X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
דרכים יצירתיות לפתרון סכסוכים

מותר סקוטלנד מאוסלו

איך מגשרים על תהום כל כך גדולה? רק על בסיס של אמון אישי והכרה עמוקה בזכויות הצד השני, בחוסר התוחלת של סכסוך מזויין וטרור, ברצון להביט אל העתיד ולא אל העבר
▪  ▪  ▪
הביטו אל העתיד [צילום: סקוט הפל, AP]

אני ממליץ בחום לצפות בסרט "המסע" (2016) המשודר עכשיו ב-יס על הסכם השלום בצפון אירלנד בין קתולים לפרוטסטנטים בהובלת מנהיגי שני הצדדים מרטין מקגינס ויאן פייזלי, בהתאמה ובתמיכת בריטניה בהנהגת טוני בליר וראש ממשלת אירלנד. המשא-ומתן התנהל בסקוטלנד וידוע כהסכם סנט אנדרוז (2006). הסרט מתמקד בשיחות שניהלו לראשונה במסע שערכו 2 המנהיגים של צפון אירלנד שנקלעו במכונית אחת בדרך לשדה התעופה.
לכאורה סרט טריוויאלי כי מה זה מעניין את הצופה הישראלי מה ההסכם בצפון אירלנד מלפני 15 שנה. יש לנו מספיק צרות משלנו ואין לנו סבלנות להתעמק במלחמות אזרחים בצפון אירלנד, רואנדה, בורונדי, סודן, יוגוסלביה, ואפילו מלחמות האזרחים בשערינו בסוריה, לבנון, תימן, אלג'יריה, לוב, לא מדירות שינה מעינינו, למרות שמתבצעים בהן טיהור אתני, רצח עם ונרצחים מאות אלפי קורבנות חפים מפשע. עניי עירך קודמים לכל...
אלא שאנחנו יכולים להפיק תובנות חשובות ביותר מהסרט ומתהליך השלום בצפון אירלנד לגבי הסכסוך שלנו עם הפלשתינים. מלחמה ושלום מתחילים ונגמרים קודם כל בבני אדם, מעבר לשיקולים אסטרטגיים, אינטרסים כלכליים, אתניות ודת. למדנו על כך בספרו הנפלא של טולסטוי, מי שאוזנו הייתה קשובה למד על כך גם בתיכון, והמהדרים למדו על כך בחוג למדע המדינה, בקורסים ליחסים בינלאומיים, אירופה בין שתי מלחמות עולם וכדומה.
ישראל זכתה במנהיגים מכל הסוגים - עם חזון אקטיביסטי ארוך טווח כבן גוריון שניצח במלחמת העצמאות והקים את המדינה, בגין שחתם על הסכם שלום עם איש כבוד כסאדאת על בסיס של אמון הדדי, גולדה מאיר (אף שעל) שהביאה עלינו במיליטריזם ובחוסר הפשרנות את מלחמת יום כיפור, אלון דיין ובגין שהובילו את ההחלטה לשים קץ לתוקפנות נאצר ולצאת למלחמת ששת הימים, רבין ופרס שעשו מקח טעות ונתנו את מבטחם בנוכל כערפאת.
תהום גדולה
רצה הגורל ומשודרים כיום במקביל שני סרטים - "אוסלו" על הפארסה של הסכם השלום לאלף שנה, ו"המסע" על תהליך דומה אך שבוצע בצורה מקצוענית והיה מבוסס על אמון הדדי שלא איכזב כמו באוסלו. כבר הבהרתי לא פעם שאין להאשים את פרס ורבין שהתכוונו בכל מאודם לשים קץ לסכסוך אך לא השכילו להבין שמטרת ערפאת היא רק להקים מדינת טרור כשלב ביניים בדרך לפתרון הסופי שהוא שליטה פלשתינית על ארץ ישראל כולל ירדן.
פייזלי ומקגינס לעומת זאת הגיעו להחלטה להתבונן קדימה ולא אחורה, לעתיד ולא לעבר. כי זה ההבדל התהומי בין מנהיגים פונדמנטליסטים שמעצם הגדרתם הם רוצים להחזיר עטרה ליושנה למנהיגים פרוגרסיביים שרוצים להצעיד את מדינתם לשגשוג וקידמה. ומה שמדהים זה שנקודת הפתיחה הייתה שפייזלי היה כוהן דת פונדמנטליסט שלא היה מוכן להכיר בזכויות כלשהן לקתולים 'הכופרים' ומקגינס שרצה רק לחבור לאירלנד ולהתנתק מבריטניה.
