X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
החלטת הממשלה על איסוף נשק במגזר הערבי

צה"ל והשב"כ בערים? לא אתי ולא חוקי

הקוד האתי של צה"ל קובע במפורש, שהוא מופקד על הגנת המדינה מפני אויב - לא מפני עבריינים חוק השב"כ מונה בפירוט את משימותיו, וכמעט בלתי אפשרי לדחוף לתוכן את המאבק בפשיעה משלוח חיילים לרחובות וסוכנים לבתים הוא חציה של קו אדום בוהק במדינה דמוקרטית, ואם הממשלה לא תחזור בה - יש לקוות שבג"ץ ימנע זאת ממנה
▪  ▪  ▪
זהו המירב שמותר לעשות [צילום: משטרת ישראל]

מאחר שמשטרת ישראל אינה מתפקדת, החליטה הממשלה (יום א', 3.10.21) לגייס את צה"ל והשב"כ לסייע באיתור הנשק במגזר הערבי. אלא מאי? ההחלטה הזאת אינה אתית כאשר מדובר בצה"ל, אינה חוקית כאשר מדובר בשב"כ ואנטי-דמוקרטית כאשר מדובר בשני הגופים.
מסמך רוח צה"ל - הקוד האתי של הצבא - קובע: "צבא ההגנה לישראל הוא צבאה של מדינת ישראל. צה"ל פועל בכפיפות לרשויות השלטון האזרחי הדמוקרטי ולחוקי המדינה. מטרת צה"ל היא להגן על קיומה של מדינת ישראל ועל עצמאותה, ולסכל מאמצי אויב לשבש את אורח החיים התקין בה. חיילי צה"ל מחויבים להילחם, להקדיש את כל כוחותיהם, ואף לחרף את נפשם להגנת מדינת ישראל, אזרחיה ותושביה. חיילי צה"ל יפעלו על-פי ערכי צה"ל ופקודותיו, תוך שמירה על חוקי המדינה וכבוד האדם, וכיבוד ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".
ראו את המשפט שהדגשנו: תפקידו של צה"ל - כמו של כל צבא במדינה דמוקרטית - הוא להגן עליה מפני אויבים חיצוניים. הוא מופקד על המלחמה באויבים החיצוניים. תפקידו איננו, ואסור שיהיה, להגן על המדינה מפני עבריינים פנימיים. במדינה דמוקרטית אין חיילים ברחובות; זהו מאפיין בולט מאין כמותו של מדינות שאינן דמוקרטיות. נכון, יש יוצא דופן: פיקוד העורף. אבל הוא קיים משום שבמלחמה המודרנית, העורף גם הוא חזית - ולכן הצבא מחויב להגן עליו מפני האויב. יש לו תפקידים מוגדרים היטב; מאבק בפשיעה איננו אחד מהם. וכאשר גויסו חיילים לסייע למשטרה במאבק בקורונה, הייתה הקפדה על כך שהחייל יתלווה לשוטר, לא יהיה חמוש ולא יעסוק בעצמו בשיטור אלא רק יגבה את השוטר. מכאן הן אתה שומע לאו: זהו המירב שניתן לעשות כאשר שולחים חיילים למשימות אזרחיות.
כעת נעבור לחוק השב"כ. סעיף 7 שלו קובע: "(א) השירות מופקד על שמירת ביטחון המדינה, סדרי המשטר הדמוקרטי ומוסדותיו, מפני איומי טרור, חבלה, חתרנות, ריגול וחשיפת סודות מדינה, וכן יפעל השירות לשמירה ולקידום של אינטרסים ממלכתיים חיוניים אחרים לביטחון הלאומי של המדינה, והכל כפי שתקבע הממשלה וכפוף לכל דין" (ההדגשה שלנו). נעצור כאן לרגע. החוק אומר במפורש שהשב"כ עוסק בהגנה על המדינה מפני איומי טרור וריגול. נכון, אפשר לגייס אותו ל"אינטרסים ממלכתיים חיוניים אחרים לביטחון הלאומי" - אך מאבק בפשיעה פלילית, חמורה ככל שתהיה, איננו יכול להיכנס תחת הגדרה זו. שאלמלא כן, אפשר היה להפעיל את השב"כ גם נגד רוצחים, אנסים ושודדי בנקים.
נמשיך. סעיף קטן ב' מפרט את התפקידים הנובעים מסעיף קטן א': "(1) סיכול ומניעה של פעילות בלתי חוקית שמטרתה לפגוע בביטחון המדינה, בסדרי המשטר הדמוקרטי או במוסדותיו; (2) אבטחת אנשים, מידע ומקומות, שקבעה הממשלה; (3) קביעת הוראות בדבר סיווג ביטחוני לתפקידים ולמשרות בשירות הציבורי ובגופים אחרים, כפי שקבעה הממשלה, למעט לנבחרי ציבור ולשופטים, וכן קביעה של התאמה ביטחונית של אדם לתפקיד או למשרה שסווגו בסיווג ביטחוני, לרבות על-ידי שימוש בבדיקות פוליגרף, והכל כפי שייקבע בכללים; (4) קביעת נוהלי אבטחה לגופים שקבעה הממשלה; (5) קיום מחקר מודיעין ומתן ייעוץ והערכת מצב לממשלה ולגופים אחרים שקבעה הממשלה; (6) פעילות בתחום אחר שקבעה הממשלה, באישור ועדת הכנסת לענייני השירות, שנועדה לשמור ולקדם אינטרסים ממלכתיים חיוניים לביטחון הלאומי של המדינה; (7) איסוף וקבלת מידע לשמירה ולקידום העניינים המפורטים בסעיף זה".
רק פריט 6 יכול אולי לשמש איכשהו כהכשר דחוק לגיוס השב"כ לאיסוף הנשק במגזר הערבי. אבל, כאמור, קשה מאוד לראות משימה זו כ"אינטרס ממלכתי חיוני", ובכל מקרה - הפעלתו של השב"כ לשם כך מחייבת את אישור ועדת הכנסת לענייני השירות, אישור שלא התבקש וממילא לא ניתן. גם כאן אפשר להשוות עם הקורונה: ההצדקה היחידה לשימוש באמצעי האיכון של השב"כ לצורך איתור מגעיהם של חולים מאומתים הייתה פריט זה, ובסופו של דבר בג"ץ אישר שימוש זה רק במקרים בהם החולים מסרבים לשתף פעולה עם החקירות האפידמיולוגיות; והקורונה היא חמורה בהרבה מאשר גל הרציחות במגזר הערבי, שכמובן איננו מזלזלים בו ולו לרגע.
חוק השב"כ נועד להבטיח שהשירות החשאי יפעל באיזון הראוי בין ביטחון המדינה לבין היותה דמוקרטית. הפעלתו נגד אזרחי ישראל שהם עבריינים - מסוכנים ומנוולים ככל שיהיו - מהווה הפרה של איזון זה. נגד עבריינים אמורים לפעול המשטרה ויחידות המודיעין שלה, לא שירות הביטחון המופקד על סיכול טרור, ריגול וחתרנות. הפעלתו של השב"כ מהווה, כמו הפעלתו של צה"ל, חציה של קו אדום בוהק. היא גם מעוררת את החשש, שמא צדקו מי שהתריעו שהשימוש בו בקורונה - שנכפה עליו - עלול להוות את תחילתו של מדרון חלקלק, בו השב"כ יופעל למשימות נוספות שאינן בתחום אחריותו.
הכל נובע מכך שהמשטרה היא ארגון כושל שאינו מסוגל למלא את תפקידו. המשטרה היא האמורה לתפוס את הנשק הבלתי-חוקי במגזר הערבי, ללכוד את הרוצחים ולהבטיח את הביטחון ברחובות. את כל זה היא אינה עושה מזה שנים; הדבר היחיד שהשתנה בסוף השבוע האחרון היה, ששוטרים בכפר קאסם חטפו פיזית לפרצוף את פירות פשיטת הרגל של הארגון בו הם משרתים. התרסקותה של המשטרה היא סכנה חמורה לשלום הציבור ולהבטחת הדמוקרטיה. אבל לא צריך להוסיף על כך הסטת משאבים ביטחוניים של צה"ל והשב"כ ממשימותיהם שלהם אל אלו של המשטרה, ובוודאי שלא צריך להחמיר עוד יותר את הפגיעה בדמוקרטיה על-ידי משלוח חיילים לרחובות וסוכנים לבתים. על הממשלה לחזור בה מהחלטה פסולה וחמורה זו, ואם לא - אין מנוס מהתערבות של בית המשפט העליון.

