X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מפרי מקלדתי: לקראת חג החנוכה הקרב, לפניכם ניתוח השיר העממי " באנו חושך לגרש", המזוהה ביותר עם החג, אך בעל מסרים חשובים לכל השנה מה כוחו של הציבור? מה כוחו של היחיד? מהן תכונות האור? ואיך מגרשים את החושך? על כך קראו במאמרי זה
▪  ▪  ▪
אור גדול [צילום: מנדי הכטמן/פלאש 90]

באנו חושך לגרש
בידינו אור ואש
כל אחד הוא נר קטן
וכולנו אור איתן
סורה חושך הלאה שחור
סורה מפני האור!
לפנינו שיר עממי מופלא לחנוכה, קטן כמות ורב איכות, העובר במסורת מדור לדור, אך בעל מסרים חשובים ומשמעותיים מאוד לכל השנה. נושא השיר, כפי שמצביע הפתיח, והעובר כחוט השני לאורך השיר, הוא גירוש החושך - החושך הרגשי, הרוחני והפיזי בחיינו. את השיר, המורכב משש שורות, ניתן לחלק לשלושה חלקים, כל חלק בן שתי שורות ובו תת-נושאים ונושאי משנה הנוגעים למטרה ולדרך כיצד לגרש את החושך.
התבוננות ראשונית בשיר (ומה שצריך בניתוח טקסט או סיטואציה זו התבוננות), מעלה את המוטיבים המרכזיים הבאים:
החלק הראשון דן בכוח הרבים, כוח הציבור;
החלק השני דן בכוח היחיד ותרומתו לציבור;
והחלק השלישי דן בדרך – איך מגרשים את החושך.
החלק הראשון
החלק הראשון של השיר פותח במטרה המקודשת העומדת לפנינו והיעד לגרש את החושך. כפי שהצבענו, המוטיב המרכזי בו הוא כוח הרבים הבלתי מעורער, הנחוש וחסר הפשרות. המילה 'באנו' מצביעה על כך שאנו ממוקדי מטרה וחדורי מוטיבציה לגרש את החושך, וכולנו מאוחדים כאיש אחד במטרה חשובה זו. החושך הוא בעל משמעות מטאפורית בעיקרה. הוא מסמל מצוקה ריאלית או פיזית (מחלה, קשיי פרנסה, בעיות במשפחה וכדומה), אך לא פחות מצוקה רגשית או נפשית ומצוקה רוחנית של תחושת ריקנות והעדר משמעות בחיים. גירוש החושך מסמל את ההתמודדות עם הבעיה.
השורה השנייה מצביעה על כוח הבחירה שלנו כבני אנוש שנבראו בצלם אלוקים עם מוח חושב, המחונן בשכל, חוכמה ובינה, אשר מייחדים אותנו משאר יצורי עולם. זהו האלמנט המרכזי בשורה זו. כוח הבחירה המתורגם למעשה. בידינו - היד כסמל עשייה - הכוח לבחור בין שתי אפשריות: האור החיובי ואש השריפה השלילי.
כל מידה או תכונה יכולה להיות מנותבת לאפיק חיובי או שלילי. כך למשל אדם חם מזג הנוטה לכעוס, רצוי שינצל תכונה זו לריקוד של שמחה, להתלהבות לדבר מצווה ולסיוע לזולת, לתפילה (איזו מדיטציה יהודית) ולזעקה אל הבורא. בדרך זו יהפוך אנרגיה שלילית לאנרגיה חיובית.
חז"ל אומרים, שאם אדם נולד במזל מאדים, ועלול חלילה להיות שופך דם, שיהיה מוהל, ואוסיף או רופא מנתח. דוגמה נוספת: רבי ישראל סלנטר, מהוגי תנועת המוסר, הצביע על כמה תכונות, שאנו יכולים ללמוד מהגנב (אתם קוראים נכון) למשל דבקות במטרה, נחישות, זריזות, להט עשייה, ולממש אותן למעשים טובים. אף יעקב אבינו קינא בעוצמת ההתלהבות של לבן הרשע לדבר עבירה, וביקש להידבק בהתלהבות זו ולממשה למטרות מצווה. ואם אתה עקשן, או גאוותן, זו הזדמנות פז להתעקש על ערכיך הטובים, לדבוק בהם בנחישות ובעקביות ולהיות גאה בם. המודל הוא, זהה את תכונותיך, בחר באפיק החיובי, ובדרך זו הפוך חולשות לחוזקות!
במובן המטפורי הזה ניתן לראות את האש לא רק כתכונה קוטבית שלילית לאור, כפי שציינו, אלא גם כתכונה חיובית המוסיפה נדבך של התלהבות לאור ומימד של להט עשייה חיובית. זו הבשורה היוצאת מכאן: בידינו הכוח לשנות!
