X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
האיש המשתלח הזה ששמו דודי אמסלם, כבר לא זקוק להשקיה עמוקה של קיתונות רעל ושנאה של מי שטיפח אותו, הלא הוא ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו הוא הוכיח שבערוגות שלו שבהן צומחת לענה, הוא השליט
▪  ▪  ▪
אמסלם. שיטת בחירות מעוותת [צילום: אוליבר פיטוסי/פלאש 90]

שיעור בהיסטוריה לאלה שלא מכירים אותה
לעתים גם ניבול הפה ושפת סחי וזוהמה שמעוררת שאט נפש, הם טריגר מצוין לעסוק באיזו סוגיה חברתית-תרבותית. Orientation בעברית משמע נטייה, כיוון, התמצאות. המקור שלו הוא אכן מזרח, orient, כלומר המזרח מהווה אזימוט לכיוון. והרי גם ההמנון שלנו אומר: "ולפאתי מזרח קדימה - עין לציון צופיה". לאמור שכולנו מזרחים לא רק בהמנון אלא במיקום הגאוגרפי של העולם. עם זאת לא כולנו מכלופים, לחיוב או לשלילה, אף שהשם מכלוף הפך לשם נרדף לתואר. ככה למשל התואר קיסר נובע משמו של שליט חזק ברומא בשם גאיוס יוליוס קיסר.
האיש המשתלח הזה ששמו דודי אמסלם, כבר לא זקוק להשקיה עמוקה של קיתונות רעל ושנאה של מי שטיפח אותו, הלא הוא ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. הוא הוכיח שבערוגות שלו שבהן צומחת לענה, הוא השליט. הוא מתח ביקורת על מנהיגו, משום שזה ראה לנכון לצלצל לנשיאת בית המשפט העליון ולהודיע לה שהוא מתנער מדברי הבלע של אמסלם. קם אמסלם על יוצרו - ביבי. העובדה שאיש כזה מגיע לבית הנבחרים הישראלי מלמדת בין היתר על שיטת הבחירות המעוותת שלנו. הרי אנו לא בוחרים באנשים שאנו חושבים אותם ראויים לייצג את הריבון. אנו בוחרים בחבילה שמציגה בפנינו מפלגה זאת או אחרת. מאידך זה אומר שישנם אנשים שחושבים כמוהו, ואליהם הוא מדבר.
יהודיי מרוקו
כאמור, טריגר. בסוגיה של אפליה עדתית - אוֹמָר מה שאני אומר וכותב כאן בפוסטים שלי. האפליה בעבר, גם זאת הממסדית, לא הייתה כלפי העדה הלא אשכנזית, אלא במיוחד המרוקאית. ואגב, וגם זאת אני מציין, עדה זאת היא לא מזרחית אלא מערבית - כשמה בערבית - המָגרֶב. יתרה מזאת. חלק מיהודי מרוקו מקורם בספרד משם באו בעת גרוש ספרד ב-1492. אל ספרד הם הגיעו ממקומות אחרים באירופה בשל הרדיפות. ממרוקו, לאחר קום המדינה, באה, בעיקר, דלת העם ואילו העשירים והרוב המכריע של בעלי ההשכלה הגבוהה או שהיגרו לצרפת או שנשארו במרוקו. במקום למזג את העולים ביישובים מבוססים, או בסביבתם, המדינה זרקה אותם ליישובים מרוחקים, בעיקר בדרום הלא מפותח. זה היה צירוף של סכלוּת ושל אָדנוּת. מהכשל הזה למדו מאוחר יותר אך מאוחר מדי לאותה עליה שהקימה מתוכה גוף של מאבק אוטנטי ונחוש - "הפנתרים השחורים" אשר כתוצאה ממנו חלק מן העוולות תוקן. כיום צאצאי אותה עלייה זכו להישגים ולמעמד ראוי בכול התחומים.

הפגנת הפנתרים השחורים [צילום: יעקב סער/לע"מ]

אני כותב זאת למען הקוראים, לא לאמסלם. להערכתי המכתב של נשיאת בית המשפט העליון, יותר משהופנה לח"כ אמסלם מיועד לציבור הישראלי, וציבור זה כיום יודע מעט מאוד, וגם זאת בלשון המעטה, על העליות בשנים הראשונות של קום המדינה הענייה שקלטה מיליונים, לרבות זאת של שרידי השואה וניצוליה. אין לזה אח ומשל בעולם.
