X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  תחקירים
שירה כסלו. מי עומד מאחורי העמותה בראשותה? [צילום: מן הטלוויזיה]
תחקיר News1 | האקדח המעשן שנשלף בכנסת
מי הגוף המסתורי מאחורי המיזם למיגור העישון
מה גורם לתורם אלמוני מפנמה להזרים מיליוני שקלים כדי להפעיל במסדרונות הפרלמנט הישראלי שתי שדלניות במטרה להשפיע על חקיקה נגד סיגריות אלקטרוניות שהנהנות ממנה הן חברות הטבק וחברות התרופות
הבוקר (27.10.21) אמורה הוועדה המיוחדת למאבק בנגע הסמים והאלכוהול בראשות ח"כ רם שפע לקיים דיון מיוחד בנושא פרסום סיגריות אלקטרוניות. לדיון הוזמן גם המיזם למיגור העישון, אך בלשכתה של חברת הכנסת ענבר בזק (יש עתיד) אומרים כי לא קיבלה פנייה מאנשי העמותה לקיים את הדיון.
לקראת הדיון אמרה בזק: "יבואני הסיגריות האלקטרוניות משווקים את המוצר בצורה מסיבית לבני נוער ומציגים אותו כמוצר חדשני, 'קולי' ובטוח לשימוש בעוד שהמציאות שונה מאוד. סיגריות אלקטרוניות הן מוצר עישון לכל דבר ועניין ויש בהן סכנה בריאותית למשתמשים".

המיזם למיגור העישון הוא עמותה הפועלת בחמש שנים האחרונות, בעיקר כנגד תופעת צריכת הסיגריות האלקטרוניות - אופנה שצוברת תאוצה בשנים האחרונות בעיקר בקרב מעשנים המנסים להיגמל מסיגריות רגילות. בראש העמותה עומדת מנכ"ל, בשכר, שירה כסלו.
עיקר פעילות השדלנות של העמותה במסדרונות הכנסת, באמצעות השדלניות אורית לרנר ואירדה קריימר, מתמקדת בעידוד חקיקה שמטרתה החמרת האסדרה כנגד מוצרי האידוי (סיגריות אלקטרוניות). באופן תמוה, קולו של המיזם למיגור העישון כמעט שלא נשמע במאבק כנגד הסיגריות הרגילות, שאינספור מחקרים ב-70 השנים האחרונות מוכיחים באופן חד-משמעי כי העישון מזיק לבריאות, בעוד שבנושא הסיגריות האלקטרוניות המחקרים השונים גורסים כי הן מזיקות לבריאות ב-95% פחות. כך לדוגמה, בבריטניה, אחת המדינות המובילות בבריאות בעולם על-פי מדד ה-OECD, דווקא מעודדים מעשנים לעבור לסיגריות אלקטרוניות ומשקיעים בקמפיינים בעלות מיליוני פאונד בשנה להעלאת המודעות לנושא. המעשן הבריטי אף זכאי לקבל מרשם מהרופא לסיגריה אלקטרונית על חשבון שירותי הבריאות, וזאת בחנויות לממכר בתוך בתי החולים והמרכזים הרפואיים.
מדוע אפוא נלחם המיזם למיגור העישון דווקא בפתרון מזיק הרבה פחות, שאף יכול לסייע למעשנים להפסיק? קודם שננסה לתת מענה לשאלה, קשה להתעלם מסדרת המודעות של המיזם ברשתות החברתיות, שחלקן הגדול עוסק בסוגיית המאבק בסוגיות האלקטרוניות. כך למשל, 23,270 שקלים הוציא המיזם לטובת מודעות בפייסבוק. כמו-כן, מופיעים אנשי המיזם בראיונות שונים בטלוויזיה, וגם בכתבות, כמו למשל זו ששודרה בערוץ כאן 11.

קמפיין פייסבוק של המיזם למיגור העישון

יתכן שהתשובה נעוצה בגורם המממן של העמותה - ששמה המלא הוא המיזם הרב מגזרי למיגור העישון. מאז הקמתה, לפני כחמש שנים, קיבלה העמותה תרומות בסך מיליוני שקלים. בארבע השנים הראשונות לקיומה נתרמו עבורה 5.5 מיליון שקל (הדוח השנתי האחרון טרם פורסם). עד כאן לגיטימי ביותר כאשר מדובר בעמותה הנלחמת למען הבריאות של כולנו, אולם עיון מדוקדק במסמכי העמותה מעלה כי מדובר ב"משקיע" אחד ויחיד המעביר בכל שנה המחאה שמנה מאוד לטובת העמותה. אותו תורם, כך משתקף ממסמכי העמותה הפתוחים לציבור, הוא תאגיד ממדינת פנמה שסימן שאלה גדול מרחף מעל האינטרס של תאגיד פנמי לתרום מיליוני שקלים עבור מיזם העוסק במיסוי ומגבלות כנגד הסיגריות האלקטרוניות ובמיגור העישון במדינת ישראל.
לא אחת קורה בעולם, שחברה המבקשת לקדם אינטרס מסוים "מתחפשת", ומקימה עמותה שתילחם במתחריה המסחריים בנימוקים שונים הנוגעים לטובת הציבור, בריאותו, שיפור איכות חייו ועוד. האם זה המקרה גם כאן, או שבניגוד לפתגם "אין עשן בלי אש", באמת אותו תורם עלום-שם חפץ באמת ובתמים בבריאותם של אזרחי מדינה זרה שאינו מכיר ללא שום אינטרס זר הקשור לחברות הטבק, למשל?
בדיקה ברשימת השדלנים בכנסת מגלה כי את המיזם למיגור העישון מייצגות שתי שדלניות - אירדה קריימר ואורית לרנר הלוי. בעיון ברשימת לקוחותיהן נמצא כי השתיים עושות שדלנות עם עבור MSD, אחת מחברות התרופות הגדולות בעולם. ככלל, חברות התרופות מתנגדות לסיגריות אלקטרוניות. יש הטוענים כי התנגדותן נובעת מכך שאותן חברות מעדיפות שהציבור ימשיך לעשן סיגריות רגילות, דבר שפועל לטובת הגברת צריכת מוצריהן. האם זהו המקרה גם כאן? איננו יודעים.

