילת נתיב לאופניים, עומד "מגדל המאה". במגדל מצוי מרכז רפואי גדול של בריאות כללית. מטבע הדברים שבאים הרבה אנשים מבוגרים, חלקם נכים. לא זו בלבד שהם לא יכולים להגיע לאוטובוס, שבמקום הייתה תחנה של קווים רבים, אלא גם קשה להגיע עם מונית.
שתי הדוגמאות מלמדות כי בכול הנוגע להולכי הרגל - הגורמים הבריאים ביותר, הסביבתיים ביותר, החסכוניים ביותר, האנושיים ביותר - הם המקופחים ביותר בכרך הגדול. פניתי בנושא זה לעירייה ב-10 באוגוסט ונמסר לי כי פנייתי תועבר לגורם המוסמך בעירייה. עד היום לא קבלתי מענה מן הגורם המוסמך. "שתיקה כהודאה דמיא".

תאריך:  20/09/2021   |   עודכן:  20/09/2021
+נחת בהר-הבית
14:32 20/09/21  |  אילה בן-גביר   |   לרשימה המלאה

עליות רגועות בהר-הבית, סיפורים של התפעלות, שמחה מהתקדמות ההר ויהודים רבים ושונים שפוקדים את המקום, מתפללים ומתרגשים

אין אהוב מהר הבית [צילום: איתן וולף]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
עידן יוסף
איתן קלינסקי
מי ייתן וביטויי היחד יהיו מלווים בברכה, שמשה רבנו בברכתו לשבטי ישראל הרעיף על הבן יוסף, שארצנו תהיה תמיד מבורכת גם מהשפע הנובע "ממגד שמים מטל... וממגד תבואת שמש...וממגד ארץ ומלואה..."
מנחם רהט
חידוש מדהים נתחדש בבית מדרשו של רבי יהודה אלקלעי, לפני היות הציונות: "התשובה הכללית היא שנשוב אל הארץ אשר יצאנו משם, כי היא בית חיינו"    "ותשובה ותפילה וצדקה, מעבירין את רוע הגזירה" - מתוך פיוט 'ונתנה תוקף'
שמחה סיאני
האם ילדה תחילה שני בנים ואז, לא הצליחה להרות יותר    היא חפצה בילדים נוספים ועברה טיפולי פוריות    יום אחד בישר לה הרופא: "גבירתי, הטיפול הצליח ואת נושאת ברחמך חמישה עוברים"
יורם דורי
אני נזכר בעשן העולה מצריחון המפקד של הטנק שלנו שם חסרה פתאום דמותו של מפקד הטנק אילן קיטאי ששוכב הרוג על הרצפה    גם תמונת פניו המגועלות בדם של הטען קשר משה משה חוזרת לבקרני
רשימות נוספות
צום בצל קורונה בתפילה לשנה טובה  /  מחלקה ראשונה
הממשלה אישרה לבטל את התו הירוק בבריכות שחייה בשטח פתוח  /  מירב ארד
מדריך מד"א לצום יום הכיפורים  /  יפעת גדות
חג סוכות שלי (א')  /  איתן קלינסקי
ימים נוראים  /  נסים ישעיהו
סליחות בימי קורונה  /  איילת פדה-גולדשטיין וד"ר אבי מרדלר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il