X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
11.9 מיליון "מסמכי פנדורה" חושפים:

35 שליטים מחזיקים נכסים במקלטי מס

המלך עבדאללה רכש נכסים יוקרתיים ב-106 מיליון דולר בפלורידה, וושינגטון ולונדון ראש ממשלת האמירויות הוא הבעלים של שלוש חברות באיי הבתולה הבריטיים נשיא אוקראינה מחזיק במניות בחברה באיי הבתולה, המחזיקה במניות בחברות להפקת סרטים והפצתם הפרסום צפוי לתת רוח גבית למאמציה של ארה"ב להטיל מס גלובלי מינימלי גם על מקלטי המס
▪  ▪  ▪
עבדאללה. מתחם יוקרתי במאליבו [צילום: ראאד אדייל, AP]

שורה של מנהיגים ברחבי העולם מחזיקים נכסים במקלטי מס, לעיתים בהיקף של עשרות ואף מאות מיליוני דולרים. כך מגלים 11.9 מיליון מסמכים שדלפו לקונסורציום הבינלאומי של עיתונאים חוקרים (ICIJ) המפרסם אותם (יום א', 3.10.21) בשיתוף עם עיתונים בינלאומיים מובילים. הבולטים שבהם: עבדאללה מלך ירדו וסווטלנה קריבוניך, שככל הידוע היא אם בתו מחוץ לנישואין של הנשיא ולדימיר פוטין.
המסמכים, המכונים "מסמכי פנדורה", מלמדים על הדרך בה בכירים בתחומי הפוליטיקה והעסקים מסתירים את רכושם מפני הציבור ורשויות המס במדינותיהם. במדינות רבות, כולל ישראל, עצם האחזקה של נכסים בחו"ל - כולל במקלטי מס - היא חוקית, כל עוד נמסר דיווח כנדרש עליהם לרשויות המס. אולם, עצם העברת הנכסים למקלטים אלו מאפשרת לבעליהם להתחמק מתשלום מס במדינותיהם. הדבר צורם במיוחד כאשר מדובר בשליטים, האמורים לשים בראש מעייניהם את טובת ארצותיהם.
המדינות העשירות, בראשותה של ארה"ב, פועלות בחודשים האחרונים להטלת מס גלובלי מינימלי של 15%, אשר יחול גם על מקלטי המס. המטרה היא לצמצם את תופעת הרישום של פעילות ונכסים במדינות אלו, בעיקר בידי חברות הענק הרב-לאומיות ובראשן חברות ההיי-טק, ולהוביל אותן לשלם מיסי אמת במדינות בהן היא פועלות בפועל. הפרסום הנוכחי יעניק רוח גבית למאמצים אלו, האמורים להגיע לשיאם בשתי ועידות פסגה של המדינות העשירות בחודשיים הקרובים.
בסך-הכל מגלים המסמכים את האחזקות במקלטי מס של 35 שליטים בהווה ובעבר. הבולטים שבהם:
  • המלך עבדאללה, הנמצא בשלטון מאז 1999, רכש נכסי יוקרה ב-106 מיליון דולר בעיר מאליבו שבפלורידה, בעיר וושינגטון ובלונדון. 70 מיליון דולר הוצאו על שלושה בתים הצופים על האוקיינוס האטלנטי, היוצרים את אחד המתחמים הגדולים במאליבו.
  • מוחמד בן רשיד אל-מקטום, שליט דובאי וראש הממשלה של איחוד האמירויות, שהוא אחד האישים הפוליטיים הבולטים ביותר כיום במזרח התיכון מאז נכנס לתפקידיו הנוכחיים ב-2006. הוא הבעלים של שלוש חברות הרשומות באיי הבתולה הבריטיים דרך חברה מן האמירויות, הנשלטת חלקית בידי חברת ההשקעות שבבעלותו.
  • נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, מחזיק במניות בחברה הרשומה באיי הבתולה הבריטיים, אשר מצידה שותפה בחברות להפקת סרטים ולהפצתם. חודש לפני שנבחר לנשיא בשנת 2019, העביר זלנסקי - שהיה עד אז קומיקאי בעיקר בטלוויזיה - את מניותיו לידידו ושותפו סרגיי שֶפיר.
  • ראש ממשלת צ'כיה, אנדריי באביס, הוא מיליארדר שבבעלותו תאגיד החקלאות אגרופרט. הוא היה שר האוצר וב-2017 נבחר לראשות הממשלה על בסיס מצע פופוליסטי. בשנת 2009 שילם באביס בחשאי 22 מיליון אירו תמורת טירה בצרפת; את הכסף העביר דרך חברות קש באיי הבתולה הבריטיים ובוושינגטון ודרך חברת נדל"ן במונקו.
  • נשיא מונטנגרו, מילו ג'וקנוביץ', שולט בחיים הפוליטיים במדינה מזה 30 שנה. לתפקידו הנוכחי נבחר בשנת 2018. שש שנים קודם לכן סייעה לו חברה שווייצרית להקים שתי נאמנויות באיי הבתולה הבריטיים. לדבריו, הוא הקים אותן כאשר לא היה בתפקיד ציבורי ועסק בענייניו הפרטיים.
  • נשיא צ'ילה, סבסטיאן פינרה, המכהן בתפקידו מאז 2010, הקים שתי חברות באיי הבתולה הבריטיים. הוא ומשפחתו גם מחזיקים בשליש מן המניות בחברה כרייה, והשתמשו בחברת קש כדי למכור את מניותיהם לאחד מידידיו.
  • נשיא קניה, אוהורו קניאטה, מכהן בתפקידו מאז 2013 והוא בן לאחת המשפחות החזקות ביותר באפריקה. אמו ואֶחיו הקימו לפחות שש חברות וקרנות במקלטי מס כדי לנהל את עסקיהם, ואחזקותיהם מסתכמות ב-30 מיליון דולר.
  • נשיא הרפובליקה הדומיניקנית, לואיס אבינאדר, אשר נבחר לתפקידו בשנה שעברה. הוא שותף בבעלות על חברה הרשומה בפנמה עם כמה מבני משפחתו. לאחר שנכנס לתפקידו, הודיע אבינאדר שהעביר לנאמנות חברה זו ועוד שבע חברות הרשומות במקלטי מס. לדבריו, החברות נרשמו בחו"ל משום שבמדינתו לא היו עד לאחרונה חוקי חברות המאפשרים לחברות מקומיות לפעול מחוצה לגבולותיה.
  • ראש ממשלת חוף השנהב, פטריק אצ'י, המועמד לרשת את הנשיא אלסאנה אואטרה. בשנת 1998, לפני שנבחר לפרלמנט, הפך אצ'י לבעלים של חברת הרשומה באיי הבהאמה, והוא מחזיק בה עד היום באמצעות נאמנות.