סיפור אחד של ניצול שואה מהונגריה, ליפֶּה קוּן, לימים גיסי, שלארץ מבודפשט בשנת 1949 עם שתי אחיותיו הקטנות. הסוכנות היהודית העבירה את המשפחה למעברה בגבעת אולגה, כיום חלק מחדרה. מדי פעם באו חקלאיי עמק חפר לבחור אנשים לסייע בעבודות חקלאיות. כשהתייצב ליפה קון, בדקו את שריריו אם אכן הוא יתאים לעבודה. והוא התאים כי היה גבר בגובה של 1.94 וכולו שרירי. חרה לו שבודקים את שריריו משל היה סוס או עבד, אך הוא קיבל זאת. העבודה הייתה חשובה. משפחתו בבודפשט הייתה בעלת מפעל לנעליים וליפה רצה לעסוק במקצוע. ליפֶּן קון, ששמו בהונגריה היה אישטוואן ובעברית - חנניה-יום טוב-ליפה, כשם איזה רב בהונגריה. לאחר שהפקיד התימני של מחלקת הקליטה שקיבל אותו בלוד המליץ לו לבחור שם עברי ברור, ולאחר התייעצות עם המשפחה שאיש מהם לא ידע עברית - השם ליפה נשמע כעברי. הוא יידישאי.
הוא בא לתל אביב ביום ד' ונקבעה לו פגישה ביום ששי במפעל נעליים בדרום תל אביב בבעלות יוצא הונגריה. בכיסו היה מעט כסף אך לא מספיק כדי ללון במלון. הוא לא ראה טעם וגם לא כסף מיותר לעשות את הדרך עוד פעמיים. לכן הוא החליט שהוא נשאר בתל אביב. הוא בחר ספסל בשדרות רוטשילד ושם לן עד ליום ששי, כשהקיוסיקאי בקיוסק הסמוך דאג לו לשתיה קרה. ביום ששי הוא התקבל על-ידי בעל המפעל, ואז חזר למעברה מצויד בחבילת ביסקוויטים ובקבוק לימונדה כדי לחגוג את התקבלותו לעבודה.
ליפה קון לא התלונן. כמוהו היו רבבות. הם נאבקו ושתקו. בדיוק כמו ששתקו על מה שעבר עליהם בשואה. נכון שחלק ניכר משרידי השואה זכה לפיצויים. אינני מדבר אם יש בכלל פיצויים לאובדן האדיר של רוב בני המשפחה ושל הכול. אבל הרנטה הלא גדולה סייעה קצת למשפחות. עם זאת כמי שנולד למשפחה עשירה בפולין, אני אומר ואמרתי זאת בעבר שהלוואי והיינו נמנים עם עולי מרוקו. נשיאת בית המשפט העליון רק מסרה קמצוץ כותרת על קליטת העלייה של שרידי השואה שאני הגדרתי אותה כצרוף של חמלה וניכור.

כל העליות במעברה אחת [צילום: לע"מ]

עולי המזרח - בבל
דוגמה אחרת מעלייה אחרת. בשנת 1949 זומן שלמה הלל לשר האוצר לוי אשכול לפגישה דחופה. שלמה הלל, לימים יו"ר הכנסת, שר ומנהיג ציבורי, שימש בעת מלחמת עולם השנייה ומיד לאחריה שליח "המוסד לעלייה ב'" - האבא של "המוסד", בין היתר בעירק. משם בשנת 1947 הוא ארגן את "מבצע מייקלברג", כשבאישון לילה הוטסו משדה התעופה בבגדד 50 יהודים ציונים אל הארץ. שלמה הלל הוא האיש אשר בזכותו, בין היתר, באה בשנות 1950-51 העלייה הגדולה של כמעט כל יהודי עירק.
אשכול, שהבין מה מחכה למדינה, ניסה לשכנע את הלל, שלא לדחוק את הקץ, שכן קליטת 100,000 עולים בעת ההיא, כשישראל נתונה במשבר כלכלי קשה, הוא כמעט דבר בלתי אפשרי והוא יפגע גם בעולים עצמם. כשנודע לראש הממשלה דוד בן-גוריון על הפגישה של הלל עם אשכול, זימן אף הוא את שלמה הלל, הקיבוצניק בן ה-28 לפגישה אתו. באותה פגישה אמר לו בן-גוריון ככה: "שמעתי ששר האוצר הזהיר מפני עליה המונית חפוזה מעירק. אז דע לך שראש ממשלת ישראל הוא בעד העלייה הזאת, וכל עלייה, כל עוד הדבר ניתן ומהר ככול האפשר. מכיוון שאם נחכה עד שירווח לנו אולי נוכל טוב יותר לקלוט, אבל לא יהיה את מי לקלוט".
