X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מחלקות הבריאות המדינתיות והמקומיות מצויות במשבר קשה, תוך שנבחרי ציבור פוגעים בסמכויותיהן, והיכולת שלהן להתמודד עם מגיפה עתידית תהיה גרועה מאשר עם הקורונה
▪  ▪  ▪
הכסף הופנה לבדיקות [צילום: ליזה רתקה, AP]

כאשר היא עוזבת את העבודה, ד"ר אליסון ברי בודקת במראה האחורית של מכוניתה האם מישהו עוקב אחריה. כאשר פרצה המגיפה, ברי הייתה רופאת משפחה אהודה והממונה על הבריאות במחוז חצי-האי אולימפיק במדינת וושינגטון, החזיקה במכוניתה ערכות בדיקה וחילקה מצרכים למבודדים. המחוז שלה הוא בין בעלי שיעור ההידבקות הנמוכים בארה"ב.
אבל כאשר זן הדלתא התפרץ, חייבה ברי לחבוש מסיכה ובספטמבר קבעה חובת התחסנות כתנאי לישיבה במסעדות. ואז היא הפכה לאויב. מישהו כתב ברשת שצריך לתקוף אותה ברגע בו רואים אותה. מישהו אחר הציג להחזיר את עונש התלייה בפומבי. המון נזעם התנפל על בית המשפט כאשר העניקה בו תדרוך על הקורונה, ומפגינים הופיעו מול הבית בו התגוררה בעבר.
מחלקות הבריאות ברמות המדינה והיישובים ברחבי ארה"ב סובלות לא רק מזעם הציבור, אלא גם מנטישת נרחבת של עובדים, תשישות, פיטורים, חוסר במימון ושחיקה מתמשכת ביכולתם לאכוף את הוראות הבריאות שהיו חיוניות לתגובתה הראשונית של ארה"ב למגיפה. מערכת הבריאות האמריקנית נפגעה בצורה קשה במיוחד, קובע ניו-יורק טיימס בכתבה נרחבת. עוד לפני המגיפה היא סבלה מחוסר מימון והזנחה, והזלזול בהם בזמן הקורונה גרמה נזק לעשרות השנים הבאות. התוצאה היא, שהמערכת תתמודד עם מגיפה עתידית גרוע יותר מאשר עם הקורונה.
500 בכירים עזבו ב-19 חודשים
"למדנו מן הקורונה את כל הלקחים השגויים", אומרת אדריאנה קסלוטי, מבכירי הארגון הארצי של פקידי בריאות מחוזיים ועירוניים, המייצג 3,000 מחלקות בריאות כאלה. הטיימס ראיין 140 פקידי בריאות מקומיים, מומחים לבריאות הציבור ומחוקקים, בחן חקיקה מדינתית חדשה, בחן מסמכים של ממשל מקומי ושלח שאלון לכל מחלקות הבריאות המחוזיות בארה"ב בנוגע למימון ארוך הטווח, האיוש, הסמכות ותמיכת הציבור; הוא קיבל תשובות מ-300 מהם.
סוכנויות בריאות הציבור מתמודדות עם עזיבת עובדים, שרבים מהם מותשים ובמורל נמוך, בין היתר בשל התקפות ואיומים. עשרות מחלקות דיווחו, כי לא רק שלא תוגברו – אלא אף איבדו עובדים. 130 מחלקות אומרות שאין להן די עובדים לעקוב אחרי חולי הקורונה, אחד הכלים החשובים ביותר למנוע את התפשטות הנגיף. 500 בכירים במחלקות עזבו את תפקידיהם ב-19 החודשים האחרונים.