תאריך:  03/10/21   |   עודכן:  03/10/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
35 שליטים מחזיקים נכסים במקלטי מס
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
בוב וודוורד ורוברט קוסטה חשפו מזכר שכתב אחד מעורכי דינו של טראמפ, ובו תוכנית ברורה להפיכה שתותיר את טראמפ בבית הלבן. מדוע הוא לא עורר סערה?
איתמר לוין
אקונומיסט מתאר את התחרות המתרחבת בין שני ענקי הרכב בתחום המכוניות החשמליות: מי משקיע יותר, למי יש יתרון טכנולוגי, מי ימכור קודם, מי יציע טווח ארוך יותר
איתמר לוין
נאלץ לעכב את ההצבעה על השקעת טריליון דולר בתשתיות, עד להשגת הסכם בתוך הסיעה הדמוקרטית על תוכניתו להזרים 3.5 טריליון דולר במשך עשר שנים לתוכניות רווחה ולהתמודדות עם שינויי האקלים
איתמר לוין
הצפון מצוי במשבר קשה בשל הקורונה, אשר גרמה גם למחסור קשה במזון    במאמר ב-Foreign Affairs קורא צ'ה לממשל ביידן שלא להמתין למשבר הבא, אשר ייווצר בשל פרובוקציה כזו או אחרת של קים, אלא להקדים ולעלות על המסלול הדיפלומטי באמצעות שיגור חיסונים ומזון למדינתו
איתמר לוין
הצירים מן השמאל מנעו את אישור התוכנית להשקעת טריליון דולר בתשתיות, ולא ברור האם ומתי תושג הסכמה שתאפשר את מימושם של צעדים מרכזיים בסדר היום הכלכלי של הנשיא    הסכנה להשבתת הממשל נדחתה בחודשיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il