החלק השני
מכאן נעבור לחלק השני של השיר - כוח היחיד ותרומתו לרבים: לקבוצה, לקהילה ולציבור. הרעיון הגלום פה הוא שהרבים נבנים מכוח היחיד. אל יאמר אדם: מה כוחי? האני רק אחד מתוך מאות מיליוני אנשים ביקום. אז זכור כלל זהב זה, שהרוב נבנה מכוח היחיד! ובלשון השיר: כל אחד הוא נר קטן, אבל כפי שהצביעו חכמינו, עולם מלא.
טמון כאן רעיון כפול: בראש וראשונה חשיבותו של היחיד. מאוסף היחידים נבנה המרקם הציבורי, אותו שלם שהוא יותר מסך חלקיו, בזכות הדינמיקה המיוחדת שנרקמת בין היחידים והיא שיוצרת את הקשר ביניהם ואת האווירה הציבורית. הדבק בין היחידים מגבש ומעצב את ה"כולנו". ומהאוסף של "הנר הקטן" נוצר "אור איתן".
רעיון נוסף המקופל כאן, הוא שגם בתור אדם יחיד אין צורך בפעילות גרנדיוזית שלך כדי לתרום לציבור. די במעשה פעוט, ב"נר קטן". אולם אוסף הנרות הקטנים הללו וקיבוצם יחד, כאמור, מוליד את האור האיתן, היציב, בעל חוסן רב. כך למשל בגיוס המונים מסכום קטן שכל אחד תורם מתקבל סכום גדול בסדר גודל של עשרות אלפי שקלים ואף יותר, ומכל מוצר שתורמים יחידים מתקבלת תכולת דירה. וכך הלאה בבניית פרויקטים ובכל תחומי החיים.
מה הן תכונות האור?
הלהבה עולה תמיד כלפי מעלה - כבר התורה מצביעה על תכונה מהותית זו של האור. על שמה נקראת פרשה שלימה-פרשת בהעלותך בחומש במדבר. כשהקב"ה אומר לאהרן הכהן: "בהעלותך את הנרות" הוא מנציח תכונה זו של האור לדורות. אך הפסוק מקפל בתוכו ציפור נוספת. אם חיפשתם רמז ברור לחג החנוכה, חג האורים, ולטקס המרכזי בו הדלקת נרות, קיבלתם אותה כאן. כמה סמלי. הנרות בסימן עלייה. הלהבה העולה מסמלת את הנשמה היהודית השואפת כלפי מעלה. "כי נר מצווה ותורה אור". הנר הוא סמל לתורה הקדושה המאירה את דרכנו. בנר מגולמת השאיפה הטבעית שלנו להתקדם, תוך הסרת המכשולים הניצבים בדרך.
מה הפלא שבשיטת ההדלקה התקבלה – בניגוד לגישת שמאי - גישת הלל הידועה בנוסח "מוסיף והולך", כשביום הראשון מדליקים נר אחד, ובמהלך שאר ימי החנוכה מוסיפים בהדרגה כל יום נר נוסף. נראה לי כי גישת הלל התקבלה מבחינה עקרונית ויכולה לשמש מודל פסיכולוגי-התנהגותי-אימוני איך להתקדם במידות ובמעשים טובים, ולייצר שינוי בכל תחומי חיינו. בדומה לסולם יעקב הדרך היא 'שיטת השלבים': מתחילים בקטנה, בנר אחד קטן (זוכרים?) וכל יום עושים בהדרגה צעד נוסף ומדליקים עוד נר לקראת השינוי המיוחל. מדובר בגישה טכנית ובגישה מוראלית, המעוררת סיפוק על ההישגים שהושגו, ומוטיבציה להמשיך בתהליך השינוי עם הפנים קדימה.
תכונה נוספת של האור, כפי שהייטיבו לנסח חכמינו, היא: "מעט מן האור - דוחה הרבה מן החושך". די באור קטן, בנר או בפנס, המבליח בחושך, כדי לגרש אותו ולהאיר את כל החדר או הסביבה. על ההשלכות החיוביות של תפיסה זו עיין בחלק הבא.
כתוצאה מאפיון משמעותי זה של האור אנו צועדים אל התכונה הבאה של האור: זה נהנה - וזה לא חסר! ובלשון חכמינו היפה: "נר לאחד, נר למאה". די בנר דולק אחד כדי להאיר "באותו מחיר" למאה אנשים בחדר או בסביבה, וממש לא על חשבון בעל הנר. כולם בסביבה יכולים לחסות באורו של פתיל אחד וליהנות ממנו.
ואחרון אחרון: אפקט המראה.
