X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מדינת ישראל כמעט ואינה מקבלת קרדיט על פעילותה ההומניטרית הרפואית הנרחבת, בארץ או בחו"ל
▪  ▪  ▪
משלחת החילוץ וההצלה הישראלית לנפאל [צילום: דו"צ/פלאש90]

האו"ם השמיץ את ישראל השנה בדוח נוסף הכולל האשמות שערורייתיות בגין 'טיהור אתני', 'אפרטהייד', ועוד כהנה וכהנה בדיות שכביכול ביצעה כנגד הפלשתינים.
בינתיים, זה מה שקרה בעולם האמיתי: רופאים ישראלים המשיכו לטפל באלפי פלשתינים בבתי חולים ישראלים ולהעניק סיוע רפואי הומניטרי מדרגה ראשונה בכל רחבי העולם.
העובדה שישראל אינה זוכה לכל נקודת זכות בינלאומית על פעילותה ההומניטרית הנרחבת, בארץ או בחו"ל, היא אחד הסממנים של תקופה רוויית עוינות זו. בתי חולים בישראל מקבלים בקביעות מטופלים ממדינות המזרח התיכון, ובכלל זה מדינות ערביות שאינן מקיימות קשרים עם ישראל, מהרשות הפלשתינית, והרשות החמאסית בעזה. לדוגמה, לא פחות מרבע מהמטופלים בבית החולים לילדים ע"ש ספרא במרכז הרפואי שיבא בתל השומר הם ילדים פלשתינים מעזה החולים בסרטן או סובלים ממחלות לב מולדות.
המרכז הרפואי הדסה בירושלים מטפל אף הוא בקביעות בפלשתינים מיו"ש. עמותת "הצל לבו של ילד" בבית החולים לילדים ע"ש אדאמס במרכז הרפואי וולפסון בחולון מטפלת גם היא בחולים פלשתינים רבים, וילדים מכל רחבי המזה"ת, אסיה, אפריקה, ומזרח אירופה.
פלשתינים אלה מקבלים טיפול בישראל למרות העובדה שהרשות הפלשתינית אינה לוקחת אחריות כספית מלאה על טיפולים אלה, ולמטופלים עצמם אין את הסכום הנדרש למימון הטיפול. מרכז פרס לשלום ובתי החולים עצמם מכסים או סופגים, פעמים רבות, את העלויות.
גם מנהיגים פלשתינים עוינים ובני משפחותיהם, לרבות ראשי המאס, לעיתים מטופלים בבתי חולים ישראלים - למרות הצהרותיהם התכופות על "אפרטהייד" ישראלי ומחויבותם להשמדת מדינת ישראל. כך למשל, בשנת 2020 ניסו במרכז הרפואי הדסה בכל כוחם להציל את חייו של מזכ"ל אש"ף סאיב עריקאת, למרות היותו מהוגי האסטרטגיה הפלשתינית להחרמת מדינת ישראל ובידודה הדיפלומטי בעולם.
הפעילות ההומניטרית הישראלית ראויה עוד יותר לציון לאור העובדה שמטופלים פלשתינים שוכבים פעמים רבות, מיטה לצד מיטה, ליד מטופלים יהודים ישראלים, ביניהם גם קורבנות טרור. רבים סבורים שישראל פשוט "הומניטרית מידי" כשהיא דואגת לטפל גם בחולים פלשתינים. 'תנו לפלשתינים לקבל טיפול אצל אחיהם הערבים במצרים ובירדן', אומרים חלק מהישראלים.
דא עקא, הפלשתינים אינם יכולים לעשות זאת, שכן המצרים והירדנים בד"כ אינם מתירים לפלשתינים לקבל טיפול סדיר בבתי החולים שלהם, שלא לדבר על העובדה שרמת הרפואה בארצות ערב נמוכה משמעותית מרמת הרפואה בישראל. ברור כי טיפול בישראלים ובפלשתינים זה לצד זה מחייב איזון עדין וכרוכים בו מתחים רבים ומורכבות מוסרית. למרות זאת, ממשיכים בנחישות בתי החולים בישראל במאמציהם ההומניטריים תוך שהם אוחזים במדיניות 'דלת פתוחה' ולב חפץ. כמובן, לא תשמעו על כך בעיתונות העולם או בדוחות האו"ם.
