X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מצבת זכרון לטייס הירדני א-סלטי בבית הקברות בעין גדי [צילום: אלי אלון]
מצבת זיכרון לטייס הירדני בעין גדי
בבית הקברות בקיבוץ עין גדי הוצבה מצבת זיכרון (אנדרטה) לזכרו של סגן משנה מוואפאק בדר א-סאלטי, טייס מטוס הנטר ירדני שהופל לאחר קרב אווירי ממושך עם הטייס רן פקר במהלך פעולת התגמול בסמוע ב-13 נובמבר 1966

ביקרתי בימים אלה בבית הקברות של קיבוץ עין גדי. הוא ממוקם בפאתיו המערביים של הקיבוץ, כמעט נושק למרגלות צוקי עין גדי המרהיבים. זה בית עלמין קטן בשטחו ובמספר קבריו ובו להערכתי קצת למעלה מ-100 קברים. במהלך הביקור צדה את עיני מצבה-אנדרטה בולטת הממוקמת בשטח בית העלמין ועליה שלט בערבית לזכרו של טייס ירדני שהופל ב-1966 על-ידי טייס חיל-האוויר האגדי "אלוף ההפלות" רן פקר.
תסכימו איתי שהמדובר במצבה-אנדרטה לא שגרתית בבית עלמין קיבוצי. לא נזקקתי למאמץ יתר לברר פשר המצבה הלא שגרתית, שכן לצד השלט בערבית שעל גבי מצבת הזיכרון, מופיע שלט בעברית המספר את סיפורה של המצבה המסקרנת. וכך נכתב בשלט: "סגן משנה מוואפאק בדר א-סאלטי, טייס מטוס הנטר ירדני, הופל לאחר קרב אווירי ממושך עם רב סרן רן פקר ב-13 בנובמבר 1966, בפעולת התגמול בסמוע.
סאלטי נטש את מטוסו והתרסק בשולי מצוקי מדבר יהודה שם הוצב לוח האבן עם הכתובת בערבית. סאלט נקבר בירדן ועל שמו נקרא בסיס חיל-האוויר הירדני באזרק-muwaffaq saltiair base. רוב שרידי המטוס שנמצא בסקר ארכיאולוגי שערכו גדעון הדס ואסף אורון נמסרו לחיל-האוויר הירדני ב-2009. שברי הלוח השבור נמצאו בשטח ונאספו והובאו לכאן (לבית הקברות עין גדי א.א) ב-2021".
תיאור הקרב בו נהרג הטייס הירדני
פעולת סמוע הייתה פעולת תגמול שערך צה"ל ב-13 בנובמבר 1966 בכפר א-סמוע שמדרום לחברון שהיה אז בשלטון ירדן. הפעולה בוצעה בעקבות סדרת פעולות חבלה שנעשו נגד מטרות ישראליות. יום יומיים לפני המבצע נהרגו שלושה חיילי צה"ל בעלות רכבם - קומנדקר על מוקש בדרך הפטרולים בדרום הר חברון. עקבות המחבלים הובילו לכפר א-סמוע, ובמטכ"ל בהמלצת הרמטכ"ל, יצחק רבין, הוחלט לבצע פעולת תגמול בכפר.
במקביל לפעולה קרקעית שכללה פשיטת כוחות שריון ויחידות אחרות על הכפר א-סמוע ופיצוץ כמה עשרות בתים בו, נערך קרב אוויר בין כשמונה מטוסי הוקר הנטר של חיל-האוויר הירדני לבין שני מטוסי מיראז' ושני מטוסי אוראגן (מטייסת הצרעה) של חיל-האוויר הישראלי. במהלך הקרב הפיל רן פקר, אז רב סרן צעיר, את אחד ממטוסי ההנטר. טייסו של המטוס הירדני היה מואפק בדר א-סאלטי, מפקד טייסת הנטרים של חיל-האוויר הירדני.

