X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
שלל ההכנות לקראת המסע [צילום: מנדי הכטמן/פלאש 90]
פרשת "במדבר"
"והיה העקוב למישור" (חלק א')
הנביא הושע חווה את מה שהעניקה ההצלחה המדינית והכלכלית וגם חווה את חורבן החיים הלאומיים של עשרה שבטים בימי המלך הושע בן אלה, שנעקרו מבתיהם בארץ המובטחת, אליה נשאו פנים כמתואר בפרשת השבוע

הפרשה הראשונה בספר "במדבר" נושאת את השם "במדבר". הפרשה פורסת בפנינו את שלל ההכנות לקראת המסע בישימון ובצחיחות, וזאת עִם כל המשמעות ההיסטורית הגדולה ביותר במסע, שיש לעם ישראל בלב המדבר מהר סיני לארץ המובטחת - ארץ כנען. ההכנה מחייבת מפקד של כל באי החברה הישראלית, כמתואר בפרק א' בפסוק ב' בספר במדבר - "שְׁאוּ אֶת רֹאשׁ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׁרָאֵל לְמִשְׁפָּּחוֹתָם לְבֵית אֲבוֹתָם בְּמִסְפָּר שְׁמוֹת כָּל זָכָר לְגֻלְגֹּלְתָם".
לפרשה השבוע מצורפת הפטרה מתוך פרק ב' מספר הנביא הושע, הפותחת במלים, המתארות את מפקד התושבים לשם ההערכות בעלת המשמעות הלאומית - "וְהָיָה מִסְפָּר בְּנֵי יִשְׁרָאֵל כְּחוֹל הַיָּם אֲשֶׁר לֹא יִמַּד וְלֹא יִסָּפֵר...". המשותף לפרשה השבוע הפותחת את ספר "במדבר" ולהפטרה של השבוע הוא מפקד התושבים, כשהנביא הושע מוסיף נדבך שמימי למפקד בנוקבו במספר השמימי - "וְהָיָה מִסְפָּר בְּנֵי יִשְׁרָאֵל כְּחוֹל הַיָּם...".
אני מבקש להתמקד בהפטרה של השבוע, אותה נשא הנביא הושע בן בארי, המלווה את חיי עם ישראל בנבואותיו מימי השגב והעוצמה המדינית-צבאית-אימפריאלית עת מָלַך בישראל המלך ירבעם בן יהואש, גדול מלכי בית יהוא, עד תקופה השפל הקשה מנשוא - תקופת חורבן החיים הלאומיים של ממלכת ישראל הצפונית בימי אחרון מלכיה, הושע בן אלה. מקביל לירבעם בן יהואש מָלַך בממלכת יהודה עוזיהו ושניהם מגיעים לשיאי עוצמה כלכלית ומדינית.
הנביא הושע חוֹוֶה את מה שהעניקה ההצלחה המדינית והכלכלית וגם חווה את חורבן החיים הלאומיים של עשרה שבטים בימי המלך הושע בן אלה, שנעקרו מבתיהם בארץ המובטחת, אליה נשאו פנים כמתואר בפרשת השבוע. מציאות מנוגדת לפרשת השבוע מתוארת בהפטרה, בה יוצאים עשרת שבטי הצפון לעבר חיי גלות קשים מנשוא, כפי שמתואר בהפטרת השבוע.
הפטרת השבוע חובקת בחובה יריעה היסטורית הכוללת שיאי שגב מדיני-מעצמתי-צבאי ישראלי מרשים מאוד מצד אחד בימי המלך ירבעם בן יהואש, ומצד שני תיאור יריעת חיים שחורה וכאובה, בה אנו עדים להרס מוחלט של חייהם הלאומיים של כל בני עשרת שבטי הצפון בממלכת ישראל הצפונית, בימי המלך הושע בן אלה. ממלכת ישראל הצפונית יוצאת לגולה ברחבי ממלכת אשור בשנת 720 לפני הספירה, ובכך הקדימו את ממלכת יהודה, שתצא לגולה אחרי 134 שנים - בשנת 586 לפנה"ס.
הייחודיות של הפטרת השבוע באה לידי ביטוי בדרך, בה מנתב הנביא הושע את מוסר ההשכל הפוליטי, בתיאורו במישוריות מטפורית, כששני בני זוג זונחים הרמונית חיים יפה, הראויה להיות במערכת נישואים רוויה אהבה, כשהאישה עולה על שרטון מתמכר, משכר ומשקר של בגידה. האישה, גּוֹמֶר בַּת דִּבְלַיִם, מייצגת במיצג מטאפורי את עַם ישראל הבוגד באלוהיו.
