X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ביטוי נוסף [צילום: פלאש 90]
פרשת "קדושים" (א')
יישומם של ערכי האהבה בפרשת "קדושים" מבטיחה לנו קיומה של חברה מוסרית ואנושית יישום ערכי האהבה בפרשת "קדושים" תובע מאתנו לא לתת מקום לנטירת שנאה "לא תקום ולא תטור"

כשאני קורא את פרשת "קדושים", במיוחד פרק י"ט בספר "ויקרא", אני חש בעת הקריאה הבלטה והרחבה משמעותית של עשרת הדיברות. ההרחבה באה לידי ביטוי בהקשרים הרבים הפרוסים במישוריות החברתית והאנושית.
בעשרת הדברות בספר 'שמות" פרק כ' מושמע דיבר קצר, המורה על שמירת השבת, "כִּי שֵׁשֶׁת - יָמִים עָשָׁה יְהֹוָה אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת-הָאָרֶץ וְאֶת-הַיָּם... וַיָּנַח בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי, עַל כֵּן בֵּרֵךְ יְהֹוָה אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת וַיְּקַדְּשֵׁהוּ" (שם פסוק י"א), ואילו בפרשת "קדושים" בספר "ויקרא" אני היהודי האתיאסט חש את מלוא עוצמת ההרחבה במישוריות המקדשת ערכי משפחה - "אִישׁ אֶת אָבִיו וְאִמּוֹ תִּירָאוּ וְאֶת שַׁבְּתוֹתַי תִּשְׁמְרוּ". לשבת יש לא רק צביון דתי, אלא ביטוי של התלכדות משפחתית.
המשמעות של קדושת הַשַּׁבָּת בעשרת הדיברות, כפי שקראנו בספר "שמות" וגם בעשרת הדברות בספר "דברים", קיבלה ביטוי נוסף בפרשת "קדושים" בספר" ויקרא" בהדגשה החשובה של ערכי המשפחתיות החמה והאוהבת המובלטת ביום השבת. לאחר שבוע, שכל בני המשפחה כרעו תחת נטל מלחמת הקיום והמחויבויות לפרנסה, אחרי שבוע, בו כל אחד הקדיש זמן רב להיות עם עצמו ועם שלל המחויבויות לעבודה, הרי ביום השבת הפנים מופנות רק לעבר המשפחה. ביום השבת יש לכל אחד מאתנו מחויבות ליצוק דפוסים של משפחתיות חמה ואוהבת, שבת של כבוד להורינו.
הנדבך הקיומי שלנו כעם עדוי בביטוי רוחני הפונה אלינו לשמור על השבת. בפרשת "קדושים" נפרסת הרחבה מרגשת לנדבך הקיומי הלאומי ביציקת ערכי מתן כבוד להורים שלנו, שסביבם יש לקיים תלכיד משפחתי חם ביום השבת. השם "קדושים" נקשר לחברה השומרת שבת, ולקדושה זו נקשרים באופן המרגש ביותר ערכי הכיבוד והשמירה על ערכי המשפחה.
ערכי האהבה
פרק י"ט בפרשת "קדושים" אינו רק הרחבת תכני עשרת הדברות, אלא הוא גם מרחיב בתוספות משלו לעשרת הדיברות הקיימות, הדיברות החקוקות על אבני הברית, דוגמה לכך הביטוי בפסוק י"ח: "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ". לדיבר הנוסף בפרשת "קדושים" המתייחס למחויבות לאהב הָרֵעַ, קבע בנחרצות הרב הלל הזקן, שזו כל התורה: "זוֹ הִיא כָּל הַתּוֹרָה עַל רֶגֶל אַחַת וּמֵאִידָך זִיל גְּמוֹר". האהבה לְרֵעֲךָ כמוך מקבלת ביטוי אנושי ומוסרי בפניה של פרשת "קדושים" לכל אחד מאתנו לגבש בתוכו דפוסי חיים של אהבה נקייה. לא לתת מקום לאירועים מצערים בעבר להשתלט על מערכות היחסים בהווה. לא לתת להתחשבנויות כאובות מהעבר לפקוד ולנווט את חיינו בהווה - לא לתת לשנאה להדיח את האהבה.
עלינו לגבש אהבה, שבכל מתחמי חייה אין בכלל מקום לתופעה כמו שנאה. האהבה בפרשת "קדושים" זו אהבה, שאינה יודעת מה זו שנאה, כפי שבא לידי ביטוי בפסוק י"ז, הפונה אלינו בתחינה שאפילו "לֹא-תִּשְׁנָא אֶת-אַחִיךָ בִּלְבָבְךָ". אין מקום לשנאה נסתרת בלב ובוודאי שאין מקום לפרץ של שנאה גלויה ברחובותינו, מה שלמרבה הצער, אנחנו עדים לו בחיינו כאן בארץ יום-יום.
יישומם של ערכי האהבה בפרשת "קדושים" מבטיחה לנו קיומה של חברה מוסרית ואנושית. יישום ערכי האהבה בפרשת "קדושים" תובע מאתנו לא לתת מקום לנטירת שנאה "לֹא תִּקּוֹם וְלֹא תִּטּוֹר", זו חברה שחייבת להיות שונה מהמקובל בכל חברה, כשהיא מתייחסת אחרת לכל אלו שבכל חברה הם מדדים בשוליה. בחברה היהודית, שאנחנו מקיימים כאן, אין מקום לאנשים המדדים בשולים - הם ככל האדם "כְּאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה לָכֶם הַגֵּר הַגָּר אִתְכֶם וְאָהַבְתָּ לוֹ כָּמוֹךָ" (פסוק ל"ד).
הקדושה המזדקרת מפרשת "קדושים" אינה קדושה פולחנית, זו קדושה עדויה במישוריות מעשית, זו קדושה המחייבת אותנו יום-יום בכל מעשה ובכל אמירה להתחבר אל היושר האנושי אל הטוב. להתחבר אל "קְדוֹשִׁים תִּהְיוּ", כנאמר בפסוק ב', מחייב אותנו לעשייה יומיומית המתחברת אל היושר של "לֹא תִּגְנְבוּ, לֹא-תְּכַחְשׁוּ וְלֹא תְּשַׁקְּרוּ אִישׁ בַּעֲמִיתוֹ" (פסוק י"א) מחייב אותנו לרגישות סוציאלית כלפי אדם המועסק על ידינו - "לֹא-תָּלִין פְּעוּלַת שָׁכִיר אִתְּךָ" (פסוק י"ג), ועליך לשלם באותו יום שהוא עובד את שכרו - "עַד-בֹּקֶר" (פסוק י"ג).
על נושאים נוספים בפרשה ניתן לקרוא במאמר הבא.