בית קברות בעין גדי 2021 [צילום: אלי אלון]

הקרב בין רן פקר לבין הטייס א-סלטי נמשך כ-10 דקות. בשלב מסוים הנמיך מאוד הטייס הירדני סלטי את מטוסו בניסיון להימלט מזרחה, בתוך ואדי. פקר לא ויתר, רדף אחריו ופגע בו. הטייס הירדני נטש את המטוס, אך נהרג כאשר כיסא המפלט התנגש בדופן הוואדי.
מוואפק א-סאלטי, היה בוגר מצטיין של האקדמיה של חיל-האוויר הבריטי ונחשב לאחד הטייסים הטובים של חיל-האוויר הירדני. לאחר מותו הוא זכה להנצחה בירדן ובסיס חיל-האוויר הירדני באל -אזראק נקרא על שמו. מספרים כי זמן קצר לאחר מלחמת ששת הימים, פנתה אלמנת הטייס הירדני שמוצאה בריטי לגורמים שונים וביקשה להיפגש עם הטייס רן פקר, אולי כדי לשמוע על רגעיו האחרונים של בעלה, אך פקר לא קיבל אישור להיפגש אתה. לא ראיתי אסמכתה לסיפור זה ואיני יודע עד כמה הוא נכון.

אנדרטת זכרון לטיסי חיל האוויר אריק אפיק ועירא להט עין גדי [צילום: אלי אלון]

בצמוד למצבת הטייס הירדני אנדרטת טייסי חיל-האוויר
צמוד למצבת הזיכרון לטייס הירדני, נמצאת בבית הקברות בעין גדי מצבה-אנדרטה לזכר שני טייסי חיל-האוויר הישראלי רב סרן אריה (אריק) אפיק ורב סרן עירא להט-רצברג שנהרגו יחד בהתרסק מטוסם במהלך קורס מדריכי טיסה ביום 15.4.1973. מטוסם מדגם פוגה פגע בכבלי מתח והתרסק בתוך שטח קיבוץ עין גדי סמוך לגן הירק של הקיבוץ.
אחד הטייסים רס"ן אריק אפיק היה מראשוני קיבוץ עין גדי ונטמן בבית הקברות בעין גדי. אם זיכרוני אינו מטעני האנדרטה שכנה קודם לכן באזור שמורת עין גדי או סמוך לקיבוץ וכנראה הועברה בשלב מסוים לבית העלמין בעין גדי.

תאריך:  17/11/2021   |   עודכן:  17/11/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מצבת זיכרון לטייס הירדני בעין גדי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כמה מצבות הפוכות יש בפטרה?
שמעון מהצפון  |  22/11/21 11:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רועי אורן
השנים האחרונות מלמדות שחשוב לאזן בין קריירה לבין ניהול משק-בית לכן חשוב ששורת החוקים שעברה בפרלמנט הפורטוגלי תהווה זרז לשינויים שיתרחשו ברוב יבשת אירופה ובארצות-הברית, ובשלב מאוחר יותר אולי גם ישפיעו על שוק העבודה הישראלי
דן מרגלית
מי שצריך להיחקר הוא אתה, ח"כ בנימין נתניהו. לשאול אותך מדוע לא החזרת את המתנה לפאקר? והרי ידעת שתשורה כה גבוהה היא חריגה אפילו בעיני נאשם כמותך
יוני בן-מנחם
בישראל ובארה"ב גוברת הדאגה מתופעת התרופפות השליטה הביטחונית של הרש"פ בשטחי הגדה והתגברות מעשי האלימות בחברה הפלשתינית. בעיר חברון נמשכים אירועי האלימות על-רקע סכסוכים פנימיים ותנועת חמאס מנסה לערער באופן מתוחכם את שלטון הרש"פ
אפרים הלפרין
במדינות הנחשבות דיקטטורות אפשר לשלב את שם המנהיג בשם המדינה, ומדוע? כי המדינה והמנהיג חד-הם, והבחירות הן רק מס שפתיים    מדינת בלרוס בראשות אלכסנדר לקושנקו, כמשל
יורם אורעד
איך אפשר להגדיר התפתחות טכנולוגיות של ציוויליזציה? ואיפה אנחנו נמצאים בהשוואה לציוויליזציות טכנולוגיות אחרות ביקום אם הן קיימות? סולם קַרדַשֵב עושה זאת על-ידי הצגת רמות שונות של אנרגיה שהציוויליזציה מסוגלת לרתום לשימושה    אבל, האם אין הסולם מחמיץ משהו? כנראה שכן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il