האישה הבוגדת פונה אל המאהבים - העמים האחרים ואליליהם. כאן סופגת האישה - עם ישראל - אכזבה קשה. כל מאהביה, או ליתר דיוק המתחזים לאוהביה נעלמו בעת מצוק. האישה מבינה, שאלוהים הוא שדאג לשבש את דרכה אליהם ואת דרכם אליה, ולכן היא מחליטה, שיהיה לה טוב רק עם תשוב לבן הזוג החוקי. אם נסיר את המעטה המטפורי - היא מחליטה לחזור אל בן הזוג החוקי - הוא אלוהי ישראל.
גדולתו של אלוהי ישראל, שהוא משיב לחיקו את הבוגדת בו, מחדש ביוזמתו את הברית ומבטיח לה רק טוב, כפי שהיה בתחילת יחסיהם האישיים - כמתואר בפרק ב' פסוק כ"א: "וארשתיך לי לעולם, וארשתיך לי בצדק ובמשפט ובחסד וברחמים, וארשתיך לי באמונה..."
הבשורה של הפטרת השבוע היא לנו החיים כיום, הבשורה היא לנו - לאלו הקוראים את הפטרת השבוע, שנאמץ את דרך החיים, בה אין לנהל חיים תוך חזרה אל אירועים המצערים, שפקדו את חיינו בעבר, אלא מוטלת עלינו החובה תמיד לחתור למעבר ממצב גרוע אל עבר חיים חדשים מלאי תקווה כמתואר בפסוק י"ז - להפוך את עמק העכור לפתח תקוה.
אני מאחל לנו ערב פרשת "במדבר", שנצליח לחלץ את חייה של מדינתנו היקרה מֵעֵמֶק הֶעָכוֹר של מציאות מדממת, ממציאות חיים של שנאה תהומית וכאובה בין חלקי אוכלוסייה לעבר פֶּתַח לְתִקְוָה כמתואר בפסוק י"ז בפרק ב'. תקווה לחיים חדשים, אותם ינווטו השלום בין העמים והאהבה בין האזרחים.

תאריך:  27/05/2022   |   עודכן:  27/05/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"והיה העקוב למישור" (חלק א')
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
לפתח תקווה
והיה העכור   |  27/05/22 07:13
2
שבת שלום ומבורכת לכל עם ישראל  ל"ת
שבת שלום.....  |  27/05/22 07:24
3
מאחלת שבת שלום לאיתן
כח הכבוד לאיתן  |  27/05/22 07:38
4
מאחלת רק טוב לעם ישראל
מאחלת רק טוב  |  27/05/22 12:02
5
חזק ואמץ איתן ל"ת
חזק ואמץ , חזק וא  |  27/05/22 18:58
6
שבת שתביא רק טוב
שבת מבורכת   |  27/05/22 19:29
7
גם אני מברכת בשבת שלום
גם אני מברכת  |  27/05/22 21:57
8
שמור על בריאותך
שמור על עצמך   |  28/05/22 19:50
9
מאחלת לאיתן הרבה בריאות
מאחלת לאיתן..  |  29/05/22 17:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תרצה הכטר
"היה קרב ויה הרג", אומר אלון שוורץ, מפיק הדוקו "טנטורה"    "מתצלומי אוויר רואים לפחות קרב אחד"    וברמה הלאומית "הגיע הזמן שנודה בטבח, לא משום שאני שונא את המדינה שלנו אלא משום שאנו צריכים להתבגר, זה סיפור על איך בנינו מדינה... חשוב שנתרומם מעל הנרטיב הלאומי    אירע אירוע מאוד גדול, עם אחר שישב בו נזרק
אלי אלון
בתאריך - 10 במאי 1977, לפני 45 שנה באחת התאונות האוויריות הגדולות בתולדות צה"ל התרסק מסוק יסעור של חיל-האוויר במהלך תרגיל חטיבתי של חטיבת הצנחנים בבקעת הירדן    כל 54 (נ"ד) החיילים שהיו עליו, 44 לוחמים וקצינים מחטיבת הצנחנים ועשרה אנשי צוות המסוק, נספו
צבי גיל
רעשים של אירועים עכשוויים בתחומים פוליטיים, חברתיים ודתיים מעממים אותות של רעידה    מה שעומד במרכז הגוש הלאומני ומפלגת הליבה שלו, היא השנאה, התועבה, למה שמחוץ ל"פמיליה" הזאת ולעומד בראשה
שרון נריה בר-און
דוגמה מהחיים להשפעת מפת הדרכים אל לב ילדך, המבוססת על הנומרולוגיה הקבלית לסביבת למידה מיטבית    תורת הנומרולוגיה הקבלית מלמדת אותנו שיש קונפליקט קשה או דיסהרמוני בין 4 ל-5, כלומר אין כמעט סיכוי שמורה מסוג 4 תוכל ללמד ילדה שהיא תלמידה מסוג 5
דן מרגלית
חומש פונתה בעת ההינתקות מגוש-קטיף    זו הייתה החלטת ממשלה מוסמכת גם בעיני מי שסבור כי הייתה שגויה    אסור להניח למתפרעים להפר אותה רק מפני שהם בן-גבירים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il