X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
"קדושים תהיו בני ישראל" [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
פרשת "קדושים" (ב')
הרהורים בעקבות הפרשה
בצער רב אני כותב, שמציאות החיים בישראל גם היום מאכזבת מאוד את מאוויי פרשת "קדושים" בספר "ויקרא" לצדק חברתי שיעטוף בחמימות רבה את כל מערכות החיים של עמנו בארץ ישראל

אני כואב את עוצמת הפער בין מה שאנחנו מייחסים לביטויים שכיחים בפרשת "קדושים" ובין המהלכים בהיסטוריה של עמי. קיימת עוצמת פער בין עובדות היסטוריות כאובות שפקדו את עמי, הרצופות אירועי חוסר אונים מוחלט, המתבטא בעיקר בהרס החיים הלאומיים בארץ ישראל, ובין המיוחס לעוצמה האלוקית הגדולה בפרשת השבוע שלנו - פרשת "קדושים".
בפרשת "קדושים" חוזרים ונשנים הביטויים - "קָדוֹשׁ אֲנִי יְהֹוָה אֱלוֹהֵיכֶם" (ויקרא י"ט, פסוק ב') ו"אֲנִי יְהֹוָה אֱלֹהֵיכֶם" (שם, פסוק ד'). מדובר בשני ביטויים, המצביעים על עוצמה אלוקית וקדושת הכוח השמימי האלוקי. לאחר חג הפסח, כשיום הזיכרון לשואה כבר ניצב בפתח, וכשבתוכנו עוד חיים אנשים שחוו את אימת השואה, קשה לרבים לומר את הביטוי "אֲנִי יְהֹוָה אֱלוֹהֵיכֶם".
נוכח השבר המוחלט בהיסטוריה של האנושות ומול עוצמות הופעותיו של הרשע חסר הגבולות, קשה לרבים בעם ישראל לומר ביטויים, המצביעים על עוצמותיו של הכוח האלוקי, שלמרבה הכאב, לא עמד במבחן, כשהם סובלים עד היום מתוצאותיו ההרסניות. למעשה הביטוי "אֲנִי יְהֹוָה אֱלוֹהֵיכֶם" הפך לאלוהיהם של רוצחים חסרי צלם אנוש וגם אלוהיהם של עשרות מיליוני נרצחים, מתוכם ששה מיליון אחינו, בני העם היהודי, שרבים מהם בעת לכתם לכבשני המוות אמרו את המשפט: "אֲנִי יְהֹוָה אֱלוֹהֵיכֶם" וציפו לשווא לסעד מהכוח השמימי של בורא עולם, שיסעד אותם ויחלצם מהתופת.
בפרשת "קדושים" מפורטות עשרות מצוות שבין אדם לחברו ובין אדם למקום. אני מרשה לעצמי להמיר את הביטוי הטלת מצוות בהצבת נדבכי קיומנו כחברה. לדעתי, פרשת "קדושים" מציבה בפנינו אתגר, שנאמץ את נורמות החיים הראויות ונעגן אותן בנדבכי קיומנו. חובה עלינו להיות חברה הרגישה לצרכי הזולת, להיות חברה שקיימת בה סולידריות חברתית ורגישות סוציאלית כלפי החלש המהלך בשולי החברה, לכן בפסוק ט' אני היהודי מתחייב להקדיש את פאת השדה לעני ואת הלקט להשאיר לעני הנזקק.
על שלושה פשעי ישראל
כשאנחנו קוראים את פסוק י', אנחנו מוצאים הרחבה המפרטת - "וְכַרְמְךָ לֹא תְּעוֹלֵל, וּפֶרֶט כַּרְמְךָ לֹא תְּלַקֵּט, לעני וְלַגֵּר תַּעֲזוֹב אוֹתָם..." זו חברה שתהיה בנויה על כמיהה להשתתת דפוסים של שוויון חברתי תוך רגישות רבה לאלו, שנאלצים למכור את כוח עבודתם, אליהם יש להתייחס בכבוד רב, כפי שנוסח בפסוק י"ג - "לֹא תַּעֲשׁוֹק אֶת-רֵעֲך וְלֹא תִּגְזוֹל, לֹא תָּלִין פְּעוּלַת שָׁכִיר..." ובאותו פסוק מודגשת החובה לשלם את השכר לעובד המשכיר את כוח עבודתו "עַד הַבֹּקֶר".
בצער רב אני כותב, שמציאות החיים בישראל גם היום מאכזבת מאוד את מאוויי פרשת "קדושים" בספר "ויקרא" לצדק חברתי שיעטוף בחמימות רבה את כל מערכות החיים של עמנו בארץ ישראל. ראיה לכך ההתרסה הקשה של הנביא עמוס בפרק ב' פסוקים ו'-ט' - "עַל שְׁלוֹשָה פִּשְׁעֵי יִשְׁרָאֵל וְעַל אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּּוּ - עַל מִכְרָם בְּכֶסֶף צַדִּיק וְאֶבְיוֹן בַּעֲבוּר נַעֲלַיִם" ואף היו נגועים בנגעי שחיתות מוסרית שעלתה על שרטון של מיניות בהמית בכסות של פולחן דתי מעוות - "וְאִיש וְאָבִיו יֵלְכוּ אֶל הַנַּעֲרָה לְמַען חַלֵּל שֵׁם קָדְשִֹי." ההתרסה של עמוס היא לעבר חברה שחיה בימי המלך עוזיהו בממלכת יהודה וירבעם בן נבט בממלכת ישראל. בצער אנחנו מוצאים תופעות כאלו גם בימי מלכים אחרים בממלכת יהודה ובממלכת ישראל.
פרשת "קדושים" פותחת בקריאה שקדושים תהיו בני ישראל, כפי שנוסח בפרק י"ט פסוקים א' ו-ב'. בפרק כ' פסוק כ"ו מודגש, שבקדושה יובדל עם ישראל מיתר העמים: "ואבדל אֶתְכֶם מִן הָעַמִּים לִהְיוֹת לִי". אני מאמץ מהפרשה, כי למעשה כל אדם יכול להגיע לדרגה לה מייחלת פרשת "קדושים". הקדושה יכולה לבוא לידי ביטוי בשמירה על הבדלה בין טהור לטמא בין מותר לאסור, ובכך נסללת הדרך. אני בהתנהגותי יכול לקרום עור וגידים לכל ערכי פרשת "קדושים" וזאת ביציקת מערכת חיים מוסרית וערכית עם בני משפחתי, בהתנהגותי ברחוב ובמקום העבודה אני יכול להגיע לפסגות של ערכי הקדושה, כפי שהם באים לידי ביטוי בפרשת "קדושים".
קדושת האדם אינה כרוכה רק בהקפדה ובשמירה על ההתנהלות הפולחנית הדתית. הדרך אל הקדושה נמצאת בכל פינה - בבית וברחוב, בשוק ובשדה. אין פינה בתחומי החיים, שהקדושה אינה מגיעה אליה. קדוש הוא מי ששומר על כבוד הוריו וחבריו - מי שמקפיד על מימוש יומיומי את הכתוב בפסוק י"ח "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ", כפי שאמר על הפסוק הזה רבי עקיבא - "זה כלל גדול בתורה". ובשמירה על הכלל הזה ניתן להגיע לפסגות הקדושה.

