X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ירון. האם נהג כראוי? [צילום: משה שי/פלאש 90]
חמישה רמטכ"לים בשבח עמוס ירון
מה השתנה? רוח הלחימה? חוסר הרצון של המפקד לשאת באחריות לצעדו הנעשה ללא גיבוי הפיקוד העליון? התקשורת המחטטת? ההורים המעורבים בפעילות השוטפת של צה"ל? המוטיבציה הפוחתת לחתור לקרב מגע עם האויב?
דן מרגלית עיתונאי, פרשן ראיתי שמעתי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

חמישה רמטכ"לים - לפי סדר הא"ב גדי איזנקוט, גבי אשכנזי, אהוד ברק, דן חלוץ ומשה יעלון - התכנסו הלילה בבית חיל-האוויר לחלוק כבוד לאלוף במילואים עמוס ירון לרגל הופעת ספרו "רוח המפקד" (הוצאת ידיעות אחרונות). לפני כמה שבועות סיימתי לקוראו וכתבתי כאן פוסט ארוך, ולא אחזור לעסוק בכל היבטיו, אלא רק בעניין אחד. תזכורת:
ב-1977 ערכה חטיבת הצנחנים תרגיל בבקעת הירדן. מסוק ועליו 54 חיילים התרסק וכולם נהרגו.1 בסערת הרגשות ישב מפקד החטיבה ירון עם עצמו ולאחר חיבוטי נפש החליט על דעת עצמו להמשיך בתרגיל. מין דבקות במשימה. ההורים השכולים כעסו עליו מאז ועד עתה. ממרחק של 55 שנים אמרו הלילה הרמטכ"לים כי בימים אלה היה הפיקוד העליון מתערב ומפסיק מיד את האימונים. האם נהג ירון כראוי?
איזנקוט העיר כי במקרים אלה נכון להפסיק את התרגיל. דבקות במשימה נועדה לקרב, הסביר איזנקוט, לא לאימון. האחרים רמזו כי ירון נהג כראוי, אבל נמנעו מלומר דברים כהווייתם. מין ככה וככה, מין בערך. יעלון, למשל, סיפר כי בהיותו מפקד בסיירת מטכ"ל חל שיבוש בפעילות על אדמת ירדן. הוא לא דיווח לפיקוד העליון מפני שידע כי יורו לו לחזור מיד. "בוגי" כצפוי השלים את המשימה. כי "לא חוזרים בלי שמבצעים".
גם לירון היה כדבר הזה, ואם זיכרוני אינו מטעני ברק סגר במהלך פעילות מבצעית את מכשיר הקשר כדי שהפיקוד הבכיר לא יצליח להורות לו לסוב על עקביו ולשוב בלי לבצע. מה השתנה? רוח הלחימה? חוסר הרצון של המפקד לשאת באחריות לצעדו הנעשה ללא גיבוי הפיקוד העליון? התקשורת המחטטת? ההורים המעורבים בפעילות השוטפת של צה"ל? המוטיבציה הפוחתת לחתור לקרב מגע עם האויב?
הרמטכ"לים לא נתנו תשובה חד-משמעית אחידה. אם חוקרים אותה לעומק היא מרחיקת לכת בשרשור על משמעות המחויבות לבית ולקהילה ולמורשת הלאומית לעומת ההיסמכות על הגלובליזציה ועל טשטוש הייחודיות התרבותית לטובת ארגונים בינלאומיים ענקיים, שההישענות עליהם מחלישה את המחויבות להגנת הארץ ואת הזיקה לאזרחיה.
ספרו של ירון "רוח המפקד" מותיר את הקורא עם מידע מרתק לצד קושיות בלתי פתירות.
וגם דיוק למען הארכיון ההיסטורי: ירון חש אהדה רבה לאהוד אולמרט שנוכח באירוע. ב"רוח המפקד" אין אפילו רמז למעשים פסולים, רק דברי שבח. בעלותו להתראיין (המנחה היה דני קושמרו מערוץ-12) סיפר ירון כי אולמרט התנדב לחבור אל יחידות צה"ל בלבנון, והוסיף במעורפל כי "היה משהו כזה" גם עם יוסי שריד.
כך זה היה: שריד התנגד למלחמה מיומה הראשון. כאשר הממשלה החליטה לכווץ את צה"ל מלבנון הרחבה לרצועת הביטחון בלבד התנדב שריד לסייע לנסיגה וקיבל מהרמטכ"ל רפאל (רפול) איתן היתר להצטרף לאחת היחידות.2 שריד סיפר לי זאת בהבטחה שלא אגלה לאיש עד שהדבר ייצא לפועל. כאשר יצא שריד ללבנון סיפרתי לאולמרט כי ידעתי על כוונתו. אולמרט התאכזב והעיר כי היה עליי לגלות לו שפני שריד ללבנון, ומיד מיהר גם הוא להתנדב. שניהם היו בתפקידיהם ימים ספורים בלבד.

