X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
השגרירה לשעבר באו"ם מאשימה את ממשל ביידן בהעלמת עין מהסחר בין אירן לסין, וקוראת לקונגרס לפעול – וגם לממשל להטיל עיצומים על המיכליות והמעורבים בהובלת הנפט
▪  ▪  ▪
מיכלית אירנית עוגנת בוונצואלה [צילום: חואן הרננדז, AP]

הנה חידה: לאירן אין גישה למערכת הבנקאות העולמית. היא אינה יכולה לעשות עסקים עם חברות המעוניינות בגישה לשוק האמריקני. רוב נכסיה מוקפאים. אז כיצד ממשיך לזרום כסף מהממשל האירני למימון ארגוני טרור במזרח התיכון? התשובה, יותר ויותר: סין. והנשיא ג'ו ביידן אינו עושה דבר בעוד סין קונה מיליוני חביות נפט מאירן – טוענת ניקי היילי, שגרירת ארה"ב באו"ם בימי ממשל טראמפ, במאמר בוושינגטון פוסט.
בחודש שעבר אמר פקיד אמריקני, כי הממשל עוסק בכך בצורה דיפלומטית, משום שזוהי גישה יעילה יותר. בפועל, אומרת היילי, סין מייבאת מאירן מאות אלפי חביות נפט ביום. כל חבית כזו מהווה הפרה של העיצומים הבינלאומיים שהטילה ארה"ב כדי למנוע כספים מהטרור והגרעין האירניים. אבל ממשל ביידן מאפשר לחברות סיניות לעשות באין מפריע עסקים עם האייתולות.
מדוע? היילי מציעה שתי תשובות. הנשיא ג'ו ביידן אמר לגבי אירן, כי דו-שיח ודיפלומטיה הם המפתח להתקדמות, במיוחד לחידוש הסכם הגרעין. ואילו לגבי סין, מדיניותו היא בלתי עקבית ונראה שהוא מהסס לנקוט צעדים נגדה כדי שלא לפגוע באפשרות להגיע איתה להסכם בנושא האקלים. נשיא סין, שי ג'ינפינג, יודע שתמיכה בטהרן טובה לבייג'ינג ורעה לוושינגטון. אירן היא חלק חשוב מיוזמת החגורה והכביש הסינית. אין מצב בו מעורבות מוגברת של סין במזרח התיכון הופכת את ארה"ב לבטוחה יותר.
שותפות הדוקה יותר עם סין קריטית לאינטרסים שלה בתחום האנרגיה. באמצעות "ארמדת צללים", יכולה אירן להפר כרצונה את העיצומים. על-פי הערכות, היא מייצאת 558,000 חביות ליום ותעלה בשנה הבאה ל-608,000. היא יושבת על כמה מעתודות הנפט והגז הטבעי הגדולות בעולם. סין רוצה גישה למאגרי ענק אלו, ואם אפשר להשיג זאת תוך סיוע לאויבת של ארה"ב – מה טוב. בשנה שעברה חתמו שתי המדינות על שותפות אסטרטגית, במסגרתה תשקיע סין באירן 400 מיליארד דולר במשך 25 שנה, ובתמורה תקבל נפט בהנחה ותעמיק את מעורבותה בנמלים, במסילות הרכבת, בטלקומוניקציה ובמגזרים אחרים של המשק האירני.
כל אלו אינם מבשרים טוב לארה"ב, ואם ביידן אינו גובה מחיר מסין או מאירן – על הקונגרס לעשות זאת, מציעה היילי. הקונגרס יכול להטיל עיצומים על הבנקים הסינים העובדים עם הבנק המרכזי של אירן. המחוקקים יכולים להטיל עיצומים על ישויות סיניות המאחסנות נפט אירני או מסייעות לפעילות המיכליות המובילות אותו. עיצומים דומים הוטלו על קוריאה הצפונית ובהצלחה רבה.
אבל יכולתו של הקונגרס מוגבלת. במקום לסמוך בצורה מטופשת על דיפלומטיה, ממשל ביידן צריך להקשות על הנפט האירני לצאת בדרכו לסין. וזה אומר: להורות למשרד האוצר להטיל עיצומים על המיכליות ועל גורמי האיחסון, הנמלים, סוכני הייצוא וכל האחרים המעורבים בהובלת הנפט. עיצומים כאלה עובדים: בנובמבר 2018 הטילה ארה"ב עיצומים על 90 מיכליות אירניות וייצוא הנפט שלה צנח בחדות. לפני העיצומים הובילו מיכליות אלו 188 מיליון חביות בשנה; ב-2019 השיעור ירד בחצי, וב-2020 – בשני שלישים. ייצוא הנפט שב ועלה רק מאז שביידן נכנס לתפקידו וחידש את השיחות עם אירן. כיום אירן משתמשת במיכליות המניפות דגלים זרים – פרצה אותה חובה לסתום.
הסטטוס-קוו הוא בלתי יציב, מזהירה היילי. אירן מנצחת. סין הקומוניסטית מנצחת. ארגוני טרור במזרח התיכון ומחוצה לו מנצחים. הנשיא אולי מעדיף מו"מ, אבל השיטה הזו הועילה רק לשוחרי רעתה של ארה"ב. הביטחון הלאומי אינו נתון למו"מ.

