X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
דוד ארגז רופא פנימי מרכז רפואי קפלן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
הבעיה העיקרית של הגזע האנושי בכדור-הארץ היא לא עליה בריכוז גזי החממה אלא התפוצצות האוכלוסין
▪  ▪  ▪
ביידן. בא להציל את כדור הארץ [צילום: איוון ווצ'י/AP]

במאות השנים האחרונות אוכלוסיית העולם הלכה וגדלה ובני אדם השתלטו על רוב שטחי כדור-הארץ ושינו אותו מהיסוד. חלק גדול מאדמת הכוכב שלנו משמש כיום לצורכי בני אדם: מגורים, חקלאות, תעשיה ונתיבי תחבורה, והשטח שנותר לשאר דיירי הכוכב הרבים הולך ומצטמצם. השינויים הללו אפשרו להאכיל מיליארדי אנשים נוספים ושיפרו את הביטחון האישי, הבריאות ואיכות החיים של האנושות, אבל גזרו כליה על חלק ניכר מהחי והצומח שבכדור-הארץ.
בני האדם מכלים במהירות את משאביו ומייצרים פסולת שמאיימת להציף את כולנו. שגשוג החברה האנושית מתרחש על חשבון בעלי חיים אחרים שההצלחה שלנו הפכה לשואה שלהם. לבני אדם יש אינטרס קיומי בשמירה על הסביבה, כדי להגן על עצמם ואחריות מוסרית כיצורים תבוניים ושליטי כדור-הארץ, לתקן את מה שהרסו ולהגן על מה שעוד נותר.
ברם, ספק בעיני אם דת האקלים שהולכת וצוברת תאוצה בעולם המערבי היא התרופה הנכונה למשבר האקולוגי שפוקד את כדור-הארץ. זו הסיבה שההיעדרות של נציגי סין מכנס האקלים בגלזגו שימחה אותי. מסתבר שהסינים, בדומה אלי, לא ממש מודאגים מההתחממות הגלובלית ולא ממהרים להצטרף למלחמה בפליטת גזי החממה וכידוע "מיליארד ומשהו סינים לא טועים".
אבל קודם כל התנצלות בפני כל אלו שאני עומד להרגיז. איני מומחה לענייני איכות סביבה, אנרגיה או קיימות. אני סתם אחד שנמצא בעולם יותר מדי זמן, מתבונן על מה שסביבו ומעיר הערות מעצבנות. אני הכלב שנובח ולא נושך כשהשיירה עוברת. אני הילד שצועק "המלך עירום" אבל עוד יגדל וילמד לשתוק. תסתכלו עלי כמו היפכא מסתברא. כמו וודי אלן בזמנו, גם אני מסרב להצטרף לכול מועדון שמוכן לקבל אותי לשורותיו ולא נשארו הרבה כאלו. אני גם מבין שזה לא מנומס להרוס מסיבה מפוארת כמו זו שנערכה בגלזגו ולא יפה להגיד משהו רע על האנשים הטובים שבאו להציל את כדור-הארץ, אבל ייצרי גובר עלי ואני לא מסוגל להתאפק. בסוף הכל אישי. לא איכפת לי שהעולם ירד מהפסים, אבל מאוד אכפת לי שאני על הרכבת. אז הנה רק כמה הערות בנושא משבר האקלים ושוב סליחה מראש.
אשליות ירוקות
הרעיון להפסיק שימוש בדלקים פוסיליים ולעבור לשימוש רק באנרגיה מתחדשת ונקייה בעשורים הקרובים אינו מעשי באמצעים הטכנולוגיים הקיימים וכלל לא ברור שיהיה מעשי בעתיד הקרוב. האנושות זונחת מרצון אמצעי אנרגיה מוכר, בטוח, זול, נפוץ ודי ידידותי לסביבה, לטובת חלום על אנרגיה נקייה שכלל לא ברור אם יוכל להתגשם בעתיד. בקרוב מאוד, אנחנו עלולים להתעורר לחלום בלהות של משבר אנרגטי עולמי חסר תקדים. ההבטחות של מנהיגי המערב בכנס גלזגו הן זריית חול בעיני הציבור. חבריי, אזרחי העולם, מוכרים לנו אשליות ירוקות.
