X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מבצע עזרא ונחמיה [צילום: טדי בראונר/לע"מ]
"למה הרגת את זוהרה"
זוהרה - בסיפורת - היא חברת המחתרת הציונית בעירק כשברקע ה"פרהוד" - הפוגרום נגד יהודיי עירק בשנת 1941, אשר זעזע את הקהילה היהודית והווה גורם מרכזי בציוניותה של הקהילה שעשור לאחר מכן הביא לישראל מאה אלף יהודיה במבצע "עזרא ונחמיה"

לפני כמה שבועות קבלתי טלפון מקוראת אשר סיימה לקרוא את הרומן ההיסטורי "זוהרה". בפיה היו ארבע מילים: "למה הרגת את זוהרה"? היא הייתה האחרונה, בינתיים, ששאלה את השאלה הזאת. הראשונה הייתה העורכת שלי של הספר, זוהר גולדפרב. זה היה מתישהו במהלך שנת 2019 כאשר היו בביתי אורחים ואני מקבל טלפון ובצד השני של הקו אני שומע מילים אלה: "הרגת אותה"!!! כאשר זוהר הגיעה לאותו רגע בספר, הפסיקה את העריכה וטלפנה אליי. לאחר שהספר פורסם נשאלתי את אותה שאלה מפי כמה וכמה מידידיי ובהם אנשים שאני מאוד מחשיב את דעתם בכלל וכקוראי ספר בפרט.
זוהר גולדפרב הייתה עורכת לא רק טקסטואלית אלא גם יצירתית, לכן ביקשתי לשמוע איך היא מתייחסת ל"הריגה" הזאת ברטרוספקט-פוסט מורטם. וזה מה שהיא כתבה לי.
"אני ממש זוכרת את הרגע הזה שבו שוחחנו בטלפון, היכן הייתי פיזית ומה הרגשתי כאשר אמרתי לך ודמעות בעיניי, "הרגת אותה". בצורה הפשוטה ביותר אני יכולה לומר שזה הכאיב לי שהיא מתה, ועל מה? תקרית טרגית ברחוב? היא חוותה כל כך הרבה ולבסוף מתה כך? אולי זה מסכם את החיים שלנו בצורה מסוימת, כמו סמל, כל מה שנעשה בחיינו ולבסוף אנו מתים באבחה, לעיתים רועמת לעיתים חלושה, וכל אחד מאיתנו הוא כמו נקודה קטנה בתוך מרחב של נקודות זהות (אורות), והזיכרון הנותר הוא טיפת אהבה שפיזרנו בין אלה שפגשנו, כפי שגם היא עשתה בדרכה (והינה לך אנקדוטת פרשיית האהבה שלה ושל נוויל בתוך שדה המודעות האנושית שאין לו סוף) - ואולי אני משחקת כאן עם המילים ועם דרמת רגשות כי מאוהבת בכתיבה וקיבלתי במה לאורה של זוהרה".
קו פרשת המים בין סוף טוב לסוף לא טוב ביצירה הוא חמקמק, ואם זוהרה הייתה נותרת בחיים, האם אפשר היה לקיים סוף טוב של אהבה עם נוויל ולשלוח את הקוראים אל השקיעה בהקשר המסוים של הלב? האם כלל היצירה הייתה הופכת לטובה יותר, מוצלחת יותר, במישור הקתרזיס הרגשי? אולי הייתה הופכת ורודה מדי, מתקתקה מדי, צפויה(?) ואז נמדדת כאיכותית פחות? אח... זוהרה, זוהרה, וצמתה הארוכה השחורה החצופה, והאש היוקדת בעיניה".
אנו מקבל את דבריה של זוהר גולדפרב. בכול מקרה בדיעבד, גם אם היו לי ספקות. על משקל האמירה של דוד בן-גוריון לאחר שהשגריר שלנו באו"ם, אבא אבן, הגן על עמדת ראש הממשלה, אף שזאת נראתה לו מזיקה, מסיבות מדיניות שונות. תגובת בן-גוריון לנאום הייתה: "אם היו לי ספקות לגבי עמדתי בסוגיה - אבא אבן שכנע אותי בצדקתי". שלא לדבר שמותה של זוהרה הוא לא סוף הסיפור. בכלל לא.
זוהרה
זוהרה היא צעירה בגדדית יפהפייה, נבונה, נועזת וחברה דומיננטית במחתרת הציונית בעירק "השורה". נוויל פיצפטריק הוא קצין בכיר הממונה על המודיעין הבריטי בעירק באחת התקופות הקריטיות בתולדות העולם עם עליית הנאצים לשלטון בגרמניה, בשנות השלושים של המאה הקודמת. הנסיבות מביאות את השניים לקשר ענייני המתפתח לקשר אינטימי ולאהבה סוערת על-רקע סכנת החיים שבה נמצאת הקהילה היהודית בעירק.