איך מגשרים על תהום כל כך גדולה? רק על בסיס של אמון אישי והכרה עמוקה בזכויות הצד השני, בחוסר התוחלת של סכסוך מזויין וטרור, ברצון להביט אל העתיד ולא אל העבר. הם עברו טרנספורמציה. גולדה לא הייתה מסוגלת לזה, בגין כן, רבין ופרס כן, סאדאת כן, אך ערפאת וכל מנהיגי הפלשתינים מהפתח ומחמאס, מהמופתי בן בריתו של היטלר ועד מנהיגים מקומיים, לא מאמינים שיש לנו זכויות בארץ הזאת ורוצים לסלק ולהשמיד אותנו.
לא נתמזל מזלנו שלשותפתנו בקונפטריה, במולדת המשותפת בארץ ישראל, קמו מנהיגים שהפנימו שאנו חזרנו למולדתנו לתמיד, שהפכנו את ארץ השממה שלהם לגן פורח, בלי נקמות דם, מלחמות אחים, דיקטטורות ושיעבוד. כיבוש הם טוענים? איזה ערבי נהנה מחופש ודמקורטיה בארצות ערב? אפשר להיות משועבד לדיקטטור, לאימאם חשוך, לבעל אחוזות דורסני, ואם פלשתין כבושה או נצורה לטענתם זה רק בגלל שהם רצו להקים בה מדינת טרור.
פשרה היסטורית
קיים דמיון מפתיע בין הסכסוך בצפון אירלנד לסכסוך בא"י. האירים/פלשתינים טוענים לקיפוח, דיכוי, התנשאות, הם מרגישים רגשי נחיתות, קנאה, בכורה אל מול האנגלים/ישראלים. הם רוצים לחבור לאומה האירית/ערבית כמימים ימימה ורואים בבריטים/ישראלים כובש זמני/קולוניאליסט. הם נזכרים בהיסטוריה המפוארת, אך היא נעצרת עם כיבוש הארץ על-ידי הערבים. לפני זה לא היו יהודים, בית מקדש, ישראל, יהודה, שלמה, דוד - אגדה!
ליבי ליבי על שגריר ישראל באירלנד כי זה חסר תוחלת שהאירים אי-פעם יאהבו אותנו. הם מסתכלים עלינו ורואים את הבריטים. ממש מגוחך שהבריטים שהיו תמיד לצד הערבים, פרט לכמה שנים של הצהרת בלפור, שעצרו את העלייה ולא נתנו מחסה למיליונים שסבלו מהנאצים, מזוהים עם ישראל. שהיהודים, שהיו תמיד לצד השחורים בארה"ב, בדרום אפריקה, במהפכות החברתיות, מזוהים עם אפרטהייד, גזענות, קולוניאליזם, נאציות.
אבל לפחות בצפון אירלנד השכילו שני הצדדים להגיע לפשרה היסטורית שטובה לשני הצדדים. קונפטריה עם בריטניה מחד ואירלנד מאידך-גיסא, אבל הכל תחת מטריית האיחוד האירופי, כשממילא אין גבולות וכל אירופה היא יחידה כלכלית אחת. עד ש... ג'ונסון ניתק את בריטניה מאירופה והעלה מחדש את שדי הבדלנות בסקוטלנד ובאירלנד הצפונית. גם בא"י הפתרון יבוא רק אם נהיה כולנו חלק מהאיחוד האירופי עם שגשוג ותנועה חופשית.
סרבני החיסונים משוכנעים שמשתילים בנו שבבים כדי לשלוט בנו, אך אינם מבינים שאנחנו כבר מזמן משועבדים לפונדמנטליזם, פופוליזם, רבנים ואימאמים חשוכים, משיחיים, ניאו ליברלים ומכחישי משבר האקלים. אנחנו טובעים במשטר של צרכנות ובלק פריידיי, ריאליטי, פרסומת, ציוצים ושטחיות שאין לה קץ. לא רוצים שנחשוב מחוץ לקופסה ושרק נלך בתלם, ניתן לשלוט בנו על-ידי סיסמאות, פייק ניוז, שנאה, שיסוי הדדי, גזענות וקיצוניות.
מנהיגי העולם מצעידים אותנו בדרך ללא מוצא, הסכסוכים לא נפתרים אלא הולכים ונערמים, הכלכלה צועדת לתהום עם בועות עתק בנדל"ן ובבורסות, הפתרונות ידועים אך אינם נוחים לישום, כי הם פוגעים באליטות הקיימות. 10 המדינות הכי אתיות ומשגשגות אינן מודל לחיקוי. במקום לחפש תשובות הולמות חוזרים בתשובה. "המסע" עשה צעד קטן לאנושות, אך העולם עושה צעד גדול אחורה לימי דיקנס, אם לא לימי הביניים וגוג ומגוג!