תאריך:  03/10/2021   |   עודכן:  03/10/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צה"ל והשב"כ בערים? לא אתי ולא חוקי
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
שיפסיקו לבלבל את המוח
יש  |  3/10/21 18:18
2
מה הבעיה?
פשוט פשוט פשוט   |  3/10/21 18:35
 
- הממשלה אישרה, מצויין! טוב עשתה
מ. עמיר  |  3/10/21 20:27
3
איתמר - יש לך הצעה טובה יותר?
רואה נכוחה  |  3/10/21 19:18
4
אז מי הוא האויב?
באום  |  3/10/21 20:27
5
איתמר, תמיד היית אידיוט
מצער מאוד  |  3/10/21 20:30
6
ובנוסף
באום  |  3/10/21 20:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
להלן מידע על זכויות נוסעים עם מוגבלות להתאמות נגישות באוטובוסים עירוניים ובין-עירוניים, במוניות, וברכבת ארצית
ד"ר אריאל היימן
הפגיעה מרעידת אדמה בישראל תהיה קטלנית מאוד וקשה במיוחד, והיא תעמיד במבחן את החוסן הלאומי של המדינה    ניתן לצמצם את הנזקים, אך ישראל אינה עושה די הצורך כדי להתכונן לרעידת אדמה ולטיפול בה    חובה להקדיש לכך את משאבי תשומת הלב והכסף הדרושים
פרופ' אפרים ענבר, עומר דוסטורי
ויתור על התנגדות ישראלית לחזרת ארצות הברית להסכם הגרעין - גם אם רק למראית עין, מתוך הכרה שלישראל אין יכולת אמיתית להשפיע על החלטת ארה"ב בסוגיה זו - מזיק לאינטרסים הביטחוניים של ישראל    עדיין לא מאוחר מדי לחזור למדיניות השוללת את שיבת ארה"ב להסכם הגרעין
איתמר לוין
נפתלי בנט צדק בעיקרון, גם אם שגה בניסוח ובעיתוי    החלטה מוטעית בבית הדין לעבודה עלולה לפגוע במאבק בקורונה    הליברליזם שם דגש מוגזם על זכויות הפרט ובכך פוגע בכלל    המסר של מגילת קהלת עיצב את היהדות    אפשר ליישב את דעות המדע והיהדות על בריאת העולם    ולסיום: בדיחה ישנה ובעלת משמעות אקטואלית
איתמר לוין
המטרה של ההגנה נותרה בעינה: להראות שישועה התערב בצורה נרחבת בסיקור של פוליטיקאים ואנשי עסקים רבים    התביעה טוענת שיש הבדלים מהותיים בין ההתערבויות הללו לבין אלו שנוגעות לנתניהו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il