תאריך:  22/10/21   |   עודכן:  22/10/21
+ישראל מתקשה בעצירת הגרעין האירני
12:17 22/10/21  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה

אירן בדרך להפוך ל"מדינת סף" גרעינית ומצליחה לשטות במעצמות בכל הקשור לחזרה להסכם הגרעין  ▪  ישראל איבדה מנופי לחץ ו"יישרה קו" עם ממשל ביידן, היא כובלת את ידיה ועלולה להפסיד מכל הכיוונים

נשיא אירן, איברהים ראיסי. בדרך להיות מדינת סף גרעינית [צילום: וחיד סאלמי, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לחסום את ייצוא הנפט מאירן
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מעניין
פלג א  |  22/10/21 19:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
איציק וולף
יוסי כהן אמר בפורום העסקים ישראל-אבו דאבי כי שאירן ממשיכה כל העת לפתח את פעילות הטרור שלה לא רק דרך חיזבאללה, החמאס והג'יהאד האיסלאמי אלא גם דרך מדינות אחרות    על החיים אחרי הפרישה מראשות המוסד: לא רודף אחרי אנשים רעים וטרוריסטים, הבעיה האירנית כבר לא מטרידה אותי יותר. כיום אני בעסקים ואני לא חושב על להיכנס לפוליטיקה
איציק וולף
שר החוץ התייחס לאיום האירני במסיבת עיתונאים משותפת שערך עם מזכיר המדינה האמריקני ועם שר החוץ האמירתי    הצהיר: "אם הדיפלומטיה תיכשל, תהיינה אופציות אחרות על השולחן. לפעמים העולם צריך להראות את כוחו כדי למנוע מאירן להפוך לגרעינית"
יוני בן-מנחם
מתיחות בגבול אירן עם אזרבייג'ן על-רקע הנוכחות של ישראלים באזרבייג'ן, אירן ערכה תמרונים צבאיים באזור הגבול כדי להדגיש את מורת רוחה מהמצב. אירן חוששת כי ישראל מתכננת פעולות ריגול נגדה ותקיפת מתקני הגרעין משטח איזרביג'אן בטווח הזמן הקרוב
מירב ארד
סתר את הדיווחים ואמר: "זה בזכות מאמץ גדול שעשינו"    על האפשרות שיצטרף לפוליטיקה אמר: "אני לא פוליטיקאי, אני איש עסקים"
רז צימט
המצב הכלכלי הקשה, במיוחד מאז הטלתם מחדש של העיצומים האמריקניים, והתנפצות התקוות להרחבת החירויות האזרחיות מובילים רבבות אירנים להגר – גם באופן בלתי חוקי    התסכול עשוי לחדש את המחאה נגד המשטר – אם כי התגברות ההגירה עלולה להצביע דווקא על יאוש וחיפוש דרכים אחרות להתמודד עם המציאות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il