X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
המצב הכלכלי הקשה, במיוחד מאז הטלתם מחדש של העיצומים האמריקניים, והתנפצות התקוות להרחבת החירויות האזרחיות מובילים רבבות אירנים להגר – גם באופן בלתי חוקי התסכול עשוי לחדש את המחאה נגד המשטר – אם כי התגברות ההגירה עלולה להצביע דווקא על יאוש וחיפוש דרכים אחרות להתמודד עם המציאות
▪  ▪  ▪
עשרות אחוזי אבטלה בקרב הצעירים [צילום: איברהים נוזורי, AP]

לאחרונה נשמעות באירן אזהרות מפני התגברות ההגירה של אזרחים אירניים לחו"ל. בראשית יולי 2021 הציג בהראם סלואתי, מנהל מרכז ההגירה של אירן, נתונים המצביעים על עלייה במספר האזרחים שהביעו כוונה להגר לחו"ל. מנהל מרכז המידע, שפועל במסגרת אוניברסיטת שריף לטכנולוגיה בטהרן, אמר בראיון לעיתון "המשהרי", כי מאז התפרצות הקורונה ניכרת ירידה במספר המהגרים האירנים לצורכי לימודים או עבודה בשל מגבלות הקורונה וסגירת הגבולות. עם זאת, חלה עלייה במספר מבקשי המקלט האירנים, שעוזבים דרך טורקיה למדינות אירופה באופן בלתי-חוקי ובלתי-רשמי ומבקשים מעמד של פליטים.
מנתוני המרכז עולה, כי מספר המהגרים האירנים שעזבו לטורקיה (רובם בדרך לאירופה), עלה מ-15,500 בשנת 2016 ל-42,000 בשנת 2019. על-פי נתוני מרכז "נילנאם", המספק שירותים לאירנים המבקשים להגר לחו"ל, נוספו 500,000 מהגרים בשנים 2020-2010. מחקרים שנערכו לאחרונה על-ידי מרכז ההגירה מצביעים על מספר גדל והולך של אזרחים, שאינם מסתפקים בהבעת רצון כללי לעזוב את אירן אלא מדווחים על החלטתם לממש את רצונם. סלואתי הזהיר, כי מגמה זו עלולה לבוא לידי ביטוי בגל הגירה משמעותי לאחר שיוסרו מגבלות הקורונה.
באירן מתנהל מזה שנים שיח ציבורי ער סביב תופעת ההגירה, ובמיוחד משבר בריחת המוחות הנתפס כאתגר משמעותי שהשלכותיו על המשק האירני חמורות. הקשיים הכלכליים המחריפים, ובעיקר משבר האבטלה, בשילוב מגמות המודרניזציה, ההגבלות על חופש הפרט וחוסר היציבות הפוליטית והחברתית, מגבילים את האפשרויות לפיתוח עצמי ולשגשוג עבור צעירים רבים בעלי כישורים והשכלה גבוהים ונחשבים גורמים מרכזיים המעודדים הגירה.
קצב הריבוי הגבוה בשנות ה-80 והמיתון הכלכלי הובילו לפער גדל והולך ביכולתו של המשק האירני לספק מענה למספר הצעירים המיועדים להיכנס לשוק העבודה מדי שנה. על-פי נתוני המרכז האירני לסטטיסטיקה, הגיע שיעור האבטלה בשנת 2020-2019 ל-26% בקרב צעירים בגילים 24-15 ול-17.9% בקרב בני 35-18. אבטלת הצעירים משפיעה בעיקר על צעירים משכילים, משום שקצב צמיחתם של המוסדות להשכלה גבוהה אינו תואם את צרכי המשק ואת יכולתה של הממשלה לייצר מקומות עבודה חדשים. במאי 2020 עדכן שר העבודה והשירותים החברתיים, עלי רביעי, כי 40% מבוגרי האוניברסיטאות באירן מובטלים, והזהיר, כי שיעור זה צפוי לעלות אף יותר.

הקורונה מובילה להגירת רופאים ואחיות
4 מיליון אירנים - מחוץ למולדתם [צילום: איברהים נוזורי, AP]

