X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
דניאלי. "שלא יהיו אי הבנות"
שיפוט מהיר / אליענא דניאלי
"זה מה שאני מנסה לחשב"
יום מוקד פלילי בפני השופטת אליענא דניאלי אינו משיג הרבה התקדמות, למרות בקיאותה ויעילותה, בשל הקשיים הקבועים שהוא מעורר צריך למצוא פתרונות רוחב, ולמדור יש כמה הצעות בנושא
זו אינה גזירת גורל
כפי שהמדור מראה שוב ושוב, ימי המוקד הפליליים מתקשים להתנהל ביעילות אם בכלל. נאשמים לא מתייצבים כלל או באיחור, סניגורים מקבלים תיקים ברגע האחרון ומגיעים לא מוכנים, תסקירים לא מוגשים במועד. זהו מצב המבזה את המערכת, גורם לבזבוז זמן משווה ופוגע באינטרס הציבורי. דומה שהמערכת מתייחסת למצב זה כגזירת גורל, ולא היא. יש להפעיל מזכירות פרואקטיבית (כפי שנעשה בהצלחה בכמה פיילוטים), לממש צווי הבאה, לחלט ערבויות של נאשמים שאינם מתייצבים וגם להטיל הוצאות אישיות על סניגורים מאחרים או בלתי מוכנים.

השופטת: אליענא דניאלי, בית משפט השלום בפתח תקוה
המועד: יום חמישי, 21.20.2021, שעה 09:45
הנושא: תיקים פליליים
"אנחנו לא נכתוב את זה כדי לא לפגוע בפרטיות שלך", אומרת השופטת אליענא דניאלי לנאשם בהתייחסה לתסמונת ממנה הוא סובל. הדיון העיקרי בין הצדדים הוא בשאלה האם התביעה עמדה בלוחות הזמנים הקבועים בחוק. "מתי מכתבי היידוע נשלחו? יש לכם ראיה ששלחתם מכתב שימוע לכתובת שהוא נתן?". דניאלי מעיינת במעקב המשלוחים וממשיכה לברר: "הכתובת החדשה שעודכנה היא לא קרני שומרון? זה לא אומר לאן זה נשלח. שתי הכתובות הן קרני שומרון, איך אפשר לדעת ששלחתם לכתובת הראשונה?".
התובעת מציגה על המסך את מכתב היידוע, אבל דניאלי בקיאה היטב בפרטים: "הסניגור טוען שהנאשם מסר בחקירתו כתובת אחרת. יש לכם ראיה ששלחתם לשם? אתם יכולים לבדוק את הטענות שלו ולהשיב בכתב כדי להיות מדויקים? בדרך כלל יש לכם מעקב של הדואר. יש לכם כזה דבר?". התובעת מבטיחה לבדוק, אבל יש עוד בעיה: בתיק בוצעו השלמות חקירה. דניאלי: "מתי בוצעו ההשלמות?". הסניגור: "אתם עדיין לא עומדים בזמנים". דניאלי: "זה מה שאני מנסה לחשב. נכון, זה 20 חודשים. מכתבי היידוע, קודם כל, עוד לא הראית לאן שלחתם. הם עוצרים [את מרוץ הזמן]?".
התובעת מציגה את מכתב היידוע שנשלח לכתובת הראשונה ודניאלי מראה אותו לסניגור: "נשלח, עם הציון שהמכתב לא נדרש". לבסוף היא מורה למדינה להגיב בכתב בתוך שבוע לטענות הנאשם, ובהעדר החלטה אחרת - הראיות יישמעו ב-16 בנובמבר כפי שנקבע. "אתם תגיבו בתוך שבוע ונראה אם יש לכם תשובה לזה", היא אומרת לתובעת.
הסניגור ממשיך לטעון ודניאלי מאפשרת זאת למרות שכבר החליטה. "שלחו בדואר רשום וזה לא נדרש", היא אומרת. הסניגור: "הם מנסים לירות לכל הכיוונים". דניאלי מחייכת: "מי מנסה לירות לכל הכיוונים?". הסניגור: "לא אני". דניאלי לתובעת: "זה לא עובד ככה. יש כללים ויש זמן". ולסניגור: "היא אומרת שהזמן לא עבר לפי החישוב שלכם, אולי הם סופרים אחרת את החודשים".
"זה בדיוק מה שאני רוצה"
דניאלי מנסה לעבור לתיק הבא, אבל הנאשם יצא לרגע. הסניגור מתחיל לדבר, אך דניאלי קוטעת אותו: "בוא נשמע את הנאשם, כי אני רוצה לשמוע אותו". התובעת: "אני רוצה שבית המשפט יוודא שהוא מודה". דניאלי: "זה בדיוק מה שאני רוצה". אז בינתיים מציעה דניאלי לשמוע תיק קצר, בו הסניגורית טוענת שהנאשם הודה ללא ידיעתה, ומבקשת לבטל את דיון ההוכחות שכן הוא צירף תיק אחר. דניאלי מכתיבה: "מהנאשם הודה, הסניגורית משוחררת בתודה. עורך דין [פלוני] מייצגו ומובהר כי מועד ההוכחות אינו רלוונטי מבחינתו".
כעת סניגור מבקש דחייה בנימוק העתיק ביותר בספר: הוא קיבל את הייצוג רק לאחרונה ורוצה לבוא בדברים עם התביעה. לדניאלי כמובן אין ברירה והיא דוחה את ההוכחות ל-2 בדצמבר. הסניגור טוען שזה קרוב מדי ומקבל שבוע נוסף. הנאשם ש"יצא לרגע" עוד לא חזר, ודניאלי לא יכולה לדון גם בתיק נוסף משום שההזמנה הונחה בתיבת הדואר של הנאשם - מה שאינו מהווה המצאה כדין - והוא לא התייצב.
