X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
השנים האחרונות לכהונת נתניהו התאפיינו בשילוב מורכב בין הבשלתם של הישגים מדיניים וכלכליים שנרקחו במשך זמן רב דוגמת "הסכמי אברהם", לבין מאבק פוליטי פנימי חריף, מאבק רפואי חריג, ומאבק אידאולוגי ממושך - שפגעו קשה בציבור, במשק ובמעמד המוסדות הדמוקרטיים שלנו. אם לא יתרום עתה לתיקון מעוות זה, תאופיין כהונתו הממושכת מבחינה לאומית במאזן שלילי
▪  ▪  ▪
נתניהו בבית המשפט [צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש 90]

בשש השנים האחרונות לכהונתו ביצע נתניהו 4 שגיאות מכריעות שהביאוהו לסוף דרכו הפוליטית בשלושה שלבים:
  • הזנחת הטיפול בבעיות הפנים של מדינת-ישראל.
  • התעלמות מהשפעת משפטו על מעמדו ועל כושרו לתפקד לאורך זמן כשכתב אישום תלוי ועומד מולו.
  • בזבוז תקופת כהונתו של טראמפ בארבעה תחומים:
  • יישוב יהודים מזורז באיו"ש בתחומים שלא עמדו בסתירה למהלכים המשותפים עם ארה"ב.
  • ניצול הסכמי אברהם להעמקת הקשר ושת"פ עם המדינות הערביות השותפות (או דחיית החתימה אם הימנעות מהתיישבות באיו"ש היה תנאי אבסולוטי.
  • העמקת האינטנסיביות וגיוון שיטות הפעילות הצבאית נגד נוכחות אירן בקרבה יתרה לגבולות היבשתיים שלנו - לבנון, סוריה, עירק ותימן.
  • העמקת המעורבות הישראלית, אם אפשר אזי בגיבוי אמריקני, בגיבוש הסדר בסיכסוך המים בין אתיופיה, סודן ומצרים.
  • הזנחת המפלגה ותרומה במעשה ומחדל לאובדן משקלה הציבורי של הכנסת בדעת הקהל הישראלית.
מאפיינים מרכזיים של הכשלים הם העדפת ראוותנות תקשורתית על פני העמקת העשייה הפעילה - שהיא תמיד ליבת המבחן הציבורי האמיתי של פוליטיקאי - ושחיקת הקשר והיחסים עם שותפים פוליטיים במפלגה ומחוצה לה. אצל נתניהו נודעה לתקשורת ולתדמית התקשורתית חשיבות רבה מדי, לפיכך השקיע בה אנרגיות מרובות ומוגזמות אשר בשילוב עם חוסר זהירות "ועידוד אחיתופלי" מבית סיבכוהו בפרשיותיו המשפטיות.
הפסד טראמפ בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2020, נובעת במידה רבה מסיבות דומות - שלטון האגו במקום עוצמת העשייה... .
נתניהו פתח לישראל דלתות רבות וניצל היטב את קשריו בארה"ב כמו גם נכסים ישראלים שעמדו לרשותו בכדי לפתח ולקדם קשרים בינלאומיים. האפקט הנלווה לכך היה התחזקות הכלכלה, עליית רמת החיים והתפתחות משק המדינה. הוא זיהה נכון שינויי מגמה אזוריים ועולמיים וניצל אותם ליצירה וחיזוק של קשרי שת"פ, אולם - וזו אחת משגיאותיו הגדולות העומדת בניגוד למעשי הממשלה הנוכחית - הוא "שכח" כנראה להיכנס בדלתות שאותן פתח ולא הכשיר קאדר מספיק וטוב שיעשה זאת במקומו ובהנהגתו.
העובדה ששיחק תפקיד של "כוכב עליון פוליטי" מצד אחד וניהל בבת-אחת עשר חזיתות פוליטיות ואישיות שונות מצד שני, גרמו לשחיקה רבה ולבזבוז הזדמנויות עצום ב-5 עד 6 השנים האחרונות לכהונתו. בשלוש השנים האחרונות נכנס למעגל קסמים של 4 סבבי בחירות בזה אחר זה, שהדגימו בצורה חדה את הפער העצום בין הפוטנציאל הגלום באיש לבין יצר ההרס המכוון את דרכו באותה תקופה ממש.
מסתמן ששעות רצון פוליטיות הן מצרך נדיר ויקר מציאות. מנהיג שאינו מבין זאת, יהיו הישגיו אשר יהיו, מביא בסופו של יום מאזן הישגים שלילי למדינתו. עם לכתו של טראמפ מהבית הלבן והחלפתו בביידן, צילו החיוור של אובמה, אנו מתחילים לשלם מחירים על כל רגע שהוחמץ בימי טראמפ. כך, למשל, ההפסד של ישראל לקוריאה הדרומית בתחרות על מכירת מערכות הגנה טיליות לטווחים קצרים ובינוניים מסוג "כיפת ברזל" לאמירויות - עסקה של 3.5 מיליארד דולר- היא לדעתי תוצאה של השינויים הפוליטיים במערכים המדיניים הקשורים בהחלטה. לא מן הנמנע שהייתה מעורבת בכך ידו או אצבעו של "הדוד סם", שניצל את עסקת ה- 35-F עם האמירויות לתמרון שיחזק בעל ברית במזרח הרחוק על פני בעל ברית מתפוגג במזרח התיכון.1 זו אזהרה לממשלת ישראל מפני מהלכים נוספים ודומים שעלול לארגן לנו משרד החוץ האמריקני במקומות נוספים. במיוחד מודגשים הדברים לגבי המדינות האירופיות המפותחות - גרמניה, צרפת, ובריטניה - שמדינות המפרץ וצפון אפריקה הן לקוחות ותיקים לנשק שלהן.
