X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
שני מדרשים [צילום: יעקב נחומי/פלאש 90]
פרידה מחג הפסח
מי ייתן וגם בימינו נלמד ממסורת ישראל ונלבן חילוקי כבוד לא באלימות מילולית כסה ובוטה

אני מקליד שורות אלו על מיטת חוליי, ומעלה הרהורים הקשורים ליום האחרון של חג הפסח ממנו נפרדנו רק אמש. אני מוצא עצמי חוזר ומעיין במסורת העתיקה של חז"ל, הקושרת את הקשר בין ציון היום השביעי, היום האחרון של החג, לבין קריעת ים סוף וחציית בני ישראל את הים בלכתם בחרבה. מצאתי עצמי קורא מדרש אחר מדרש, כשהמשותף להם הקשר לאירוע של אותו היום, שנמנע ממני לציין את מה שנהוג לעשות באותו יום - לצאת לשפת הים הפרוס מחלון חדרי לקרוא ולשיר על שפת הים את שירת הים.
המנהג שהשתרש במשך מאות שנים הוא לגשת לשפת הים ולקרוא את השירה העתיקה - שירת הים. אני הסתפקתי בקיום סדר של לימוד בליל החג - תיקון שביעי של חג הפסח בדומה לתיקון המקובל שבעה שבועות לאחר מכן בחג השבועות. מהמדרשים שקראתי באותו ערב, אבקש להתייחס רק לשניים מהם, המלבנים את שירת ההלל וההודיה. המדרש האחד מופיע במדרש "שוחר טוב" על ספר תהילים, והמדרש השני לקוח ממסכת מגילה בתלמוד הבבלי. מסתבר, שבשני המדרשים מזדקרות גישות שונות ומרחיקות לכת ביחס שלהן להתרחשות היסטורית של שיעבוד עם ישראל בארץ מצריים. למעשה קיימות השלכות מרחיקות לכת לקוטביות התהומית שתי הגישות בשני המדרשים.
שני המדרשים מתייחסים לטביעת המצרים בים-סוף. המדרש הראשון - מדרש תהילים כב - מבהיר לנו מאחר שהמצרים "שקעו בים, רמז הקב"ה לים והשליכם ליבשה, והיו ישראל רואים אותם מתים... כל אחד מישראל נטל כלבו ונתן רגליו על צווארו של המצרי, והיה אומר לכלבו: אכול מן היד הזו... אכול מן המעיים שלא חסו עלי...." התמונה היא קשה מנשוא בהעלאת הנקמה לדרגת התבהמות המסכנת תרבות של עם. אודה, שאינני רוצה שילדי, נכדי וניני ילמדו מהמדרש החותר לנקמה. בכאב אני מביע את הסתייגותי מנקמה כתרבות שעולה עד לדרגה של סיפוק מכך, שהכלב אוכל את המעיים של מי שבעבר שיעבד את עם ישראל.
המדרש השני הלקוח מהתלמוד הבבלי, מגילה, י', ע"ב אומר רבי יוחנן מאי דכתיב: "...אמר הקדוש ברוך הוא המצרים טובעים בים ואתם אומרים שירה"? קראתי שני מדרשים הדנים באותו נושא כאוב של שיעבוד בני ישראל בארץ מצריים ארבע מאות שנה. המדרש הראשון מדגיש את ערך הנקמה. ואילו המדרש השני משוחרר לחלוטין מיצר הנקמה, ואינו חותר להנחיל בתרבות של עם ישראל ערכי נקמה באויב המצרי, שנהג באכזריות רבה כלפי בני ישראל. יתרה מזאת המדרש השני של רבי יוחנן מבלי ממדים אנושיים ואוניברסליים.
קראתי בעיון רב שני מדרשים, המבליטים באותה מסורת של חכמינו זיכרונם לברכה שתי גישות מנוגדות. אני מבין ללבו של כותב המדרש הראשון, אך אני מחבק בחום את רבי יוחנן כותב המדרש השני. עובדה היא, שבמסורת המדרשית כמו בספרות ההלכה המשנאית והתלמודית יש חילוקי דעות, המלובנים תוך הבעת כבוד גם לעמדתו של האחר. מי ייתן וגם בימינו נלמד ממסורת ישראל ונלבן חילוקי כבוד לא באלימות מילולית כסה ובוטה. משני המדרשים אני מבקש לבחון את המציאות של היום. ונראה לי שהחברה בישראל חייבת לנווט את חייה כאן בארץ לא ברוח המדרש הראשון, אלא ברוחו של המדרש השני - לומר לא מוחלט לערכי הנקמה, המובלטים במדרש הראשון. לומר כן לערכים ההומאניים האנושיים במדרש השני.

