X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
[צילום: עדי דקל]
סודות נהדרים
האוקיינוס הוא שמקיים למעשה את כל החיים בכדור-הארץ, מתחת לפני המים וביבשה הוא מכתיב את כל מה שקורה - את מזג האוויר ואת מחצית מהחמצן שאנו נושמים

"במבט מהחלל נראים פניו הכחולים של כדור-הארץ כמכוסים במים כמעט לגמרי. בכך שונה עולמנו מכל שאר כוכבי הלכת במערכת השמש, וייתכן שהוא היחיד במינו ביקום כולו. הודות למים יכולים החיים להתקיים" (מתוך פתיחת הספר).
האוקיינוס הוא שמקיים למעשה את כל החיים בכדור-הארץ, מתחת לפני המים וביבשה. הוא מכתיב את כל מה שקורה - את מזג האוויר ואת מחצית מהחמצן שאנו נושמים. למעשה, מדענים סבורים כי החיים בכדור-הארץ התחילו באוקיינוס, התגברו על פגיעות אסטרואידים הרסניות ועל תנאים רעילים, ולבסוף עלו ליבשה. מצורות החיים המיקרוביאליות הקדומות הללו - חיידקים וצורות חיים נוספות, התפתחו כל היצורים החיים על פני האדמה כיום. אבולוציה זו הובילה לשינויים סביבתיים בהתפוצצות של מינים ונוצרו צורות חיים המסוגלות להתקיים בכל מיני בתי גידול.
הספר חשוב מאין כמוהו. הוא בא להציג לנו את ההכחדה העלולה להיווצר כתוצאה משינויי האקלים וזיהום הים, כולם מעשי בני האדם. ולכן, עלינו ללמוד אותו, לחקור אותו ולהגן עליו, כי זה העולם שלנו. כמו-כן, הספר מכניס אותנו עמוק לתוך עולם האוקיינוסים, הכוכב הכחול בו אנו חיים, והוא מאפשר תצוגה מלאה ומבט של 360 מעלות על החיים בו: פלנקטון, צורבים, רכיכות וקווצי-עור, פרוקי-רגליים, דגים, יונקים, עופות, זוחלים ובכלל - ההתייחסות לקשר בין האדם לאוקיינוס. וכרגיל לסדרת ספרים זו, האיורים כאן מרהיבים, מפורטים ומלמדים, ובסוף הספר ישנה ספרייה המספקת ביבליוגרפיה לספרים, אתרי אינטרנט ומוזאונים לצפייה וללימוד נוסף.
למעשה, בספר נשהה בתוך אקווריום מלא, המציג את שוכני האוקיינוס כפי שלא ראינו עד כה. נוכל לראות פה את בעלי החיים הגדולים והקטנים ביותר, וללמוד על מגוון הצבעים, הגדלים והצורות של החיים מתחת למים. נתחיל בסיור מרתק מהמים הרדודים ונסיים במעמקים החשוכים ביותר. וכך הספר מאפשר עיון מעמיק בכל תצוגה ולימוד על בעלי החיים. כאמור, הספר גם מדגיש את הקשר החשוב בין האדם לאוקיינוס וההבנה כי הוא המפתח לעתיד שלנו בהשפעתנו עליו. בספר אנו נגלה את סודות הים; המפוארים, המוזרים, המטילי אימה והפגיעים. האוקיינוס הוא בית הגידול הגדול ביותר בכדור-הארץ, וקשה לנו לתפוס את ממדיו. הוא מכיל 99 אחוז מכל מרחב המחייה העומד לרשות בעלי החיים והצמחים של עולמנו, והתנאים בו משתנים ככל שאנו יורדים אל מעמקיו. לא רק שאור השמש הולך ופוחת, אלא גם צורות החיים משתנות והלחץ מתחיל להתעצם, והטמפרטורה מתקשה לעלות. אלו צורות חיים שלא מסוגלות להתקיים בלחץ הקיים על פני הים או אפילו בפני הים. היצורים רבים, קסומים וניזונים משרשרת המזון.
הסוואה וחיפוש מזון
בתצוגת הפלנקטון נכיר את האורגניזמים הקטנים ביותר החיים על פני הים ומייצרים את מזונם בתהליכי הפוטוסינתזה. יצורים הזקוקים לאור שמש, המתרבים בהמוניהם תחתיה, וכמות גדולה שלהם עלולה להזיק. בתצוגת הצורבים נכיר את המדוזות, השייכות לקבוצת חסרי החוליות, לב ומוח. יכולת התנועה שלהן מוגבלת אך הן מפרישות תאי ארס. חלק מהמינים הם שקופים ולא ניתן לראותם ולעיתים דגיגים קטנים מסתתרים בין זרועותיהן להגנה מפני טורפים. הן נוטות להתרבות במהירות ואין להן תחרות על מזון. ניתן להכניס לקבוצה זו גם שושנות ים, המפתחות יחסי גומלין עם סביבתן.
