X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
חברי הוועדה יתקשו ואולי אף לא יוכלו להימנע מלגעת בנאשמים בפרשה עדים לא יוכלו להעיד בפניה לפני שיישמעו בבית המשפט היועץ המשפטי עשוי להטיל עליה מגבלות שינטרלו במידה רבה את עבודתה
▪  ▪  ▪
המניע הפוליטי ברור [צילום: קובי גדעון, לע"מ]

האם ועדת החקירה הממלכתית לפרשת הצוללות תוכל לפעול? אם כן, האם תוכל לבצע את כל המשימות שהטילה עליה הממשלה? על פניו נראה, שהתשובה היא: ספק רב. הסיבה: קיומו של הליך פלילי העוסק בפרשה והצורך למנוע שיבוש שלו בידי ועדת החקירה.
אין תקדים לכך שוועדת חקירה ממלכתית פועלת במקביל להליך פלילי באותו נושא עצמו. כאשר הוקמה ועדת נאור לחקירת אסון מירון, הוקפאה החקירה של האירוע בידי המשטרה ושל חלקה של המשטרה בו בידי מח"ש. כאשר הקים בני גנץ אשתקד ועדת בדיקה ממשלתית לפרשת הצוללות, טרפד אותה למעשה היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בשל קיומה של החקירה הפלילית - שמאז כבר הבשילה לכתב אישום.
כתב האישום תלוי ועומד בפני בית המשפט המחוזי בתל אביב, שעודנו עוסק בין היתר בשאלה האם ועד כמה הדיונים בו יתנהלו בדלתיים סגורות. יש עוד הליכים מקדמיים של חודשים ארוכים עד שניתן יהיה להתחיל לשמוע את ההוכחות. אבל הרכבת כבר יצאה לדרך, ובעיקרון - להליך פלילי יש עדיפות על פני כל הליך אחר.
הסיבות העיקריות לכך הן שתיים והן ברורות. האחת: אין לחשוף בפני ועדת החקירה את הראיות שיוצגו בפני בית המשפט, אי-אפשר לזמן אליה עדים לפני שיעידו בבית המשפט ואי-אפשר לחייב את הנאשמים להעיד בפניה ולפגוע בהגנתם על-ידי חשיפה מוקדמת של גרסתם. השנייה: קיימת חובה לנהל הליך פלילי במהירות וביעילות האפשריות, הן כדי שלא יחלוף זמן והזיכרון יתעמעם, הן כדי למנוע מן הנאשמים עינוי דין והן בשל האינטרס הציבורי בבירור מהיר של הטענות.
בלי לעסוק בטענות לשחיתות?
ההחלטה על הקמת ועדת החקירה מעניקה לה מנדט נרחב מאוד. עליה לחקור את רכישת הצוללות, רכישת ספינות המגן, רכישת ספינות נגד צוללות, הפרטת מספנת חיל-הים והסכמתה של ישראל למכירת צוללות למצרים. "הוועדה תחקור את תהליכי העבודה וקבלת ההחלטות של הדרג המדיני בכל הקשור לתהליכי רכש" של אותם נושאים. היא תקבע ממצאים ומסקנות לגבי התנהלותו של הדרג המדיני, כולל הממשק שלו עם מערכת הביטחון והמטה לביטחון לאומי.
הממשלה לא התעלמה מקיומו של ההליך הפלילי. ההחלטה קובעת: "הוועדה לא תחקור את התנהלותם של נאשמים בהליכים פליליים ולא תקבע ממצאים, מסקנות או המלצות בעניינם". ועוד: "נוכח השלכות של סדרי העבודה של הוועדה וגדרי הבדיקה שלה על ההליכים הפליליים הנוגעים לחלק מהליכי רכישת כלי השיט, לרבות זימונם של עדים בהליכים פליליים, ייערך תיאום עם היועץ המשפטי לממשלה בנושאים אלה".
מה זה אומר? האם זה מעשי? האם ניתן לחקור את מעשי הדרג המדיני (בעברית פשוטה: בנימין נתניהו) בלי לבדוק מה עשה אבריאל בר-יוסף, שהיה סגן ראש המל"ל וכעת עומד לדין בפרשה? האם אפשר לקבוע מדוע הוחלט לרכוש צוללת זו או אחרת, בלי לבחון את מעורבותו ומעשיו של מיקי גנור, העומד לדין גם הוא? האם הוועדה תוכל להגיע למסקנות בלי לעסוק בטענות לשחיתות העומדות בלב כתב האישום? האם אפשר לקיים את החקירה כולה מבלי להיחשף למסמכים ולעדויות העומדים בבסיס כתב האישום? ספק רב.
נכון שדיוני ועדת החקירה יתנהלו ברובם ואולי במלואם בדלתיים סגורות, וזה מפחית את החשש של זיהום ההליך הפלילי בידי מה שיישמע ויוצג בהם. אבל בשלב מסוים יהיה צורך להזהיר את מי שעלולים להיפגע מן הממצאים, ובין אלו עשויים להיות עדים בתיק הפלילי, ואז תהיה להם הזכות לפרוס את גרסתם בפני הוועדה (אם לא יעידו עוד לפני כן). כיצד בדיוק זה ייעשה אל מול העדויות בבית המשפט?
"כוונתך רצויה, מעשיך בלתי רצויים"
בית המשפט העליון, בדחותו את העתירה שביקשה לחייב את הממשלה להקים ועדת חקירה זו, לא פסל את האפשרות שהיא תפעל במקביל להליך הפלילי. החלטת הממשלה מצטטת את דברי השופט יצחק עמית, ולפיהם אף יש מקום לבדיקה של התהליכים משום ש"התמונה הלכאורית המצטיירת קשה במיוחד". אבל בג"ץ לא נדרש לשאלת הקמתה של הוועדה במקביל להליך הפלילי וממילא לא התייחס אליה, ולכן שתיקתו אינה מלמדת דבר.
זאת ועוד: ייתכן שבג"ץ יתבקש להכריע כעת לגבי הקמת הוועדה, אם למשל אחד הנאשמים בפרשה יעתור בבקשה לעכב את פעילותה עד להכרעה במשפט. במקרה כזה, לא בטוח שהשופטים יסתפקו באמירה הכללית בדבר "תיאום עם היועץ המשפטי לממשלה" ויבקשו תשובות על השאלות המעשיות שהוצגו כאן ועל דומותיהן. שלא לדבר על האפשרות שהיועץ המשפטי עצמו יטיל מגבלות כאלו, שיהפכו במידה רבה את עבודת הוועדה למצומצמת מאוד ואולי גם לבלתי אפשרית.
בהינתן כל אלו, לא היה מקום להחליט כעת על הקמת ועדת החקירה. גם אם נניח שאין מניעים פוליטיים מאחורי ההחלטה (הנחה מאוד לא סבירה בהתחשב במעורבים) וגם אם נניח שיש רצון אמיתי לתקן ליקויים בנושא רגיש ביותר וחיוני ביותר לבטחונה של המדינה, הרי שלא ניתן להתעלם מן המציאות: יש הליך פלילי ואסור לשבש אותו. דומה שניתן לומר על כך את דבריו המפורסמים של המלאך למלך כוזר, בתחילת ספר הכוזרי של ר' יהודה הלוי: "כוונתך רצויה, מעשיך בלתי רצויים".