תאריך:  23/11/2021   |   עודכן:  23/11/2021
+פייק ניוז
09:57 23/11/21  |  אביתר בן-צדף   |   לרשימה המלאה

עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים  ▪  והפעם - המלחת הים, פייק-ניוז, מסך של חול, הסתה, הפרדה כביכול והגנה עצמית  ▪  "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)  ▪  הרבה בריאות, נחת ואושר

טראמפ. חקירה מסועפת [צילום: טוני דג'אק, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מותר סקוטלנד מאוסלו
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
אוסלו/סקוטלנד
מנדלה   |  28/11/21 09:15
2
אוסלו/סקוטלנד
מנדלה   |  28/11/21 09:15
3
שכנעת אותי - עכשיו חמינאי
קורי עכביש  |  28/11/21 09:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
איציק וולף
אשתו של פאדי אבו שחידם, שרצח אתמול ביריות את אלי קיי ז"ל סמוך לכותל המערבי, נעצרה כשחזרה לישראל מירדן    הועברה להמשך חקירה במגרש הרוסים בירושלים
עידן יוסף
בצל הפיגוע בירושלים, שב"כ חושף תשתית ענק של חמאס שסוכלה ביו"ש - בהכוונת מנהיגי הארגון בחו"ל, בהם אחד מחוטפי נחשון וקסמן    עצר למעלה מ-50 מחבלים שתכננו פיגועי תופת באזור יהודה ושומרון ובירושלים    בין היתר נתפסו אמצעי לחימה וארבע חגורות נפץ
איתן קלינסקי
מול מציאות חדורת שנאה ואכולת קנאה, מול רבים וחזקים המוכנים לקטול חיים, כולל חייו, יצא יוסף בשליחות המתמצית בארבע מלים "את אחי אני מבקש"
יוני בן-מנחם
ארגון חמאס פתח בקמפיין מדיני ותקשורתי ענק במטרה לבטל את החלטת בריטניה להכריז על הארגון כארגון טרור. בחמאס חוששים שמדינות נוספות ילכו בעקבות בריטניה, גורמי מודיעין במערב מעריכים כי החלטת בריטניה תפגע בפעילות הכספית של חמאס
ירון פרידמן
החוק הבריטי אמור להחשיב בשבוע הבא את הזרוע המדינית של חמאס כארגון טרור, מה שיחסום את מקורותיה הכלכליים בבריטניה, כך יש לקוות. חשיפה בתקשורת הערבית מגלה את מקורותיה הכלכליים של חמאס בבריטניה בפרט ובאירופה בכלל. כיצד תשפיע סגירת הברזים הכלכליים של חמאס בלונדון על הארגון?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il