בנוסף, בכלל לא בטוח שטורבינות רוח ופאנלים סולאריים יתבררו כמזיקים פחות לסביבה מאנרגיה שמופקת מגז ונפט. לפחות ממה שנראה כרגע, העובדות הן הפוכות. בחיים אין מתנות חינם וכול הפקת אנרגיה ושימוש באנרגיה גובה מחיר סביבתי.
נזק נוסף בדת האקלים הוא שהיא סוגדת לאל אחד. ההתחממות הגלובלית כתוצאה מפליטת גזי חממה, גם אם היא חשובה כמו שטוענים מדענים, היא רק אחד מהנזקים הרבים שבני אדם מעוללים לכדור-הארץ ולא דווקא החמור שביניהם. ומה עם פסולת תעשייתית? ומה עם הפגיעה בחי והצומח? אלו לא ייעלמו מעצמם גם אם וכאשר ההתחממות הגלובלית תיעצר. אם נשים את כל הביצים בסל אחד, נשקיע משאבים עצומים רק בתחום אחד ונזניח נושאים אחרים, לא עשינו כלום.

הנסיך צ'ארלס בוועידת האקלים [צילום: אנדי בוצ'מן]

אבל אולי הסכנה הגדולה ביותר ב"דת האקלים" היא הדיקטטורה הירוקה. אנחנו יודעים איך זה עובד כי זה קרה לא פעם בהיסטוריה האנושית. זה קרה, למשל, כשבני אדם המציאו את אלוהים ואת רעיון ההשגחה הפרטית ורתמו את הצדק ואת השוויון למטרותיהם הפוליטיות. בהתחלה: רעיונות יפים, אחר כך: ראשים עפים. המרחק בין חלום ירוק, אשליה ירוקה ודיקטטורה ירוקה אינו גדול כמו שהוא נראה. פעם אחר פעם, מה שמתחיל עם ניסיון לתיקון עולם הופך במהירות לשלטון דורסני כלפי כל מי שלא מתיישר אתו או מעז לחשוב אחרת ממנו. למי שלא מאמין אני ממליץ לצפות בנאומו של הנסיך צ'ארלס בכנס בגלזגו. העתיד שמתכננים לנו שליטי העולם הגלובלי גרוע בהרבה מזו שבספר 1984.
"פרו ורבו"
אז אם לא מלחמה בהתחממות הגלובלית, מה כן? קצת לא נעים לדבר על זה, אבל הבעיה העיקרית של הגזע האנושי בכדור-הארץ היא לא עלייה בריכוז גזי החממה אלא התפוצצות האוכלוסין. בעולם עם שטח מוגבל, גדילה לא מבוקרת של מין אחד היא בהכרח על חשבון מינים אחרים. בני אדם הפרו את האיזון האקולוגי כשהתרבו בצורה לא מבוקרת וכיום יש בעולם יותר מדי מאיתנו. את התוצאות אפשר כבר לראות כמשבר עולמי. אם אוכלוסיית בני האדם בעולם תמשיך לגדול, החי והצומח ימשיכו להיפגע גם אם ההתחממות הגלובלית תיעצר כליל. אם לא נמות מחר מעליית טמפרטורה שיטפונות או מאסון טבע, נטבע מחרתיים בים של פלסטיק. לכך יש רק פתרון אחד ויחיד. להגביל את מספר בני האדם החיים בכדור-הארץ. ממילא, אם יהיו פחות בני אדם גם הצורך באנרגיה יקטן ופליטת גזי החממה תקטן אף היא. לכן, אם יש מטרה אחת שראוי וצודק ומעשי להשקיע בה היא הגבלת האוכלוסייה האנושית בכוכב הלכת ארץ ויצירה של איזון אקולוגי מחודש.
