X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
החוק הועבר ב-1887 ויש בו פרצות, אותו ניסה טראמפ לנצל לקראת 6 בינואר העיתון מציע מספר שינויים בהליך הבחירות, ספירת הקולות ואישור התוצאות
▪  ▪  ▪
כרזת בחירות מלואיזיאנה, 1876
לא מדברים על "מזכר איסטמן"
איתמר לוין
בוב וודוורד ורוברט קוסטה חשפו מזכר שכתב אחד מעורכי דינו של טראמפ, ובו תוכנית ברורה להפיכה שתותיר את טראמפ בבית הלבן. מדוע הוא לא עורר סערה?
לרשימה המלאה

ארה"ב הייתה רחוקה ב-6 בינואר השנה שעות אחדות בלבד ממשבר חוקתי – לא רק בגלל האלימות של תומכי טראמפ שהסתערו על הקפיטול, אלא גם בגלל מעשיו של דונלד טראמפ עצמו. טראמפ, סגנו מייק פנס ועו"ד ג'ון איסטמן ישבו כמה ימים קודם לכן בחדר הסגלגל, ובחנו את תוכניתו של איסטמן לביטול תוצאות הבחירות בידי פנס כאשר יתכנס הקונגרס לאשרר אותן – חשפו בוב וודוורד ורוברט קוסטה בספרם Peril (ראו קישור משמאל). פנס סירב בסופו של דבר לשתף פעולה, וספג את זעמו הפומבי של טראמפ וקריאות "תלו את פנס!" מצד הפורעים.
העובדה שלמזימה לא היה סיכוי להצליח, היא רק נחמת עניים – טוען ניו-יורק טיימס במאמר המערכת שלו (3.10.21). טראמפ עודנו הרפובליקני הפופולרי ביותר ויש לו סיכוי טוב להיות מועמדה של המפלגה לנשיאות ב-2024. הוא גם אינו מוכן להכיר בהפסדו – מה שאומר שהוא ותומכיו עלולים לתקוף את התוצאות גם בבחירות הבאות, כאשר הפעם כבר ילמדו מטעויותיהם ב-2020.
מצב זה מותיר אפשרות ברורה לאמריקנים שאכפת להם משמירת הדמוקרטיה בארצם: לשנות את תהליך הבחירות לנשיאות. חוק האלקטורים, שעבר לפני 130 שנה, היה תגובתו של הקונגרס לבחירות ב-1876, כאשר רותרפורד הייז הרפובליקני ניצח למרות שהפסיד לסמואל טילדן הדמוקרטי במניין הקולות. הצדדים טענו לזיופים הדדיים בדרום קרוליינה, פלורידה ולואיזיאנה, והקונגרס הקים ועדה בת 15 חברים למצוא פתרון: עשרה מחבריו וחמישה משופטי בית המשפט העליון (ששלושה מתוכם מונו בידי נשיאים רפובליקנים). הוועדה פסקה ברוב של שמונה נגד שבעה לטובת הייז. הדמוקרטים זעמו והחלו לעכב את ספירת הקולות, אך התרצו תמורת הוצאת הכוחות האחרונים של הצפון ממדינות הדרום.
היה ברור שהקונגרס זקוק לכללים ברורים יותר לפתרון מחלוקות כאלו. חוק האלקטורים עבר ב-1887, וקבע את הנהלים לספירת הקולות ולאישור התוצאות במדינות ובקונגרס. אבל החוק הותיר פרצות רבות, כמו למשל מתן רשות למדינה למנות בעצמה אלקטורים תוך התעלמות מהצבעת תושביה, אם המדינה "לא הצליחה להגיע להכרעה" ביום הבחירות; לא ברור למה הכוונה. הוא מאפשר להתנגד לאישור הצבעת האלקטורים בכל מדינה, אם ההתנגדות מוגשת בידי סנאטור אחד וציר אחד – מה שיכול להוביל לשעות ארוכות של דיוני סרק.
הסכנה מגיעה גם מהמדינות
מיעוט קטן של משפטנים טענו שחלקי מפתח בחוק האלקטורים אינם חוקתיים, וזה היה הבסיס לטענתו של איסטמן לפיה פנס יכול פשוט להתעלם מהחוק ולדחות את קולות האלקטורים בכמה מדינות מפתח. אלא שהחוקה אינה מעניקה לו שום סמכות כזאת; כל תפקידו הוא לפתוח את המעטפות ולקרוא את התוצאות. כל תיקון בחוק האלקטורים חייב לקבוע זאת במפורש, טוען הטיימס. תיקון נוסף צריך להעניק למדינות יותר זמן להגיע לתוצאות הסופיות, כך שכל מחלוקת משפטית תוכל להיפתר לפני מניין האלקטורים בקונגרס.