תאריך:  23/04/2022   |   עודכן:  23/04/2022
+מלחמת הכריות החלה בניו-יורק
14:45 23/04/22  |  יפעת גדות

תושבי ניו-יורק הגיעו לככר וושינגטון שבמנהטן כדי להשתתף ב"מלחמת כריות" לציון "היום הבינלאומי למלחמת כריות". היה שמח. כך ברויטרס.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרהורים בעקבות הפרשה
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
מאחלת בריאות לכל ברואי בצלם ל"ת
מאחלת שבוע טוב...  |  23/04/22 15:34
2
צבוע
מגיב ותיק  |  23/04/22 17:36
 
- שמוכן לשקר לבבס את השנאה שלי
זה אני מגיב ותיק   |  24/04/22 11:29
3
איתן וחשיבתו הסלקטיבית
ה.א  |  23/04/22 18:17
 
- איתן כתב הרהרורים
ה.א שבוי בשנאה  |  24/04/22 01:33
 
- שנאה זה לא כאן
ה.א  |  24/04/22 13:41
 
- זו אינה חשיבה סלקטיבית
ה.א טועה   |  24/04/22 19:49
 
- רק מזוכיסטים או שקרנים
ה.א  |  24/04/22 21:36
4
מערכת news1 התרשלה בעריכה
מערכת שהתרחשה   |  23/04/22 20:02
5
כותבים על קדושים ב' לפני א'?
איפה קדושים א'?  |  23/04/22 20:28
6
רוצים להיפגש עם מציאות חיינו
השקט והשלווה  |  25/04/22 14:02
7
מאחלת מכל הלב רק בריאות טובה.
מאחלת מכל הלב..  |  26/04/22 16:30
8
עם זכר 6 מליוני יהודים שנטבחו
נתייחד היום  |  27/04/22 14:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
דן מרגלית
התמימים עוד מאמינים בעולם בלי מלחמה, וכל דור נכלמים    זה אינו אומר שאיננו צריכים לחתור אל הפציפיזם ולא לוותר לעצמנו על החלום    אך בתוך אי-הוויתור לעצמנו ראוי לזכור לא לוותר על הנשק הקטלני ביותר שבידינו
מאיר אינדור
בחג הפסח צריך להתרכז במקבילות ההיסטוריות שלאורך הדורות    כדברים באגדה "בכל דור ודור"    ולמרות חילופי הדורות, בכל שכבה היסטורית העם היהודי נמצא במצב של "הן עם לבדד ישכון"
עמנואל בן-סבו
א' הוא אליהו הנביא של המשפחות הללו, הוא האמונה ברוח האדם, האמונה בחסד המתגלגל על ידו כבר חמש שנים מבלי תמורה, מבלי מילת תודה, מבלי לדעת למי גומל הוא בחסדו ובטובו
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - בא אביב, עתיד לוט בערפל, שקרים, נגד המדינה היהודית, חמץ וגדי, הדרה והסתרה, והמריד?    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות, נחת, שלווה ואושר    "בניסן נגאלו אבותינו ממצרים ובניסן עתידין להיגאל" (תלמוד בבלי, ראש השנה, דף י"א, עמ' א')    חג שמח ומועדים לשמחה
ארי בוסל
אני מצדיע לבנט ולממשלתו, ממשלה המשקפת את מיזוג הגלויות ואת כל הנפלאות בארצנו הקטנטונת    מגיעים ימים שיעזרו לנו להתאפס, לזהות את הסרטן שהתפשט ואת הטעויות שעשינו עד כה כשהזנחנו את הקורה ואיפשרנו לו להתפשט    קמה ממשלה חדשה בישראל, יום חדש החל, יום חשוב ומכריע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il