הדרך להשגת מטרה זו אינה פשוטה ודורשת התגברות על לא מעט דעות קדומות. תכנון המשפחה מתנגש עם מצוות "פרו ורבו" שלנו ועם זכות בסיסית בחברה להחליט לגבי חיינו הפרטיים. תכנון משפחה ושימוש באמצעי מניעה כרוך אצל רבים בדילמות מוסריות על "קדושת החיים". מצד שני משפחות גדולות מנציחות עוני, מצוקה ותלות במדינה ובשורה התחתונה ברמה המשפחתית המדינתית והגלובלית, ילודה לא מבוקרת היא דבר לא רצוי. ישנה טענה שאנחנו בדרך לשם. מספר הילדים הממוצע שאשה יולדת כבר ירד בעשורים האחרונים מ-5 ל-2.4 והטענה היא שמדובר בתהליך חברתי טבעי. אולי זה נכון ואולי לא. בכול מקרה, הרעיון שאסור למדינה להתערב בתכנון ילודה וגודל המשפחה הוא אווילי. זו במפורש מטרה חשובה מדי מכדי להשאיר אותה ליד המקרה.
קשה לדבר על פיקוח מדינתי על ילודה בלי להזכיר את הניסיון הסיני. חשוב להגיד שהצורך של סין בפיקוח על ילודה היה מוצדק ובמבחן התוצאה גם מוצלח, למרות שהשיטות שנקט המשטר להשגת מטרתו היו פסולות. צריך גם לומר שסין נהגה ונוהגת באלימות ממוסדת כנגד אזרחיה גם בנושאים אחרים. ניתן לתכנן ילודה ולפקח על ילודה בהצלחה גם על-ידי שכנוע, חינוך, צעדים כלכליים והנגשת אמצעי מניעה ולאו-דווקא בכפיה.
גם מי שמפקפק כמוני בתחזיות האפוקליפטיות של ה-IPCC וחושב שיש בהן יותר אינטרסים מעובדות, לא יכול להתעלם מהמציאות: משבר כדור-הארץ הוא אמיתי וחמור ורובו מעשה ידי אדם. מנהיגי "דת האקלים" מוכרים לנו אשליות אנרגטיות שלא יפתרו את הבעיה הבסיסית. הפתרון היחיד שיכול להצליח לאורך זמן הוא גם הפשוט והזמין ביותר: פיקוח על הילודה.

תאריך:  09/11/2021   |   עודכן:  09/11/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ועידת האקלים
יפעת גדות
יוסף אליעז
מה שפחות מובן הוא מדוע ראש הממשלה נטל עמו 140 בני לוויה לפסגה בת יומיים    טיסתם לבטח לא תרמה להגנת הסביבה
יהודה קונפורטס
הפעם בטור: על הקריאה של בנט לרתימת ההיי-טק הישראלי למלחמה במשבר האקלים, חוסר הנגישות בוועידה בגלזגו והמקרה של השרה קארין אלהרר, והמתקפה של הממשלה נגד אורקל
אברהם בנמלך
בלי תמונות, רק לעסוק בהצלת כדור-הארץ    הם לא הצילו    אבל התחייבו    אשרי המאמין    בכל זאת 190 מדינות התחייבו    סתם הצגה    למה?    גם בפריס הם התחייבו
איתמר לוין
קבוצה שחבריה מנהלים נכסים ב-130 טריליון דולר הכריזה בגלזגו על יעד של אפס פליטת גזי חממה ב-2050    אקונומיסט מסביר מהם המכשולים שבדרך למימוש יעד זה, וקורא להטיל מיסוי על פליטות הפחמן כצעד פיננסי חיוני למעבר לאנרגיה ירוקה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il