הערות

1. האסון אירע בעת מערכת הבחירות לכנסת. עזר ויצמן מהליכוד רמז כאילו יש קשר בינו לבין הנהגת המדינה על-ידי מפלגת העבודה. זה היה מכעיס, וויצמן הושתק מיד מתוך שורות הליכוד. הנה ראייה, שח"כ בנימין נתניהו לא היה ראשון בהטחת האשמות שווא בממשלה.
2. למיטב זיכרוני אהוד ברק היה אז ראש אמ"ן (הרמטכ"לים האחרים על הבימה טרם שירתו במטכ"ל). הוא סבר כי ההיערכות ברצועת הביטחון שגויה, וצידד למעשה בנסיגה מוחלטת. איש מחבריו במטכ"ל לא העז לתמוך בעמדה זו והמסמך שכתב ברק נותר חסוי, וצה"ל נכתש וחייליו נהרגו עוד שנים ברצועת הביטחון עד שבהיותו ראש הממשלה ביצע ב-2000 את הנסיגה לגבול הבינלאומי.

פורסם בדף הפייסבוק של דן מרגלית
תאריך:  20/03/2022   |   עודכן:  20/03/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי לאופרט
ה"יו-יו" הלאומי סביב מתן היתרים לכניסת פליטים לישראל מחזיר אותנו למשבר הפליטים האפריקנים שטרם הסתיים חרף העובדה שהסתבר בדיעבד שרובם כלל אינם פליטים. המשבר הנוכחי גדול ומורכב הרבה יותר ויהיו נוספים. עת להפסיק את מדיניות "השלוף" ואת הנהגת רשתות התקשורת בשאלות של ביטחון לאומי. על משרד הפנים לנסח במהירות מדיניות כוללת, לעגנה בחקיקה ולבצעה בפועל; ויפגינו להם המפגינים
יאיר נבות
העובדה שדעת הקהל ניצית כל כך נגד הפסקת אש והסכם עם רוסיה משפיעה גם על יכולת התמרון של הנשיא זלנסקי כמובן כשהוא שוקל את האפשרויות שלפניו. האפשרות של הסלמה במלחמה, והפיכתה למלחמת התשה קשה שבה הרוסים מפעילים עוצמת אש גדולה ומסוכנת יותר שתפגע באיזורים עירוניים
דן מרגלית
לא בנט ולפיד גרמו לביידן להרהר בביטול אות הקין אשר הודבק (בצדק, אבל ללא תועלת) במצח של "משמרות המהפכה", ונכון הם נוהגים בבקשם ממנו לוותר על החנינה לרוצחים מטעם האיאתולות באירן, אבל קצרה ידם מלהושיע
איתן קלינסקי
חובתנו לאמץ את הרמת האגרוף הקמוץ נגד אש המכלה חיי ילדינו    חובתנו לצאת למערכות ציבוריות אל מול פני האימה המבקשת את חייהם של נדב ואביהוא, איתמר ואלעזר
יהודה קונפורטס
מושב החורף של הכנסת הסתיים כאשר פעילות הממשלה בנושאי התקשוב וההיי-טק נותרת ללא פיקוח פרלמנטרי    יש להניח שהמצב לא ישתנה במושב הקיץ - וחבל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il