בתצוגת הרכיכות וקווצי-עור נכיר את הצדפות, המסתגרות בתוך קונכייה משוריינת ומפרישות את החומר הנקרא "אם הפנינה", המשמש להגנה, ולבני האדם - ליצירת פנינים. כמו-כן נכיר את החלזונות, ואת קווצי-העור ככוכבי ים וקיפודי הים. בתצוגת פרוקי-רגליים נכיר את הסרטנים, החרקים והעכבישאים, המהווים כ-80 אחוז מכל המינים החיים. הסרטנים הם בעלי שלד נוקשה המגן עליהם מפני טורפים, והעכבישאים נוטים להתחבא. ישנן גם בלוטי-הים המתיישבות במקומן.
בתצוגת הדגים נכיר את דגי שוניות האלמוגים המפורסמים בצבעיהם המיוחדים המסייעים להסוואה ולחיפוש מזון, את סוסוני הים והאבובונים, ואת הכרישים. בתצוגת היונקים נכיר את משפחת הלוויתנאים, הכוללת את הליוויתנים והדולפינים המסוגלים לנוע למרחקים ארוכים, בעלי דם חם, נושמים אוויר בריאותיהם, ודואגים לצאצאים ומינקים אותם. הם מסוגלים לנוע לאורך האוקיינוסים השונים ומקיימים תקשורת עם בני מינם תוך שימוש בקולות "שירה". כמו-כן, נראה גם את טורפי הים ותחשי הנהרות.
בתצוגת העופות נכיר את עופות-הים, המבלים את רוב חייהם בדאייה מעל הגלים, הגומאים מרחקים עצומים על-מנת לחפש מזון, חיים בזוגות ושומרים על אפרוחיהם. כמו-כן, נכיר את העופות החיים בקטבים. בתצוגת הזוחלים נכיר את צבי-הים החיים באוקיינוס כבר כ-200 מיליון שנים בערך, ונמנים על הזוחלים הקדומים ביותר. גם הם גומעים מרחקים ארוכים ושורדים את מרבית חייהם מתחת למים. כאן נראה גם את תנין הים ואת נחשי הים. בתצוגת האוקיינוס האחד נכיר את הים הפתוח, את היחסים בין האדם והאוקיינוס, את השימוש של האדם בו ואת החשיבות שלו להמשכיות החיים של כל בעלי החיים, כולל האדם, על כדור-הארץ.
ספר מרתק, חשוב, מפעים ומפתיע, וגורם להבין את היחסים המסובכים של האדם עם האוקיינוס. הספר מעלה את החשיבות של קיום האוקיינוס, חשיבות הקיימות והשמירה על הסביבה, ובמיוחד זו המימית, המקיימת מגוון של בעלי חיים החייבים להישמר. יש כאן סודות נהדרים, מפוארים, מוזרים ומטילי אימה.

מוזאון האוקיינוסים/טיגן וייט ולאבדיי טריניק, תרגם מאנגלית: עמנואל לוטם, איורים: טיגן וייט, 96 עמודים, הוצאת שוקן, 2022.
תאריך:  22/04/2022   |   עודכן:  22/04/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בלפור חקק
מחזה שהוא קומדיה על משבר גיל הארבעים במגזר של הכיפות הסרוגות    המחזה הוא תוצר של "תיאטרון עמוקה", והוא מוצג במרכז האמנותי "תיאטרון מזיא"
יוני בן-מנחם
ארגון חמאס ממשיך בהסתה ושלהוב הרוחות בהר-הבית כדי לערער את ריבונות ישראל במקום הקדוש    ההסלמה הביטחונית תתגבר לקראת סוף חודש רמדאן והיא עלולה להביא לסבב לחימה חדש ברצועת עזה
איתן קלינסקי
גם בימים טרופים אלו חובה עלינו לא להרפות ולהצביע על נזקים מוסריים וערכיים הנגרמים לנו כחברה עקב השהות בשטחים כבושים ושליטתנו על עם אחר
יאיר נבות
מי שתגדל ותהפוך להיות קיסרית האימפריה הרוסית מ-1762 ועד יום מותה בשנת 1796 - יקטרינה השנייה, הידועה יותר בכינוייה "יקטרינה הגדולה"    והיא אכן הייתה גדולה - בחכמתה, בחריפות שכלה, מנהיגותה, ראייתה קדימה, וכן, כך מספרים, גם במיטתה, עם מאהבים אין ספור
דוד גורליק
בטרור לא נלחמים על-ידי מרדף אחר חוליית מחבלים חמושה    כשמגיעים למרדף הזה פירושו של דבר שכבר הפסדנו את המלחמה    בטרור נלחמים כשמראש גודעים ביד חזקה ובנחישות כל ניסיון ורצון והסתה לטרור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il