תאריך:  23/01/2022   |   עודכן:  23/01/2022
+גנץ: הקמת הוועדה היא צורך ביטחוני מהמעלה הראשונה
14:41 23/01/22  |  מירב ארד

שר הביטחון, בני גנץ כתב (יום א') בחשבון הטוויטר שלו בעקבות אישור הממשלה להקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות: "‏הבטחנו וקיימנו. הממשלה אישרה את הצעתי להקמת ועדת החקירה הממלכתית לרכש הצוללות וכלי השיט. הקמת הוועדה היא צורך ביטחוני מהמעלה הראשונה, ומסר ברור שאי אפשר לשחק בביטחון ישראל."

+הליכוד: "איך כל מי שהתנגדו כל השנים - פתאום מאשרים את הרכישה"
14:40 23/01/22  |  מירב ארד

מהליכוד נמסר בתגובה: "הדבר הראשון שהוועדה צריכה לבדוק זה איך כל מי שהתנגדו כל השנים לקניית שלוש צוללות נוספות - פתאום מאשרים את הרכישה, ובתוספת של מיליארדי ש״ח על חשבון הציבור, שהיו נחסכים לו הצוללות היו נרכשות בזמן. רכש הצוללות חיוני לשמירה על ביטחון ישראל, וזאת שערוריה שהוא התעכב עד עכשיו בגלל פוליטיקאים כושלים שפגעו בביטחון המדינה כדי לשרת טענות סרק פוליטיות."

+הממשלה אישרה את הקמת ועדת החקירה בפרשת הצוללות
14:19 23/01/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

הממשלה הצביע בעד הקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת פרשת הצוללות וכלי השיט  ▪  שקד הודיעה שתצביע נגד ורה"מ נמנע  ▪  שקד: וועדה כזו יכולה להפר את האיזון בין הדרג המדיני לצבאי"

הפגנות בעד הקמת ועדת חקירה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ספק אם ועדת החקירה לצוללות תוכל לפעול במקביל למשפט
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
ואף מילה כמובן של איתמר לוין,
בני בנקר  |  23/01/22 16:19
 
- אל תדאג - מידה כנגד מידה
רואה נכוחה  |  23/01/22 17:33
 
- לא, קודם כול להקים ועדת חקירה
בני בנקר  |  23/01/22 20:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשת כלי השיט
מירב ארד
הממשלה הצביע בעד הקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת פרשת הצוללות וכלי השיט    שקד הודיעה שתצביע נגד ורה"מ נמנע    שקד: וועדה כזו יכולה להפר את האיזון בין הדרג המדיני לצבאי"
עידן יוסף
איילת שקד לעומתו תתנגד    שר המשפטים סער יתמוך, אך יאפשר לשרי תקווה חדשה - יפעת שאשא ביטון, זאב אלקין ויועז הנדל - חופש הצבעה
יואב יצחק
טפילת האשמות שווא על נתניהו והשקרים גרמו נזק עצום לישראל    החתימה על ההסכם לרכישת הצוללות מטיסנקרופ התעכבה בגלל החקירות בישראל ובגרמניה    רביב דרוקר הוא שהוביל את טפילת השקרים; יאיר לפיד ייחס לנתניהו בגידה, לא פחות    נגד נתניהו לא נמצאו ראיות לעבירות, אך בינתיים הקפיצה טיסנקרופ את המחיר והכפילה את ההוצאה של ישראל
יוסף אליעז
כל התיקים המנוהלים כיום כנגד נתניהו מתגמדים למול החשדות כלפיו בעסקת הצוללות, שאותו יועץ משפטי חנון ורחום, מנדלבליט, מיהר "לשחרר" את נתניהו מכל אשמה או אחריות, בטרם בדיקה או חקירה של ממש
איציק וולף
וכם בין ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד, שר המשפטים גדעון סער ושר הביטחון בני גנץ כי לאחר שייחתם הסכם רכש חדש עם גרמניה יוחלט על הקמת ועדת החקירה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il