ב-2014 הצהיר שר המדע והטכנולוגיה, רזא פרג'י דאנא, כי 150,000 מומחים אירנים מהגרים לחו"ל מדי שנה. הוא אמר כי העובדה שרבים מהסטודנטים היוצאים לחו"ל לצרכי לימודים אינם חוזרים לארצם בהעדר תנאים מספקים, מסבה למדינה הפסדים כלכליים ניכרים. גם אם קיימת הפרזה במספר המהגרים שנקב השר, הרי שאין ספק בנוגע לחומרת התופעה ולהשלכותיה.
על-פי נתונים שפרסמה בראשית 2021 "המועצה העליונה לענייני אירנים המתגוררים מחוץ לאירן", יותר מ-4 מיליון אירנים מתגוררים מחוץ לארצם. 47% מהם היגרו לאמריקה (רובם המכריע לארה"ב ולקנדה), 29% לאירופה (בעיקר לבריטניה, לגרמניה, לשבדיה ולצרפת), 14% למדינות ערב ולאפריקה (רובם לאיחוד האמירויות ולעירק) ו-10% לאסיה ולאוקיאניה (בעיקר לטורקיה, לאוסטרליה ולמלזיה). הגם שאין מדובר בתופעה חדשה, נראה, כי היא מתגברת ומתרחבת גם למגזרים חברתיים נוספים. מרכז "נילגאם" הצביע בספטמבר 2021 על כך שההגירה התרחבה בשנים האחרונות לכל השכבות החברתיות ואינה מוגבלת עוד לבעלי אמצעים כלכליים או למומחים מקצועיים בלבד.
על-רקע משבר הקורונה, הזהירו בכירים במערכת הבריאות האירנית מפני התגברות גל ההגירה גם בקרב רופאים ואחיות. יו"ר המועצה הרפואית של אירן, מוחמד-רזא זפרקנדי, אמר בראיון ליומון הרפורמיסטי "שרק" באוגוסט 2021, כי בשנה האחרונה חלה עלייה משמעותית במספר הרופאים המבקשים להגר לחו"ל מסיבות תעסוקתיות, כלכליות וחברתיות. הוא ציין, כי בשנה האחרונה לבדה התקבלו במועצה למעלה מ-3,000 בקשות של רופאים להגר לחו"ל.
במקביל עדכן חבר המועצה העליונה של ארגון האחים והאחיות האירני, יוסף רחימי, כי מספר הבקשות להגירה שהתקבלו במועצה גדל מ-300-200 בשנה ל-1,500. בראשית ספטמבר הזהיר ד"ר עלי ג'עפריאן, מנתח ומרצה באוניברסיטה למדעי הרפואה בטהרן, כי הרצון להגר הפך ל"צונאמי" המקיף הן סטודנטים צעירים והן פרופסורים באוניברסיטאות. הוא כתב בחשבון הטוויטר שלו, כי על השלטונות להתעורר, להבין את הסיבות למצב ולפעול לתיקונו בטרם יהיה מאוחר מדי.

מוכרים רכוש וקונים כרטיסי טיסה
חשש מהחרפת הדיכוי תחת ראיסי [צילום: מן הטלוויזיה]