השינויים שמבצעת מצרים בסיני בניסיון להשתלט סוף-סוף על דאעש-סיני, מזַמנים שעת-כושר לתקן "תקלות" מימי נתניהו, וחרף החיכוכים בממשלת הקונגלומרט לקדם ללא דיחוי כל מה שאפשר במערכת היחסים ההדדית. מצבה הכלכלי הקשה של מצרים לצד השינויים הפוליטיים והאיום האירני, מאפשר לישראל לנסות ולהעמיק קשרים עמה בנושאים הקרובים לרוחה אך חשובים גם לנו, כגון: לוב, סכסוך המים הגדול בנילוס, התפלת מים וייצור חשמל "נקי" במדבר המערבי של מצרים ובעיקר הסדר אסטרטגי חדש בסיני2 שיכרוך עימו גם את עזה, ועוד.
נתניהו ותומכיו מסרבים להכיר בשגיאותיו והאיש ממשיך במלחמתו הרב-חזיתית גם כראש האופוזיציה. את מעמדו הציבורי הוא מעריך כנראה על-פי סקרים ומדמה שכל עוד הוא מקבל בסקרים 32 - 35 מנדטים, מצבו הציבורי איתן; לדעתי הוא טועה. ה-"R" 3 האישי של תדמיתו הציבורית והפוליטית נשחק שחיקה "מעריכית". טבעה של שחיקה כזו הוא שקצב ירידתה מואץ - איטי מאוד בתחילת התהליך ומהיר בהמשכו עד למפולת. להערכתי, שבר גדול אחד בליכוד ישנה באיבחה חדה את תמונת המצב ואת מגמת התהליכים כולם. שבר כזה אינו רחוק מפני שגם חלקים נרחבים בציבור "הימני" שעניינם יישוב ארץ- ישראל, מדינה יהודית ריבונית ועליית יהודים, אינו תומך "בנתניהו הרשע והארסי" אלא בנתניהו המוכשר, הלאומי והביצועיסט. אם יתעשת האיש או תתפורר ממשלת הקונגלומרט משום "שהאליטות הטיפוסיות" בה לא יוכלו להמשיך באיפוקן ולהשריד את בריתם הפוליטית, יתחולל בישראל שוב מהפך פוליטי חד ומהיר.
לדעתי, יכול נתניהו עדיין לחזור לאיתנו, אילו תמך במהלכים ה"ימניים" של הממשלה (מהלך "מחבק" במקום מהלך "דוחה") ואילו הפסיק את מלחמתו במדינת-ישראל והגבילה למאבק באופוזיציה לממשלה; יש באלה כדי לקדם השינוי בטרם יתקבע המצב הנוכחי.
שום החלטה המזיקה לישראל, גם אם יש בה כדי לבייש זמנית את הממשלה, לא תרשם לזכותו. המציאות המזרח-תיכונית נזילה ואינה מחכה לאיש. בזבוזים נוספים על אלה הרשומים כבר לחובתו מ-6 השנים האחרונות, רק מרחיקים וירחיקוהו עוד יותר מחזרה לעמדת השפעה פוליטית. (המשפט הוא זירה נפרדת, אך מושפעת).
המשך הקיטוב בעם ומלחמת "בני אור" ב"בני חושך", כאשר כל קבוצה מגדירה את זולתה כרע מוחלט ואת עצמה כטוב המוחלט - מחולל כרסום מתמשך בסולידריות הלאומית ומזיק ביותר לכושר העמידה וההישרדות. גם שותפינו - יהודים ולא יהודים מבית, יריבינו ואויבינו צופים בנו ומבחינים היטב במציאות הפנימית. הצלחות ישראליות בשימור הביטחון הפנימי והחיצוני ומניעת מלחמה אפשרית, תלויים בין היתר בהתרשמות זו ולאו-דווקא במספר מטוסי 35-F שבידי חא"י. הציבור הישראלי עייף מהמלחמה הפנימית ומתקשה לגייס את הכוחות הנפשיים הדרושים לאיפוק במלחמה המתמשכת נגד הקורונה.
אם ישלים נתניהו עם פורשי הליכוד והמועמדים הדחויים שביקשו להצטרף למפלגה, כחלק מרהביליטציה כוללת של גוש הימין בישראל תהיה זו התרומה המיידית והגדולה ביותר שביכולתו לתרום לאיחוי הקרעים במדינה.4 אם יאזור עוז לבצע תפנית אסטרטגית כזו, יוכיח שלא נס ליחו הפוליטי כמנהיג, שזנח את המניפולציות השליליות ומתאים הוא לעמוד שוב בראש ההנהגה הלאומית.