אהבה בלתי אפשרית, שיקולים פוליטיים עמומים, מהפכי שלטון, בריטים, עירקים, לוחמי ה"פּשמרגה" הכורדים - עניינים אלה ואחרים נושפים על פתיל חייה של זוהרה, בשעה שהיא וחבריה פועלים להברחת יהודים יחידים וקבוצות אל ארץ ישראל בדרך-לא דרך רוויה תלאות וסכנת חיים. עלילת זוהרה רצופה פרקים דרמטיים וסוחפים ומביאה את הקורא עד למבצע "עזרא ונחמיה", בשנים 1951-1950, שבו הוטסו מאה אלף יהודי עירק לארץ ובאמצעותו בא הקץ על גלות בבל, שארכה 2,500 שנה.
זהו התקציר.
אני מפרסם פוסט זה, ערב ה-1 ביוני, במלאת 81 שנה ל"פארהוד" - הפוגרום נגד יהודי עירק שבו נרצחו קרוב למאתיים יהודים, יותר מאלפיים נפצעו ובתיהם של חמישים אלף יהודים נבזזו. אף שבמהלך מלחמת העולם השנייה הקהילה היהודית בעירק הייתה נתונה בסכנה מצד ממשלה וממסד צבאי שסייעו לנאצים, הקהילה ברובה לא הייתה ציונית. רק קומץ קטן ממנה היה ציוני, וקומץ קטן יותר נמנה עם "השורה" תנועת החלוץ והמחתרת, שבעלילה זוהרה נמנית איתה. אבל הודות לאותו קומץ מחויב, נחוש ומסור התאפשרה שליחותו של שלמה הלל, קיבוצניק בן 24 שהגיע לארץ עם משפחתו כשהוא קרוב לגיל 12. הוא נשלח על-ידי "המוסד לעליה ב'" - לימים "המוסד", כדי להטיס ישירות מבגדד קבוצה של 50 ציונים, במבצע נועז, מסמר שיער, שידוע כ"מבצע מייקלברג". עד אז המחתרת הציונית העבירה בודדים לארץ בדרכים עקלקלות, לרבות המדבר, דרך ירדן, או דרך פרס, והביאה שליחים לתנועה באמצעות רכבים של "סולל בונה" שפעל כחלק לוגיסטי במזרח התיכון של הצבא הבריטי במלחמתו נגד הנאצים. מעטים, בציבור בכלל, ובקרב הדור הצעיר בפרט, מכירים את הפרק המפואר הזה בתולדות העם היהודי. ובימים אלה כאשר תופעות שונות מצביעות על העדר לימוד ההיסטוריה, חשוב להזכיר גם פרק זה של הציונות המדינית.
קהילת בבל
שלמה הלל שנפטר בפברואר 2021 נמנה עם מנהיגי המדינה, היה משריה הבכירים ויו"ר הכנסת. ספרו "רוח קדים" שמתאר את השליחות הסודית שלו בארצות המזרח התיכון בשנות ה-40 שימש לי גם מקור והשראה לתיאורים של הפעילות המחתרתית הציונית בעירק. את שלמה הלל הכרתי בעת היותו חבר משלחת ישראל באו"ם במחצית השנייה של שנות ה-60 ואני שליח וכתב רשות השידור באמריקה. דומני שהזכרתי זאת, ששלמה הלל היה אחד האנשים החכמים שהכרתי והצנועים שבהם. מאז נהיינו ידידים. תוך כדי כתיבת הספר נפגשתי כמה פעמים עם שלמה הלל בביתו ברעננה, כדי לבדוק פרט זה או אחר. שכן "זוהרה" אף שהיא עלילת סיפורת-fiction, היא מבוססת על תחקור תיעודי של קהילה זאת בת אלפיים וחמש מאות שנה בקרוב, הוותיקה והרציפה כפזורה היהודית בהיסטוריה של העם. בדבריו על הספר הוא כתב בין היתר:

שלמה הלל. חכמה, רוחב אופקים ואומץ לב [צילום: יוטיוב]

"בסיפור חייה של זוהרה, גיבורת הספר, מובאים בצורה דרמטית וקולחת פרקים מרכזיים בחייה של הקהילה היהודית הוותיקה בעירק, הצלחותיה וסבלותיה, עד עלייתה ארצה. התיאור המרטיט של "הפרהוד" (הפוגרום שהיה בשנת 1941, בעיצומה של מלחמת העולם השנייה), מעורר צמרמורת, אך בעיקר חשוב (וחשוב לציון) הוא תיאור מעשי גבורתם של צעירי וצעירות הקהילה, וגם בקליטתה. לאחר מכן מעשי הגבורה והתושייה של המחתרת הציונית בעירק, שבתבונה, בתעוזה ובאחריות רשמה פרקים נאים ומרשימים בסיפורה של התנועה הציונית במחתרת שפעלה בעירק. התנועה הייתה גורם רב חשיבות בהצלתה של קהילה ותיקה וחשובה זו. פרק נוסף חשוב בספר הוא תיאור הקשיים מזה והתושייה מזה, של קליטת הקהילה הזו בארץ.הספר רהוט, קל לקריאה, מעניין, אך בעיקר מלמד".