לאזהרות בנוגע להתגברות ההגירה הצטרפו פעילים פוליטיים ואמצעי תקשורת. בסוף יולי 2021 פרסם העיתונאי והפעיל הרפורמיסטי, עבאס עבדי, מכתב פומבי לנשיא החדש, אבראהים ראיסי, בו הזהיר מפני הצעת חוק, שנדונה בחודשים האחרונים בפרלמנט האירני (מג'לס) ונועדה להחמיר את המגבלות המוטלות על שימוש ברשתות חברתיות. עבדי טען, כי הטלת מגבלות נוספות עלולה לא רק להביא לחידוש המחאה העממית, אלא גם להגברת ההגירה בשל אובדן התקווה והאמון הציבורי בשלטונות. כחיזוק לטענתו התייחס עבדי לנתונים המצביעים על כך שלאחר ההצבעה הראשונית במג'לס על הצעת החוק, נרשמה עלייה של מאות אחוזים במספר החיפושים האירניים בגוגל הקשורים להגירה. הגירת אזרחים - ובמיוחד יזמים, רופאים וצעירים יצירתיים – מסכנת, לדבריו, את המדינה אף יותר ממחאות ברחובות, משום שמשמעותה היא אובדן הון אנושי וכספי רב.
האתר "עסר-י אירן" התייחס אף הוא להתגברות תופעת ההגירה. במאמר שהתפרסם ב-7 בספטמבר נכתב, כי רבים מאלה שהחליטו להגר אוהבים את ארצם ואינם מעוניינים לעזוב את משפחותיהם, אך נאלצים לעשות זאת בחיפושם אחר חיים רגועים וטובים יותר. ההגירה הפכה לדאגה רצינית בקרב אזרחים רבים, במיוחד בקרב ילידי שנות ה-80 וה-90 שאיבדו כל תקווה ביחס לעתיד. צעירים אלה השקיעו זמן ומאמץ רב בלימודים בתקווה להשיג מעמד חברתי ראוי ורווחה יחסית. הם לא התכוונו להגר אלא לשרת את מולדתם, אך בתום לימודיהם מצאו את עצמם מועסקים במשרדים ממשלתיים בשכר נמוך וזוכים ליחס משפיל מצד מנהליהם. במציאות קשה זו, אפילו משפחותיהם, שהתנגדו בעבר להגירת ילדיהם וניסו לשכנעם שלא לעזוב, מוכנות כיום למכור את רכושן כדי לקנות להם כרטיס טיסה.
הדיון הגובר בתופעת ההגירה מספק עדות נוספת לתחושת הייאוש המחריפה בקרב הציבור האירני, ובמיוחד הדור הצעיר. בחירתו של הנשיא חסן רוחאני ב-2013 עוררה תקוות לשינוי על-רקע הבטחותיו לשיפור המצב הכלכלי ולהרחבת החירויות האזרחיות. הציפיות לשיפור המצב התחזקו בעקבות הסכם הגרעין בקיץ 2015. אלא שפרישת ארה"ב מהסכם הגרעין במאי 2018, חידוש העיצומים נגד אירן, החרפת המשבר הכלכלי והאכזבה מכשלונו של רוחאני לממש את הבטחותיו, הובילו לתחושה גוברת של יאוש. הייאוש והתסכול החריפו אף יותר בעקבות משבר הקורונה והשתלטות השמרנים על המוסדות הפוליטיים בבחירות הפרלמנטריות בפברואר 2020 ובבחירות לנשיאות ביוני 2021, שהביאו לבחירתו של ראיסי הרדיקלי, והגבירו את החשש מפני החרפת הדיכוי הפוליטי והאזרחי תחת הממשל החדש.
עוצמת הייאוש ניכרה היטב הן בגלי המחאה שפקדו את אירן מסוף 2017, והן בשיעורי ההצבעה הנמוכים במיוחד במערכות הבחירות למג'לס ולנשיאות. תחושת התסכול עשויה לספק כר פורה לחידוש המחאה העממית בעתיד. עם זאת, העלייה המסתמנת ברצון להגר מאירן עשויה להצביע על כך שהייאוש הציבורי ואובדן התקווה ביכולת לחולל שינוי משמעותי, אינם מובילים בהכרח להתגברות המחאה, אלא דווקא לאימוץ דרכים אחרות להתמודד עם המציאות, לרבות הגירה, אדישות פוליטית, נטייה גוברת לבורחנות (אסקפיזם) ותופעות חברתיות קשות, כגון התאבדויות והתמכרות לסמים. תופעות אלה עלולות דווקא לעכב שינויים פוליטיים, לפחות בטווח הקצר, במיוחד לנוכח עוצמת המשטר, יכולתו לדכא איומים פוטנציאליים על יציבותו וחולשות תנועת המחאה, שאינה מצליחה לעת עתה לייצר בקיעים במנגנוני הדיכוי של המשטר ולחולל שינויים משמעותיים.

הכותב הוא חוקר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  09/10/2021   |   עודכן:  09/10/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יותר אירנים מתייאשים ועוזבים את ארצם
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
יוני בן-מנחם
סיכול התוכנית האירנית לפגוע באנשי עסקים ישראלים בקפריסין היא הצלחה נוספת של המוסד הישראלי בסיכול פעילות הטרור האירני בחו"ל    ההערכה של גורמי הביטחון בישראל היא שהמנהיג העליון עלי ח'מינאי נחוש לנקום את מותם של הגנרל קאסם סולימאני ושל מדען הגרעין מוחסן פח'רי זאדה
עידן יוסף
דווקא שר החוץ לפיד עודכן בתוכנית של בנט לחשוף את המבצע בכנסת    בנט שוחח עם שרים כדי להרגיע את הרוחות    שר הביטחון קיים פגישת עבודה שגרתית עם רה"מ למרות מה שאירע
איציק וולף
ראש המטה הכללי הצהיר בטקס חילופי ראש אגף המודיעין כי יהיו אשר יהיו היכולות האירניות - חובת צה"ל להעמיד נגדן מענה צבאי אפקטיבי, ובזמן    אלוף אהרן חליוה מחליף את אלוף תמיר הימן
עידן יוסף
לוחמי המוסד יצאו בחודש שעבר למבצע כדי לאתר מידע על מקום הימצאו    ראש הממשלה בכנסת: "עשינו עוד מאמץ בדרך להבנה מה עלה בגורלו של רון ארד"    אירן בתגובה להאשמות על ניסיון החיסול בקפריסין: "חסרות בסיס"
פרופ' אפרים ענבר, עומר דוסטורי
ויתור על התנגדות ישראלית לחזרת ארצות הברית להסכם הגרעין - גם אם רק למראית עין, מתוך הכרה שלישראל אין יכולת אמיתית להשפיע על החלטת ארה"ב בסוגיה זו - מזיק לאינטרסים הביטחוניים של ישראל    עדיין לא מאוחר מדי לחזור למדיניות השוללת את שיבת ארה"ב להסכם הגרעין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il