הערות

1. השינויים במדיניות הפקת הדלק הפוסילי ושיווקו בעולם משפיעים וישפיעו עוד יותר על מדינות המפרץ. ארה"ב פועלת לצימצום השפעתה משום שהיא אינה תלויה בהן יותר, אולם הצרכניות העיקריות האחרות – סין, הודו, יפן, קוריאה הדרומית, וייטנאם ועוד, מקבלות השפעה גוברת במפרץ. כשאירן תשתחרר מהסנקציות (שוב בהשפעת מדיניות ארה"ב) גם היא תצטרף למרוץ ותבקש לכפות עליו את רצונה באופן מסחרי, באופן כוחני או אחר. לא מן הנמנע ששיקולי האמירויות בעסקת הטילים פזלו לעבר התפתחות זו, שבה מעמדה של ישראל חלש יחסית. צינור הדלק מאילת לאשדוד בקונטקסט זה הוא עניין אסטרטגי חשוב.
2. כך למשל ניתן לשאוב רעיונות מהסדרים בינלאומיים אחרים בעולם, שבשינויים המתאימים עשויים להיות ישימים גם באזורנו. למשל, בדומה לרכישת אלסקה מרוסיה ע"י ארה"ב אפשר לבחון רכישת חלק מסיני ממצרים בתמורה לתשלום כספי משמעותי; רזרבות הדולרים של ישראל מאפשרים לשקול מהלך כזה, כשם שהמחסור במזומנים במצרים עשוי להפכו לקוסם לה מאוד. זהו נושא עצום ולא כאן המקום לפרטו.
3. אני משתמש כאן במושג ה- "R" כאנלוגיה בלבד למדד התפשטותה או דעיכתה של הקורונה במקומותינו – עולה לאט וא"כ מואץ- עקומה קמורה; יורד לאט וא"כ מואץ – עקומה קעורה.
4. אם יעשה זאת כראש ממשלה או יחזור להיות ראש ממשלה מפני שיתעשת ויעשה זאת – מבחינה ישראלית כוללת זו שאלה משנית בחשיבותה.

תאריך:  28/11/2021   |   עודכן:  28/11/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המשגים המכריעים של נתניהו
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
ניתוח חד מימדי
באום  |  28/11/21 13:21
 
- הביקורת לא מאוזנת ושגויה
רפי לאופרט  |  28/11/21 22:16
 
- לדעתי
באום  |  29/11/21 00:51
 
- תשובה טובה
הירונימוס  |  30/11/21 14:50
 
- אולי גם טהור אתני במשפחה?
יוספוס פלוויוס  |  30/11/21 21:42
2
יש עוד משגה
יהודי מפוכח  |  30/11/21 08:30
3
תגובה למגיבים
רפי לאופרט  |  1/12/21 18:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף אליעז
הסרט הזה מזכיר מאות ואולי אלפי סרטים אמריקניים שנוצרו אחרי כל המלחמות בהן נלחמה ארה"ב ונוצחה, צבאית או מדינית, כמו בויטנאם, באפגניסטן, בעירק ולמעשה גם מול קוריאה הצפונית
איתן קלינסקי
מצער, שאחרי הצלחה מסחררת ב-כ"ה בכסלו בשנת 164 לפנה"ס במאבק צודק להשתתת תכנים סוציאליים צודקים ומתן ביטוי לערכי דת מול גזירות פוגעניות, בית החשמונאים עולה על שרטון, המאמץ נתיבים של כיבושים טריטוריאליים, שבינם ובין מלחמת הקיום וההגנה שהחלה בשנת 166 לפנה"ס אין מאומה
יוני בן-מנחם
מצרים מפעילה לחץ על ארגוני הטרור להמשיך ברגיעה הזמנית ברצועת עזה כדי לקדם את המתווה שגיבש המודיעין המצרי לשיפור המצב הכלכלי וההומניטרי ועסקת חילופי שבויים. מחלוקת בין ארגוני הג'יהאד האיסלאמי והחמאס על עבודת פועלים מרצועת עזה בישראל
רון בריימן
בעיצומה של המגפה, ניצן הורוביץ, שר הבריאות ויו"ר סיעת מרצ במערך רע"ם/מרצ, חושף שוב ושוב עד כמה הוא האיש הלא נכון במקום הלא נכון. הדחיינות מבית מדרשו עלולה לעלות בקורבנות רבים ומיותרים
דן מרגלית
המחזמר בו מופיעים שחקנים וזמרים מעולים מעלה על קצה המזלג את הסוגיה אם השירה היא אישית-פרטית או יכולה לעמוד גם לרשות ולשרות האומה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il