X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הפכנו להיות המדינה האורבנית ביותר בעולם כולו ביחס לגודלה ולמספר תושביה כיום יש בשטחה הזעיר של ישראל לא פחות מ-78 עיריות ו-255 רשויות מקומיות כ-20 ערים אצלנו כבר חצו את ה-100 אלף תושבים, כשמספר זה עתיד להיות מוכפל תוך עשור שנים בלבד
▪  ▪  ▪
מדינה צפופה [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]

בהמשך לוועידת האקלים בגלזגו, סקוטלנד, אני תוהה מדוע האג'נדה הירוקה נמצאת בעדיפות משנית בקרב מקבלי ההחלטות, הן בממשלות ישראל והן ברשויות המקומיות. נכון, בעיית העדר היצע הדיור אמורה להדיר שינה מעיניהם, מעיני מומחי ענף הבנייה ומעיני רוכשי הדירות, אולם לטווח הבינוני והארוך אם לא נדע להציב גם את הנושא הירוק בראש מעיינינו, מדינת ישראל צפויה לנזק סביבתי ואורבני חסר תקנה.
הסיבה לכך הינה פשוטה: ישראל הינה יוצאת דופן בכל המובנים בעולם המערבי הן בגודלה והן במספר התושבים החיים בה. אם ב-1948, שנת קום המדינה, מנינו כ-650 אלף תושבים בלבד, עם צפיפות ממוצעת של כ-30 נפשות לקמ"ר, כיום אנחנו מונים 9.5 מיליון, פי 15 בקירוב יותר(!) ועם צפיפות ממוצעת מהגבוהות בעולם, כ-450 נפשות בקירוב לקמ"ר.
יתרה מכך: אם נגרע את חלקה הדרומי של המדינה, מבאר שבע דרך הנגב בואכה אילת, נגיע כבר היום לצפיפות הגבוהה ביותר בעולם המערבי, כ-900 נפשות לקמ"ר, כפליים מהולנד וכמעט כמו בנגלה דש, מדינת עולם שלישי מובהקת. ואם ניקח בחשבון את התרחיש הצפוי של 18 מיליון תושבים ב-2050, נהפוך תוך שנים מעטות למדינה הצפופה בעולם.
ולא רק זאת: כילדים בבית ספר בשנות ה-60 וה-70, התחנכנו על האתוס הציוני של יישוב השממה, ההתיישבות, הקיבוצים, המושב השיתופי ומושבי העובדים. אכן עד אותה עת נחשבה מדינת ישראל לסמל ומופת לעולם כולו לכיבוש השממה ולחלוציות עברית ובה התגאינו בפני העולם כולו.
ואילו כעת הפכנו להיות המדינה האורבנית ביותר בעולם כולו ביחס לגודלה ולמספר תושביה. אם ב-1948 היו אצלנו בקושי תריסר ערים, הרי שכיום יש בשטחה הזעיר של ישראל לא פחות מ-78 עיריות ו-255 רשויות מקומיות. כ-20 ערים אצלנו כבר חצו את ה-100 אלף תושבים, כשמספר זה עתיד להיות מוכפל תוך עשור שנים בלבד.
לשם השוואה, בפורטוגל, מדינה אירופית עם מספר תושבים גדול משלנו, כ-11 מיליון, ישנן כיום בסך-הכל 3 ערים עם מספר תושבים גבוה מ-100 אלף, ליסבון, פורטו וסטובל שהינה בפועל עיר לווין של ליסבון הבירה. על-פי הנתונים, עד 2050 יתווספו כ-4 מיליון דירות נוספות לשוק הדיור בישראל, רובן ככולן במחצית הצפונית של המדינה, מבאר שבע בואכה הגליל. שפלת החוף, מנהריה ועכו בצפון ועד אשקלון בדרום, צפויה להפוך למגלופוליס, עיר ענק, בה יחיו על-פי ההערכה כ-14 מיליון בני אדם, זאת לעומת כ-6 מיליון כיום.
בד בבד יתווספו לנו עוד עשרות מיליוני מ"ר שטחי תעסוקה, משרדים, קניונים, החל ממגדלי ענק וכלה במרלוגים, יתווספו עוד מיליוני כלי רכב לכבישים הצפופים לעייפה בלאו הכי וכן תשתיות לסוגיהן. כל אלה מלמדים אותנו שעל מקבלי ההחלטות לעשות חישוב מסלול מחדש בכל מה שקשור לאג'נדה הירוקה, החל בבנייה, דרך מעבר לכלי רכב חשמליים ובהמשך אוטונומיים וכלה בכל מה שקשור לשמירת איכות הסביבה.
שומה עלינו, כאלה שמנווטים את שוק הדיור, להיות חיל החלוץ שידחוף קדימה את ה"עגלה הירוקה" התקועה לעייפה בבוץ ולהוציא אותה אל חוף מבטחים שיבטיח לנו, בנייה ירוקה בתוך סביבה ירוקה נקייה ובטוחה בריאותית, אקולוגית השומרת את יופייה הייחודי של ארצנו הקטנטונת, האחת והיחידה!

הכותב הוא יועץ לניהול ואחזקת מבנים ולנכסי משקיעים ובעלי עידן ש.נ.י
תאריך:  21/11/2021   |   עודכן:  21/11/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ישראל צריכה להוביל את האג'נדה הירוקה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אורנה מרקוס בן-צבי
אנשים השומרים בליבם ובראשם את ה"חובות" של הסובבים אותם, את העלבונות, הרוגז והכעסים, אינם יכולים להיות מאושרים    תחושת העלבון מנהלת אותם    הם אינם פנויים להתחדשות ולצמיחה
איתן קלינסקי
אני מודע למוסכם ההלכתי, שעדות ילד אין לה תוקף, ואינה מתקבלת במערכות המשפט    אך למרות שמדובר בעדות של ילד, עדותי שלי, ילד שהשיל מעצמו כבר את העשור הראשון לחייו, זכור לי היטב מנהג המקום בכותל המערבי באביב בשנת 1945
רבקה שפק-ליסק
שלטונם של השבטים השונים באזור היה מוחלט. פעילותם הייתה בעלת השפעה מכרעת על אי-ההתפתחות של האזור    מלבד תקופות קצרות מצב הביטחון היה גרוע
צ'לו רוזנברג
בדרום האלימות משתוללת ועתה פלוגות הבריונים של הליכוד מנסות להטיל אימה בכל רחבי הארץ    תוקפים, מגדפים, משתוללים
טל גורן
למרות שהרוחות בארץ סוערות בעקבות עצירת הזוג אוקנין לישראל יש הרבה מה להפסיד במשבר דיפלומטי בין המדינות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il