עם המסר הזה שלמה הלל חזר לבגדד בירת המדינה אשר שנאתה לישראל וליהודים היו לה שורשים עמוקים מאז שנות השלושים ומלחמת העולם השנייה כשזאת תמכה בנאצים. שלמה הלל, בהכירו את קהילת בבל, סמך על אנשיה שהם בכוחות עצמם ובנחישות שלהם יתגברו על הקשיים. וככה היה.
קליטה עצמית
אם יש קהילה שיכולה בגאווה להכריז על עצמה כקהילה מזרחית מפוארת, זאת קהילת יוצאי בבל, בת אלפיים וחמש מאות שנה בקירוב. כאשר הם באו לישראל במסגרת מבצע "עזרא ונחמיה" בשנות 1950-51 הם באו כולם: פשוטי העם והסולת והשמנת שהיו בה, זמרים, בנקאים, חרושתנים, משפטנים, רופאים, מחנכים, סופרים, קפיטליסטים וקומוניסטים. הזכרתי פעם כי במוסד החינוכי החקלאי ניצנים, בשנות ה-50, שבו שימשתי מרָכֵּז הדרכה, הרופא ד"ר גבאי היה ממוצא עירקי, האחות במרפאה אף היא מעירק וגם עובדת הניקיון.
הם באו למעברות אבל התעקשו שאלה תהיינה קרובות לערים. וזה היה במידה רבה המפתח להצלחת הקליטה שלהם. הם לא רק קלטו את עצמם אלא תוך זמן קצר היוו חלק בלתי נפרד מן הקולטים. כל מעברה גדולה הייתה "בגדד" וכל מעברה קטנה "בגדד הקטנה". במעברות הם הקימו בתי מלאכה, מספרות, בתי קפה, דוכנים, יוזמות שונות כדי להקל על הניכור, שטבעי לכל הגירה בייחוד המונית שכזאת. היו חריגים. כמו קליטת עולי כורדיסטן בכפר הערבי לפתה שמצוי בבקעה בכניסה לירושלים. המצב במוקד קליטה זה היה נוראי מכול בחינה שהיא. בחורף הקר במיוחד בשנת 1950, לא היה חימום, לא תאורה מספקת, לעתים לא מים זורמים וכל גורם בביורוקרטיה המסורבלת אז הטיל את האחריות על גורם אחר. אך זה היה אופייני לכל העליות.
אשר לעליות אחרות מן המזרח, בממדים קטנים הרבה יותר, כמו אלה מפרס, מסוריה, מלבנון, מטורקיה וממצרים - גם אלה קלטו את עצמם. היסטורית - יוצאי ספרד או כפי שנקראו הס"טים - הספרדים הטהורים, במאה ה-19 ובראשית המאה העשרים - היוו את מלח הארץ, האצולה שלה, שבבתיה הועסקו ערביות ויהודיות יוצאות מזרח אירופה. ואגב, ככה מצאו את פרנסתם צעירות רבות מקרב שרידות השואה בוגרות עליית הנוער שלא הלכו להתיישבות העובדת או למושבים החקלאיים אלא לערים. הם היו עוזרות בית, מנקות וכיו"ב עבודות שירות כדי להתפרנס.
לזכור ולא לשכוח
וחזרה לאוריינט ולאוריינטציה. הזיכרון הוא חלק מחיינו ואי אפשר בלעדיו. גם אם הוא לא מלבב. אבל לעתים החיים דורשים מאתנו שלא נחיה אותו מחדש. ככה לדוגמה מיליוני המהגרים שבאו לאמריקה מכול ארצות תבל, אומנם זכרו את מורשת מולדתם ולעתים של הוריהם וזקניהם, אבל הם הפכו אמריקנים פטריוטים ששמים את היד על החזה בהישמע ההמנון האמריקני. העדה היחידה שעוסקת בפועל במעמדה היא העדה האפרו אמריקנית. השחורים בארה"ב. הם עדיין מופלים ואבות אבותיהם לא באו לאמריקה כמהגרים אלא כעבדים. הערת אגב סחר העבדים לא היה בלבדי לאדם הלבן. רבים משליטי אפריקה ראו בעבדות יצוא שלהם.
