X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
אפרים ענבר נשיא מכון ירושלים מכון ירושלים
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
נשיא רוסיה מעריך כוח ואת שפת הריאל-פוליטיק, ולא עקרונות ליברליים מערביים בפגישתם הראשונה יוכל ראש ממשלת ישראל לשמור על הבנות בנושא סוריה; לעומת זאת, רוסיה לא תסייע בנושא הגרעין האירני
▪  ▪  ▪
פוטין ישווה את בנט לקודמו [צילום: קובי גדעון, לע"מ]

ראש הממשלה, נפתלי בנט, יצא (יום ו', 22.10.21) לביקור עבודה ברוסיה. ובחודש הבא נציין 30 שנה לחידוש היחסים בין שתי המדינות. ראוי שבנט יזכיר בשיחתו עם ולדימיר פוטין, שלעם היהודי יש חוב מוסרי לרוסיה (אז בריה"מ) אשר נלחמה בחירוף נפש נגד החיה הנאצית במלחמת העולם השנייה, והצבא האדום הוא זה ששחרר רבים מן היהודים אשר שרדו ממחנות המוות בדרכו לברלין. יש להודות גם על כך שבריה"מ הצביעה בעד הקמת מדינת ישראל באו"ם ב-1947 (בעיקר כדי לסלק את בריטניה מהאזור) וגם אפשרה העברת נשק מצ'כוסלובקיה לישראל בעת מלחמת העצמאות.
העמדה האוהדת של בריה"מ התחלפה באוריינטציה פרו-ערבית מובהקת בשנות ה-50 של המאה הקודמת. בריה"מ הפכה לספקית הנשק של רוב מדינות ערב, ואף אימנה את צבאותיהן כדי לזכות בהשפעה במזרח התיכון. בעקבות מלחמת ששת הימים ב-1967 היא הובילה את רוב מדינות הגוש המזרחי לניתוק קשרים דיפלומטיים עם ישראל. בכל המוסדות הבינלאומיים הצביעה בריה"מ בעד החלטות אנטי-ישראליות. רק לאחר סיום המלחמה הקרה חידשה את יחסיה הדיפלומטיים ושלחה שגריר לתל אביב.
כיום רוסיה כבר אינה מעצמה כפי שהייתה בריה"מ, אבל היא עדיין מדינה חשובה מאוד בעלת נשק גרעיני רב, ואין היא מהססת להשתמש בצבאה, לדוגמה לכיבוש חצי-האי קרים. מוסקבה עדיין מבקשת להיות שחקן עיקרי במערכת הבינלאומית. יתר על כן, יש לה נוכחות במזה"ת, אזור שהיא מחשיבה כ"חצר האחורית" שלה.
רוסיה חזרה למכור נשק למצרים ולמדינות ערביות נוספות. מצרים קנתה שני כורי כוח גרעיניים רוסיים ההופכים אותה לתלויה בדלק גרעיני רוסי לכמה עשורים. שכירי חרב רוסיים משתתפים במלחמת האזרחים בלוב. בסוריה, חיל-האוויר הרוסי נלחם לשמר את משטרו של בשאר אסד ובכך רוסיה מוכיחה לכולם שהיא אינה נוטשת את בעלי בריתה כאשר הם בצרות מבית, בניגוד לארה"ב. אסד גמל למוסקבה בהעניקו לה בסיס ימי בטרטוס ובסיס חיל אוויר בחמימים, וחיל-הים הרוסי הגביר את כוחו גם בים התיכון. באופן כללי, רוסיה מנסה לשמור על קשרים טובים עם כל הגורמים במזהת כולל אירן וישראל, הרשות הפלשתינית וחמאס, טורקיה ועירק.
ההיגיון המסדר של רוסיה הוא הפריזמה הכוחנית ליחסים בינלאומיים. פוטין רואה בישראל מדינה חזקה בעלת יכולות צבאיות מרשימות שמוכנה להשתמש בכוחה למימוש אינטרסים מדינתיים. הוא גם מכיר בעובדה שישראל היא בעלת ברית אמריקנית חשובה באזור, ואף רואה בישראל כלי להשפעה אפשרית על ארה"ב. השתקפות לעמדה זאת היא הפגישה המשולשת הראשונה של יועצים לביטחון לאומי של שלוש המדינות שהתקיימה בישראל (יוני 2019). השאיפה לסטטוס דומה לזה של ארה"ב גם התבטאה בפגישה בירושלים אשר דנה בנושאים אזוריים.