תאריך:  24/04/2022   |   עודכן:  24/04/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת "קדושים" (א')
תגובות  [ 24 ] מוצגות  [ 24 ]  כתוב תגובה 
1
צבוע
מגיב ותיק  |  24/04/22 10:35
 
- נגד "הנאורות" נלחם מה גווארה
נגד " הנאורות"  |  24/04/22 17:42
 
- מאחלת לאיתן הרבה בריאות טובה
מאחלת יום נחמד  |  25/04/22 09:21
2
עוף...
מגיב ותיק  |  24/04/22 10:47
3
שהשחר יאיר דרכך, אתן יקר ל"ת
הרמן ישראל  |  24/04/22 11:07
4
מאחלת שבוע שרק טוב יהיה בו. ל"ת
שבוע שכולו טוב  |  24/04/22 11:23
5
הכיבוש יהרוס את מדינת ישראל ל"ת
הרמן ישראל  |  24/04/22 11:43
6
גם זה על מצפונך :
מגיב ותיק  |  24/04/22 12:11
 
- איתן קלינסקי מנווט את הטרור
לדברי מגיב ותיק  |  24/04/22 20:56
7
איתן התבלבל
ה,א  |  24/04/22 13:47
 
- ה.א , אתה צריך לדעת איך לומדים
למגיב ה.א  |  24/04/22 15:12
8
עוד התייחסות לתגובת ה.א
ועוד למגיב ה.א  |  24/04/22 19:29
 
- אני אנסה להסביר שוב
ליקוי מאורות  |  24/04/22 22:12
 
- את עושה סלט לא נורמלי
יתרה מכך  |  24/04/22 22:34
 
- שמדובר בעעבודת אלילים?
איפה כתוב  |  25/04/22 03:57
 
- קשקוש
ה.א  |  25/04/22 13:54
 
- בוא נשוחח על קדושה
פנייה למר ה.א   |  25/04/22 17:48
 
- מי את ,שתקבעי קדושה מהי? ל"ת
ה.א  |  25/04/22 21:37
9
יש התמודדות עם האמירה בדברים
בירמיהו וביחזקאל  |  24/04/22 19:45
10
שבוע טוב לעם ישראל
שבוע טוב לעם ישרא  |  24/04/22 21:16
11
פרשת קדושים
נ קלינסקי  |  25/04/22 12:18
12
רוצים להיפגש עם מציאות חיינו
השקט והשלווה   |  25/04/22 14:01
13
מאחל לעם ישראל ימים שקטים ושלו
איתמר שלום  |  26/04/22 15:46
14
מאחלת מכל הלב רק בריאות טובה.
מאחלת מכל הלב.  |  26/04/22 16:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן-סבו
בשמאל ובשמאל האנטי ציוני הקיצוני הוקמו עמותות אשר רובן, ממומנות על-ידי "ידידי ישראל", הנאבקות בזהותה של המדינה, בערכיה הלאומיים
רבקה שפק-ליסק
נציגי המפלגה הערבית טוענים שהפלשתינים הם "עם ילידי". כלומר, הם כמו האינדיאנים ביבשת אמריקה ועל כן הם דורשים לבטל את כל החוקים ההופכים את ישראל למדינה יהודית
רפי לאופרט
הדילמה השייקספירית נוסחה כ"להיות או לחדול"; זו שאלת השאלות אצל היחיד וגם באומה חפצת-חיים. על ישראל לאמץ מדיניות שתוריד מסדר היום כל סובלנות לשימוש באלימות ערבית נגד יהודים וכל תוכנית מדינית שיש לה "קירבת משפחה" לרעיונות אוסלו. זה הצומת בין הדרך לניצחון והדרך לחידלון; "ובחרת בחיים..." היא מצווה יהודית קלאסית
דן מרגלית
העלילה הנוראה היא הטענה שראשיתה בתחילת המנדט הבריטי כאילו מבקשים היהודים להרוס את אל-אקצה    לשקר יש רגליים - לא הועילו נדרים ושבועות בנאומי ד"ר חיים ויצמן ונחום סוקולוב וד"ר חיים ארלוזורוב, שאין דברים בגו ושום גורם יהודי אינו שוקל זאת ולא חולם עליו
רון בריימן
הממסד הישראלי, במקום לגנות ולשלול את התופעה, הוא מתרפס בפני "אנשי הרוח" בעיני עצמם, ואף מעניק להם את הפרס היוקרתי בישראל, פרס ישראל    כך זכה עודד קוטלר - אשר ייזכר כאיש הבהמות, הקש והגבבה - בפרס זה, למרות שקופת שרצים תלויה לו מאחוריו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il