משום כך נראה לי משונה המצב כשהנינים של הפלשתינים שנמלטו או גורשו מישראל במלחמת העצמאות, עדיין רואים עצמם כפליטים. ואני תוהה אם הזיכרון הזה של הפיכת העבר למציאות של היום הוא לא רק נחלת הפלשתינים. האם ח"כ אמסלם מוכן להכיר ב"זכות השיבה" של מי שהיו לפני 75 שנים פליטים? אני לא מוכן. וזאת לא משום שלא נעשה להם עוול, אלא מפני שאני חי את המציאות. הם "הפליטים" מנצלים זאת בדרך פוליטית, כמו ח"כ אמסלם.
פרסום, פרסום תרדוף.
זה שנים שאני טוען כי אמצעי המדיה כיום לא מדווחים חדשות. הם עושים אותן. פעם בתקופה הקלאסית של העיתונות הכתובה כאשר ביקשו להצביע על אדם שהוא חולה פרסומת האמירה הייתה. Write on me whatever you want as long as you spell my name correctly .כתוב עלי מה שאתה רוצה כל עוד תאָייֵת נכון את שמי. הפעם זאת לא אמירה לעגנית. בתקופה שלנו זאת המציאות. אמצעי המדיה יפרסמו דברים מבלי לבדוק את מהימנותם כפי שזה היה במקרה של הפרסום האדיר על תוכנת פגאסוס על-ידי המגזין כלכליסט. באותה מידה הם יתנו במה לאנשים כמו איתמר בן-גביר, שהוא אגב יותר מתוחכם ממר אמסלם. אבל מי שהעלה אותו למודעות זאת הייתה התקשורת. ואני לא מתכוון שהעיתונות צריכה להחרים אנשים או מוסדות שלא אהודים על מישהו אחר. גם לא מוצע שהעיתונות תהיה מעין גוף ניטרלי. להפך, בכול הקשור למדינה דמוקרטית ולחברה פתוחה עליהם להלחם על חופש הביטוי, אך לא לתת במה רמה לחופש השיסוי, הביזוי או הבידוי. ואם בכול זאת רוצים להצביע על אדם שהוא בור ועם הארץ, די לעשות זאת פעם אחת. על כך אומר משלי "ענה כסיל כאיוולתו פן יהיה חכם בעיניו". ואם הסכלות נמשכת גם לזה מתייחס משלי "אל תען כסיל כאיוולתו פן תשווה לו גם אתה".

תאריך:  06/03/2022   |   עודכן:  07/03/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מזרח, מזרח לעולם
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הכותב הוא מפאיניק גזען ושפל
ב.ל  |  10/03/22 13:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן-סבו
הקונסולית הכללית של מדינת ישראל היא ח"כ ג'ידא רינאוי-זועבי, דמות מרשימה כשלעצמה אך לא בטוח שהיא מי שאמורה לעמוד בחזית בעניינים לאומיים של המדינה היהודית דמוקרטית אותה היא מוכנה לקבל רק כמדינה דמוקרטית
אפרים הלפרין
טענות הפרקליטות אל מול דברי המפכ"ל בדימוס אלשיך בפומבי    אם מותר לאלשיך לפרט את יכולות המערכת מעל במות, מדוע הנושאים האלה מוסתרים מההגנה ומהציבור באולם המשפט
אורן האס
מספר השערות לאי הצלחתו לשלוט ללא עוררין בשמי אוקראינה גם כעבור 9 ימי מלחמה ולתקוף ללא הרף בסיוע לצבא היבשתי המדשדש (אך ממשיך להתקדם)
יאיר נבות
בשנים האחרונות, לצד דיונים ערים וסוערים על מורשתו של סטלין וחומרת פשעיו, צץ ברוסיה גם פן של געגוע נוסטלגי לתקופתו, הזוי ככל שזה יישמע בהתחשב באימה שאיפיינה את התקופה ההיא. הנוסטלגיה מאפיינת אומנם בעיקר את הדור המבוגר, וגם היום, ממש היום, נוכל למצוא אותם מפגינים בכיכר האדומה לזכרו, עם כרזותיו ותמונותיו, מניחים זרי פרחים על קברו סמוך לחומות הקרמלין
יאיר נבות
הסנקציות על רוסיה מצד מדינות המערב גורמות לעצירת הייצור במפעלי ענק רבים ברוסיה; מהלך הרסני שהולך ומחריף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il