מחוקקים אישרו 100 חוקים חדשים, ומאות נוספים נמצאים בבחינה, המגבילים את הסמכויות של מחלקות הבריאות המדינתיות והמקומיות. תהליך זה מעניק למושלים, למחוקקים ולראשי המחוזות יותר כוח לבטל כל החלטה של גורמי הבריאות, החל מחיסוני שפעת וכלה בבידודי חצבת.
חלקים נרחבים מן הציבור יוצאים נגד מחלקות הבריאות, והצביעו בעד נבחרי ציבור המבטיחים להרוס אותן. במדינת איידהו מונה בחודש שעבר כחבר במועצת הבריאות של מחוז בויז, רופא אשר הטיף לטיפולים בלתי מוסמכים בקורונה ואשר התייחס לחיסון כ"אונס במחט". אחד מהאחראים למינוי נימק: "שמענו מהבוחרים".
הממשל הפדרלי העמיד מיליארדי דולרים לבריאות הציבור, אבל רובם הופנו להתמודדות עם המגיפה במקום לשכור עובדים קבועים או לבנות מתקנים לטווח הארוך. רוב המחלקות שהשיבו לשאלון הטיימס ציינו, כי הן מודאגות מרמות המימון שלהן, אשר ברוב המקרים נותר ללא שינוי או אף הופחת לפני הקורונה. כ-40 מהן מסרו, כי תקציביהן כיום זהים או נמוכים מאשר בתחילת המגיפה.
עובדים פוטרו כאשר הכסף אזל
יש כבר סימנים לכך שהפגיעה במערכת עלולה להותיר השלכות מעבר למגיפה. למעלה מ-220 מחלקות אמרו שהן ויתרו זמנית או באופן קבוע על חלק ממשימותיהן, כדי להתמודד עם הקורונה. הדבר הוביל לעלייה בנטילת מנות יתר של סמים ובירידה בדיווחים על התעללות בילדים, ובחלק מן המקרים – עלייה במחלות מין.
כאמור, לאורך המגיפה הקציב הממשל הפדרלי עשרות מיליארדי דולרים כדי לקדם את הבדיקות, איתור הקשרים וההתחסנות. בחודש מאי הודיע ממשל ביידן שישקיע עוד 7.4 מיליארד דולר בגיוס ובהכשרה של עובדי בריאות הציבור. רבים מפקידי הבריאות תיארו את הכסף כחיוני לבנייה מהירה של צוותיהם אחרי שנים של קיצוצים, אך רבים מהעובדים החדשים הם זמניים ורוב הכסף הופנה לצרכים דחופים כמו בדיקות וחיסונים. בכמה מקרים אף פוטרו עובדים לאחר שהמענקים אזלו.
נקודה חשובה נוספת, מדגיש הטיימס, היא שהתוספת איננה קבועה ולא נכנסת לבסיס התקציב. רבים מפקידי הבריאות אמרו שהם ציפו שהתוספת תימשך שנתיים-שלוש, אך בפועל גורלה היה כמו התוספות שבאו אחרי 9/11 ואשר נעלמו כאשר השתנו סדרי העדיפות הפוליטיים. עשרות מבין המחלקות אומרות, כי כדי שיהיו מוכנות לעלייה נוספת בתחלואת הקורונה או למגיפות עתידיות, הן זקוקות לבסיס רחב יותר של עובדים מיומנים וקבועים. אלא שבפועל הן רכשו ציוד או שכרו עובדים זמניים, מתוך ידיעה שייאלצו להיפרד מהם כאשר הכסף ייגמר.

