X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בבוקרו של 6 באוקטובר 1973 שקלה ממשלת ישראל להדליף לסוכנויות הידיעות את עיקרי הדברים שמסר המקור המצרי לראש המוסד דאז, צבי זמיר, על כוונת המצרים והסורים לפתוח במתקפה יגאל אלון: בהמשך להצעה שהועלתה בדיון מקודם, להדליף עיקר הידיעות של האיש של צביקה... צריך להיות מוכנים עם החומר לסוכנויות לפני השעה 12:00. יהיה חבל אם גם נפרסם את הידיעות וגם לא נמנע מלחמה. צריך לפרסם מייד תגובתה המיידית של גולדה מאיר לאזעקה: "מרגיז אותי שהם הפתיעו אותנו"
▪  ▪  ▪
מרואן ויומנו של אלי מזרחי [צילום: raafat]

ממשלת ישראל שקלה להדליף לסוכנויות הידיעות את המידע על כוונת המצרים והסורים לפתוח במתקפה ביום כיפור 1973, שהעביר איש הקשר של ראש המוסד דאז, צבי זמיר. כך עולה ממסמכים שהותרו לפרסום ושפורסמו (יום ד', 6.10.21) על-ידי ארכיון המדינה לציון 48 שנים למלחמת יום הכיפורים.
בין המסמכים שפורסמו - גם יומנו של אלי מזרחי, שהיה ראש לשכת ראש הממשלה דאז, גולדה מאיר. יומנו של מזרחי מ-6 באוקטובר 1973 נפתח בתיאור הקראת המברק ששלח זמיר לאחר שנפגש באירופה עם איש הקשר המצרי שלו. פרטיו של איש הקשר מצונזרים ביומן שפורסם על-ידי ארכיון המדינה, אך בעבר כבר פורסם כי איש הקשר היה אשרף מרואן, חתנו של נשיא מצרים דאז, אנואר סאדאת.

"להיות מוכנים עם החומר לסוכנויות"

במהלך הישיבה שהתקיימה בבוקרו של יום הכיפורים, שעות ספורות לפני שנפתחה המלחמה, שקלו שרי הממשלה להדליף את הידיעה על הכוונות ההתקפיות המצריות לסוכנויות הידיעות, במטרה לשבש את התוכניות ולמנוע את המתקפה.
"בהמשך להצעה שהועלתה בדיון מקודם, להדליף עיקר הידיעות של האיש של צביקה... צריך להקדים מועד הפרסום", אמר סגן ראש הממשלה דאז, יגאל אלון. עוד העריך כי דחיית הפרסום של הידיעה עד לאחר השעה 12:00 בצהריים - המועד שבו הייתה אמורה הממשלה להתכנס, עלולה להיות מאוחרת מאוד. "צריך להיות מוכנים עם החומר לסוכנויות לפני השעה 12:00. יהיה חבל אם גם נפרסם את הידיעות וגם לא נמנע מלחמה. צריך לפרסם מייד", אמר.
ראש הממשלה, גולדה מאיר, השיבה לו שמה שהוחלט בינתיים הוא להודיע רק לאמריקנים. בפגישה שקיימה עם שגריר ארצות הברית בישראל דאז, קנת' קיטינג, הבהירה מאיר כי מדינת ישראל לא תפתח במלחמה. בתשובה לשאלתו של קיטינג אם ישראל תכה במצרים ובסורים עוד בטרם יתקפה השיבה מאיר באופן חד-משמעי שלא, "אם כי הדבר היה מקל עלינו מאוד", כלשונה. עוד ביקשה שהאמריקנים ידברו עם המצרים ועם הסובייטים, יתארו להם את המצב ויציינו שישראל אינה מעוניינת לתקוף, אך אם הם יתקפו - היא תגיב.

גולדה: מרגיז אותי שהם הפתיעו אותנו
[צילום: לע"מ]

המסמך של יומן ראש לשכת ראש הממשלה ממשיך גם לישיבת הממשלה שהתקיימה בצהריים ובתיאור האזעקה שנשמעה בשעה 14:00 בצהריים ביום כיפור 1973. תגובתה של ראש הממשלה, גולדה מאיר, היתה: "אז הם בכל זאת הפתיעו אותנו... מרגיז אותי שהם הפתיעו אותנו".
עוד ציינה באותה פגישה כי עד יממה לפני המלחמה הייתה ישראל בטוחה ש"התמונה הצבאית היא הגנתית ולא התקפית". "היום ברור לנו שזה לא כך", הבהירה. "גם אנחנו סברנו תחילה שהמצרים עורכים תמרונים. אך לפי המקורות המצריים בידינו - ברור שהפעם אין זה כך ושהם רוצים לבצע מתקפה ולצלוח את התעלה", אמרה.

תאריך:  06/10/2021   |   עודכן:  06/10/2021
+"נכתב בזמן ההתרחשויות הדרמטיות"
08:37 06/10/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

1,292 עמודים הכוללים תמלול של ישיבות הנהגת המדינה והתייעצויות מדיניות-ביטחוניות רגישות הותרו לפרסום  ▪  גנזת המדינה: "לראשונה זה 48 שנה ניתן לעקוב אחר הדינמיקה שהתרחשה בתוך הממשלה בנוגע למלחמת יום הכיפורים"

[צילום: לע"מ]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ישראל שקלה להדליף לעיתונות את המידע שמסר אשרף מרואן לצבי זמיר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
היומנים של דיין יותר מעניינים
הגלשנית  |  6/10/21 16:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת יום הכיפורים
מירב ארד
1,292 עמודים הכוללים תמלול של ישיבות הנהגת המדינה והתייעצויות מדיניות-ביטחוניות רגישות הותרו לפרסום    גנזת המדינה: "לראשונה זה 48 שנה ניתן לעקוב אחר הדינמיקה שהתרחשה בתוך הממשלה בנוגע למלחמת יום הכיפורים"
מרים לפיד
אורי מילשטיין
בניגוד למקובל על הכֹל, בחיל-האוויר הישראל מפיקים לקחים של טיסת המטס הבודד אך לא מפיקים לקחים של מערכות כלליות. מסקנה: מפקדי חיל-האוויר של צה"ל אינם מבינים מה זאת מלחמה
אביתר בן-צדף
ליום השנה למלחמת יום הכיפורים נשלפו ממחסן השלדים העבשים שני מיתוסים חסרי בסיס    השמאלנים מאשימים את ממשלת ישראל בקשיחות, שמנעה הסכם שלום    בתגובה פאבלובית, הם תמיד יאשימו את היהודים    מנגד טוענים, שזה היה ניצחון צבאי חסר תקדים    שני המיתוסים מעוותים את ההיסטוריה, ואינם מתייחסים ללקח החשוב, שקבע סנטיאנה: "מי שאינו לומד מן ההיסטוריה נידון לחזור עליה"
אורי מילשטיין
הלקח העיקרי של מלחמת יום הכיפורים הוא שהפכנו לצבא חד-ממדִי ואיבדנו את היכולת לנהל קרב משולב - אוויר, יבשה, לא רק במלחמת יום הכיפורים אלא גם במלחמות הבאות ובמבצעים מול עזה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il