לפוטין, בניגוד לחלק מבני ארצו, יש יחס חיובי ליהודים בגלל חוויות ילדות. יתר על כן, הוא מחשיב את היהודים הרבים יוצאי בריה"מ בארץ כתפוצה של רוסיה שיש לשמור על קשרים עימה. ישראל היא המקום היחיד במזה"ת שיש בו לשפה הרוסית ולתרבותה תהודה חיובית. למרות זאת, אל לבנט לשגות באשר לעליונות האינטרס הרוסי בשקלול הסופי.
טוב יהיה אם בנט ישתחרר מהמטען האמריקני שלו ויאמץ את שפת הריאל-פוליטיק בשיחתו עם פוטין. זו השפה שהרוסים מבינים היטב ומרגישים נוח איתה. ניסיון לדבר בקלישאות ליברליות אמריקניות נדון לכישלון. ככל הנראה, בפגישתם הראשונה ימדוד פוטין את בנט ויבדוק אם הוא משתווה לבנימין נתניהו, שאותו העריך ושהיו לו איתו יחסי עבודה טובים. קשה כמובן להיכנס לנעליים גדולות כשל נתניהו, אבל יש להניח שבנט למד משהו מאז שעבד בצמידות עם ראש הממשלה לשעבר.
נקודת המפגש העיקרית בין האינטרסים הישראלים והרוסיים היא סוריה. מוסקבה רוצה בטובתו של אסד ומבינה שיש בכוחה של ישראל לגרום קשיים לשרידותו. לכן ישראל זוכה לחופש פעולה בפעילות האווירית בסוריה נגד ניסיונות אירן להתבסס במדינה ולבנות בסיסים לשיגור טילים נגד ישראל. גם הרוסים אינם מעוניינים שסוריה תהפוך לבת-חסות אירנית. זהו תמצית השת"פ הישראלי-רוסי שבנט צריך לשמר. לעומת זאת, אין לצפות להבנות בנושא הגרעין האירני כיוון שרוסיה רואה באירן גורם אשר מחליש את מעמדה האזורי של יריבתה ההיסטורית, ארה"ב.

הכותב הוא נשיא מכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון.
סדרת הפרסומים "ניירות עמדה" מטעם המכון מתפרסמת הודות לנדיבותה של משפחת גרג רוסהנדלר.
תאריך:  22/10/2021   |   עודכן:  22/10/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
כאשר לפני כ-50 שנה נתפס בנקאי דתי בגניבת ענק, שאל מישהו את סבתי המנוחה כיצד אדם שומר מצוות עושה זאת. תשובתה הייתה פשוטה: מי שעושה זאת - אינו שומר מצוות    הכלל הזה עודנו רלוונטי בתחומים רבים
דוד חרמץ
האלוף (מיל') דוד עברי היה מפקד חיל-האוויר הראשון שכיהן כסגן רמטכ"ל    בראיון מיוחד איתו הוא מנמק מדוע, למרות רמיזות ברורות של שר הביטחון והרמטכ"ל שימונה להיות רמטכ"ל, הוא העדיף להשתחרר    כמי שפיקד על הפצצת הכור בבגדד, יש לו זוויות מבט ואבחנות מעניינות, בכל הקשור למאבק בפרויקט הגרעין האירני
פרופ' אביעד הכהן
על עו"ד יעקב וינרוט ז"ל, שאמר על עצמו: "אני נמצא בפינת מקום שום מקום, אף מקום וכל מקום"    איש הסערות והניגודים, השמאל והימין, הרב ועורך הדין, תלמיד פוניבז' ואוניברסיטת תל אביב - במלאת שלוש שנים לפטירתו
איתמר לוין
ההתערבויות הרבות של אילן ישועה בתכני וואלה עמדו גם במרכז היום האחרון לעדותה של מיכל קליין    ההגנה גם ביקשה להראות, כי משום מה היא זכרה אירועים הקשורים בנתניהו - ושכחה את כל היתר
איתמר לוין
ההגנה בחנה את הציוצים של מיכל קליין בניסיון להוכיח שהיא מתנגדת לנתניהו    האם יש לבחון את הפרסומים בוואלה רק במבחן התוצאה, או גם במבחן התהליך?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il