השבוע שעבר היה מן הגרועים בתולדות פייסבוק. זה התחיל כאשר הרשת החברתית וכמה מיישומיה הושבתו למשך שש שעות, ונמשך עם עדותה בסנאט של העובדת לשעבר פרנסס הוגן שחשפה כיצד החברה מעודדת הפרעות אכילה ופוגעת בדמוקרטיה. יש התוהים האם העולם יהיה מקום טוב יותר, אם הזעם על פייסבוק לא יתפוגג – מציין אקונומיסט.
נכון לעכשיו, הפוליטיקאים כועסים אבל לא נראה שהם מסוגלים להסכים על הדרכים לפקח על פייסבוק. המשקיעים ממשיכים לרכוש את מניותיה, למרות הכותרות השליליות. אבל החברה אינה יכולה להיות מרוצה מכך; הנזק למוניטין שלה יצא משליטה. הדיווחים בתקשורת בשבוע שעבר הדגישו את הממצאים לפיהם אינסטגרם גורם לחמישית מבני הנוער בארה"ב להרגיש רע עם עצמם. פחות תשומת לב ניתנה לכך שיישומון התמונות גורם לשיעור כפול דווקא להרגיש טוב עם עצמם. אבל החברה לא ממש צודקת כאשר היא טוענת, שהתגובה ההיסטרית תוביל לכך שחברות יגיעו למסקנה שמוטב שלא לבצע כלל מחקרים כאלה.
תלונות אחרות הן למעשה ביקורת רוחבית על האינטרנט. השאלה כיצד לפקח על תוכן וירטואלי לילדים חורגות מעבר לגבולותיה של פייסבוק, כמו גם הדיון היכן עובר הגבול בין חופש הביטוי לבין הסתה. פייסבוק עצמה ביקשה שהקונגרס יעסוק בנושאים כמו גילאי מינימום ולא יותיר זאת לחברות. היא גם פעלה טוב יותר מחברות אחרות בנושא חופש הביטוי, כאשר הקימה מועצה מפקחת הקובעת בשקט כללים בנושאים החל משנאת נשים וכלה בדיס-אינפורמציה.
הטענה המזיקה ביותר נגד פייסבוק זכתה להכי מעט תשומת לב, סבור אקונומיסט. הוגן טענה, כי פייסבוק הסתירה צניחה במספר המשתמשים האמריקנים הצעירים. היא חשפה תחזיות פנימיות, לפיה ירידה זו עלולה להוביל בשנתיים הקרובות לאובדן 45% מן המשתמשים בארה"ב. המשקיעים מתמודדים מזה זמן רב עם מחסור במידע על פייסבוק; מידע מטעה עלול אף להוות עבירה פלילית (החברה מכחישה את הטענות).
האם כל זה משנה? מניית פייסבוק אומנם פיגרה אחרי כמה מענקי ההיי-טק, אבל בכל זאת עלתה ב-30% ב-12 החודשים האחרונים. פוליטיקאים מאיימים לפצל אותה, אבל חוק ההגבלים פגום. התביעה שהגיש נגדה הממשל מבוססת על תסכול יותר מאשר על חוקי התחרות. אבל ייתכן שלזעם תהיה משמעות. פייסבוק מתקרבת לנקודת אל-חזור מבחינת המוניטין שלה. אפילו כאשר היו לה הסברים סבירים לטענותיה של הוגן, הציבור לא רצה להקשיב.
פייסבוק מצויה בסכנה של הצטרפות לחברות בלתי אמינות, כמו חברות הסיגריות. אם זה יקרה, היא עלולה לאבד את עובדיה הצעירים והליברלים. אפילו אם הלקוחות היותר-ותיקים ישמרו לה אמונים, יש לה שאיפות גדולות יותר העלולות להיכשל אם דעת הציבור תמשיך להיות שלילית. מי ירצה את היקום הווירטואלי של פייסבוק? מי שירצה שירותי בריאות מחברת פיליפ מוריס. אם הטיעונים ההגיוניים שוב אינם מספיקים כדי לחלץ את פייסבוק, עליה לבחון טוב יותר את תדמיתה. מארק צוקרברג הגיב בצורה הגיונית על הזעם בשבוע שעבר, אבל נתקל בהתעלמות או בלגלוג ונראה יותר ויותר כמו נטל על החברה.