את האפשרות למנות אלקטורים תוך התעלמות מן התוצאות, יש להגביל לאסונות טבע ולמתקפות טרור – ורק אם אין אפשרות מעשית לקיים את הבחירות. הנקודה המרכזית שיש להבהיר היא, שמרוץ צמוד אין משמעותו העדר הכרעה. ולבסוף: כל התנגדות לתוצאות צריכה לעבור רף גבוה – לפחות רבע מן החברים בכל אחד משני בתי הקונגרס. יש לאפשר התנגדות רק במספר מוגבל של מקרים בהם יש ראיות ברורות להונאה או לאי סדרים נרחבים בהצבעה.
הטיימס מוסיף, כי האיומים על הבחירות החופשיות וההוגנות אינם מגיעים רק מן הקונגרס. מאז 6 בינואר מעבירות בזו אחר זו מדינות שבשליטת הרפובליקנים חוקים המגבילים את ההצבעה בהן, ומעבירים מתפקידם או מנטרלים את פקידי הבחירות שעמדו בדרכו של טראמפ להטות את התוצאות.
להשתמש בפתקי הצבעה פיזיים
כיצד ניתן להבטיח שהתנגדויות ממשיות יישמעו בעוד חסרות הבסיס יידחו על הסף? אפשרות אחת היא ליצור בכל מדינה פאנל של שופטים פדרליים שידונו בכל התביעות נגד האמינות או הדיוק של תוצאות הבחירות באותה מדינה. אם השופטים יחליטו שהתוצאות אינן תקפות, הם יפרסמו פסק דין מנומק וימנעו את אישורן.
יש דרכים נוספות למנוע את גניבתן של הבחירות, כגון חובת שימוש בפתקי הצבעה פיזיים אותם ניתן לבדוק ידנית. באופן אידיאלי, תיקונים אלו צריכים לעבור בקונגרס בתמיכה דו-מפלגתית, אבל כדי שזה יקרה הפעם – הרפובליקנים צריכים להתנער מטענות הזיוף של טראמפ ותומכיו. נכון לעכשיו, מנהיגיהם בקונגרס ובמדינות מעוניינים יותר בפגיעה בבחירות מאשר בשמירה עליהן.
הדמוקרטים יכולים לקדם בעצמם חוקים אלו, אם יבטלו את הפיליבסטר המחייב רוב של 60 סנאטורים כדי להעביר חוקים – אם זו תהיה הדרך היחידה לעשות זאת. אם הם יהססו, עליהם לזכור ששמונה סנאטורים ו-139 צירים רפובליקנים המשיכו להתנגד לאישור נצחונו של ג'ו ביידן גם לאחר ההסתערות על הקונגרס. אסור לאפשר למרחק הזמן להשכיח את נסיונו העיקש של טראמפ לגנוב את הבחירות ואת סירובו עד היום להכיר בתוצאותיהן. הוא לא יפסיק לחתור תחת הדמוקרטיה האמריקנית, ומי שאכפת להם ממנה חייבים לעשות הכל כדי לשמור עליה, מסיים הטיימס.

תאריך:  04/10/21   |   עודכן:  04/10/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2020
איתמר לוין
הרוב הרפובליקני בסנאט המדינתי הזמין את הבדיקה במחוז מריפוקה - אשר מצאה שיש להוסיף לביידן 99 קולות ולגרוע 261 מטראמפ    הרפובליקנים שבים ומעלים את הטענות חסרות ההוכחה בדבר אי-סדרים בהצבעה
איתמר לוין
הגנרל מארק מיליי התקשר בחשאי לעמיתו הסיני באוקטובר אשתקד ובינואר השנה, הצהיר שלארה"ב אין כוונה לתקוף והבטיח להודיע לו מראש אם יקבל פקודה לתקוף    מיליי ופלוסי הסכימו שטראמפ משוגע ומיליי פעל להבטיח שלא יפעיל את הנשק הגרעיני    בדיונים על אירן נראה טראמפ נלהב לנוכח האפשרות לתקוף אותה    ראש ה-CIA הזהירה את מיליי: "אנחנו בדרך להפיכה של הימין"; השניים היו מינויים של טראמפ
איתמר לוין
30 מבין 550 הפורעים שהועמדו לדין הודו בעבירות קלות במסגרת הסדרי טיעון - מדווח וושינגטון פוסט    בתי המשפט תמהו על כמה מן ההסדרים, אך אישרו אותם
איתמר לוין
עדויותיהם המצמררות של שוטרים שהותקפו בידי תומכי טראמפ לא גורמות למפלגה הרפובליקנית להתנער מהתעלמותה המתמשכת מן המציאות - קובע אקונומיסט
איתמר לוין
הסקרים בבחירות לנשיאות העניקו לביידן הרבה יותר תמיכה מכפי שהייתה לו בפועל    טעויות משמעותיות גם בסקרים לקראת הבחירות לסנאט ולמשרות המושל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il