תאריך:  25/04/2022   |   עודכן:  25/04/2022
+נשיא המדינה ביקר במתחם קבר יתרו לרגל חג נבי שועייב
13:02 25/04/22  |  מירב ארד

נשיא המדינה יצחק הרצוג ביקר (יום ב') במתחם קבר יתרו, לרגל חג נבי שועייב ונשא דברים במעמד החגיגי. בפתח האירוע, נשיא המדינה התקבל על ידי המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית בישראל, השייח׳ מוואפק טריף.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרידה מחג הפסח
תגובות  [ 22 ] מוצגות  [ 22 ]  כתוב תגובה 
1
מאחלת בריאות טובה לאיתן
מאחלת בריאות טובה  |  25/04/22 09:27
2
מתוך כבוד לדעת האחר
לך בן חילוקי דעות  |  25/04/22 09:37
 
- מחכים לפרידה מקלינסקי
ב.ל  |  26/04/22 22:09
3
מאחלת 7 שבועות של שלווה
מפסח לשבועות  |  25/04/22 12:10
4
וצפייה לחג שבועות שמח
פרידה מפסח   |  25/04/22 12:19
5
רוצים להיפגש עם מציאות חיינו
השקט והשלווה  |  25/04/22 14:00
6
איתן שוב מבולבל
ה.א  |  25/04/22 15:10
 
- שיש 2 תגובות מנוגדות במדרש
א.ה ממאן לקבל  |  25/04/22 16:02
 
- מקבל גם 70 פרשנויות
א.ה  |  25/04/22 17:32
 
- איתן לא תומך במפלגה תומכת טרור
ה.א מסקנתך שקרית  |  26/04/22 09:52
 
- ברוך השם, איתן נטש את המשותפת
ה.א  |  26/04/22 11:29
 
- ה.א מגזים בתגובתו
ה.א מגזים  |  26/04/22 16:40
 
- תמיכה במשותפת היא תמיכה ברשע
ה.א  |  26/04/22 18:02
7
תרבות נקם הביסה את תרבות הפיוס
תרבות הנקם  |  25/04/22 17:40
 
- שתצליח להביס את תרבות הנקם
מאחל לתרבות הפיוס  |  26/04/22 12:17
8
קדושת עם ישראל נפגמה
הקדושה שנפגמה  |  25/04/22 17:54
 
- שקדושת עם ישראל נפגמה
גם אני מצטערת  |  26/04/22 16:46
 
- למה מי את שתקבעי קדושה מהי?
ה.א  |  27/04/22 12:24
9
מאחל לנו ימים שקטים ושלוים
איתמר שלום  |  26/04/22 15:44
10
מאחלת מכל הלב רק בריאות טובה
מאחלת מכל הלב  |  26/04/22 16:24
11
עם זכר 6 מליוני יהודים שנטבחו
נתייחד היום  |  27/04/22 14:10
12
מאחלת לך רק בריאות טובה
מאחלת לך רק בריאו  |  28/04/22 07:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
יאיר נבות
השנה נופלים יום הזיכרון לשואה ולגבורה ויום הזיכרון לרצח העם הארמני כמעט באותו תאריך    על ישראל חלה חובה מוסרית והיסטורית להכיר רשמית ברצח העם הארמני, ויפה שעה אחת קודם
חלי ממן
בכדי לא להתפתות לאכול בשרים שמנים, הגיעו מוכנים מראש "לעל האש" והביאו אתכם בשר שאתם אוהבים, שהכנתם מבעוד מועד מתובל בעשבי תיבול קצוצים טריים, שכל מה שנשאר זה להניח אותם על המנגל וליהנות
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - מצווה, מעשה בדגלים, מכירת חיסול, זיהו טילים, מעניין וקריצה    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות, נחת, שלווה, שמחה ואושר    "בניסן נגאלו אבותינו ממצרים ובניסן עתידין להיגאל" (תלמוד בבלי, ראש השנה, דף י"א, עמ' א')    "הגרמנים לא חזרו למוטב, הם רק נחים" (בן הכט)
איתן קלינסקי
בצער רב אני כותב, שמציאות החיים בישראל גם היום מאכזבת מאוד את מאוויי פרשת "קדושים" בספר "ויקרא" לצדק חברתי שיעטוף בחמימות רבה את כל מערכות החיים של עמנו בארץ ישראל
דן מרגלית
התמימים עוד מאמינים בעולם בלי מלחמה, וכל דור נכלמים    זה אינו אומר שאיננו צריכים לחתור אל הפציפיזם ולא לוותר לעצמנו על החלום    אך בתוך אי-הוויתור לעצמנו ראוי לזכור לא לוותר על הנשק הקטלני ביותר שבידינו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il