דניאלי יוצאת ללשכה עד שהנאשם יגיע ("הוא יצא לתינוקת בת יומה ואמר שיגיע בעוד עשר דקות", וזה היה לפני חצי שעה). לבסוף הוא מגיע ב-10:30, ואז מתברר שהסניגור לא ממש טרח להתכונן: הוא צריך לבקש שדניאלי תוציא עבורו ממערכת נט המשפט את תסקיר שירות המבחן והערכת המסוכנות.
סוף-סוף אפשר לקיים דיון לגופו של עניין, ודניאלי מקדישה זמן ותשומת לב ראויות לוודא שההודאה אמיתית וכנה. "מעריך המסוכנות התרשם, או אמרת לו, שלא ביצעת את המעשים בהם הודית, או שהודית כי עורך הדין אמר לך להודות", היא אומרת לנאשם. הוא משיב: "הייתה אי-הבנה. לקחתי אחריות". דניאלי מוודאת שהוא מודה בעובדות כתב האישום, "שלא יהיו אי-הבנות".
"תתן לסניגור שלך כלים"
הסניגור מבקש דחייה של חמישה חודשים במתן גזר הדין, כפי שהמליץ שירות המבחן, בעוד התובעת מסכימה לשלושה חודשים בלבד; קיימים פערים בין הערכת המסוכנות לבין התסקיר ויש צורך בדחייה כדי להסביר אותם ולוודא שהנאשם נוטל אחריות. דניאלי: "לשם כך הם מבקשים את הדחייה - כדי לשלב אותו בהליך טיפולי". הסניגור ממשיך להתווכח ולבסוף דניאלי חותכת ומכתיבה:
"הנאשם הודה בכתב אישום מתוקן והופנה לקבלת תסקיר שירות המבחן והערכת מסוכנות. חוות הדעת התקבלו לקראת הדיון, כאשר מהערכת המסוכנות עלה שאינו נוטל אחריות מלאה על מעשיו. הנאשם נשאל על כך במהלך הדיון ושב ונטל אחריות מלאה על מעשיו". דניאלי מתמצתת את התסקיר וממשיכה: "נוכח מכלול הנסיבות אני מוצאת להיעתר לבקשת שירות המבחן במלואה ומורה, כי עד לדיון הבא יוגש תסקיר סופי, אף אם לא ישלים הנאשם את תהליכי הטיפול".
דניאלי דוחה את הדיון ל-24 במרס ופונה לנאשם: "אתה צריך לשתף פעולה עם ההליך הטיפולי, בסדר? הם מבקשים להכניס אותך למאסר. אני לא יודעת מה יהיה בסיום ההליך. מוטב לך שתהיה חוות דעת של שירות המבחן. אולי הבקשה שלהם [של התביעה, למאסר] תתקבל, אבל תתן לסניגור שלך כלים לטעון לטובתך". לפני כן ביקש הנאשם לומר דבר-מה, אבל דניאל בלמה אותו; נכון שהוא מיוצג, אך לנוכח הטלטלות בעמדתו, ייתכן שמוטב היה להאזין לו במישרין.
השורה התחתונה:
דניאלי מוכנה לדיונים ובקיאה בפרטים, למרות שכרגיל בימי מוקד - מתקשה להתקדם בשל אי-התייצבות נאשמים ובקשות דחייה. היא מאפשרת לצדדים לטעון באיזון של פרטים ויעילות, ושמה לב כראוי לכנות הודאתו של הנאשם. כוכבית: מספר הדיונים בפועל היה נמוך מאוד והקשה על ההערכה.
יעילות: 9.
מזג שיפוטי: 9.

תאריך:  28/12/2021   |   עודכן:  12/01/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 זכות השמיעה
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שיפוט מהיר
איתמר לוין
השופטת אופיר כתבי-ריבלין מאשרת מפקחים מוצעים במעצר בית ומציינת בהחלטתה שהתרשמה מהם באופן ישיר - מה שלא ממש משקף את המציאות, כי היא שוחחה איתם אולי דקה
איתמר לוין
אנושיות, סבלנות והקפדה על פרטים מאפיינים את השופטת רונית פוזננסקי-כץ - אבל במקביל היא מאשרת הסדר המושג מול עיניה ובלא שהנאשם יכול באמת לחשוב עליו
איתמר לוין
44 תיקים מונחים בפני שופטת המעצרים ענת יהב, אך היא מפגינה בקיאות בפרטים ושומרת היטב על הסדר באולם, לצד ניהול דיונים יעילים המתמקדים בעיקר
איתמר לוין
אנשי תביעה וסניגורים המגיעים לא מוכנים לדיונים, בקשות דחייה בעוד הנאשמים מצויים במעצר, מהומה בלתי פוסקת ושופט שאפילו אינו מנסה להתגבר עליה    תמונה עגומה וחמורה באולמו של השופט ביאלין אלעזר
איתמר לוין
שופט השלום מאשקלון מאבד שליטה כאשר מתברר לו שנפלה תקלה משמעותית מצד שירות המבחן, נוזף בפרהסיה בעוזרו המשפטי וצועק ללא שום סיבה נראית לעין. ספק אם הוא מתאים לכס השיפוט
רשימות נוספות
"תזמינו משטרה ותעצרו אנשים"  /  איתמר לוין
"לא נעודד התנהגות כזאת"  /  איתמר לוין
"אני מבקשת שאדוני יקח אוויר"  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il