כאשר שלמה הלל כתב לי דברים אלה חשתי לא כסופר אלא כתלמיד שעשה שיעורי בית או כמו איזה ארכיאולוג חובב, שחפר וגילה דברים שהוא לא היה מודע להם ופרסם זאת. שלמה הלל ראה בו מעין ספר לימוד בצורת עלילה היסטורית רומנטית. כמו כל סופר, גם אני הייתי רוצה שיקראו בו מה שיותר, אבל כמו כל סופר, לפחות כזה שמתיימר להיקרא כך, הוא אינו כותב ספר כהיצע לביקוש. ידידי פרופסור מלאכי בית אריה שקרא את הספר ואני שוחחתי אתו על קשיים של קידום ושיווק בעידן הקורונה התייחס לסוגיה בהיבטה הנכון - "חשיבותו של ספר הוא בכך שהוא רואה אור". כך אמר לי מלאכי. מעבר לזה, ראיתי בכך איזו צוואה מצד שלמה הלל שלא התממשה בחייו. פוסט זה הוא גם לזכרו של ידידי. אדם חכם, בעל אופקים רחבים ואומץ לב, שבהלוויתו נבצר ממני להשתתף בשל ה"קורונה".
אותי, הספר לימד פרק מרתק, עשיר, צבעוני כמו מחרוזת של אבני חן, של קהילה מפוארת זאת שעליה לא למדתי. זאת גם הסיבה לפרסום פוסט זה במלאת 71 שנה ל"פארהוד". אף שאני, בשל נסיבות הזמן, בבואי לארץ לאחר חמש שנות מלחמה, לימודיי לא היו סדירים, אני מסופק אם אחרים ותיקים וילידי הארץ למדו זאת. הדור הצעיר יודע מעט מאוד על קהילה מדהימה זאת על תולדותיה מאז חורבן הבית הראשון ו"על נהרות בבל...". ולא זו בלבד אלא שאחרי מלחמת העולם הראשונה, בשנות ה-20 של המאה ה-20, בתקופת המלך פייסל הראשון-איבן חוסיין, ברוב תחומי החיים, החל בכלכלה ומשק וכלה בתרבות ומוזיקה- ה יהודים שלטו בחיי העם העירקי עד לראשית שנות ה-30. שלא לדבר על משפחות שָשוּן וכדוּרי, הרוטשילדים של יהדות עירק שעסקיהם הסתעפו בין אירופה להודו ולסין בין שתי מלחמות העולם.
שלחתי את "זוהרה" לשרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון, שענף אחד בעץ המשפחתי, ענף ה-שאשא, מקורו בעירק. אולי היא תעשה משהו לתיקון המצב במערכת החינוך, בנושא זה. אף שלנוכח הנסיבות וכובד הבעיות שרובצות על השרה, אני בספק אם תגיע לזה.

תאריך:  01/06/2022   |   עודכן:  01/06/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
ב-3.4.2022 נדחתה עתירת שלום עכשיו במטרה שבית המשפט יורה למשטרה לבלוע כספים שנועדו לכאורה לצורך שיקום של מאחזים לא חוקיים ביו"ש    שלום עכשיו סוברת אם כן שחובה לבלוע כספים של ארגונים הפועלים בניגוד לחוק התכנון והבניה    על אחד כמה וכמה חייבים לבלוע כספים של שלום עכשיו הקוראת לאנרכיה ומבצעת אותה בפועל תוך סיכון ממשי לחיי אדם
עליס בליטנטל
המחזה מאת סביון ליברכט "החתן המושלם של רוחל׳ה" כאילו נכתב במיוחד לתיאטרון היידישפיל    למרות שעלה כבר ב-2010 בבית לסין    הפקת היידישפיל בבימויו המשובח של יונתן אסתרקין עם קאסט כה מוצלח שובה כל לב, גם את אלה שאינם דוברי יידיש, כמוני    הכל זורם בה וקולח, והדרמה חודרת לכל לב
יוני בן-מנחם
בשטחים יש אכזבה וזעם על ארגון חמאס על כך שלא הגיב בירי רקטות על מצעד הדגלים ב"יום ירושלים" והפקיר את תושבי מזרח ירושלים לגורלם. סימנים ראשונים לכרסום במעמדו ברחוב הפלשתיני, חמאס יצטרך להגיב בחוזקה מול ישראל כדי לשמור על הכללים החדשים שקבע בשנה שעברה
רועי וולר
מתן האפשרות לפיצול דירות בהיתר, במקרים מסוימים, נועד למטרה נכונה, ומשקף מגמות עדכניות בתכנון. אלא שבמבחן התוצאה, בחלוף פרק זמן של חמש שנים, ועל אף שהאזהרה עמדה לעיני המחוקק בזמן אמת, החוק לא השפיע כלל על שוק הנדל"ן
רון בריימן
שלושת המקרים שונים לחלוטין, אבל בשלושתם נראה שעבודת התביעה נשענת על משאלות לב ו/או מניעים סמויים, יותר מאשר על אדנים יציבים    המשמעות: הפרקליטות שוחקת במו ידיה את אמון הציבור בה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il