קמפיין רשת נגד הסיגריות האלקטרוניות

בשאילתה שהגיש News1 לכנסת, שאלנו האם ידוע לכנסת האם מאחורי המיזם למיגור העישון, המפעיל שתי שדלניות מנוסות בכנסת, ישנו גם אינטרס מסחרי מלבד האינטרס הציבורי המשתקף מתקנון העמותה?
מדוברות הכנסת נמסר: "מטרת פרק השדלנים בחוק הכנסת הייתה הסדרת פעילות השדלנים בכנסת ושקיפות לגבי הלקוחות שהם פועלים מטעמם בכנסת. שדלן רשאי לפעול מטעם גוף, לאחר קבלת ייפוי כוח ממנו. לכנסת אין סמכות לבצע חקירות אחר הגופים המיוצגים בכנסת באמצעות שדלנים, וכאמור זו אינה מטרת פרק השדלנים בחוק הכנסת. מכל מקום, רשימת השדלנים והגופים המיוצגים על ידם מופיעה באתר הכנסת והיא מעודכנת באופן שוטף".
למעשה, הכנסת אומרת שכל גוף מסחרי יכול להקים עמותה ולפעול בכנסת כל עוד השדלן מצהיר שהוא פועל עבור אותה עמותה. חוקי, אבל לא מריח טוב, ולא כתוצאה מריח של סיגריות...

סיגריה אלקטרונית. המיזם מרכז מאמץ נגדה [קרייג מיטשלדר/AP]

News1 הפנה את השאלות הבאות למיזם למיגור העישון -
1. מדוע הפרסומים בתקשורת בהקשר המיזם נוגעים למאבק בסיגריות אלקטרוניות?
2. מי התורם האלמוני מפנמה שמממן במיליוני שקלים את העמותה?
3. האם במסגרת שדלנות העמותה בכנסת נמסרה הצהרה לכנסת באשר לזהות התורם הנ"ל?
תשובת רן ירון, דובר המיזם למיגור העישון:
1. פרסומי המיזם בתקשורת מגוונים. בין היתר, הם עסקו עד היום בהליך החקיקה שבו נטלנו חלק להגבלת הפרסום והשיווק של מוצרי עישון בישראל, בעתירה שהובלנו בהצלחה בבג"ץ להשוואת המיסוי על טבק לגלגול למיסוי על הסיגריות ובסקר השנתי שאנחנו מפרסמים לגבי היקפי ומאפייני העישון בקרב האוכלוסייה בישראל. המיזם שם דגש מיוחד על מניעת התחלות עישון בקרב בני נוער וצעירים, והסיגריות האלקטרוניות הן מוצר מרכזי בנסיונות שמובילות חברות העישון במטרה לפתות אותם לעשן. על-רקע זה, ולנוכח הממצאים שאספנו לגבי השימוש הגובר בסיג"א [סיגריות אלקטרוניות] בקרב הציבור, פרסומי המיזם עוסקים גם בנושא זה.
2. מדיניות העמותה היא לא לחשוף מידע נוסף על זה שנדרש על-פי דין וזאת בשל הרצון לשמור על פרטיות מי שבחרו להקצות מהונם לטובת הכלל.
3. העמותה פועלת על-פי הדין החל בנושא זה.

תאריך:  27/10/2021   |   עודכן:  27/10/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 OECD  רם שפע / Ram Shefa
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי הגוף המסתורי מאחורי המיזם למיגור העישון
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
קל. איגוד יצרני הטבק בישראל
חשדנית  |  27/10/21 10:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי מילשטיין
מפקד מחלקה שסיים זה עתה קורס קצינים והגיע לפקד על מושב רמות נפתלי בלא שהכיר את הסביבה ובלא תדריך; מפקד יחידה סורית נהרג ופקודיו ברחו; משוריינים לבנונים התקדמו מנבי יושע; ירי תותחים על המושב והרבה נפגעים
אורי מילשטיין
המושב המבודד רמות נפתלי; סכסוכים שהחלישו את המושב ופגעו בהכנות למלחמה; מפקדי האזור הזניחו את המושב; פיגועים בתחילת המלחמה; הערבים מכינים התקפה ויגאל אלון לא מתגבר את המושב
עידן יוסף
איזו חברה מבין שלוש החברות לדלתות פנים נותנת את האחריות הגדולה יותר בגין נזקי מים עבור הדלתות ה"עמידות למים" שהן מתפארות בהן, ומה מסתתר מאחורי האותיות הקטנות?
אורי מילשטיין
מדוע בצבא, באקדמיה ובמנהיגות המדינה משקרים בפרשת הטבח בדיר יאסין? פיתוח הפילוסופיה של הביטחון והקיימות שהאקדמיה המתוגמלת על-ידי המדינה מתעלמת ממנה? מה המנוע התת קרקעי מבחינה תרבותית, שתִדלק ומתדלק את שינוי היחס של ישראלים רבים לראשי מדינת ישראל ולמפקדי צה"ל
אורי מילשטיין
תרבות השקר בצה"ל ואימוץ אידיאולוגיה שמאלנית קיצונית שעיצבה תרבות שקר במערכת הביטחון ובאקדמיה; צנזורה צבאית על פרסומים ביקורתיים בצה"ל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il