תאריך:  19/10/21   |   עודכן:  19/10/21
+זן קורונה שהגיע מאירופה באמצעות ילד אותר בנתב"ג
20:57 19/10/21  |  עידן יוסף

היום זוהה בישראל זן הקורונה AY4.2 שהתגלה במספר מדינות באירופה. הוא זוהה בילד בן 11 שחזר מחו"ל וזוהה כבר בנתב"ג, שהה בבידוד. לפי שעה לא התגלו מגעים נוספים מאומתים. החקירה האפידמיולוגית נמצאת בעיצומה.

+5,000 שקל קנס למעסיק שיפר את התו הירוק
20:03 19/10/21  |  עידן יוסף

ועדת החוקה מאשרת תקנות של הממשלה הקובעות קנס מנהלי של 5,000 שקל למעסיק שהפר את הוראות התו הירוק החל על עובדים במוסדות בריאות, רווחה ובמקומות הפועלים בתו ירוק בתחום הפנאי, וכן קובעות כי עובדים מנועי חיסון יוכלו להציג בדיקת PCR שבועית.
התיקונים הובאו לדרישת יו"ר הוועדה, שהתנגד לקביעת עבירה פלילית בלבד ועמד על כך שתיקבע לצדה עבירה מנהלית עם קנס; כמו-כן ביקש קריב להקל בדרישות החלות על מנועי חיסון.
עוד לפי התקנות: לעובדים הפלשתינים שחוסנו בחיסון "מודרנה" ועובדים בישראל במקומות עבודה אלו, יינתנו שבועיים להתארגנות, במסגרתם תהיה הכרה לצורך התו הירוק לעובדים אלו גם בבדיקות PCR הנעשות בשטחי הרש"פ.
תקנות התו הירוק ייכנסו לתוקפן הלילה בחצות, לאחר שהממשלה השתמשה בחריג הדחיפות המאפשר לה להכניסן לתוקף מיד, במקום לאחר 24 שעות מהנחתן על שולחן הוועדה.

+נחמן אש: נכון היה למנוע כניסת מחוסנים בחיסון הרוסי לארץ
19:23 19/10/21  |  עידן יוסף

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש בערוץ 12: "אם זה היה תלוי רק בי לא הייתי מאשר את החיסון הרוסי בכניסה לישראל - אבל הסביבה מורכבת, יש תיירים רוסים שרוצים להגיע לארץ, ויש את הפגישה של ראש הממשלה עם פוטין".

+נתוני הקורונה ברוסיה מפוברקים
18:13 19/10/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הממשלה מדווחת על 221,000 מתים עד אמצע אוקטובר; המומחים מעריכים שהמספר גדול פי שלושה - מדווח וושינגטון פוסט  ▪  מי שאומר את האמת, צפוי לנקמה מצד ממשלת פוטין

פינוי חולה קורונה במוסקבה [צילום: אלכסנדר זמיאלינצ'נקו, AP]
+הרפורמה בתקינת הייבוא נכשלה
15:55 19/10/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

שלוש שנים לאחר הפתיחה לתחרות של שוק בדיקת עמידתו של הייבוא בתקנים, 99% מהבדיקות עודן מבוצעות בידי מכון התקנים

ממשיך להיות מונופול

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
איציק וולף
המתווה יורחב מיום ראשון הקרוב, 24 באוקטובר 2021    עוד הוחלט כי לערים הכתומות והאדומות יגובש מתווה נפרד על-ידי משרדי הבריאות והחינוך וכי המתווה לערים הללו יוצג בהקדם
איתמר לוין
היציאה מן הקורונה יוצרת מצב כלכלי יוצא דופן - מנתח אקונומיסט    הדרך העיקרית להפחית את עליית השכר, הגוררת איתה עליית מחירים, היא להגביר את היצע הידיים העובדות
מירב ארד
החיסון שאושר לשימוש בישראל הינו חיסון בשם Vaxzervia, והוא ניתן כבר בקנדה, בריטניה ובאוסטרליה    הזכאים לקבלת חיסון של אסטרהזניקה הם בני 18 ומעלה המוגדרים כמנועי חיסון.
איציק וולף
בכירי משרד הבריאות התחסנו היום נגד נגיף השפעת וקראו לציבור להתחסן נגד שפעת במקביל לחיסונים נגד קורונה    החיסונים כנגד שפעת מצויים בקופות החולים וניתנים על-ידי כל קופה למבוטחיה עד תום המלאי
איציק וולף
פרופ' סלמאן זרקא קורא לזהירות בהסרת הגבלות הקורונה    "מוקדם לסכם את גל התחלואה הרביעי"    הבוקר חלה לראשונה חובת סריקת הברקוד של התו הירוק כתנאי כניסה לבית עסק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il