ההומניטריזם הרפואי של ישראל עוד הרבה יותר מרחיק לכת. רופאים ישראלים פעילים ומנוסים גם במתן סיוע רפואי מחוץ לגבולות ישראל. זוכרים את המשלחת הרפואית ששלח צה"ל להאיטי לאחר רעידת האדמה ב-2010? (זו היה אחת מקומץ פעולות הסיוע הישראליות בחו"ל שאכן זכתה לתשומת לב בינלאומית חיובית.) במשך שנים אח"כ, עשו פיזיותרפיסטים ורופאי שיקום אורתופדי משיבא דרכם להאיטי יותר מעשר פעמים ועבדו בתנאים בלתי אפשריים על-מנת לטפל ב-4,000 תושבי האיטי שאיבדו את איבריהם באסון הנורא. יחד עם הג’וינט ומגן דוד אדום, הם הפעילו את "מרכז השיקום האיטי-ישראל" במתכונת מלאה בבית החולים האוניברסיטאי שבפורט-או-פרינס.
ישנם דוגמאות רבות נוספות. מומחי כוויות ישראלים היו הראשונים להגיע לרומניה כדי לטפל בתינוקות שנמצאו במצב אנוש לאחר שריפה הנוראית בבית חולים בבוקרשט. הם גם היו הראשונים להגיע לקונגו לאחר פיצוץ מכלית דלק גדולה. ישראל הייתה בין המדינות הראשונות לשלות צוותי הצלה ליפן ולקשמיר לאחר סדרת רעידות אדמה שם. בין הראשונות לשלוח טונות של ציוד ותרפות לאינדונזיה, לסרי לנקה, ולפיליפינים לאחר סדרה של סופות צונאמי. לעיתים צה"ל מקים בית חולים שדה במקומות אלו, בד"כ תוך 24 שעות.
ילד בן 12 עם שיתוק מוחין מקזחסטן שעבר ניתוח ושיקום ארוך במרכז הרפואי אסף הרופא, חינם אין כסף. כומר נוצרי פרו-ישראלי באוגנדה שהותקף בחומצה על-ידי קנאים מוסלמים ונכווה קשות, עבר סדרה ארוכה של ניתוחי עיניים ועור יקרים מאוד במרכז הרפואי שיבא. ועוד, ועוד.
בנוסף, רופאים ואחיות ישראלים העניקו שירותי סעד והדרכה רפואית באוזבקיסטן, אוקראינה, אזרבייג’ן, ארמניה, ברזיל, גאורגיה, גינאה המשוונית, חוף השנהב, קזחסטן, טורקיה, מאוריטניה, מונגוליה, מיאנמר, סין, סלובניה, סרי לנקה, פרו, רומניה, קוסובו, קמבודיה, רואנדה, ורוסיה - וזוהי רשימה חלקית בלבד!
ישראל גם "משווקת" טכנולוגיות רפואיות מתקדמות באופן הומניטרי. שיבא/ספרא מנטרת מרחוק ילדים חולי לב במקומות כמו עזה, עירק, חבל כורדיסטן וקפריסין. חברה ישראלית חילקה באפריקה למעלה מ-20,000 מכשירים פורצי דרך להדמיה גינקולוגית ע"מ לשפר את סיכויי הגילוי המוקדם של סרטן השחלות.
ישראל גם עזרה למדינות רבות בהתמודדות עם מגפת הקורונה, החל מארגנטינה ואורוגואי ועד לאסווטיני (סווזילנד) והודו. ומדינות רבות שלחו צוותי מומחים לישראל ע"מ ללמוד על דרכי הפעולה שלנו כנגד קורונה — שנחשבת למוצלחת יחסית בהשוואה לרוב מדינות העולם.
בחודשים הראשונים של התמודדות עם הקורונה, ישראל גם עזרה לרשות הפלשתינית במניעת התפשטות הווירוס ובטיפול בחולים. אבל מאז קיץ 2020 מעדיפה הרש"פ להחרים את ישראל בכל הקשור לקורונה ולסוגים נוספים של עזרה כלכלית. הרש"פ אפילו סירבה לקבל ציוד רפואי רב ותרופות ששלח איחוד האמירויות בגלל שהמטוסים נחתו בנתב"ג.