מכירים? מעשה בכפרי אחד שלא הכיר את נפלְאות העיר הגדולה. פעם אחת הזדמן לעיר, והתארח בבית מלון. נכנס האיש ללובי, והנה הוא נתקל בראי גדול, שהיה זָר לו, תלוי על הקיר. אך מיד, למרבה הפלא, הבחין באיש שמעֵבר למראָה המזעיף אליו פנים. כָּעוּס ונזעם רץ האיש למנהל והטיח לעֶברו: האם זוהי קבלת הפנים שלכם לאורחים? המנהל הבין מיד במה מדובר, והציע לו בנימוס וּבאדיבות לחייך אל האיש שמעֵבר למראָה. ואכן, עם חיוכו זכה הכפרי לחיוך חוזר מ'איש המראָה'.
נשמע מצחיק, אולי בדיחה? ועכשיו ברצינות. הכפרי התמים זה אנחנו. גם האור השקוף הוא סוג של מראה שבה משתקפת דמותינוַ. יש לזכור שכל אור ביסודו מבחינה אופטית הוא אור חוזר, המשתקף מכל עצם אל עינינו. חייכו אל העולם, והעולם יחייך אליכם בחזרה. פטנט בדוּק וּמנוסֶה. בדיוק על כך אמר הֶחכם מכל אדם את הפסוק המופלא במשלי: "כַּמַּים הפָּנים לפָּנים, כן לב האדם לאדם". השתקפות הראי: כשתחייך אל הזולת, הוא ישיב לך חיוך, ואם תזעיף לו פנים, הוא יחזיר לך פנים זעופות. יחס חברך אליך מהווה מַשּׁוֹב ליחסך אליו. מה שתקרין לו, הוא יקרין אליך בחזרה.
החלק השלישי
הגענו לחלק האחרון של השיר – איך מגרשים את החושך? באיזו דרך? באלו כלים? פתגם ידוע אומר: "חושך לא מגרשים במקלות"! חבל על האנרגיה. חבל להשחית כוחות על מלחמה. חושך לא מגרשים בחושך! עדיף ללכת בדרך חיובית. כפי שראינו מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך. אז איך מגרשים את החושך? באור! לא צריך הרבה. די בנר קטן! אם למשל אתה שונא את חברך או הוא שונא אותך. אל תנסה להילחם השנאה שלך כלפיו, או בשנאה שלו כלפיך. פשוט תוסיף קמצוץ של אהבה! איך? על-ידי נתינה. הנתינה היא מתכון בדוק לאהבה. לא צריך בגדול. די. במילה טובה, בסיוע, והמשוב יפעל את שלו. אתה תאהב את חברך, והוא, על-פי אפקט המראה, יחזיר לך אהבה. כמה פשוט, כמה גדול!
חידה: איך מקטינים קו ללא מגע בו? התשובה: משרטטים קו במקביל, וככל שתגדיל אותו, מקבילו יקטן. כך ככל שתרבה אור של אהבה ושמחה, בהדרגתיות השנאה, הכעס ושאר מרעין בישין כמו במטה קסמים ייעלמו. כבר דוד המלך, נעים זמירות ישראל, הצביע על כך: סור מרע. איך? על-ידי "עשה טוב". לא צריך יותר מזה. בדוק ומנוסה.
טיפ: השמחה היא פנימית. השמחה היא סיבה ולא תוצאה. לא המנצח שמח, אלא השמח מנצח!

תאריך:  21/11/2021   |   עודכן:  21/11/2021
+מופעי חנוכה יתקיימו ללא הגבלות נוספות
23:00 21/11/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

ראש הממשלה קיים דיון היערכות לקראת אירועי חג החנוכה  ▪  יחד עם מפיקי האירועים, ייבחנו אפשרויות להפחתת האכילה והשתייה ככל שניתן במהלך המופע, בין היתר לטובת עטיית מסכה באופן קבוע

ילד בבדיקת קורונה [צילום: מיכאל גלעדי/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
יפעת גדות
יוסף גערליצקי
לזכר פך השמן הטהור שהיה אמור להספיק ליום אחד ודלק שמונה ימים, נקבעו שמונת ימי חנוכה שבהם על כל אחד להדליק נר חנוכה משתשקע החמה על פתח ביתו מבחוץ
יפעת גדות
אברהם בנמלך
איך יציינו את רצח רבין בעוד מאה שנים? ילכו מכות    איפה? בכנסת    למה? כי כך כתוב בפרוטוקול של יום הזיכרון    לא יכול להיות    עובדה, לפי הפרוטוקול
איתן קלינסקי
מצער, שאיננו מקדשים בצום את רצח יצחק בן נחמיה ורוזה רבין, ראש ממשלה בישראל, שמדיניותו לא נראתה בעיני אדם אחד בשם יגאל עמיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il