במקום זה, העדיפו דוברים פלשתינים (ועריקאת ביניהם) להאשים את ישראל בהפצה מכוונת של נגיף הקורונה בשטחי הרש"פ, באמצעות חיילי צה"ל במחסומים או מתנחלים ש"יורקים על מכוניות פלשתינים". אלו דברי בלע הדומים מאוד לאמירות אנטישמיות קלאסיות באירופה במשך שנות דור על כל שיהודים הרעילו את המים בבארות. ולמרות זאת ישראל עדיין מנסה לעזור לרש"פ במלחמה בקורונה. בשקט, בשקט, הרש"פ "מתירה" לרופאים פלשתינים להשתלם בבתי חולים ישראלים ע"מ ללמוד את דרכי הפעולה הטובים ביותר לרפואת חולי קורונה.
ככלל, פעילויות אלה נטועות במסורת יהודית של מרפא וחמלה, ובמחויבותה של מדינת ישראל לשליחות של חסד ואחווה בעולם. אבל שוב, לא תשמעו על הפעילויות ההומניטריות האלו בעיתונות הבינלאומית או בדוחות האו"ם. מקומם, ובעיקר מעיד על מטרתם האמיתית: ניגוח ישראל במקום טיפוח האמת.

הכותב הוא הוא חוקר בכיר במחלקת המחקר של תנועת הביטחוניסטים ועמית בכיר בפורום קהלת. במשך יותר מעשור, הוא עסק בקשרי חוץ עבור המרכזים הרפואיים שיבא והדסה
פורסם לראשונה באנגלית בעיתון ג'רוזלם פוסט, 21.01.2022
תאריך:  23/01/2022   |   עודכן:  23/01/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הומניטרי  מתנחלים
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מיקי לוי
לקראת ביקורי השבוע בברלין, אני מברך על ההחלטה ההיסטורית המשותפת שיזמו נציגי ישראל וגרמניה באו"ם ועברה השבוע ברוב קולות, כנגד הכחשת שואה. החלטה סימלית שמגדירה הכחשת שואה ונותנת כלים ממשיים למלחמה בחרפה האנטישמית הזו
אהרן פאפו
המגמה השלטת היום בממשלה היא כניעה בפני כל גחמה של החלק הערבי בקואליציה תוך הזרמת מאות מיליונים - ואולי מיליארדים למגזר האנטי-ציוני. ויתור על הנטיעות בנגב הוא צעד אנטי-לאומי ברור
רפי לאופרט
נתניהו פועל לעסקת טיעון שמבחינתו חייבת להקנות לו פטור בטוח מעונש מאסר (חרף כוונתם המקורית של יריביו)    הכוונה תושג כנראה באמצעות "הסדר-טיעון" עם או בלי קלון, אם לא בסבב זה אזי בעתיד    מבחינה לאומית רצוי היה לנהל את המשפט עד תומו לרבות הערעורים עד פס"ד חלוט. טמון בכך מבחן ציבורי ותקשורתי חשוב למערכת המשפט שלנו    גם אהרן ברק - "אבי" השיטה שהפכה את חוק כבוד האדם וחירותו לחוקה בפועל בחסות בית המשפט - יודע זאת ומוטרד מכך
יואב יצחק
טפילת האשמות שווא על נתניהו והשקרים גרמו נזק עצום לישראל    החתימה על ההסכם לרכישת הצוללות מטיסנקרופ התעכבה בגלל החקירות בישראל ובגרמניה    רביב דרוקר הוא שהוביל את טפילת השקרים; יאיר לפיד ייחס לנתניהו בגידה, לא פחות    נגד נתניהו לא נמצאו ראיות לעבירות, אך בינתיים הקפיצה טיסנקרופ את המחיר והכפילה את ההוצאה של ישראל
יוני בן-מנחם
מאז מבצע "שומר החומות" גברה הפופולריות של מוחמד דף, הרמטכ"ל של הזרוע הצבאית של חמאס שהפך לאייקון "הישועה וההצלה" של הפלשתינים    האהדה הגדולה ברחוב הפלשתיני למוחמד דף מסמלת את התחזקות תנועת חמאס ברחוב הפלשתיני על חשבונה של הרש"פ שנחשבת למשתפת פעולה עם ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il